sobota, 10 marca 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 18 - EN AVANT 10 ex TRYTON ex DHOCA



EN AVANT 10  ex TRYTON ex DHOCE (IMO 9264386, MMSI: 246774000, Sygnał wywoławczy: PCPP, bandera: Holandia) – holownik typu ASD zbudowany przez hiszpańską stocznię Astilleros Armon S.A. z Vigo dla hiszpańskiego armatora Remolques Unidos jako DHOCE.. W 2004 roku zakupiony przez polskiego armatora Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina i przemianowany na TRYTON. W 2012 roku sprzedany przez Syndyka ZUŻ Sp. z o. o. holenderskiemu armatorowi Muller Zwar Transport z Dordrecht i przemianowany na EN AVANT 10.
  • Stoczniowy numer budowy: 553,
  • Zakończenie budowy: 15.02.2002.
 *     *     *

EN AVANT 10 ex TRYTON ex DHOCE (IMO 9264386, MMSI: 246774000, Call sign: PCPP, flag: Netherland) – ASD type tug built by the Spanish shipyard Astilleros Armon S.A. from Vigo for the Spanish shipowner Remolques Unidos as DHOCE. In 2004 purchased by a Polish shipowner Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin and renamed on TRYTON. In 2012 sold by the Liquidator of ZUŻ Sp. z o .o. to the Dutch shipowner Muller Zwar Transport from Dordrecht and renamed on EN AVANT 10.
  • Yard number: 553,
  • Build end: 15.02.2002.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 358t. / 47 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 31,12 x 10,32 x 4,89 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartmenrts: 3
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 x 4 suwowe 16 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 16 cylinders diesel engines: Caterpillar 3516B TA HD/B – moc każdego  / each power: 1.498 kW kW (1.441 HP),
    • 2 pędniki azymutalne w dyszach Korta / 2 azimuth thrusters in Kort nozzles: Schottel SRP 1212,
    • pędnik dziobowy: bow thruster: Schottel ST110LK – 250 KM/HP,
  • Prędkość / Speed: 13,5 węzła / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • dziobowa wciągarka, lina: długość 100,00 m, średnica 80 mm, uciąg 3.5 t. / forward winch, rope: length: 100,00 m, dia. 80 mm, pull 3,5 t.,
    • rufowa kaskadowa wciągarka holownicza typu Main, lina stalowa: długość 800,00 m, średnica 44 mm, uciąg 18 t.; druga lina stalowa: długość 600,00 m, średnica 45 mm, uciąg 25 t., / aft waterfall towing winch type Main, steel wire: length 800,00 m, dia. 44 mm, pull 18 t.; second steel wire: length 600,00 m, dia. 45 mm, pull 25. t,
    • hydrauliczne sworznie holownicze Karmoy / Karmoy hydraulic towing pins,
    • wałek rufowy, długość: 2.000 mm, średnica 711 mm, SWL 30 t. / stern roller, length 2.000 mm, dia. 711 mm, SWL 30 t.,
  • Uciąg / Bollard Pull: 55,0 t.,
  • Wyposażenie dodatkowe:
    • zdalnie sterowany dżwig pokładowy / remote controlled deck crane: Pallfinger: SWL 6,5 t. / 1m, 1 t. / 10,70 m,
    • pompy ratownicze i sprzęt p.poż. / salvage pumps and FiFi equipment,
    • reflektor poszukiwawczy / searchlight: Pesch 1.000 W,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • radar: Furuno FR 1505 mk I,
    • echosonda / echo sounder: Furuno FCV-582L,
    • kompas / compass: Kotter,
    • żyrokompas / gyro compass,
    • autopilot: Robertson AP-9 M3,
    • AIS, GPS (Furuno GP-31), VHF (2 x Sailor RT 4822), VHF Hh (2 x Axis-50), Inmarsat C, SPOS, Navtex (JMC NT 900), GMDSS A1, A2, A3
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 273,00 m3,
    • olej smarny / lube oil: 5,10 m3,
    • świeża woda / fresh water: 54,20 m3,
    • balast / balast: 8,00 m3,
    • piana / foam: 12,00 m3,
  • Załoga / Crew: 6 os. / pers

 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.scheepvaartwest.be/CMS/index.php/tugs/5699-en-avant-10-imo-9264386
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare

*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika TRYTON  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug TRYTON (to enlarge click on the photo).

TRYTON, Szczecin 2009 / TRYTON Szczecin 2009


TRYTON, Szczecin 3 maja 2009 / TRYTON Szczecin May 3, 2009



TRYTON, Szczecin 8 kwietnia 2010 / TRYTON Szczecin April 8, 2010 










TRYTON, Szczecin 26 maja 2011 / TRYTON Szczecin May 26,  2011 



 

środa, 7 marca 2018

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 7 - CSCL GLOBE




CSCL GLOBE (IMO 9695121, MMSI: 477712400, Sygnał wywoławczy: VRNU2, bandera: Hong Kong) – kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel), zbudowany przez południowo - koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. z Ulsan dla chińskiego armatora China Shipping Container Lines Co. Ltd. z Szanghaju. Pierwsza jednostka z serii pięciu identycznych jednostek typu CSCL Globe.
  • Stoczniowy numer budowy: 2696,
  • Położenie stępki: 27.05.2014,
  • Wodowanie: 23.08.2014,
  • Data zakończenia budowy: 18.11.2014.

