sobota, 16 grudnia 2017

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 19 - ORP GARDNO (631)


ORP GARDNO (631) – trałowiec redowy projektu 207P zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni, jako pierwszy z serii. Po podniesieniu bandery ORP GARDNO trafił do 13 Dywizjonu Trałowców z którego w połowie lat 80-tych został przeniesiony do 12 Dywizjonu Trałowców podporządkowanego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża z bazą w Świnoujściu. Z ważniejszych wydarzeń w trakcie ponad 33 letniej służby warto wspomnieć o udziale:
  • czerwiec 1998 r. – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 1998 wraz z: okrętem podwodnym ORP ORZEŁ, korwetą ORP KASZUB, małymi okrętami rakietowymi ORP ROLNIK, ORP PIORUN, ORP GROM, trałowcami ORP MIELNO, ORP WICKO, ORP HAŃCZA, okrętem transportowo - minowym ORP TORUŃ, okrętem rozpoznania radioelektronicznego ORP HYDROGRAF oraz okrętem ratowniczym ORP PIAST, rejon: Morze Bałtyckie,
  • 16 maj – 26 maj 2000 r. – w międzynarodowych ćwiczeniach sił przeciwminowych BALTICA 2000, wraz z jednostkami z Niemiec i Francji, rejon: Zatoka Pomorska i Meklenburska,
  • wrzesień 2000 r. – w międzynarodowym ćwiczeniu OPEN SPIRIT 2000, rejon: Zatoka Ryska,
  • 23 październik – 28 październik 2000 r. - w międzynarodowych ćwiczeniach BALTIC ENDEAVOUR 2000, wraz z trałowcem ORP JAMNO, rejon; Zatoka Kilońska,
  • 7 październik – 13 październik 2002 r. – w polsko – duńskich ćwiczeniach sił przeciwminowych  typu PASSEX, wraz z trałowcami ORP NECKO, ORP NAKŁO, ORP DRUŻNO, kutrem trałowym TR-26, rejon: Zatoka Pomorska,
  • 21 luty – 24 luty 2005 r. – w polsko – niemieckich ćwiczeniach sił przeciwminowych typu PASSEX, wraz z trałowcami ORP BUKOWO, ORP DĄBIE, okrętem transportowo – minowym ORP LUBLIN oraz holownikiem ratowniczym ORP SEMKO, rejon: Zatoka Pomorska,
  • 4 marzec – 7 marzec 2005 r. – w polsko – niemieckich ćwiczeniach sił przeciwminowych typu PASSEX, wraz z trałowcami ORP DĄBIE i ORP SARBSKO, rejon: Zatoka Pomorska,
  • 4 maj – 8 maj 2005 r. – w międzynarodowych ćwiczeniach sił przeciwminowych BALTICA 2005, wraz z trałowcami ORP SARBSKO, ORP DĄBIE, okrętem wsparcia/dowodzenia ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI oraz jednostkami z Niemiec i Francji, rejon: Zatoka Pomorska,
  • czerwiec 2010 r. – na pokładach okrętów 8 Flotylli Obrony Wybrzeża (w tym i ORP GARDNO) gościły przebywające w Świnoujściu na koloniach dzieci z Zespołu Szkół Gminnych w Damienicach k. Bochni – regionu dotkniętego skutkami powodzi,
  • 4 czerwiec – 18 czerwiec 2011 r.  – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 2011, wraz z: fregatą ORP GEN T KOŚCIUSZKO, okrętem podwodnym ORP KONDOR, trałowcami ORP NAKŁO i ORP DRUŻNO oraz śmigłowcami Mi-14PŁ, rejon: Morze Bałtyckie,
  • 28 maj – 1 czerwiec 2012 r. – w krajowych manewrach WARGACZ-12, rejon: Zatoka Pomorska,
  • 4 czerwiec – 18 czerwiec 2012 r. – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 2012, wraz z trałowcami ORP JAMNO i ORP MIELNO, okrętami transportowo – minowymi ORP KRAKÓW i ORP POZNAŃ oraz śmigłowcem Mi-14PŁ i samolotem patrolowo – rozpoznawczymi AN-28 Bryza, rejon: Morze Bałtyckie,
  • wrzesień 2012 r. – w krajowych manewrach ANAKONDA-12, rejon: Morze Bałtyckie,
  • 6 czerwiec – 20 czerwiec 2013 r. – w międzynarodowych manewrach BALTOPS 2010, wraz z okrętem podwodnym ORP ORZEŁ, trałowcami  ORP BUKOWO i ORP HAŃCZA, ORP GOPŁO, ORP MAMRY i ORP WDZYDZE a także okrętem wsparcia/dowodzenia ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI (w składzie SNMCMG1), rejon: Morze Bałtyckie.
*     *     *

