sobota, 5 maja 2018

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 7 - ROGALIN

M/F ROGALIN ex CELTIC PRIDE ex ROGALIN ex CELTIC PRIDE ex ROGALIN ex EDDA ex ROGALIN ex AALLOTAR (IMO 7114941, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: C6QH3, bandera: Bahamy) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez francuską stocznię Dubegion-Normandie S.A. Praire au doc z Nantes jako AALLOTAR na zamówienie fińskiego armatora Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Angfartygs AB). Od początku października 1977 roku wyczarterowany Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries), która ostatecznie zakupiła go 10 maja następnego roku, zmieniając jednocześnie jego nazwę na ROGALIN. Od października 1977 roku do maja 1982 roku ROGALIN obsługiwał następujące trasy: Helsingfors (Helsinki) – Gdańsk, Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki), Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga i Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki). Od maja 1982 roku zatrudniony na linii Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga. W okresie 29 marzec 1983 – 18 wrzesień 1983 wyczarterowany islandzkiemu armatorowi Faraskip h/f, dla którego to pod nazwą EDDA obsługiwał połączenie Reykjavik – Newcastle – Bremerhaven. Po powrocie z czarteru ponownie zatrudniony na linii Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga. W dniu 31.12.1985 roku opuścił Szczecin kierując się do Londynu. Od kwietnia do grudnia 1987 roku oraz od kwietnia do grudnia roku następnego wyczarterowany irlandzkiemu armatorowi Swansea-Cork Ferries z Cork, dla którego to pod nazwą CELTIC PRIDE obsługiwał połączenie Cork – Swansea. W okresie od grudnia 1988 roku do początków 1991 roku ROGALIN obsługiwał następujące połączenia: Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga Gdańsk – Helsingfors (Helsinki). W okresie 1 marzec 1991 – 1 listopada 1992 roku po raz trzeci wyczarterowany irlandzkiemu armatorowi Swansea-Cork Ferries z Cork, dla którego to pod nazwą CELTIC PRIDE obsługiwał połączenie Cork – Swansea.  Po powrocie z ostatniego czarteru aż do roku 2002 prom obsługiwał następujące połączenia:  Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga, Gdańsk – Helsingfors (Helsinki), Gdańsk – Nynäshamn. Od listopada 2002 roku do 16 lipca 2003 roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. Od lipca 2003 roku postawiony na sznurku w Gdańsku i wystawiony na sprzedaż. W październiku tego samego roku sprzedany do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu. 18 listopada na redzie indyjskiego portu Bhavnagar zostaje przekazany przedstawicielom firmy Ashit Services a tydzień później zostaje wprowadzony na plażę w Alangu celem pocięcia na złom. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto też wspomnieć o:

21.12.1972

kolizji z falochronem w Brevik, do której doszło na skutek problemów technicznych jakie wystąpiły na promie

1978

jeszcze pod nazwą AALLOTAR zagrał w jednym z odcinków polskiego serialu kryminalnego "07 Zgłoś się" pt. "Złoty kielich z rubinami"

09.1979

kolizji w rejonie Porkala z holenderskim tankowcem CORAL RUBRUM

10.12.1985

kolizji w Travemünde z jednostką NORDPALOMA

10.07.2001

przymusowym postoju w rejonie Gotlandii, w związku z koniecznością zabrania z pokładu jednostki przez polski helikopter jednego z pasażerów

*     *     *

Historia budowy

stoczniowy numer budowy:

126

zamówienie:

02.01.1970

wodowanie:

23.07.1971

data zdania:

17.02.1972

*     *     *

Armatorzy / Operatorzy

17.02.1972 – 10.05.1978

Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Angfartygs AB)

29.02.1972 – 09.1977

czarter: Silja Line Oy

01.10.1977 – 10.05.1978

czarter: Polska Żegluga Bałtycka (Polferries)

10.05.1978 – 10.2003

Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg

29.03.1983 – 18.09.1983

czarter: Faraskip h/f, Reykjavik

04.1987 – 12.1987

czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork

04.1988 – 12.1988

czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork

01.03.1991 – 01.11.1992

czarter: Swansea – Cork Ferries, Cork

*     *     *

Trasy

29.02.1972 – 1975

Helsingfors (Helsinki) – Sztokholm / Stockholm

1975 – 1977

Turku (Abö) – Mariehamn – Sztokholm – Stockholm

10.1977 – 05.1982

Helsingfors (Helsinki) – Gdańsk; Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki); Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki),

05.1982 – 1983

Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga / Copenhagen

29.05.1983 – 18.09.1983

Reykjavik – Newcastle – Bremerhaven

1983 – 1985

Świnoujście – Travemünde – Kopenhaga / Copenhagen

04.1987 – 02.1988

Cork – Swansea; Cork – Roscoff

04.1988 – 12.1988

Cork – Swansea

12.1988 – 1991

Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Helsingfors (Helsinki); Gdańsk – Nynäshamn