*     *     *

CSCL GLOBE (IMO 9695121, MMSI: 477712400, call sign: VRNU2, flag: Hong Kong) – ULCV (Ultra Large Container Vessel) class container, built by the South Korean shipyard Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. from Ulsan for the Chinese shipowner China Shipping Container Lines Co. Ltd. from Shanghai. The first unit from a series of five identical units of CSCL Globe type.
  • Yard number: 2696,
  • Keel laid: 27.05.2014,
  • Launched: 23.08.2014,
  • Date of completion: 18.11.2014.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 187.541 t. / 184.300 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 399,67 x 58,60 x 16,00 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy – częściowo podwójne dno / steel / single hull – partly double bottom,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 2 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 12 cylinders diesel engine: HHI-MAN-B&W 12S90ME-C9.2 – o mocy / with power 56.800 kW,
    • generatory / generators:
      • 4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets: HimSen-MAN 9H32/40 – każdy o mocy / each with power: 4.320 kW,
      • 1 awaryjny spalinowy zestaw prądotwórczy / 1 emergency diesel generators set: AS190TIS – o mocy / with power: 438 kVA,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 2 x 2500 kW/ 0, 
  • Prędkość / Speed: 23.8 węzła / knots.
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: brak / none,,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • kontenery / containers: 19.100 TEU,
    • kontenery chłodzone: 1.000 TEU,
  • Załoga / Crew: 31 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: CSCL GLOBE  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of CSCL GLOBE (to enlarge click on the photo).
















sobota, 3 marca 2018

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 3 - GRANDE AMERICA


GRANDE AMERICA (IMO 9130937, MMSI: 247594000, Sygnał wywoławczy: IBPG, bandera: Włochy) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez włoską stocznię Fincantieri Palermo z Palermo dla armatora Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A z Neapolu (operator: Atlantic Container Lines). Jedna z dziesięciu niemal identycznych jednostek serii Grande Africa, będącej rozwinięciem poprzedników – jednostek serii Repubblica di ….. W dniu 11 marca na zmierzającej z Hamburga w stronę Maroka, znajdującej się na wodach Zatoki Biskajskiej jednostce, doszło do wybuchu pożaru w jej części dziobowej, którego pomimo podjętych przez załogę prób nie udało się ugasić. Ze względu na rozprzestrzenianie się ognia kapitan GRANDE AMERICA zarządził opuszczenie statku a wkrótce potem cała 26 osobowa załoga plus 1 pasażer została podjęta z wody przez brytyjską fregatę HMS ARGYLL. Dwunastego marca pomimo podjętej przez przybyłe na miejsce zdarzenia jednostki ratownicze akcji ratowniczej, GRANDE AMERICA około godziny 15:20 przewrócił się na burtę, po czym poszedł na dno w odległości 180 mil morskich na zachód do francuskiego wybrzeża.
  • Stoczniowy numer budowy: 5984,
  • Data złożenia zamówienia: 30.06.1995,
  • Rozpoczęcie budowy: 01.03.1997,
  • Data zdania: 09.12.1997.
*     *     *
GRANDE AMERICA (IMO 9130937, MMSI: 247594000, call sign: IBPG, flag: Italy) – a con-ro unit, built by the Italian shipyard Fincantieri Palermo in Palermo for the Italian shipowner Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A from Neapol. One of the ten almost identical units of the Grande Africa series, which is a development of predecessors – units of the Repubblica di … series.
  • Yard number: 5284,
  • Date of order: 30.05.1995,
  • Build start: 01.03.1997,
  • Delivery date: 09.12.1997.
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 56.660 t. / 26.169 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 214,00 x 32,25 x 9,40 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12,
    • pokłady / decks: 11,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 2 suwowy 7 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 7 cylinders diesel engine: Sulzer-Wartsila 7RTA62U – o mocy / with power 15.540 kW,
    • generatory / generators:
      • 4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets – każdy o mocy / each with power: 1.080 kW,
    • 1 śruba / 1 propeller,
    • 1 ster / 1 ruder,
    • stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 1.600kW / 1.600 kW. 
  • Prędkość / Speed: 21.0 węzła / knots.
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
    • długość i wymiary linii ładunkowych / length and dimensions of the lanemeters: 3.505 m x 2.90 m x 0.0 m,
  • Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling: 
    • rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) o wymiarach i udźwigu / stern ramp (starboard) with dimensions & SWL: 34.5 m x 8,5 m & 250 t.
    • 2 dźwigi pokładowe każdy o udźwigu / 2 deck cranes each SWL: 40 t.,
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
    • auta / cars: 3.515,
    • ciężarówki / trucks: 194,
    • kontenery / containers: 1.321 TEU,
  • Załoga / Crew: 19 os. / pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: GRANDE AMERICA, Hamburg 11.05.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of GRANDE AMERICA, Hamburg 11.05.2018  (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia: GRANDE AMERICA, Hamburg  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of GRANDE AMERICA  (to enlarge click on the photo).