ORP GARDNO (631) – minesweeper project 207P, built by the Naval Shipyard in Gdynia, as the first in the series. After raising the flag ORP GARDNO was incorporated into the 13th Minesweeper Squadron from which in the mid-1980s it was transferred to the 12 Minesweeper Squadron subordinate to the 8th Coast Defense Flotilla with base in Swinoujscie. Of the more important events during the more than 33 years in service it is worth mentioning participation:
  • June 1998 – in the international maneuvers BALTOPS 1998, together with: submarine ORP ORZEŁ, corvette ORP KASZUB, small missile boats ORP ROLNIK, ORP PIORUN, ORP GROM, minesweepers ORP MIELNO, ORP WICKO, ORP HAŃCZA, minelaying / transport ship ORP TORUŃ, surveillance ship ORP HYDROGRAF and rescue ship ORP PIAST, area: Baltic Sea,
  • May 16 – May 26, 2000 – in the international mine countermeasures forces exercises BALTICA 2000, together with units from Germany and France, area: Pomeranian and Mecklenburg Bay,
  • September 2000 – in the international exercises OPEN SPIRIT 2000, area: Gulf of Riga, 
  • October 23 – October 28, 2000 – in the international exercises BALTIC ENDEAVOUR 2000, together with minesweeper ORP JAMNO, area: Kiel Bay, 
  • October 7 – October 13, 2002 – in Polish – Danish mine countermeasures forces exercises type PASSEX, together with: minesweepers ORP NECKO, ORP NAKŁO, ORP DRUŻNO and trawl TR-26, area: Pomeranian Bay, 
  • February 21 – February 24, 2005 – in Polish – German mine countermeasures forces exercises type PASSEX, together with: minesweepers ORP DĄBIE and ORP BUKOWO, minelaying /  transport ship  ORP LUBLIN and rescue tug ORP SEMKO, area: West Baltic, 
  • March 4 – March 7, 2005 – in Polish – German mine countermeasures  forces exercises type PASSEX, together with minesweepers ORP DĄBIE and ORP SARBSKO, area: Pomeranian Bay,
  • May 4 – May 8, 2005 – in the international mine countermeasures forces exercises BALTICA 2005, together with: minesweepers ORP SARBSKO, ORP DĄBIE, support/command ship ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI and units from Germany and France, area: Pomeranian Bay,
  • June 2010 – on board ships from 8th Coastal Defense Flotilla (including ORP GARDNO) visited children from the School Complex in Damienice near Bochnia, a region affected by the floods,
  • June 4 – June 18, 2011 – in the international maneuvers BALTOPS 2011, together with: frigate ORP GEN T KOŚCIUSZKO, submarine ORP KONDOR, minesweepers ORP NAKŁO and ORP DRUŻNO, and Mi-14PŁ helicopters, area: Baltic Sea,
  • May 28 – June 1, 2012 – in domestic maneuvers WARGACZ-12, area: Pomeranian Bay,
  • June 4 – June 18, 2012 – in the international maneuvers BALTOPS 2012, together with: minesweepers ORP JAMNO, ORP MIELNO, minelaying / transport ships ORP KRAKÓW, ORP POZNAŃ and Mi-14PŁ helicopters and AN-28 Bryza patrol and reconnaissance aircraft, area: Baltic Sea,
  • September 2012 – in domestic maneuvers ANAKONDA-12, area: Baltic Sea,
  • June 6 – June 20, 2013 – in the international maneuvers BALTOPS 2013, together with: submarine ORP ORZEŁ, minesweepers ORP BUKOWO, ORP HAŃCZA, ORP GOPŁO, ORP MAMRY and ORP WDZYDZE and support/command ship ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI (in squad SNMCMG 1), area: Baltic Sea.
*     *     *

