wtorek, 24 lipca 2018

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 2) - STRAŻAK-2

STRAŻAK-2 (sygnał wywoławczy: SNTE) – kuter pożarniczy typu Juhas III zbudowany w 1961 roku przez Kozielskie Stocznie Rzeczne w Kędzierzynie Koźlu dla Zarządu Portu Gdańsk. W dniu 6 października 2012 roku po 51 latach służby wycofany z eksploatacji a 4 marca roku następnego sprzedany na złom. Z ważniejszych akcji z udziałem jednostki warto wspomnieć o:
  • 1973 – gaszeniu pożaru na stojącym w Bazie Promowej w Gdańsku promie GRYF, wraz z jednostką STRAŻAK-3, 
  • 1974 – gaszeniu pożaru na znajdującym się w odległości 12 Mm od Portu Północnego masowcu NORWEST, wraz z jednostką STRAŻAK-3, 
  • 1978 – gaszeniu pożaru na stojącym w Gdańskiej Stoczni Remontowa greckim statku PRESIDENT, wraz z jednostką STRAŻAK-4,
  • 1994 – gaszeniu pożaru w Hali Stoczni Gdańskiej, jednostka zaopatrywała w wodę biorące udział w akcji wozy pożarnicze, 
  • 2001 – dwukrotnym gaszeniu pożaru w Zakładach Mięsnych w Gdańsku, za każdym razem jednostka zaopatrywała w wodę biorące udział w akcji wozy pożarnicze, 
  • 2004 – gaszeniu pożaru w Zakładach Mięsnych w Gdańsku, jednostka zaopatrywała w wodę biorące udział w akcji wozy pożarnicze.

*     *     *

STRAŻAK-2 (call sign: SNTE) – Type Juhas III fir-efighting cutter built in 1961 by the shipyard Kozielskie Stocznie Rzeczne in Kedzierzyn – Kozle for the Port Gdansk Authority. On October 6, 2012 after 51 years in service decommissioned and on March 4 of the following year sold for scrap. Of the more important actions with the participation of the unit, it is worth mentioning:
  • 1973 – extinguishing a fire on the moored at Ferry Base in Gdansk ferry GRYF, together with the unit STRAŻAK-3,
  • 1974 – extinguishing a fire on the located 12 Sm from the North Port bulk carrier NORWEST, together with the unit STRAŻAK-3,
  • 1978 – extinguishing a fire on the moored in Gdansk Shipyard Remontowa Greek ship PRESIDENT, together with the unit STRAŻAK-4,
  • 1994 – extinguishing a fire in the Gdansk Shipyard hall, the unit supplied in water participating in action fire-fighting vehicles,
  • 2001 – two-times extinguishing a fire in the Meat Plant in Gdansk, each time the unit supplied in water participating in action fire-fighting vehicles,
  • 2004  – extinguishing a fire in the Meat Plant in Gdansk, the unit supplied in water participating in action fire-fighting vehicles.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (BRT): 28 t. / --- t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,0 x 4,0 x 1,4 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • silnik diesla / diesel engine: SD12 Wola 1 DVMa-300 o mocy / with power 300 KM/HP,
  • Prędkość / Speed: 11,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie p.poż. / FiFi equipment:
    • 2 działka wodne / 2 water cannons,
    • 1 przenośna pompa pożarowa / 1 portable fire pump,
  • Załoga / Crew: 12 (3+9) os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcie jednostek pożarniczych STRAŻAK-5, STRAŻAK-3 oraz STRAŻAK-2 w Gdańsku, lata osiemdziesiąte, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of fire-fighting units STRAŻAK-5, STRAŻAK-3 and STRAŻAK-2 in Gdansk, in 1980`s, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia kutra pożarniczego STRAŻAK-2 w Gdańsku, czerwiec 2008 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of fire-fighting cutter STRAŻAK-2 in Gdansk, June 2018 (to enlarge click on the photo).






sobota, 21 lipca 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 8 - Czyżby powolne przygotowania do wycofania ORP MEWA ?


