sobota, 25 listopada 2017

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 37 - JUNO (I)

JUNO (I) (IMO: 9393450, MMSI: 311017900, Sygnał wywoławczy: C6YJ4, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize” V, zbudowany przez chińską stocznię Mingde Heavy Industry w Nantong dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Iwona Browarska- kpt. ż. w., pracownik PŻM. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Zbigniew Ziółkowski, zaś jego trasa wiodła z portu Beihai do portów Rio Grande i Itaqui. W kwietniu 2015 roku w trakcie rejsu z ładunkiem cukru do Toronto utknął w ladach a jakiś czas później 26 kwietnia wszedł na mieliznę na Rzece św. Wawrzyńca, nie odnosząc na szczęście uszkodzeń, dzięki czemu mógł kontynuować dalej rejs.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

MD024

Położenie stępki:

05.03.2010

Wodowanie:

23.11.2010

Zdanie:

28.04.2011

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 20.603 / DWT: 30.000 t

Wymiary (d x sz x z):

190,00 x 23,76 m x 10,22 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Wartsila 6RTA48T-B o mocy: 7.800 kW / 118 RPM

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla: Wartsila Auxpac 645W4L20  – każdy o mocy 655 kW, 806 kVA

1 x zespół prądotwórczy z silnikiem diesla: Wartsila Auxpac 875W6L20  o mocy 875 kW, 1094 kVA

ster strumieniowy dziobowy: 1 x 800 kW

Prędkość:

14,5 w.

Ster:

1

Ładownie / Luki:

liczba: 6/6

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor

Pojemność całkowita wszystkich ładowni::

ziarno: 38.340 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

3 x elektro – hydrauliczne dźwigi pokładowe każdy o unosie 30 ton

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: JUNO opuszcza Hamburg 17 czerwca 2016 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















Aktualizacja 20.09.2020: Poniżej: JUNO, Gdansk 09.09.2020, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2020: Below: JUNO, gdansk 09.09.2020, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo):
 




Bibliografia / Bibliography:

sobota, 18 listopada 2017

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 48 - FGS GRÖMITZ (M1064)



FGS GRÖMITZ (M1064) niemiecki niszczyciel min typu Frankenthal (inne oznaczenie: Typ 332) bazującej na projekcie trałowców typu Hameln (inne oznaczenie: typ 343) a różniącej się od niej tylko wyposażeniem. Budowniczym okrętu jest stocznia Krögerwerft w Rendsburgu. Dnia 21 lutego 2007 roku na skutek pomyłki nawigacyjnej, znajdujący się na wodach Florofjordu FGS GRÖMITZ wszedł na skalistą wysepkę, na której to do czasu zakończonej sukcesem akcji ratunkowej pozostawał, stanowiąc swoistą atrakcję turystyczną.

FGS GRÖMITZ (M1064) German minehunter class Frankenthal (other designation: Type 332), based on a project minesweeper class Hamlen (other designation: Type 343), with difference in installed equipment. The builder of the ship is located in Rendsburg shipyard Krögerwerft. On February 21, 2007 as a result of a navigation error FGS GRÖMITZ ran onto a reef in Florofjord and remainded stranded until being salvaged.

Jednostki typu Frankenthal / Frankenthal class units:
  • FGS FRANKENTHAL (M1066) – wcielenie do służby / commissioned: 16.12.1992, los / fate: sprzedany do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i przemianowany na: / sold to UAE and renamed to: AL MURJAN (M02), 
  • FGS WEIDEN (M1060) – wcielenie do służby / commissioned: 03.03.1993, los / fate: sprzedany do Zjednoczonych Emiratów Arabskich i przemianowany na: / sold to UAE and renamed to: AL HASBAH (M01),
  • FGS ROTTWEIL (M1061) – wcielenie do służby / commissioned: 07.07.1993, 
  • FGS BAD BEVENSEN (M1063) – wcielenie do służby / commissioned: 09.12.1993,  
  • FGS BAD RAPPENAU (M1067) – wcielenie do służby / commissioned: 19.04.1994, 
  • FGS GRÖMITZ(M1064) – wcielenie do służby / commissioned: 23.08.1994, 
  • FGS DATTELN (M1068) – wcielenie do służby / commissioned: 08.12.1994, 
  • FGS DILLINGEN (M1065) – wcielenie do służby / commissioned: 25.04.1995, 
  • FGS HOMBURG (M1069) – wcielenie do służby / commissioned: 26.09.1995, 
  • FGS SULZBACH-ROSENBERG (M1062) – wcielenie do służby / commissioned: 23.01.1996, 
  • FGS FULDA (M1058) – wcielenie do służby / commissioned: 05.06.1998.

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 650 tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 54.4 x 9.2 x 2.6 m,  
  • Kadłub (materiał) / hull (material): stal amagnetyczna / non-magnetic steel. 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,  
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: MTU model: MTU16V538TB91 każdy o mocy / each power 2040 kW, 
    • 2 silniki elektryczne do wolnego i cichego pływania / 2 electric engines for slow and silent running, 
    • 2 pędniki cykliodalne Voith Schneider / 2 Voith Schneider cycloidal propulsors.  
  • Prędkość / Speed: 18 węzłów / knots. 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Raytheon model: SPS-64, 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: DRBN 32, 
    • 1 sonar kadłubowy / 1 hull mounted sonar: STN Atlas Elektronik model: DSQS-11A. 
  • Systemy walki elektronicznej / Electronic warfare systems: 
    • 2 wyrzutnie celów pozornych / 2 decoy launchers: TKWA/MASS,
    • 2 wyrzutnie flar i rac / 2 chaff and flare lunchers: Barricade. 
  • Uzbrojenie / Armament:  
    • 1 x I automatyczne działko MLG-27 kal. 27 mm / 1 x I MLG-27 automatic cannon cal. 27 mm.,  
    • 2 stanowiska dla wyrzutni rakiet przeciwlotniczych FIM-92 Stinger / 2 positions for FIM-92 Stinger SAMs,  
    • 2 zdalnie sterowane pojazdy do wykrywania i niszczenia min / 2 x mine hunting ROVs: PinguinB3 
    • zdolność do stawiania min / mine laying capacity. 
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment: 
    • komora dekompresyjna / decompression chamber, 
    • żuraw teleskopowy / telescopic crane. 
  • Załoga / Crew: 41 os / pers.