Jednostki projektu 207P, / Units project 207P:
  • ORP GARDNO (631) – numer budowy / building number: 207P/2, położenie stępki / keel laid: 04.10.1982, wodowanie / launched: 23.06.1983, wcielenie do służby / commissioned: 31.03.1984,
  • ORP BUKOWO (632) – numer budowy / building number: 207P/3, położenie stępki / keel laid: 12.08.1983, wodowanie / launched: 28.07.1984, wcielenie do służby / commissioned: 23.06.1985,
  • ORP DĄBIE (633) – numer budowy / building number: 207P/4, położenie stępki / keel laid: 10.12.1983, wodowanie / launched: 24.05.1985, wcielenie do służby / commissioned: 11.05.1986,
  • ORP JAMNO (634) – numer budowy / building number: 207P/5, położenie stępki / keel laid: 24.05.1984, wodowanie / launched: 11.02.1986, wcielenie do służby / commissioned: 11.10.1986,
  • ORP MIELNO (635) – numer budowy / building number: 207P/6, położenie stępki / keel laid: 13.10.1984, wodowanie / launched: 27.06.1986, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1987,
  • ORP WICKO (636) – numer budowy / building number: 207P/7, położenie stępki / keel laid: 18.10.1985, wodowanie / launched: 20.03.1987, wcielenie do służby / commissioned: 12.10.1987,
  • ORP RESKO (637) – numer budowy / building number: 207P/8, położenie stępki / keel laid: 14.02.1986, wodowanie / launched: 01.10.1987, wcielenie do służby / commissioned: 26.03.1988,
  • ORP SARBSKO (638) – numer budowy / building number: 207P/9, położenie stępki / keel laid: 05.06.1986, wodowanie / launched: 10.05.1988, wcielenie do służby / commissioned: 12.10.1988,
  • ORP NECKO (639) – numer budowy / building number: 207P/10, położenie stępki / keel laid: 03.02.1987, wodowanie / launched: 21.11.1988, wcielenie do służby / commissioned: 09.05.1989,
  • ORP NAKŁO (640) – numer budowy / building number: 207P/11, położenie stępki / keel laid: 31.08.1987, wodowanie / launched: 29.05.1989, wcielenie do służby / commissioned: 02.03.1990,
  • ORP DRUŹNO (641) – numer budowy / building number: 207P/12, położenie stępki / keel laid: 18.01.1988, wodowanie / launched: 29.11.1989, wcielenie do służby / commissioned: 21.09.1990,
  • ORP HAŃCZA (642) – numer budowy / building number: 207P/13, położenie stępki / keel laid: 28.04.1988, wodowanie / launched: 09.07.1990, wcielenie do służby / commissioned: 01.03.1991,
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:  
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 206,49 ton / ton, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 38.47 x 7.34 x 1.64 m, 
  • Kadłub / hull: materiał / material: laminat poliestrowo – szklany / polyester – glass laminate,
  • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 9,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 2 turbodoładowane 12 cylindrowe silniki diesla / 2 turbocharged 12 cylinders diesel engines: M401A każdy o mocy / each power 735 kW,
    • 2 śruby w dyszach Kortha/ 2 propellers in Korth nozzles, 
  • Prędkość / Speed: 14,1 węzła / knots, 
  • Zasięg / Range: 1500 Mm /Sm,
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Sperry Marine BridgeMaster E256/6, 
    • radiostacja HF / HF radio: Sailor 5000, Rohde & Schwarz EK 896, 
    • odbiornik HF / HF receiver: EKD 500, EKD 300, 
    • radiostacja UKF/VHF / UKF, VHF radio: Rohde & Schwarz XT M3SR 4400, RS 6115/2 Brzęczka, 
    • stacja hydroakustyczna / hydroacustic station: MG-79,
  • Uzbrojenie / Armament:
    • 1 x II zestaw artyleryjski ZU-23-2M Wróbel I kal. 23 mm / 1 x II artillery set ZU-23-2M Wrobel I cal 23 mm,
    • 2 demontowalne tory minowe dla 6 min wz. 08/39 (OS) lub 24 min JaM / 2 removable mine tracks for 6 mines type 08/39 or 24 mines type JaM,
    • morski małomagnetyczny trał kontaktowy / sea low magnetic contact sweep: MMTK-1M,
    • małomagnetyczny trał akustyczny – low magnetic acoustic sweep: H,
    • trał elektromagnetyczny / electromagnetic sweep: TEM-PE-1M,
  • Załoga / Crew: 30 os / pers..
*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Janusz Janik – „Indyk” z Gdynia 30 lat trałowców projektu 207, Morze Statki i Okręty Nr 1/2013 i Nr 2/2013,
  • Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Magnum-X, 
 *     *     *

