sobota, 10 lutego 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 15 - GOLIAT



GOLIAT (IMO: 8102581, MMSI: 261000210, Sygnał wywoławczy: SQLJ) – holownik portowo – redowy typu B 65 zbudowany przez Stocznię Północną im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Zarząd Portu Szczecin – Świnoujście). W czerwcu 1982 roku podczas manewrów wyprowadzania z portu w Świnoujściu masowca Kopalnia Siersza, uderzony i zatopiony (cała załoga uratowana przez kuter pilotowy PILOT 69). Po kilku dniach wydobyty i wyremontowany. W 1992 roku nowym armatorem jednostki zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W październiku 2008 roku GOLIAT pomagał w holowaniu pogłębiarki ROZGWIAZDA, która 17 października w sztormowych warunkach pogodowych na wysokości Kołobrzegu zatonęła a śmierć poniosło 5 osób. W 2011 wycofany ze służby i sprzedany zagranicznemu armatorowi Tech Project LCC. 8 marca 2017 roku wprowadzony na plażę w tureckiej Aliadze w celu pocięcia na złom.

GOLIAT (IMO: 8102581, MMSI: 261000210, Call Sign: SQLJ) – harbor-roadstead tug type B 65 built by the Northern Shipyard named Heroes Westerplatte on order Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). In June 1982, during the maneuvers output from the port of Swinoujscie bulk carrier KOPALNIA SIERSZA, struck and sunk (all crew rescued by pilot boat PILOT 69). After few days raised and restored. Since 1992 unit new shipowner was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. In October 2008, GOLIAT assisted in towing the dredger ROZGWIAZDA, which on October 17 in stormy weather conditions at the height of Kolobrzeg sunk with 5 persons. In 2011 decommissioned and sold to foreign owner Tech Project LCC. On 8 march 2017 beached in turkish Aliaga.

Jednostki typu B 65 / Units type B 65:
  • H-12 – numer stoczniowy / yard number: B65/1, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate:, 
  • H-19 – numer stoczniowy / yard number: B65/2, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate: wycofany ze służby w / decommissioned in: 1993, w 1995 roku sprzedany obcemu armatorowi i przemianowany na / in 1995 sold to fereign shipowner and renamed to: SLOP-4,
  • H-20 – numer stoczniowy / yard number: B65/3, rok budowy / year of built: 08.1964, los /fate: , 
  • GOLIAT – numer stoczniowy / yard number: B65/4, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: złomowany / scrapped: 08.03.2017, 
  • SAMSON – numer stoczniowy / yard number: B65/5, rok budowy / year of built: 09.1966, los /fate: złomowany / scrapped.

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 227 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 31,66 x 8,43 x 3,64 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal (spawany / nitowany) / steel (welded / riveted), 
  • Grodzie wowodszczelne / Watertight bulkheads: 3,
  • Ilość pokładów / Decks number: 4, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZUT Zgoda Sulzer 5TD48 o mocy / with power 1840 kW / 1500 HP, 
    • 1 śruba nastawna / 1 CPP, 
  • Prędkość / Speed: 13 węzłów / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 amortyzowany hak holowniczy / 1 cushing towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 20 t., 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice typu Hall (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną ASH 25-30-35 / 2 anchors type Hall (each 300 kg) operated by an electric windlass ASH 25-30-35, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 2 pompy pożarowe o wydajności / 2 fire pumps with a capacity: 100 m3/h, 25 m3/h,, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
      • 1 pompa ratownicza Delphin o wydajności: 400 m3/h / 1 salvage pump Delphin with a capacity: 400 m3/h, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 1 łódź ratunkowa dla 40 osób / 1 life boat for 40 persons, 
      • 2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets,
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • echosonda / echo so under, 
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Załoga / Crew: 5/7 os. / pers.

Poniżej zdjęcie holownika GOLIAT, autor Pan Mieczysław Andrut, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug GOLIAT, author Mr. Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika GOLIAT, autor Pan Waldemar Wąs, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug GOLIAT, author Mr. Waldemar Wąs, a collection of Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika GOLIAT, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza, zbiór Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug GOLIAT, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz and Mr. Andrzej Patro  (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia holownika GOLIAT / Below photos tug GOLIAT (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).










