czwartek, 9 sierpnia 2018

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 4 - Dzień otwarty w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym 14.07.2018


Jednym z najważniejszych miejsc we współczesnym porcie morskim jest terminal kontenerowy, który tak jak i cały port ze względów m.in. bezpieczeństwa nie jest dostępny dla postronnych osób. Szansę na poznanie „tajemnic” takiego terminalu dają organizowane co jakiś czas tzw. „dni otwarte”. W przypadku Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (Baltic Container Terminal – BCT) taki dzień przypadł na 14 lipca tego roku. Dla wszystkich pragnących odwiedzić tereny BCT organizator imprezy zapewnił darmową komunikację autobusową kursującą cyklicznie na trasie centrum miasta – terminal – centrum miasta. Na samym terminalu dla zwiedzających udostępniono położony przed placem składowym plac manewrowy oraz część nabrzeża Helskiego na którym oprócz stoisk z materiałami promocyjnymi BCT, posadowiono kontener z umieszczoną w jego wnętrzu makietą kolejową, rozstawiono sprzęt wykorzystywany na terminalu w postaci samobieżnego żurawia portowego marki Liebherr LHM-400, 2 wozów wysięgnikowych tzw. Reachstackerów firmy Kalmar, ciągników siodłowych, suwnicy placowej a także wszystkie typy kontenerów jakie wykorzystywane są w transporcie morskim. Oprócz w/w atrakcji odwiedzający mógł też zwiedzić magazyn drobnicowy poznając specyfikę pracy Krajowej Administracji Skarbowej i Izby Celnej (pokazy pracy skanerów oraz psa tropiącego), odbyć podróż po terminalu autobusem oraz zobaczyć Portową Straż Pożarną w akcji. Dodatkowymi atrakcjami dla odwiedzających była możliwość odbycia rejsu po porcie statkiem pasażerskim/holownikiem OCEAN (tu niestety trzeba było mieć wcześniej pozyskane przez internet wejściówki) oraz możliwość zwiedzenia dwóch z trzech holowników portowych jakie tego dnia armator Fairplay Polska podstawił pod nabrzeże Helskie (było to FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 i FAIRPLAY VII). Dla najmłodszych, niekoniecznie zainteresowanych jeszcze sprzętem terminalu zorganizowano kącik zabaw z nagrodami. Uzupełnieniem imprezy były stoiska Akwarium Gdyńskiego, stoiska z wyrobami ludowymi oraz występy Kaszubskiego zespołu ludowego. Dla osób niemających lęku wysokości oraz przestrzeni istniała możliwość wjechania windą na dach biurowca BCT i podziwiania z jego poziomu panoramy terminalu kontenerowego oraz okolic.

*     *     *

Poniżej zdjęcia (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) /Below photos (to enlarge click on the photos):

I. Nabrzeże helskie. / I. Helskie quay.







II. Brama wjazdowa. / II. Entry gate.


III. Magazyn.  / III. General cargo warehouse.


IV. Plac składowy. / IV. Storage yard.


V. Samojezdny żuraw portowy Liebherr LHM-400. / V. Liebherr LHM-400 self-propelled port crane.




VI. Wóz wysięgnikowy marki Kalmar.  / VI. Kalmar restacker.
 


VII. Kontenerowy wóz przedsiębierny. / VII. Container straddle carrier.
 


VIII. Ciągnik siodłowy Kalmar. / Kalmar tractor.




IX. Suwnice placowe. / IX. Tyred gantry cranes.

 

 X. Pojazdy BCT. / X. BCT vehicles.




XI. Kontenery różnych typów. / XI. Various type containers.



XII. Terminal widziany od strony wody. / XII. Terminal seen from the water side.






XIII. Holowniki Fairplay Polska. / XIII. Fairplay Polska tugs.







XIV. Panorama terminalu widziana z dachu biurowca BCT. / XIV. Panorama of the terminal seen from the roof of the BCT office building.







XV. Imprezy towarzyszące - Kaszubski zespół ludowy w akcji. / Accompanying events - Kashubian folk band in action.


XVI. Szczęśliwi odwiedzający - Łukasz Błaszczak i Andrzej Patro. / XVI. Happy visitors - Łukasz Błaszczak and Andrzej Patro. 


wtorek, 7 sierpnia 2018

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 4 - GRANDE ARGENTINA


GRANDE ARGENTINA (IMO 9198135, MMSI: 236541000, Sygnał wywoławczy: ZDJO2, bandera: Gibraltar) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez włoską stocznię Fincantieri Palermo z Palermo dla armatora Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A z Neapolu (operator: Atlantic Container Lines). Jedna z dziesięciu niemal identycznych jednostek serii Grande Africa, będącej rozwinięciem poprzedników – jednostek serii Repubblica di ….
  • Stoczniowy numer budowy: 6056,
  • Data złożenia zamówienia: 31.07.1998,
  • Rozpoczęcie budowy: 01.03.2000,
  • Data zdania: 26.02.2001.
*     *     *
 
GRANDE ARGENTINA (IMO 9198135, MMSI: 236541000, call sign: ZDJO2, flag: Gibraltar) – a con-ro unit, built by the Italian shipyard Fincantieri Palermo in Palermo for the Italian shipowner Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A from Neapol. One of the ten almost identical units of the Grande Africa series, which is a development of predecessors – units of the Repubblica di … series.
  • Yard number: 6056,
  • Date of order: 31.07.1988,
  • Build start: 01.03.2000,
  • Delivery date: 26.02.2001.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 56.660 t. / 26.195 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 214,00 x 32,25 x 9,40 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12,
    • pokłady / decks: 11,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 2 suwowy 7 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 7 cylinders diesel engine: Sulzer-Wartsila 7RTA62U – o mocy / with power 15.540 kW,
    • generatory / generators:
      • 4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets – każdy o mocy / each with power: 1.080 kW,
    • 1 śruba / 1 propeller,
    • 1 ster / 1 ruder,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 1.600kW / 1.600 kW. 
  • Prędkość / Speed: 21.0 węzła / knots.
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • długość i wymiary linii ładunkowych / length and dimensions of the lanemeters: 3.505 m x 2.90 m x 0.0 m,
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: 
    • rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) o wymiarach i udźwigu / stern ramp (starboard) with dimensions & SWL: 34.5 m x 8,5 m & 250 t.
    • 2 dźwigi pokładowe każdy o udźwigu / 2 deck cranes each SWL: 40 t.,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • auta / cars: 3.515,
    • ciężarówki / trucks: 194,
    • kontenery / containers: 1.321 TEU,
  • Załoga / Crew: 19 os. / pers.
*     *     *
 
Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: GRANDE ARGENTINA  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of GRANDE ARGENTINA (to enlarge click on the photo).