 Poniżej zdjęcia / Below photos:

  • ORP GARDNO (631), 3 czerwca 2012 r., Gdynia, faza portowa manewrów BALTOPS 2012  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / ORP GARDNO (631) June 3, 2017, Gdynia, port phase BALTOPS 2012 maneuvers (to enlarge click on the photo): 

 

  • ORP GARDNO (631), kwiecień 2017 r., Gdynia (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / ORP GARDNO (631) April 2017,  Gdynia (to enlarge click on the photo):









środa, 13 grudnia 2017

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 5 - WAWEL (II)

WAWEL ex ALKMINI A ex PO CANTERBURY ex P&OSL CANTERBURY ex STENA FANTASIA ex FANTASIA ex FIESTA ex TZAREVETZ ex SCANDINAVIA (IMO: 7814462, MMSI: 311852000, call sign: C6TY9, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez szwedzką stocznię Kockums Varv AB w Malmö dla szwedzkiego armatora Rederi AB Nordö. Wprowadzony do służby pod nazwą SCANDINAVIA, kilkakrotnie zmieniał nazwę pływając po Morzu Bałtyckim, Śródziemnym, Czerwonym, Zatoce Perskiej i Morzu Północnym. We wrześniu 2004 roku nosząca nazwę ALKMINI A jednostka została zakupiona przez Polską Żeglugę Bałtycką a następnie przemianowana na WAWEL. Po przebudowie od 15 lutego 2005 roku do 9 maja 2015 jednostka obsługiwała trasę Świnoujście – Ystad, po czym po sprzedaży promu SCANDINAVIA została przeniesiona na trasę Gdańsk – Nynäshamn.
numer stoczniowy budowy:
569
wodowanie:
01.12.1979
zdanie:
17.03.1980
przebudowy:
1989 (Bremerhaven) i 2005 (Szczecin)

*     *     *

WAWEL ex ALKMINI A ex PO CANTERBURY ex P&OSL CANTERBURY ex STENA FANTASIA ex FANTASIA ex FIESTA ex TZAREVETZ ex SCANDINAVIA (IMO: 7814462, MMSI: 311852000, call sign: C6TY9, flag: Bahamas, port of registry: Nassau) ro-pax type ferry built by Swedish shipyard Kockums Varv AB in Malmö for Swedish shipowner Rederi AB Nordö. Introduced to the service under the name SCANDINAVIA, the ferry changed its name several times, sailing in the: Baltic Sea, Mediterranean Sea, Red Sea, Persian Gulf and North Sea. In September 2004 bearing the name ALKMINI A unit was purchased by the Polish Baltic Shipping Company and renamed to WAWEL. After the refurbishment, from 15 February 2005 till 9 May 2015 the unit operated on the route Swinoujscie – Ystad, and after the sale of the ferry SCANDINAVIA it was transferred to route Gdansk – Nynäshamn.
yard number:
569
launch date:
01.12.1979
delivery date:
17.03.1980
alternations:
1989 (Bremerhaven) & 2005 (Szczecin)

*     *     *
Byli właściciele / czarterujący / operatorzy promu / Former ferry owners / charterers / operators:
17.03.1980 – 1981
Rederi AB Nordö (SE)
1981 – 04.1982
Navigation Maritime Bulgare, Warna (BG)
04.1982 – 11.1988
So Mejdunaroden Automobile Transport (S,.M.A.T), Bourgas (BU)
1986
Callitzis (GR) – czarter / charter
1987
Rederi AB Nordo (SE) – czarter / charter
09.1988 – 10.1988
DFDS A/S/ (DK) – czarter / charter
11.1988
OT Africa Line – czarter / charter
11.1988 – 31.05.1990
Sealink
31.05.1990 – 1998
Stena Equipment Ltd. (GB), operator: Sealink Stena Line Ltd.
1998 – 11.1999
P&O Stena Line Ltd (GB)
11.1999 – 22.10.2003
Stena Equipment & Aircraft Leasing Ltd. (GB)
15.10.2002 – 14.05.2003
P&O Ferries Ltd. (GB) – operator
22.10.2003 – 27.09.2004
GA Ferries (GR)
27.09.2004 – …
Polska Żegluga Bałtycka „Polferries” (PL)
11.2008 – 01.11.2011
DFDS A/S (DK) – czarter / charter