Bibliografia / Bibliography:
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013


środa, 7 lutego 2018

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 6 - BASLE EXPRESS



BASLE EXPRESS (IMO: 9501344, MMSI: 211549000, sygnał wywoławczy: DFGN2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Hamburg) kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel) zbudowany przez koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries w Ulsan dla niemieckiego armatora Hapag-Lloyd z Hamburga (tzw. klasa Hamburg Express).

  • Numer stoczniowy budowy: 2498, 
  • Data złożenia zamówienia: 13.12.2010, 
  • Położenie stępki: 11.06.2011, 
  • Wodowanie: 01.09.2012, 
  • Zdanie: 15.11.2012.
*     *     *

BASLE EXPRESS (IMO: 9501344, MMSI: 211549000, call sign: DFGN2, flag: Germany, port of registry: Hamburg) container ship class ULCV (Ultra Large Container Vessel) built by the Korean shipyard Hyundai Heavy Industries in Ulsan for German shipowner Hapag-Lloyd from Hamburg (so-called Hamburg Express class).

  • Yard number: 2498, 
  • Date of order: 13.12.2010, 
  • Keel laid: 11.06.2012, 
  • Launch date: 01.09.2012, 
  • Delivery date: 15.11.2012.
*     *     *

Dane techniczne / technical data:

  • Wyporność / tonnage: 
    • GT: 142.295 t,
    • DWT: 142.092 t, 
  • Wymiary / Dimensions: 
    • długość / lenght: 366,52 m, 
    • szerokość / breadth: 48,35 m, 
    • zanurzenie / draught: 15,50 m, 
  • Kadłub / Hull:
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull, 
    • materiał kadłuba / hull material: steel, 
    • ilość pokładów ciągłych / continuous deck numbers: 2, 
    • wodoszczelne grodzie / watertight bulkheads: 11, 
  • Maszynownia / Machinery: 
    • silnik główny / main engine: 
      • 1 silnik diesla /diesel engine Hyundai Heavy Industries Co Ltd.  Model 11K98ME7.1-T II, 
      • moc / power: 58274 kW, RPM: 91, 
      • liczba cylindrów / no of cylinders: 11, 
    • generatory:
      • 3 główne generatory / 3 main generators: 8 DC-32e każdy o mocy / each power: 4866,7 kVA, 
      • 1 głównygenerator / 1 main generator: 6DC-32e o mocy / power: 3666,7 kVA, 
      • 1 awaryjny generator / 1 emergency generator: DI16 55 M o mocy / power: 625 kVA, 
    • śruba / propeller: 1, 
    • ster / rudder: 1, 
    • dziobowe stery strumieniowe: bow thrusters:  2 x 1800 kW każdy / each, 
  • Prędkość / Speed: 25,2 węzłów / knots, 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity (m3): 
    • kontenery / containers: 13169 TEU, 
    • kontenery 14mt / 14mt containers: 9.082 TEU, 
    • kontenery chłodzone / reefer containers: 800 TEU, 
  • Urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling: brak/ gearless, 
  • Załoga: 36 os/ pers.
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia kontenerowca BASLE EXPRESS / Below photos of  container ship BASLE EXPRESS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).












sobota, 3 lutego 2018

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 4 - ORP FLAMING i ORP MEWA idą w morze

Lipcowe poranne wyjście w morze dwóch z trzech niszczycieli min projektu 206FM - ORP FLAMING (621) i ORP MEWA (623), uchwycone z ostrogi pilotów w Gdyni.

*     *     *

July morning sea departure of two of the three project 206 FM minehunters - ORP FLAMING (621) and ORP MEWA (623) captured from the spurs of pilots in Gdynia.

