środa, 24 stycznia 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 50 - Jednostki klasy Oksøy - KNM MÅLØY (M 342), KNM HINNØY (M 343)



KNM MÅLØY (M 342), KNM HINNØY (M 343) norweskie niszczyciele min typu Oksøy zbudowane przez stocznię Kvaerner Mandal w Mandal, wcielony do służby 08.11.1996 roku. Ze zbudowanych łącznie 4 jednostek tej klasy, wszystkie wciąż pełnią służbę.

*     *     *
KNM MÅLØY (M 331), KNM HINNØY (M 343) Norwegian mine hunters class Oksøy, built by Kvaerner Mandal Shipyard in Mandal. Built with a total of 4 units of this class, all are still in service.

*     *     *
Jednostki klasy Oksøy / Units class Oksøy:
  • KNM OKSØY M 340) – wcielenie do służby / commissioned: 24.04.1994, 
  • KNM KARMØY (M 341) – wcielenie do służby / commissioned: 24.10.1994, 
  • KNM MÅLØY (M 342) – wcielenie do służby / commissioned: 24.03.1995,
  • KNM HINNØY (M 343) – wcielenie do służby / commissioned: 08.09.1995.
*     *     *
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 375 tony / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 55,2 x 13.6 x 2.50 m, 
  • Kadłub (typ i materiał) / hull (type & material): 
    • katamaran – tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym / catamaran - fibre-reinforced plastic sandwich, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel:
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: MTU 12V396 TE 84 każdy o mocy / each with power 3.621 KM / HP, 
    • 2 pędniki strugowodne Kvaerner / 2 Kvaerner water jets, 
  • Prędkość / Speed: 23 węzły / knots, 
  • Zasięg / Range: 1500 Mm /Sm, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 2 radary nawigacyjne / 2 navigation radars – Thales (pasmo I / band I), 
    • sonar kadłubowy Thales model TSM 2022 Mk.3 N / hull-mounted sonar Thales model TSM 2022 Mk.3 N 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x II wyrzutnia Sadral dla pocisków przeciwlotniczych MBDA Mistral / 1 x II Sadral launcher for MBDA Mistral surface-air missiles, 
    • 2 x I działka automatyczne Rheinmetal kal. 20 mm / 2 x I Rheinmetal automatic guns cal. 20 mm., 
    • 2 x I karabiny maszynowe kal. 12,7 mm / 2 x I machine guns cal. 12,7 mm,
    • trał mechaniczny Oropesa / Oropesa mechanic sweeper, 
    • trały magnetyczne Elma / Elma magnetic sweepers, 
    • akustyczny system trałowania Kongsberg AGATE / Kongsberg AGATE acoustic minesweeping system, 
    • 2 zdalnie sterowane pojazdy podwodne do unieszkodliwiana min Pluto / 2 Pluto remotely operated mine disposal vehicles.
*     *     *
Bibliografia:

*     *     *
Poniżej: zdjęcia KNM MÅLØY (M 342), KNM HINNØY (M 343) wykonane w Szczecinie i Kilonii / Below: photos KNM MÅLØY (M 342), KNM HINNØY (M 343) that was taken in Szczecin & Kiel (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

KNM MÅLØY (M 342)




























KNM HINNØY (M 343)



















sobota, 20 stycznia 2018

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz. 7 - SKANIA

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (Polsteam).