*     *     *

Zatrudniony w obsłudze linii / Employed to operate the line:
04.1980 – 1984
Koper – Tartous
1984 – 1986
Livorno – Iran – Irak
1986
Greece – Italy
1987
Malmo – Travemünde
09.1988 – 10.1988
Esbjerg – Harwich
03.03.1990 – 14.05.2003
Dover – Calais
06.2004 – 09.2004
Igoumentisa – Brindisi
15.02.2005 – 06.05.2015
Świnoujście – Ystad
09.05.2015 – ...
Gdańsk – Nynashamn

*     *     *
Bliźniacze jednostki / Sister units:
Nazwa / Name
Służba / Service
Los / Fate
ARIADNE ex TRAPEZITZA ex FANTASIA ex CHANNEL SEAWAY ex FIESTA ex SEAFRANCE CEZANNE ex WESTERN LIGHT (IMO 7806099)
lata służby / years in service: 1980 – 2011,
złomowana w Alang (IN) / scrapped in Alang (IN)
ZENOBIA (IMO 7806087)
lata służby / years in service: 1979 – 1982,
zatonął w wyniku utraty stabilności (po uprzednich nieudanych próbach uratowania) w pobliżu cypryjskiego portu Larnaca / sank as a result of the lost of stability (after previous failed atmeps to rescue) near the Cyprus port of Larnaca

*     *     *
Dane techniczne / technical data:
Wyporność  (GT / DWT) / Tonnage (GT / DWT):

25.318 / 3.837
Wymiary (d . sz. z.) / Dimesnions (L x b x d):
163,96 x 27,63 x 6,52 m
Kadłub / Hull:
typ / type: jednoposzyciowy / single hull
materiał kadłuba / hull material: stal / steel
pokłady / decks: 9
pokłady ładunkowe / cargo decks: 2
pokłady pasażerskie / passenger decks: 3
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel)
2 x 7 cylindrowe silniki diesla / 2 x 7 cylinders diesel engine: Sulzer model 7RLA56, łaczna moc / total power: 13.020 kW
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers
Prędkość / Speed:
21.5 węzła/ knots
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters: 1.720 kW (każdy / each)
Pokłady ładunkowe / Cargo decks:
długość linii ładunkowej / ro/ro lanes: 1490 m
Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
auta / cars: 430
TIR: 66
Wyposażenie ro/ro / Ro/ro equipment:
rufowa rampa załadowca / stern loading ramp
Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment:
pokład 6 / deck no 6:
  • przechowalnia bagażu / luggage storage,
  • kantor / exhange,
  • kafeteria / cafeteria – 104 miejsca / seats,
  • kawiarnia / café – 150 miejsc / seats,
  • restauracja „A`la Carte” / „A`la Carte” restaurant – 84 miejsca /seats,
  • kasyno w części restauracji „A`la Carte" / casino in the part of „A`la Carte” restaurant,
  • sklep / shop,
  • kabiny pasażerskie / passenger cabbins,
  • fotele lotnicze / air seats – 136 seats,
pokład 7 / deck no 7:
  • restauracja / restaurant – 120 miejsce / seats,
  • kino / sala konferencyjna / cinema / conference room – 68 miejsc / seats,
  • otwarty pokład / open deck,
  • grill bar na pokładzie otwartym / grill bar on open deck,
  • kabiny pasażerskie / passenger cabbins,
pokład 8 / deck no 8:
  • dyskoteka / disco – 60 miejsc siedzących / seating,
Pasażerowie / Pax:
liczba pasażerów: 929 w tym 511 w kabinach / number of passengers: 1000 including 511 people in  cabbins
Załoga / Crew:


*     *     *
Bibliografia / Bilbiography:
http://polferries.pl/na-promach/mf-wawel/ 
http://ferry-site.dk/ferry.php?id=7814462&lang=en
http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=47&n=1

*     *     *

Poniżej: prom WAWEL, terminal promowy,  Gdańsk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ferry WAWEL ferry terminal, Gdansk (to enlarge click on the photo):
 







Poniżej: prom WAWEL, Gdańsk 08.09.2016 r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ferry WAWEL, Gdansk 08.09.2016, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):


