Operator
Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska
(Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów
Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej
(Polsteam).
SKANIA
ex EUROSTAR ROMA ex SUPERFAST I
(IMO: 9086588, MMSI: 311007200, call sign: C6XF4, bandera: Wyspy Bahama,
port macierzysty: Nassau) prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez
niemiecką stocznię Schichau Seebeckwerft (SSW) Fahr- und Spezialschiffbau GmbH
w Bremerhaven dla greckiego armatora Superfast Ferries z Pireusu i wprowadzony
do służby pod nazwą SUPERFAST I. W dniu 26 marca 2008 roku, nosząca nazwę EUROSTAR ROMA
jednostka została zakupiona przez Polską Żeglugę MORSKĄ – POLSTEAM, przybywając do Szczecina 21 maja tego samego roku. W kolejnych tygodniach prom przeszedł remont i modernizację, wpierw w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia a następnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. 28 sierpnia 2008 roku przy Wałach Chrobrego w Szczecinie miała miejsce ceremonia chrztu. Imię SKANIA promowi nadała Pani Ewa Leszczyńska. Dzień po tej ceremonii, 1 września prom rozpoczął trwające do dziś rejsy na trasie Świnoujście – Ystad.
*
* *
Historia budowy:
|
Numer
budowy:
|
1087
|
Wodowanie:
|
30.07.1994
|
Zdanie:
|
06.04.1995
|
Przebudowy:
|
2008
(Gdańsk)
|
*
* *
Byli
i obecni właściciele / czarterujący / operatorzy promu:
|
06.04.1995 – 02.2004
|
Superfast Ferries, Pireus
|
02.2004 – 15.05.2008
|
Atlantica di Navigazione S.p.A (Grimaldi Group),
Neapol
|
15.05.2008
- ?
|
Skania
Line Ltd, Nassau / Unity Line Sp. z .o. o., Szczecin
|
*
* *
Trasy:
|
15.04.1995 – 03.1998
|
Patras – Ancona
|
16.03.1998 – 02.2004
|
Bari – Igoumenitsa – Patras
|
15.03.2004 – 04.2008
|
Civitavecchia – Barcelona
|
18.04.2008 – 05.03.2008
|
Civitavecchia/Salerno – Palermo
– Tunis
|
01.09.2008
- ?
|
Świnoujście
– Ystad
|
*
* *
Bliźniacze
jednostki:
|
MEGA EXPRESS FOUR ex
SUPERFAST II
|
IMO 9086590
|
*
* *
Dane
techniczne:
|
Wyporność:
|
GT:
23.933 / DWT: 5717 t.
|
Wymiary (d. x sz. z.):
|
173,7 x 24,0 x 6,41 m
|
Kadłub:
|
typ:
jednoposzyciowy
|
materiał kadłuba: stal
|
Napęd:
|
4
x 12 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila-Sulzer: 12VZA40S - łączna moc:
34.550 kW
|
śruby:
2
|
Ster:
|
1
|
Prędkość:
|
27,9 w.
|
Urządzenia pomocnicze:
|
dziobowy/rufowy ster strumieniowy: 2/1
|
Przestrzeń
ładunkowa:
|
liczba
pokładów ładunkowych: 4
|
długość
i wysokość pokładów ładunkowych:
-
pokład 1 (tylko dla samochodów osobowych): 200 m x 2,5 m
-
pokład 2 (tylko dla samochodów osobowych): 260 m x 2,8 m
-
pokład 3: 850 m
x 4,5
-
pokład 5: 860 m
x 4,5 m
|
Rampy:
|
2
|
Pojemność
ładunkowa:
|
auta:
830
|
trailery: 90
|
Wyposażenie
części pasażerskiej:
|
kabiny dla pasażerów (475 łóżek):
-
klasy De Luxe: 5
-
kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 49
- kabiny
zewnętrzne 3-osobowe: 1
-
kabiny zewnętrzne 4-osobowe: 36
- kabiny
wewnętrzne 4-osobowe: 55
-
fotele lotnicze: 120
|
kabiny
dla kierowców (50 łóżek):
-
kabiny wewnętrzne 2-osobowe: 7
-
kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 18
|
punkty
gastronomiczne:
- restauracja: a`la carte Bon Appetit – 56 miejsc
-
kafeteria– 128 miejsc
- One
Way Truckers Club – 72 miejsca
- Skania Snack Bar – 115 miejsc
-
Disco Bar – 130 miejsc
- Cocktail Bar – 146 miejsca
- Lounge: 122 miejsca
|
Rozrywka:
-
dyskoteka
-
sklepy: Euro Shop, Cosmetics Shop
-
pokój zabaw dla dzieci
-
2 sale konferencyjne dla: 60 i 48 os.
|
Załoga:
|
85 os.
|
*
* *
Bibliografia:
|
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga
Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i
Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021
|
http://www.faktaomfartyg.se
|
http://www.faergelejet.dk
|
http://www.ferry-site.dk
|
* * *
Poniżej
zdjęcia promu SKANIA wykonane w Świnoujściu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Aktualizacja 01.03.2022: Poniżej
zdjęcia promu SKANIA w doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.02.2022, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
Aktualizacja 07.03.2022:
Poniżej
zdjęcia promu SKANIA w doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowej,
Gdańsk 05.03.2022, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij
na zdjęcie):