Zeszłotygodniowy rejs po porcie w Gdyni odbyty w ramach dnia otwartego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, dał możliwość dokładnego obfotografowania niszczyciela min ORP MEWA, który po wejściu do służby ORP KORMORAN w najbliższych miesiącach (mówi się o wrześniu) ma zostać wycofany ze służby po pond 51 latach służby w szeregach Polskiej Marynarki Wojennej. Dalsze losy tego jakże zasłużonego dla kraju okrętu wciąż pozostają niejasne – choć piszący te słowa liczy na jego zachowanie jako jednostki muzealnej.

*     *     *

Last week's cruise on the port of Gdynia, held as a part of the open day of the Baltic Container Terminal, gave the opportunity to accurately photograph the mine hunter ORP MEWA, who after entering the service ORP KORMORAN in the coming months (probably September) will be withdrawn from the service after 51 years of duty in the ranks of the Polish Navy. The further fate of this ship, which is so well-deserved for the country, remains unclear - although the writer counts on his preservation as a museum unit.

*     *     *

Poniżej: zdjęcia ORP MEWA wykonane z pokładu holownika / jednostki wycieczkowej OCEAN w dniu 14 lipca 2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos of ORP MEWA taken from the deck tug/harbor boat OCEAN on July 14, 2018 (to enlarge click on the photo).
















Poniżej: zdjęcia ORP MEWA wykonane z pokładu holownika / jednostki wycieczkowej OCEAN w dniu 14 lipca 2018 r. przez Pana Andrzeja Patro,  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos of ORP MEWA taken from the deck tug/harbor boat OCEAN on July 14, 2018 by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




czwartek, 19 lipca 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 32 - MOCNY


MOCNY (IMO 7734789, MMSI: 230081250, Sygnał wywoławczy: OJRK, bandera: Finlandia) – holownik portowy zbudowany przez radziecką stocznię Petrozavod z Leningradu dla Zarządu Portu w Szczecinie (od 1983 roku Zarząd Portów Szczecin – Świnoujście). W 1991 roku nowym armatorem holownika zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina. W lipcu 2012 roku ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęty przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen – Rostock. Dwa lata później w październiku 2014 roku holownik zostaje wystawiony na sprzedaż. Od końca 2015 bez zmiany nazwy MOCNY operuje na Wyspach Alandzkich. 
Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 02.06.1982 uderzeniu przez podchodzący do nabrzeża bazowego Golnów holownik NIEDŹWIEDŹ, na którym to doszło do awarii układu sterowania śrubą nastawną, wprawiony w ruch tym uderzeniem MOCNY uderzył następnie w zacumowany obok holownik GLADIATOR. 
  • 15.03.2003 mającej miejsce o godzinie 05:00 w trakcie holowania barki BA-ZPS-S-19 kolizji holownika  z zacumowanym przy nabrzeżu zbożowym niemieckim drobnicowcem WALTER HAMMANN.
Historia budowy:
  • Stoczniowy numer budowy: 498a/843,
  • Zakończenie budowy: 24.09.1974.

