czwartek, 15 marca 2018

Z cyklu "Ze świata żagli, jachtów i jednostek rekreacyjnych" - s/y ANTICA


s/y ANTICA ex WSG-25 (IMO ---, MMSI: 261363000, Sygnał wywoławczy: SPG2764, bandera: Polska) – jacht oceaniczny (kuter gaflowy), zbudowany na kadłubie byłego kutra rybackiego WSG-25 (Typ KU-135), który to z kolei powstał w Rybackiej Bazie Remontowej w Pucku, wchodząc do służby w 1953 roku. W swojej pierwotnej roli jednostka służyła do 1980 roku, po czym nabył ją prywatny armator, który to następnie pomiędzy 1981 a 1991 rokiem przebudował ją na jacht oceaniczny, zmieniając jednocześnie jej nazwę na ANTICA. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:
  • 1991 – 1997 – rejsie dookoła świata, trwającym 6 lat i jeden miesiąc podczas którego odwiedzono 36 państw oraz przebyto 60.840 mil morskich,
  • 1998 – 2000 – rejsie dookoła Ameryki Południowej pod nazwą „Ekspedycja Horn”, w trakcie którego opłynięto przylądek Horn, rejs trwał 2 lata, 22 miesiące i 22 dni,
  • 2003 – 2004 – rejsie pod nazwą „Gdańska Wyprawa Śladami Polaków Wokół Atlantyku”,
  • 2005 – 2006 – rejsie po Europie i Ameryce pod nazwą „Ekspedycja do korzeni cywilizacji,
  • 2007 – rejsie wokół Morza Bałtyckiego pod nazwą „Gdańska ekspedycja wokół Morza Bałtyckiego”.

*     *     *

s/y ANTICA ex WSG-25 (IMO ---, MMSI: 261363000, call sign: SPG2764, flag: Poland) – an oceanic yacht (gaff cutter), built on the hull of a former fishing cutter WSG-25 (type KU-135), which in turn was built by the Fisherman`s Repair Base in Puck, entering service in 1953. In its original role, the unit served until 1980, after which it was purchased by a private shipowner, who between 1981 – 1991 rebuild it into an oceanic yacht, changing its name to ANTICA. Of the more important events in the life of the unit, it is worth mentioning:
  • 1991 – 1997 – a cruise around the world, lasting 6 years and 1 month, during which 36 countries were visited and 60.840 Nautical miles passed,
  • 1998 – 2000 – a cruise around South America called „Horn Expedition”, during which the Cape Horn was circumnavigated, the cruise lasted 2 years, 22 months and 22 days,
  • 2003 – 2004 – a cruise called „Gdansk expedition in the footsteps of Poles around the Atlantic”,
  • 2005 – 2006 – a cruise around Europe and America called „Expedition to the roots of civilization”,
  • 2007 – a cruise around the Baltic Sea called „Gdansk expedition around the Baltic Sea”.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 23,60 GT,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 16,20 x 4,50 x 2,10 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / material: drewno / wood,
  • Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
    • maszty: / masts: 1,
    • powierzchnia żagli / sails area: 126 m2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: PZM Puck SW 400 M2/1 – o mocy / with power 70 kW,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: ?,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 600 l,
    • woda pitna / potable water: 720 l,
  • Załoga / Crew: 9 os. / pers.,
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:


*     *     *

Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Hel 13.07.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y ANTICA, Hel 13.07.2009 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):






Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Gdańsk 03.05.2013 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y ANTICA, Gdansk 03.05.2013 (to enlarge click on the photo):


Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Gdańsk 05.11.2015 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y ANTICA, Gdansk 05.11.2015 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):



Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Gdańsk 15.02.2017 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y ANTICA, Gdansk 15.02.2017 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):


Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Gdańsk 18.03.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y ANTICA, Gdansk 18.03.2018 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):






Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Gdańsk 14.10.2018 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y ANTICA, Gdansk 14.10.2018 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 



Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Gdańsk 13.08.2021 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photos of s/y ANTICA, Gdansk 13.08.2021 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):




Aktualizacja 15.07.2023: Poniżej zdjęcia: s/y ANTICA, Gdańsk 07/10.07.2023 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.07.2023: Below photos of s/y ANTICA, Gdansk 07/10.07.2023 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):





wtorek, 13 marca 2018

Z cyklu "Ze świata żagli" - s/y ZJAWA IV



s/y ZJAWA IV ex SZKWAŁ (IMO ---, MMSI: 261000350, Sygnał wywoławczy: SQMS, bandera: Polska ) – kecz bermudzki, zbudowany przez szwedzką stocznię Djupviks Batvarv w Djupvik jako kuter ratowniczy SZKWAŁ dla Polskiego Ratownictwa Okrętowego z Gdyni. Po wycofaniu ze służby, co miało miejsce w 1975 roku ex-SZKAWAŁ  przekazany został Związkowi Harcerstwa Polskiego (armator Centrum Wychowania Morskiego i Wodnego ZHP w Gdyni) i w 1983 roku przebudowany na kecz bermudzki otrzymując nazwę ZJAWA IV, która to z kolei nawiązywała do serii przedwojennych Zjaw o numerach I – III, na których to Władysław Wagner wyruszył w swój rejs dookoła świata. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:

  • Lata osiemdziesiąte XX wieku – rejsie na Morze Czarne, 
  • 2001 – rejsie na Spitsbergen, 
  • 2003 – 2004 – rejsie dookoła Ameryki Południowej z opłynięciem Przylądka Horn i wizycie na Antarktydzie, 
  • 2005 – rejsie do Zatoki Hudsona oraz wizycie w porcie Churchill,
  • 2012 – w ramach Roku Władysława Wagnera symbolicznym dokończeniu przerwanego z powodu wybuchu II Wojny Światowej w Great Yarmouth rejsu Zjaw I – III dookoła świata, 
  • 2013 – rejsie na północy kraniec Morza Bałtyckiego,
  • 2015 – „OnkoRejsie” – rejsie do Visby i Kalmar (na pokładzie 12 kobiet z chorobami nowotworowymi), w trakcie którego 1 czerwca kadłub jednostki doznał rozszczelnienia i zaczął nabierać wody. Załoga oraz pasażerowie zostali ewakuowani zaś sam jacht został doprowadzony do Władysławowa, 
  • 2015 – „Wyprawie OdySea Władka Wagnera Dookoła Atlantyku”,
  • 2016 – wejściu na mieliznę niedaleko półwyspu Falsterbro (cała załoga została ewakuowana na brzeg)

 *     *     *

s/y ZJAWA IV ex SZKWAŁ (IMO ---, MMSI: 261000350, call sign: SQMS, flag: Poland) – a bermuda ketch, built by the Swedish shipyard Djupviks Batvarv in Djupvik as a rescue cutter SZKWAŁ for the Polskie Ratownictwo Okrętowe from Gdynia. After withdrawal from service in 1975, ex-SZKWAŁ was transferred to the Polish Scouting Association (shipowner is the Maritime and Water Education Center ZHP in Gdynia) and rebuild in 1983 into a Bermuda ketch receiving the name ZJAWA IV, which is referred to the series of pre-war ZJAWA I – III boats, on which Wladyslaw Wagner set out on a cruise around the world. Of the more important events in the life of the unit, it is worth mentioning:

  • 1980`s – cruise to the Black Sea,
  • 2001 – cruise to Spitsbergen,
  • 2003 – 2004 – cruise around South America with circumnavigation of Cape Horn and visit in Antarctica,
  • 2005 – cruise to the Hudson Bay and visit in Churchill,
  • 2012 – as a part of the Year of Wladyslaw Wagner, the symbolic completion of the ZJAWA I – III cruise around the world, which was interrupted in Great Yarmouth due to the outbreak of the Second World War,
  • 2013 – cruise to the north of the end of the Baltic Sea,
  • 2015 – “OnkoRejs” – a cruise to Visby and Kalmar (on board 12 women with cancer), during which on June 1 the unit`s hull suffered a leakage and began take the water. All crew with passengers were evacuated and the yacht was brought to Wladyslawo,
  • 2015 – “Expedition OdySea Wladek Wagner Around the Atlantic”, 
  • 2016 – grounding near the Falsterbro peninsula (the entire crew were evacuated to the shore).


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: --- t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 18,70 x 5,64 x 2,0 m.,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / material: drewno dębowe na szkielecie z daglezji / oak wood on douglas fir skeleton,
  • Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
    • maszty: / masts: 2,
    • liczba żagli / sails numer: 5,
    • powierzchnia żagli / sails area: 162 m2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 6 cylinders diesel engine: PZM Puck „Delfin” – o mocy / with power 150 kW,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: 7 węzłów na silniku / knots on engine,
  • Wyposażenie nawigacyjne / Navigation equipment:
    • kompas / compass: 2,
    • radar / radar: 1,
    • GPS, AIS, EPIRB,
    • 2 radiotelefony UKS / 2 x UKS radios,
  • Załoga / Crew: 15 os. / pers..