Poniżej: prom WAWEL terminal promowy, Gdańsk 19.05.2017 r., autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ferry WAWEL ferry terminal, Gdansk 19.05.2017, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):

  
Poniżej prom WAWEL, Gdańsk 11.09.2018 r., autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below ferry WAWEL, Gdansk 11.09.2018, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):










 
Poniżej: prom WAWEL terminal promowy, Gdańsk 29.09.2018 r., autor Pan Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ferry WAWEL ferry terminal, Gdansk on 29.09.2018, author Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo):



Poniżej: prom WAWEL, terminal promowy, Gdańsk 16.10.2018 r., autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ferry WAWEL ferry terminal, Gdansk 16.10.2018, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):







Poniżej: prom WAWEL, terminal promowy Gdańsk 12.01.2019 r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below:  ferry WAWEL ferry terminal, Gdansk 12.01.2019, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):


Poniżej: prom WAWEL terminal promowy, Gdańsk 10.02.2019 r., autorzy Pan Andrzej Patro i Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: ferry WAWEL ferry terminal, Gdansk 10.02.2019, authors Mr. Andrzej Patro and Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):

 




Aktualizacja 27.01.2020 Poniżej: prom WAWEL, Gdańska Stocznia Remontowa, Gdańsk 26.01.2020 r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 27.01.2020 Below: ferry WAWEL, Gdansk Shiprepairyard, Gdansk, 26.01.2020, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):





Aktualizacja 06.06.2020 Poniżej: prom WAWEL, powrót do Gdańska 23.05.2020 r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 06.06.2020 Below: ferry WAWEL, return to Gdansk, 23.05.2020, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):






Aktualizacja 06.06.2020 Poniżej: prom WAWEL, powrót do Gdańska 02.06.2020 r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 06.06.2020 Below: ferry WAWEL, return to Gdansk, 02.06.2020, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):



Aktualizacja 01.03.2021 Poniżej: prom WAWEL, 28.02.20201r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.03.2021 Below: ferry WAWEL, 28.02.2021, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 

Aktualizacja 26.05.2021 Poniżej: prom WAWEL, 22.05.20201r., autor Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.05.2021 Below: ferry WAWEL, 22.05.2021, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):
 














Aktualizacja 01.10.2021 Poniżej: prom WAWEL przybywa do Gdyni, autor Pan Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021 Below: ferry WAWEL inbound Gdynia, author Mr. Witold Tylec (to enlarge click on the photo):
 







Aktualizacja 01.10.2021 Poniżej: prom WAWEL przy Terminalu Promowy w Gdyni, autor Pan Witold Tylec (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021 Below: ferry WAWEL at Ferry Terminal Gdynia, author Mr. Witold Tylec (to enlarge click on the photo):
 


Aktualizacja 11.10.2021 Poniżej: prom WAWEL, 09.10.20201r., autor Pan Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 11.10.2021 Below: ferry WAWEL, 09.10.2021, author Mr. Waldemar Danielewicz & Andrzej Patro (to enlarge click on the photo):
 







 
Aktualizacja 27.12.2021 Poniżej: prom WAWEL, 26.12.20201r., autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 27.12.2021 Below: ferry WAWEL, 26.12.2021, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 


Aktualizacja 26.06.2022 Poniżej: prom WAWEL, 09.06.2022r., autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022 Below: ferry WAWEL, 09.06.2022, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 

Aktualizacja 26.06.2022 Poniżej: prom WAWEL, 21.06.2022r., autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022 Below: ferry WAWEL, 21.06.2022, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 

Aktualizacja 26.01.2023 Poniżej: prom WAWEL, 23.01.2023r., autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.01.2023 Below: ferry WAWEL, 23.01.2023, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 

Aktualizacja 08.03.2023 Poniżej: prom WAWEL, 28.02.2023r., autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.03.2023 Below: ferry WAWEL, 28.02.2023, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 

 
Aktualizacja 30.03.2023 Poniżej: prom WAWEL, 23.03.2023r., autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 30.03.2023 Below: ferry WAWEL, 23.03.2023, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 


Aktualizacja 14.04.2023 Poniżej: prom WAWEL, 10.04.2023r., autor Pan Waldemar Danielewicz  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 14.04.2023 Below: ferry WAWEL, 10.04.2023, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):