sobota, 11 listopada 2017

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 4 - MAZOVIA

MAZOVIA (IMO: 9010814, MMSI: 311000330, Sygnał wywoławczy: C6BP8, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez indonezyjską stocznię P.T. Dok Kodja Bahri w Dżakarcie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland jako GOTLAND. 19 kwietnia 1996 roku przekazany armatorowi i ochrzczony – matką chrzestną statku została Pani Marianne Nilsson. Po drodze z Indonezji do macierzystego portu Visby, decyzją armatora skierowany do francuskiej stoczni ARNO w Dunkierce, gdzie przeprowadzono na nim dodatkowe prace. W czerwcu tego samego roku GOTLAND przybywa do Visby, gdzie dokonano jego publicznej prezentacji. W okresie luty – 16 marzec 1997 rok, w czarterze Tor Line z Göteborga obsługuje połączenie Göteborg – Gandawa. W kwietniu tego samego roku zostaje wyczarterowany Nordic Trucker Line i z dniem 11 kwietnia wprowadzony na linię Oxelösund – St. Petersburg. Od 9 czerwca 1997 roku w czarterze SeaWind Line obsługuje połączenie Sztokholm – Turku. 17 grudnia tego samego roku sprzedany fińskiemu armatorowi Oy Finnlines Ltd. z Helsinek a dwa dni później przemianowanych na FINNARROW. W okresie 22 – 31 grudnia 1997 roku zatrudniony na linii Helsinki – Lubeka a następnie od 31 grudnia do 26 maja 1998 roku na linii Helsinki – Travemünde. W czerwcu 1998 roku prom przechodzi przebudowę a zakres przeprowadzonych prac dotyczy m.in. ramp. Od 2 lipca 1998 roku do 24 grudnia 2002 roku zatrudniony na linii Kapellskär – Naantali. 2 stycznia 2003 roku przerejestrowany na spółkę córkę Finnlines – Nordö-Link i wprowadzony na trasę Malmö – Travemünde. Z dniem 30 marca 2007 roku prom zakończył swoją pracę w barwach Nordö-Link a dzień później został wyczarterowany armatorowi Scandlines, w barwach którego do 2 maja 2007 roku obsługuje połączenie Rostock – Ventspils. Jeszcze w trakcie trwania tego czarteru, w dniu 27 kwietnia wyczarterowany Stena Line, dla którego od 7 maja 2007 do grudnia 2010 roku obsługuje połączenie Karlskrona – Gdynia. 4 grudnia 2007 roku prom staje się własnością spółki Ro Pax IV Arrow Ab z Malmö. W okresie 9 grudzień 2009 – 28 luty 2011 FINNARROW znajduje zatrudnienie na linii Hoek van Holland – Killingholme. W dniu 3 marca 2011 roku czarter promu przez Stena Line dobiega końca, zaś on sam kieruje się do Malmö. Od marca do września 2011 roku FINNARROW w barwach Finnlines obsługuje połączenie Malmö – Travemünde, po czym w okresie 9 wrzesień – 13 październik, w krótkoterminowym czarterze TransRussiaExpress (TRE) znajduje zatrudnienie na linii Lubeka – St. Petersburg – Ventspils. W kolejnych miesiącach (2011/2012 rok) prom obsługuje następujące trasy: Naantali – Kapellskär, Helsinki – Kalundborg – Århus, Nantali – Kapellskär. W 2012 roku na FINNARROW dwukrotnie dochodzi do problemów z silnikami, za pierwszym razem (26.03.) na półgodziny traci on całkowicie zasilanie zaś za drugim razem (09.10.) musi pozostać w pocie Naantali przez jeden dzień. W okresie styczeń – kwiecień 2013 roku, w czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Holyhead – Dublin. 16 lutego 2013 roku, w trakcie cumowania w Holyhead, na skutek błędu załogi, która zapomniała schować stabilizatory doszło do ich kolizji z pirsem a w następstwie tego do rozszczelnienia kadłuba, przez które prom nabrał dużo wody i konieczna stała się ewakuacja pasażerów oraz jego załogi (po opuszczeniu promu przez pasażerów część załogi powróciła na prom i opanowała przeciek). Po koniecznym remoncie, który został przeprowadzony w stoczni Greenock prom nie powrócił już na linię tylko z postojami w Antwerpii i Hanko skierował się do Helsinek. Od 3 do 13 kwietnia tego samego roku w krótkoterminowym czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Travemünde – Ventspils. W dniu 29 kwietnia 2013 roku FINNARROW przybywa do tureckiej stoczni Besiktas Shipyard w miejscowości Yalowa, gdzie przeszedł przebudowę (dobudowano dodatkową część pasażerską oraz półotwarty pokład samochodowy - zużyto na to od 400 do 500 ton stali). 10 lipca tego samego roku przerejestrowany na włoską spółkę Atlantica Spa di Navigazione z Palermo (Grimaldi Group) i przemianowany na EUROFERRY BRINDISI. Od 19 lipca do 16 grudnia w barwach Grimaldi Line zatrudniony w obsłudze połączenia Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno. W dniu 20 grudnia 2013 roku wprowadzony na trasę Ravenna – Igoumenitsa – Patras a od 25 lutego 2014 na trasę Brindisi – Igoumenitsa – Patras. 18 grudnia tego samego roku sprzedany spółce Polconor Ltd. z Wysp Bahama (spółka córka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polfferies) i przemianowany na MAZOVIA. Po remoncie i przebudowie (w jej wyniku dobudowano 69 kabin wraz z węzłami sanitaranymi, korytarzami i windami), która została zrealizowana w Szczecinie i Odense (remont stabilizatorów) od 15 czerwca tego samego roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. 14 października 2016 roku, podczas postoju w szwedzkim Ystad w maszynowni promu wybuchł pożar, który na szczęście został szybko opanowany, dzięki czemu prom już następnego dnia mógł wyruszyć w rejs do Świnoujścia.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1005