SKANIA ex EUROSTAR ROMA ex SUPERFAST I (IMO: 9086588, MMSI: 311007200, call sign: C6XF4, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Schichau Seebeckwerft (SSW) Fahr- und Spezialschiffbau GmbH w Bremerhaven dla greckiego armatora Superfast Ferries z Pireusu i wprowadzony do służby pod nazwą SUPERFAST I. W dniu 26 marca 2008 roku, nosząca nazwę EUROSTAR ROMA jednostka została zakupiona przez Polską Żeglugę MORSKĄ – POLSTEAM, przybywając do Szczecina  21 maja tego samego roku. W kolejnych tygodniach prom przeszedł remont i modernizację, wpierw w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia a następnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. 28 sierpnia 2008 roku przy Wałach Chrobrego w Szczecinie miała miejsce ceremonia chrztu. Imię SKANIA promowi nadała Pani Ewa Leszczyńska. Dzień po tej ceremonii, 1 września prom rozpoczął trwające do dziś rejsy na trasie Świnoujście – Ystad.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

1087

Wodowanie:

30.07.1994

Zdanie:

06.04.1995

Przebudowy:

2008 (Gdańsk)

*     *     *

Byli i obecni właściciele / czarterujący / operatorzy promu:

06.04.1995 – 02.2004

Superfast Ferries, Pireus

02.2004 – 15.05.2008

Atlantica di Navigazione S.p.A (Grimaldi Group), Neapol

15.05.2008 - ?

Skania Line Ltd, Nassau / Unity Line Sp. z .o. o., Szczecin

*     *     *

Trasy:

15.04.1995 – 03.1998

Patras – Ancona

16.03.1998 – 02.2004

Bari – Igoumenitsa – Patras

15.03.2004 – 04.2008

Civitavecchia – Barcelona

18.04.2008 – 05.03.2008

Civitavecchia/Salerno – Palermo – Tunis

01.09.2008 - ?

Świnoujście – Ystad

*     *     *

Bliźniacze jednostki:

MEGA EXPRESS FOUR ex SUPERFAST II

IMO 9086590

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 23.933 / DWT: 5717 t.

Wymiary (d. x sz. z.):

173,7 x 24,0 x 6,41 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Napęd:

4 x 12 cylindrowe silniki diesla: Wärtsila-Sulzer: 12VZA40S - łączna moc: 34.550 kW

śruby: 2

Ster:

1

Prędkość:

27,9 w.

Urządzenia pomocnicze:

dziobowy/rufowy ster strumieniowy: 2/1

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 4

długość i wysokość pokładów ładunkowych:

- pokład 1 (tylko dla samochodów osobowych): 200 m x 2,5 m

- pokład 2 (tylko dla samochodów osobowych): 260 m x 2,8 m

- pokład 3: 850 m x 4,5

- pokład 5: 860 m x 4,5 m

Rampy:

2

Pojemność ładunkowa:

auta: 830

trailery: 90

Wyposażenie części pasażerskiej:

kabiny dla pasażerów (475 łóżek):

- klasy De Luxe: 5

- kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 49

- kabiny zewnętrzne 3-osobowe: 1

- kabiny zewnętrzne 4-osobowe: 36

- kabiny wewnętrzne 4-osobowe: 55

- fotele lotnicze: 120

kabiny dla kierowców (50 łóżek):

- kabiny wewnętrzne 2-osobowe: 7

- kabiny zewnętrzne 2-osobowe: 18

punkty gastronomiczne:

- restauracja: a`la carte Bon Appetit – 56 miejsc

- kafeteria– 128 miejsc

- One Way Truckers Club – 72 miejsca

- Skania Snack Bar – 115 miejsc

- Disco Bar – 130 miejsc

- Cocktail Bar – 146 miejsca

- Lounge: 122 miejsca

Rozrywka:

- dyskoteka

- sklepy: Euro Shop, Cosmetics Shop

- pokój zabaw dla dzieci

- 2 sale konferencyjne dla: 60 i 48 os.

Załoga:

85 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

http://www.faktaomfartyg.se

http://www.faergelejet.dk

http://www.ferry-site.dk

*     *     *

Poniżej zdjęcia promu SKANIA wykonane w Świnoujściu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):









 
Aktualizacja 01.03.2022: Poniżej zdjęcia promu SKANIA w doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.02.2022, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):
 
 

 

Aktualizacja 07.03.2022: Poniżej zdjęcia promu SKANIA w doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 05.03.2022, autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):