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcia: s/y ZJAWA IV z 12.01.2006 autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of s/y ZJAWA IV from 12.01.2006 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):






sobota, 10 marca 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 18 - EN AVANT 10 ex TRYTON ex DHOCA



EN AVANT 10  ex TRYTON ex DHOCE (IMO 9264386, MMSI: 246774000, Sygnał wywoławczy: PCPP, bandera: Holandia) – holownik typu ASD zbudowany przez hiszpańską stocznię Astilleros Armon S.A. z Vigo dla hiszpańskiego armatora Remolques Unidos jako DHOCE.. W 2004 roku zakupiony przez polskiego armatora Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. ze Szczecina i przemianowany na TRYTON. W 2012 roku sprzedany przez Syndyka ZUŻ Sp. z o. o. holenderskiemu armatorowi Muller Zwar Transport z Dordrecht i przemianowany na EN AVANT 10.
  • Stoczniowy numer budowy: 553,
  • Zakończenie budowy: 15.02.2002.
 *     *     *

EN AVANT 10 ex TRYTON ex DHOCE (IMO 9264386, MMSI: 246774000, Call sign: PCPP, flag: Netherland) – ASD type tug built by the Spanish shipyard Astilleros Armon S.A. from Vigo for the Spanish shipowner Remolques Unidos as DHOCE. In 2004 purchased by a Polish shipowner Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. from Szczecin and renamed on TRYTON. In 2012 sold by the Liquidator of ZUŻ Sp. z o .o. to the Dutch shipowner Muller Zwar Transport from Dordrecht and renamed on EN AVANT 10.
  • Yard number: 553,
  • Build end: 15.02.2002.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 358t. / 47 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 31,12 x 10,32 x 4,89 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartmenrts: 3
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 x 4 suwowe 16 cylindrowe silniki diesla / 2 x 4 stroke 16 cylinders diesel engines: Caterpillar 3516B TA HD/B – moc każdego  / each power: 1.498 kW kW (1.441 HP),
    • 2 pędniki azymutalne w dyszach Korta / 2 azimuth thrusters in Kort nozzles: Schottel SRP 1212,
    • pędnik dziobowy: bow thruster: Schottel ST110LK – 250 KM/HP,
  • Prędkość / Speed: 13,5 węzła / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • dziobowa wciągarka, lina: długość 100,00 m, średnica 80 mm, uciąg 3.5 t. / forward winch, rope: length: 100,00 m, dia. 80 mm, pull 3,5 t.,
    • rufowa kaskadowa wciągarka holownicza typu Main, lina stalowa: długość 800,00 m, średnica 44 mm, uciąg 18 t.; druga lina stalowa: długość 600,00 m, średnica 45 mm, uciąg 25 t., / aft waterfall towing winch type Main, steel wire: length 800,00 m, dia. 44 mm, pull 18 t.; second steel wire: length 600,00 m, dia. 45 mm, pull 25. t,
    • hydrauliczne sworznie holownicze Karmoy / Karmoy hydraulic towing pins,
    • wałek rufowy, długość: 2.000 mm, średnica 711 mm, SWL 30 t. / stern roller, length 2.000 mm, dia. 711 mm, SWL 30 t.,
  • Uciąg / Bollard Pull: 55,0 t.,
  • Wyposażenie dodatkowe:
    • zdalnie sterowany dżwig pokładowy / remote controlled deck crane: Pallfinger: SWL 6,5 t. / 1m, 1 t. / 10,70 m,
    • pompy ratownicze i sprzęt p.poż. / salvage pumps and FiFi equipment,
    • reflektor poszukiwawczy / searchlight: Pesch 1.000 W,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • radar: Furuno FR 1505 mk I,
    • echosonda / echo sounder: Furuno FCV-582L,
    • kompas / compass: Kotter,
    • żyrokompas / gyro compass,
    • autopilot: Robertson AP-9 M3,
    • AIS, GPS (Furuno GP-31), VHF (2 x Sailor RT 4822), VHF Hh (2 x Axis-50), Inmarsat C, SPOS, Navtex (JMC NT 900), GMDSS A1, A2, A3
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 273,00 m3,
    • olej smarny / lube oil: 5,10 m3,
    • świeża woda / fresh water: 54,20 m3,
    • balast / balast: 8,00 m3,
    • piana / foam: 12,00 m3,
  • Załoga / Crew: 6 os. / pers

 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.scheepvaartwest.be/CMS/index.php/tugs/5699-en-avant-10-imo-9264386
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare

*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika TRYTON  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug TRYTON (to enlarge click on the photo).

TRYTON, Szczecin 2009 / TRYTON Szczecin 2009


TRYTON, Szczecin 3 maja 2009 / TRYTON Szczecin May 3, 2009



TRYTON, Szczecin 8 kwietnia 2010 / TRYTON Szczecin April 8, 2010 










TRYTON, Szczecin 26 maja 2011 / TRYTON Szczecin May 26,  2011