*     *     *
MOCNY (IMO 7734789, MMSI: 230081250, Call sign: OJRK, flag: Finland) – harbor type tug built by the Soviet shipyard Petrozavod from Leningrad for the Szczecin Port Authority (since 1983 Szczecin – Świnoujście Port Authority). In 1991 new tug shipowner was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen – Rostock. Two years later in October 2014, tug was put on sale. From the end of 2015, without changing of name MOCNY operates on the Aland Islands. 
Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 02.06.1982 a hit by the approaching to the quay Golnów tugboat NIEDŹWIEDŹ on which there was a failure of the control system of the controllable pitch propeller; set in motion with this impact MOCNY hit then moored next to it tug GLADIATOR, 
  • 15.03.2003 taking place at 05:00, during the tow of the BA-ZPS-S-19 barge by the tug a collsion with a moored at Zbożowe quay German coaster WALTER HAMMANN.
History of built
  • Yard number: 498a/843,
  • Build end: 24.09.1974.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 177 t. / 47 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,30 x 8,31 x 3,02 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull, 
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 x 6 cylindrowe silniki diesla / 1 x 6 cylinders diesel engines: HCP Sulzer 6A120R – o mocy / with power: 1.060 kW (1.441 HP),
    • 2 śruby nastawne w dyszy Korta / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles,
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzłów / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • hak holowniczy / towing hook: 20 t.,
  • Uciąg / Bollard Pull: 18,0 t.,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • radar: 1 (Koden MD 3630 Simrad CX-44,
    • echosonda / echo sounder,
    • kompas magnetyczny / magnetic compass,
    • AIS, VHF,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 36,8 cbm,
    • olej smarny / lube oil: 1,7 cbm,
    • świeża woda / fresh water: 4,0 cbm,
  • Załoga / Crew: 7 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:


*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika MOCNY  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug MOCNY (to enlarge click on the photo).

MOCNY, zdjęcie autorstwa Pana Mieczysława Andruta, kolekcja Pana Andrzeja Patro / MOCNY, photo made by Mr. Mieczysław Andrut, from collection of Mr. Andrzej Patro


MOCNY, 03.06.2006, zbiór Pana Waldemara Danielewicza / MOCNY, 03.06.2006, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz



MOCNY, Szczecin 7 marc 2009 r. / MOCNY, Szczecin March 7, 2009.




MOCNY, Szczecin 23 Marca 2012 r. / MOCNY, Szczecin March 23, 2012.






MOCNY, Szczecin 27 kwietnia 2012 r. / MOCNY, Szczecin April 27, 2012. 



MOCNY, Szczecin 7 lipca 2012 r. / MOCNY, Szczecin July 8, 2012. 



MOCNY, Gdynia 15.12.2015 r. zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro / MOCNY, Gdynia 15.12.2015, photos made by Mr. Andrzej Patro




Poniżej pocztówka Krajowej Agencji Wydawniczej z holownikiem MASŁAW, jednostka pożarniczą STRAŻAK, holownikiem MOCNY oraz statkiem pasażerskim ADLER (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a postcard with tug MASLAW, fire-fighting unit STRAŻAK, tug MOCNY and passenger ship ADLER (to enlarge click on the photo).


wtorek, 17 lipca 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 31 - KRONOS

KRONOS (IMO: 6614891, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQFJ) – holownik portowo – redowy zbudowany przez duńską stocznię Svendborg Skibsvaeerft w Svendborgu na zamówienie Zarządu Portu Gdynia. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdyni. Pomiędzy 1991 a 2012 właścicielem holownika był WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. W 2012 firma ta wraz z całym majątkiem została przejęta przez Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. K. W lipcu 2013 roku KRONOS został przebazowany do Świnoujścia. Od marca 2015 roku właścicielem jednostki był Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. W połowie 2016 r. Sprzedany ukraińskiemu armatorowi Intereseco Ltd., bez zmiany nazwy zatrudniony w ukraińskim porcie Jużne. W dniu 18 maja 2018 roku wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze celem pocięcia na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 13/14.10.1966 – akcji ratowniczej (II linia ratownicza) masowca GÓRNIK,
  • 13/16.11.1966 – holowaniu ze Szczecina do Hamburga kutrów krewetkowych HAMDAN 2 i HAMDAN 4 (przebyto 304 Mm),
  • 15.02.1968 – mającej miejsce o 20:16 na podejściu do portu w Gdyni niegroźnej kolizji holownika ze szwedzkim statkiem CHILE.