*     *     *

Jednostki klasy Flaming (projekt 206FM) / Units class Flaming (project 206 FM):
  • ORP FLAMING (621) – stoczniowy numer budowy / yard number: 206F/9, położenie stępki / keel laid: 07.01.1966, wodowanie / launched: 05.05.1966, wcielenie do służby / commissioned: 27.09.1966, przebudowa / rebuilt: 02.03.2000 – 22.06.2001, matka chrzestna / godmother: Mrs Joanna Tor Miszczak,
  • ORP MEWA (623) – stoczniowy numer budowy / yard number: 206F/11 położenie stępki / keel laid: 18.07.1966, wodowanie / launched: 22.12.1966, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1967, przebudowa / rebuilt: 07.1998 – 14.05.1999, 
  • ORP CZAJKA (624) – stoczniowy numer budowy / yard number: 206F/12, położenie stępki / keel laid: 12.09.1966, wodowanie / launched: 17.06.1966, wcielenie do służby / commissioned: 17.06.1967, przebudowa / rebuilt: 02.1999 – 26.05.2000,
 *     *     *
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 507 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 58.2 x 7.7 x 2.14 m, 
  • Kadłub /Hull: 
    • typ / type: pojedynczy / single, 
    • materiał / material: stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 10, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Cegeilski-Sulzer 6 AL 25/30 o łącznej mocy / with total power 1.620 kW, 
    • 2 śruby / 2 propellers, 
    • 1 dziobowy pędnik strumieniowy / 1 bow thruster: Brunvoll, 
    • 1 pędnik azymutalny / 1 azimuthal propulsor: Schottel,
  • Prędkość / Speed: 18,4 węzła / knots,
  • Zasięg / Range: 2.000 Mm /Sm przy / at 12 w. / kn., 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar obserwacji ogólnej / 1 surface-air radar : CRM-200 (tylko na / only on: ORP FLAMING), 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Decca Bridge Master, 
    • 1 stacja hydroakustyczna / 1 echo-location stadion: SHL-100NA, 
    • 1 holowana stacja hydrolokacyjna / 1 towed echo-location stadion : SHL-200M, 
    • system wspomagania dowodzenia / command suport system Bełtwa, 
    • automatyczny system identyfikacji statków / AIS, 
    • system identyfikacji swój obcy / identyfication system friend  - foe: Supraśl,
    • zestaw radiostacji  UHF, HF / set of UHF, HF radiostations: Rohde & Schwarz,
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x II zestaw artyleryjsko – rakietowy ZU-23-2M Wróbel II kal. 23 mm  + 2 wyrzutnie pocisków p.lot. GROM/ 1 x II artilery-rocket complex ZU-23-2M Wróbel II cal. 23 mm + 2 GROM SAM`s launchers, 
    • 2 x IV wyrzutnie Fasta-4M dla pocisków p.lot. Strzała 2M / 2 x IV Fasta-4M launchers for Strzala 2M SAM`s,
    • 2 tory minowe dla 12 min typu: OS (zmodernizowana mina 08/39), MMD-1, MMD-2 lub 6 min typu OD (Okrętowa Duża) / 2 mine tracks for 12 min type: OS (mod. mine 08/39), MMD-1, MMD-2 or 6 mines type OD (Large Ship), 
    • 1 komplet trału kontaktowego / 1 set of contact traps: MT-2W, 
    • 1 komplet trału akustycznego / 1 set of acoustic traps: AAG, 
    • 1 komplet trału elektromagnetycznego / 1 set of electromagnetic traps: TEM-PE-2MA ver. 2 mod., 
    • 2 pojazdy podwodne / 2 ROVs: Ukwiał, 
  •  Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • 1 komora dekompresyjna dla 3 osób / 1 decompression chamber for 3 persons,
    • 1 teleskopowy żuraw firmy Sormec / 1 telescopic crane Sormec,
  • Załoga / Crew: 54 os / pers..
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Jarosław Ciślak "Polska Marynarka Wojenna 1995" - Wydawnictwo Lampart Bellona, Warszawa 1995,
  • Jerzy M. Kamiński – Na drodze do pierwszego polskiego niszczyciela min, okręty projektu 206FM, Morze Statki i Okręty 11/2008 – wydawnictwo Magnum-X, 

*     *     *

Aby powiększyć kliknij na zdjęcie / To enlarge click on the photo.

ORP FLAMING (621)



















ORP MEWA (623)