01.03.1991 – 01.11.1991

Cork – Swansea

01.11.1991 – 2002

Świnoujście – Ystad, Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Gdańsk – Helsingfors (Helsinki); Gdańsk - Nynäshamn

11.2012 – 16.07.2003

Świnoujście – Ystad

*     *     *

Jednostki siostrzane

Nazwa

Numer stoczniowy

Wodowany

Zdanie

Los

SVEA REGINA ex REGINA ex MEDITERRANEAN SUN ex ODYSSEAS ELYTIS ex SCANDINAVIAN SKY ex TALLINK ex MAMA TANZANIA ex ELTOR ex MONTE CARLO ex EL SAFA ex SAFA

127

03.12.1971

25.03.1972

złomowany w indyjskim  Alangu w 2005 roku

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

10.241 GT / 1.250 DWT

Wymiary (d. x s. x z.):

126,92 x 19,51 x 5,17 m

Kadłub:

pojedynczy, podwójne dno

pokłady pasażerskie: 8

pokłady łaudnkowe: 2

Napęd:

2 x 16 cylindrowe silniki diesla: SEMPT-Pielstick 16PC2V-400 – o łącznej mocy 16.000 KM

2 śruby nastawne KaMeWa

Prędkość:

21,0 węzłów

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

dziobowy ster strumieniowy KaMeWa o mocy: 800 KM

Przestrzeń pasażerska:

łóżka: 412

restauracja dla 220 os. (pokład 6)

kafeteria dla 200 os. (pokład 6)

bar kawowy dla 160 os. (pokład 6)

sklep wolnocłowy (pokład 5)

klub nocny (pokład 2)

2 x sauna (pokład 2)

basen (pokład 1)

sala konferencyjna dla 25 os. (pokład 7)

pokład słoneczny (pokład 7, 8)

Przestrzeń ładunkowa:

długość linii ładunkowych: 270 m.

samochody osobowe: 150

Naczepy: 18

Urządzenia załadunkowe:

rampa rufowa

Pasażerowie:

628 os.

Załoga:

80 os.

*     *     *

Bibliografia

http://matkustajalaivat.com/?page_id=1631

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=1194&n=7

http://www.faktaomfartyg.se/aallotar_1972.htm

http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=7114941&lang=en

*     *     *

Poniżej: m/f AALLOTAR, autorzy nieznani, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f ROGALIN zdjęcia autorstwa Pana Michaela Grima i Pana Hansa Joachima Reinecke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f EDDA, 25.05.1983 r. zdjęcie autorstwa Pana Gerharda Flebisera?, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f EDDA, autor zdjęcia nieznany, kolekcja Pana Sigismunda Lietki i Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f CELTIC PRIDE, autorzy zdjęć nieznani, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: m/f ROGALIN, Zatoka Pomorska, zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f ROGALIN, Gdańsk październik 1993 r., zdjęcie autorstwa Pana Witolda Błaszczaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: m/f ROGALIN - na mostku oraz na skrzydle mostka Kapitan Marek Wenta, Gdańsk 1996 r., autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


Poniżej: m/f ROGALIN na doku pływającym - po lewej Kapitan Wojciech Sobkowiak, po prawej Kapitan Marek Wenta, autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: m/f ROGALIN, Gdańsk 19.07.2003 r., zdjęcie autorstwa Pana Andy Pola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: m/f ROGALIN opuszcza Gdańsk, wychodząc w rejs do stoczni złomowej, Gdańsk 16.10.2003 r., autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 

Poniżej: m/f ROGALIN opuszcza Gdańsk, wychodząc w rejs do stoczni złomowej,   na skrzydle mostka pilot Kapitan Marek Wenta  Gdańsk 16.10.2003 r., autor nieznany, archiwum Kapitana Marka Wenty - https://marekwenta.pl/ (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, zdjęcie autorstwa Pana Jerzego Undro, wydawca: Centralna Agencja Fotograficzna, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, zdjęcie autorstwa Pana Bogusłwa Nieznalskiego, wydawca: Oficyna Wydawnicza Pomorze, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, zdjęcie autorstwa Pana Marka Czasnojć, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: pocztówka m/f ROGALIN, akwarela autorstwa Pana Adama Werki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: ulotki promocyjne irlandzkiego armatora Swansea Cork Ferries, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















 

czwartek, 3 maja 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 23 - PANTERA


PANTERA (IMO: 6709907, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---) – holownik portowy typu H 800/III zaprojektowany i zbudowany przez Gdyńską Stocznię Remontową na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku. Od 1991 roku armatorem jednostki była Gdańska Stocznia Remontowa im J. Piłsudskiego. W 1997 roku holownik został skierowany do albańskiego portu w Durres, gdzie w tamtejszej Stoczni Morskiej gdańska stocznia posiadała udziały. Po wycofaniu się GSR z Albani w 2003 roku PANTERA została sprzedana do Czarnogóry, gdzie pływała do 2007 roku, kiedy to została pocięta na złom.