Położenie stępki:

30.04.1991

Wodowanie:

28.09.1992

Zdanie:

19.04.1996

*     *     *

Byłe nazwy promu

GOTLAND

19.04.1996 – 17.12.1997

FINNARROW

18.12.1997 – 09.07.2013

EUROFERRY BRINDISI

10.07.2013 – 18.12.2014

*     *     *

Byli właściciele promu

Rederi AB Gotland

1996 – 1997

Oy Finnlines Ltd

1997 – 2003

Nordö-Link AB (spółka Finnlines)

2003 – 2007

Ro Pax IV Arrow AB

2007 – 2013

Atlantica SpA di Navigazione (spółka Grimaldi Group)

2013 – 2014

*     *     *

Wykaz obsługiwanych połączeń

02.1997 – 16.03.1997

Göteborg – Gandawa (Ghent)

11.04.1997 – 06.07.1994

Oxelösund – St Petersburg

09.06.1997 – 12.1997

Turku – Sztokholm

22.12.1997 – 31.12.1997

Helsinki – Lubeka

31.12.1997 – 26.05.1998

Helsinki – Travemünde

02.07.1998 – 24.12.2002

Kapellskär – Naantali

02.01.2003 – 01.01.2005

Malmö – Travemünde

02.01.2005 – 01.01.2006

Kapellskär – Naantali

02.01.2006 – 30.03.2007

Malmö – Travemünde

31.03.2007 – 02.05.2007

Rostock – Ventspils

07.05.2007 – 12.2010

Karlskrona – Gdynia

09.12.2010 – 28.02.2011

Hoek van Holland - Killingholme

10.03.2011 – 08.09.2011

Malmö - Travemünde

09.09.2011 – 13.10.2011

Lubeka – St. Petersburg - Ventspils

17.10.2011 – 01.2012

Kapellskär – Naantali

28.01.2012 – 02.2012

Helsinki – Kalundborg – Århus

17.02.2012 – 11.01.2013

Kapellskär – Naantali

17.01.2013 – 16.02.2013

Holyhead – Dublin

03.04.2013 – 13.04.2013

Ventspils – Travemünde

19.07.2013 – 16.12.2013

Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno

20.12.2013 – 02.2014

Ravenna – Igoumenitsa – Patras

25.02.2014 – 12.2014

Brindisi – Igoumenitsa – Patras

15.06.2015 -

Świnoujście – Ystad

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 29.940 / DWT: 6.124 t

Wymiary (d. x sz. x z.):