*     *     *

KRONOS (IMO: 6614891, MMSI: ---, Call Sign: SQFJ) – harbor-roadstead tug built by Danish shipyard Svendborg Skibsvaeerft in Svendborg on order Gdynia Port Authority. Since 1984 she worked for the Department of Shipping Services Port of Gdynia. Between 1991 – 2012 the owner of the tug was WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. In 2012 the company with all its assets were taken over by Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp.K. In July 2013, KRONOS was transferred to Świnoujście. Since March 2015, the owner of the unit was Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. In mid-2016 sold to the Ukrainian shipowner Intereseco Ltd., without renaming, employed in the Ukrainian port of Yuzhne. On May 18, 2008 introduced to the the beach in Turkish Aliaga and then scrapped. For the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
  • 13/14.10.1966 – rescue action (II rescue line) of a bulk carrier GÓRNIK,
  • 13/16.11.1966 – towing the shrimp vessels HAMDAN 2 and HAMDAN 4 from Szczecin to Hamburg (passed 304 Sm),
  • 15.02.1968 – taking place at 20:16 on the approach to the port of Gdynia a harmless collision between tug and the Swedish vessel CHILE.

*     *     *

Jednostki typu Zeus / Units type Zeus:
  • ZEUS – numer stoczniowy / yards number: 113, rok budowy / year of built: 30.03.1966, los /fate: w służbie / in service.
  • CYKLOP – numer stoczniowy / yards number: 114, rok budowy / year of built: 10.06.1966, los /fate: w służbie / in service,
  • ATLAS II – numer stoczniowy / yards number: 115, rok budowy / year of built: 01.06.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF2,
  • HERKULES II – numer stoczniowy / yards number: 116 / n/a, rok budowy / year of built: 01.08.1966, los /fate: sprzedany w 2014 i przemianowany na WAF 1 / sold & renamed to WAF1,
  • HERAKLES – numer stoczniowy / yards number: 117, rok budowy / year of built: 05.08.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2012 roku / scrapped in Gdansk in 2012, 
  • KRONOS – numer stoczniowy / yards number: 118, rok budowy / year of built: 1966, los /fate: sprzedany ukraińskiemu armatorowi w 2016 roku / sold to Ukrainian shipowner in 2016, złomowany / scrapped: 2018.

*     *     *


Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 183 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 28,60 x 8,00 x 3,23 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: B&W DE 26-MTB F40 o łącznej mocy / with total power 1214 kW / 1651 HP, 
    • 1 śruba / 1 propeller, 
  • Prędkość / Speed: 10,0 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
      • uciąg / bollard pull: 23,5 t., 
      • kabestan / capstan: 5 t., 
      • automatyczna wciągarka holownicza typu: Towimor z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 36 mm / automatic towing winch type: Towimor with towing drum – steel cable with a length of 600 m & a diameter of 36 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric wind lass, 
  • Wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / Fire fighting – salvage equipment: 
    • 1 pompa pożarowa / 1 fire pump, 
    • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
  • Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment: 
    • 4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons, 
    • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
    • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
    • autopilot, 
    • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
    • AIS, 
    • echosonda / echo sounder, 
    • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 55,4 cbm, 
    • woda / water: 8,90 cbm, 
    • olej smarny / lube oil: 0,8 cbm, 
  • Załoga / Crew: 12 os. / pers.

*     *     *


Bibliografia / Bibliography:
  • https://www.prs.pl/
  • Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności, Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Wyższa Szkoła morska w Gdyni, Gdynia 2001,
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017,


*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika KRONOS, Gdynia 5-7.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro / Below photos of tug KRONOS, Gdynia 5-7.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

 



Poniżej zdjęcie holownika KRONOS, Gdynia 08.06.2012 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza / Below photo of tug KRONOS, Gdynia 08.06.2012, made by Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


 Poniżej zdjęcie holownika KRONOS, Gdynia 06.2012 r.,  / Below photos of tug KRONOS, Gdynia 06.2012, made by  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).