*      *      *

PANTERA (IMO: 6709907, MMSI: ---, Call Sign: ---) – harbor tug type H 800/III designed and built by Gdynia Repair Shipyard on order Gdansk Repair Shipyard in Gdansk. Since 1989, the owner of the unit was Gdansk  Repair Shipyard named after J. Piłsudski. In 1997, the tug was transferred to the Albanian port of Durres, where at the local Sea Shipyard, the Gdańsk shipyard had a shares. After the withdrawal of GSR from Albania in 2003, PANTERA was sold to Montenegro, where it floated as PANTER until 2007, when it was cut into scrap in the port of Bar.

*      *      *

Jednostki typu H 800 / Units type H 800:

  • CENTAUR – numer stoczniowy / yard number: H800/I/246, rok budowy / year of built: 11.1966, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2002 r. / scrapped in Gdansk in 2002, 
  • TYGRYS – numer stoczniowy / yard number: H800/I/247, rok budowy / year of built: 30.12.1966, los /fate: w służbie / in service, 
  • NIEDŹWIEDŹ – numer stoczniowy / yard number: H800/I/248, rok budowy / year of built: 10.1967, los /fate: zezłomowany w 1999 / scrapped in 1999, 
  • PUMA – numer stoczniowy / yard number: H800/II/249, rok budowy / year of built: 11.1967, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2015 / scrapped in Gdansk in 2015, 
  • PANTERA – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: w 2003 sprzedana do Czarnogóry i przemianowana na PANTER, w 2007 zezłomowana / in 2003 sold to Montenegro and renamed to PANTER, in 2007 scrapped, 
  • LEOPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/320, rok budowy / year of built: 01.1968, los /fate: w służbie / in service, 
  • GEPARD – numer stoczniowy / yard number: H800/III/324, rok budowy / year of built: 08.1968, los /fate: zezłomowany w 2003 / scrapped in 2003, 
  • MARCIN – numer stoczniowy / yard number: H800/III/325, rok budowy / year of built: 01.1969, los /fate: zezłomowany w 2012 / scrapped in 2012, 
  • SERWAL – numer stoczniowy / yard number: H800/III/326, rok budowy / year of built: 11.1969, los /fate: w służbie / in service, 
  • MACIEJ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/330, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: zezłomowany w Gdańsku w 2010 r./ scrapped In Gdansk in 2010, 
  • MIŚ – numer stoczniowy / yard number: H800/III/331, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: w 2008 sprzedany firmie Comal Sp. z o. o. i przemianowany na JAREK, w grudniu 2014 r. sprzedany do Estonii / in 2008 sold to company Comal Sp. z o. o. & renamed to JAREK, in December 2014 sold to Estonia, 
  • KUGUAR – numer stoczniowy / yard number: H800/III/332, rok budowy / year of built: 12.1969, los /fate: 16 lutego 2015 zatonął w Świnoujściu na skutek kolizji ze statkiem handlowym, 12 marca 2015 wydobyty przez dźwig pływający MAJA i wkrótce potem sprzedany na złom / 16 February 2015 sunk in Swinoujscie after collision with a merchant ship, in 12 march 2015 raised by floating crane MAJA and soon after sold for scrap, 
  • H-1 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 11.1970, los /fate: złomowany / scrapped, 
  • H-2 – numer stoczniowy / yard number: H800/IV/?, rok budowy / year of built: 01.1971, los /fate: złomowany / scrapped.

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 119 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,51 x 6,8 x 2,66 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 5,
    • ilość pokładów / deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg 6NVD48-2 o łącznej mocy / with total power 588 kW / 799 HP, 
    • śruba w dyszy Korta / propeller in Kort nozzle: 1, 
  • Prędkość / Speed: 10.5 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 15 t., 
      • bęben holowniczy – stalowa lina o długości 120 m. i średnicy 20 mm / towing drum – steel cable with a length of 120 m & a diameter of 20 mm, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice patentowe (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 patent anchors (each 300 kg) operated by an electric wind lass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe / fire fighting equipment: 
      • 2 pompy pożarowo – ratownicze każda o wydajności / 2 fire-rescue pumps each with a capacity: 63m3/h, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
      • zawory hydrantowe / hydrant valves, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 2 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 2 pneumatic rafts, each for 10 persons, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 1 radar oraz pławy EPIRB i SART / 1 radar and buoys EPIRB & SART, 
  • Załoga / Crew: 5  os. / pers.

*      *      *

Poniżej zdjęcia holownika PANTERA, Gdańsk, autorstwa Pana Marka Twardowskiego, kolekcja Pana Amdrzeja Patro / Below photos of tug PANTERA, Gdansk, made by Mr. Marek Twardowski, a collection of Mr. Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).