168,15 x 27,70 x 6,0 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

liczba pokładów: 10

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla Zgoda-Sulzer model: 6ZA40S o łącznej mocy: 17.280 kW (4 x 4.320 kW)

2 śruby nastawne Ncls Ols Fp 1

Prędkość:

maksymalna: 20,5 ~ 21.0 w.

eksploatacyjna: 16,2 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

4 x zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla o mocy 2.000 kVA i generatora dającego napięcie 220 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla o mocy 440 kVa i generatora dającego napięcie 110 V

2 dziobowe stery strumieniowe

1 rufowy ster strumieniowy

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 3

pas ładunkowy: 2.620 m

Pojemność ładunkowa:

auta: 600

TIR: 140

Wyposażenie ro/ro:

1 rampa dziobowa

1 rampa rufowa

rampy wewnętrzne pomiędzy pokładami ładunkowymi

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów pasażerskich: 4

kabiny: 506 miejsc (pokład: 7, 9)

fotele lotnicze: 149 miejsc (pokład 9)

Gastronomia

- kafeteria: 224 os. (pokład 8)

- kawiarnia: 171 os. (pokład 9)

Usługi / rozrywka:

- recepcja (pokład 7)

- ambulatorium (pokład 7)

- boksy bagażowe (pokład 7)

- sklep (pokład 8)

- kącik dziecięcy

- dyskoteka (pokład 9)

- kasyno (pokład 9)

- sala konferencyjna (pokład 9)

- automaty do gier (pokład 8 )

- pokład słoneczny (pokład 10)

Pasażerowie:

1.000 os

Załoga:

59 os. ?

    *     *

Bibliografia

www.faktaomfartyg.se

https://polferries.pl

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3

http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917

*     *     *

Poniżej: MAZOVIA przybywa do Świnoujścia 01.06.2017 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Poniżej: MAZOVIA przybywa na remont klasowy do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: MAZOVIA w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

 

sobota, 4 listopada 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 10 - ATLANT



ATLANT (IMO: 7730769, MMSI: 261001070, Sygnał wywoławczy: SQLF) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H 2500, zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin (później Szczecin - Świnoujście Port Authority). Od momentu podniesienia bandery holownik ATLANT uczestniczył w wielu akcjach i tak: 11 grudnia 1978 roku ściągał z mielizny w rejonie Trzebieży frachtowiec SKIERKA a w maju 1985 roku ściągał z mielizny w pobliżu Świnoujścia holenderski frachtowiec BLOEMGRACHT. W 1991 roku nowym armatorem jednostki zostaje Port Handlowy Świnoujście a w 2001 spółka Port-Hol w Świnoujściu. W 2008 roku Port-Hol zostaje przejęta przez niemieckiego armatora Fairplay Towage. Obecnym armatorem jest: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*     *     *

ATLANT (IMO: 7730769, MMSI: 261001070, Call Sign: SQLF)modified type H 2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the Naval Shipyard in Gdynia for the Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). Since the raising of the flag tug ATLANT participated in many actions and so: December 11, 1978 pulled out of the shallows near Trzebiez cargo ship SKIERKA and in May 1985 pulled out of the shallows near Swinoujscie Dutch freighter BLOEMGRACHT. In 1991 unit new shipowner was Port of Swinoujscie and in 2001 the company: Port-Hol in Swinoujscie. In 2008 Port-Hol was taken over by the German shipowner Fairplay Towage. The current shipowner is Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *

Poniżej zdjęcie holownika ATLANT, chrzest i wodowanie, kolekcja Pana Mieczysława Andruta i Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ATLANT christening launching, a collection of Mr. Mieczysław Andrut and Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holowników ATLANT i ARGUS, Morze Północne, autor Pan Mieczysław Andrut, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tugs ATLANT and ARGUS, North Sea, author Mieczysław Andrut, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika ATLANT w Leith przy dźwigach pływających, autor Pan E. Wilson kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ATLANT in Leith at floating cranes, author E. Wilson, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika ATLANT autorstwa Pana Andrzeja Patro, Świnoujście 1999 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug ATLANT, made by Mr. Andrzej Patro, Świnoujście 1999 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika ATLANT (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ATLANT  (to enlarge click on the photo).