Bibliografia / Bibliography:

Poniżej zdjęcia FGS GRÖMITZ (M1064) wykonane Kilonii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the FGS GRÖMITZ (M1064) took in Kiel (to enlarge click on the photo):




























Stępel okretowy (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Ship stamp (to enlarge click on the photo).



sobota, 11 listopada 2017

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 4 - MAZOVIA

MAZOVIA (IMO: 9010814, MMSI: 311000330, Sygnał wywoławczy: C6BP8, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez indonezyjską stocznię P.T. Dok Kodja Bahri w Dżakarcie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland jako GOTLAND. 19 kwietnia 1996 roku przekazany armatorowi i ochrzczony – matką chrzestną statku została Pani Marianne Nilsson. Po drodze z Indonezji do macierzystego portu Visby, decyzją armatora skierowany do francuskiej stoczni ARNO w Dunkierce, gdzie przeprowadzono na nim dodatkowe prace. W czerwcu tego samego roku GOTLAND przybywa do Visby, gdzie dokonano jego publicznej prezentacji. W okresie luty – 16 marzec 1997 rok, w czarterze Tor Line z Göteborga obsługuje połączenie Göteborg – Gandawa. W kwietniu tego samego roku zostaje wyczarterowany Nordic Trucker Line i z dniem 11 kwietnia wprowadzony na linię Oxelösund – St. Petersburg. Od 9 czerwca 1997 roku w czarterze SeaWind Line obsługuje połączenie Sztokholm – Turku. 17 grudnia tego samego roku sprzedany fińskiemu armatorowi Oy Finnlines Ltd. z Helsinek a dwa dni później przemianowanych na FINNARROW. W okresie 22 – 31 grudnia 1997 roku zatrudniony na linii Helsinki – Lubeka a następnie od 31 grudnia do 26 maja 1998 roku na linii Helsinki – Travemünde. W czerwcu 1998 roku prom przechodzi przebudowę a zakres przeprowadzonych prac dotyczy m.in. ramp. Od 2 lipca 1998 roku do 24 grudnia 2002 roku zatrudniony na linii Kapellskär – Naantali. 2 stycznia 2003 roku przerejestrowany na spółkę córkę Finnlines – Nordö-Link i wprowadzony na trasę Malmö – Travemünde. Z dniem 30 marca 2007 roku prom zakończył swoją pracę w barwach Nordö-Link a dzień później został wyczarterowany armatorowi Scandlines, w barwach którego do 2 maja 2007 roku obsługuje połączenie Rostock – Ventspils. Jeszcze w trakcie trwania tego czarteru, w dniu 27 kwietnia wyczarterowany Stena Line, dla którego od 7 maja 2007 do grudnia 2010 roku obsługuje połączenie Karlskrona – Gdynia. 4 grudnia 2007 roku prom staje się własnością spółki Ro Pax IV Arrow Ab z Malmö. W okresie 9 grudzień 2009 – 28 luty 2011 FINNARROW znajduje zatrudnienie na linii Hoek van Holland – Killingholme. W dniu 3 marca 2011 roku czarter promu przez Stena Line dobiega końca, zaś on sam kieruje się do Malmö. Od marca do września 2011 roku FINNARROW w barwach Finnlines obsługuje połączenie Malmö – Travemünde, po czym w okresie 9 wrzesień – 13 październik, w krótkoterminowym czarterze TransRussiaExpress (TRE) znajduje zatrudnienie na linii Lubeka – St. Petersburg – Ventspils. W kolejnych miesiącach (2011/2012 rok) prom obsługuje następujące trasy: Naantali – Kapellskär, Helsinki – Kalundborg – Århus, Nantali – Kapellskär. W 2012 roku na FINNARROW dwukrotnie dochodzi do problemów z silnikami, za pierwszym razem (26.03.) na półgodziny traci on całkowicie zasilanie zaś za drugim razem (09.10.) musi pozostać w pocie Naantali przez jeden dzień. W okresie styczeń – kwiecień 2013 roku, w czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Holyhead – Dublin. 16 lutego 2013 roku, w trakcie cumowania w Holyhead, na skutek błędu załogi, która zapomniała schować stabilizatory doszło do ich kolizji z pirsem a w następstwie tego do rozszczelnienia kadłuba, przez które prom nabrał dużo wody i konieczna stała się ewakuacja pasażerów oraz jego załogi (po opuszczeniu promu przez pasażerów część załogi powróciła na prom i opanowała przeciek). Po koniecznym remoncie, który został przeprowadzony w stoczni Greenock prom nie powrócił już na linię tylko z postojami w Antwerpii i Hanko skierował się do Helsinek. Od 3 do 13 kwietnia tego samego roku w krótkoterminowym czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Travemünde – Ventspils. W dniu 29 kwietnia 2013 roku FINNARROW przybywa do tureckiej stoczni Besiktas Shipyard w miejscowości Yalowa, gdzie przeszedł przebudowę (dobudowano dodatkową część pasażerską oraz półotwarty pokład samochodowy - zużyto na to od 400 do 500 ton stali). 10 lipca tego samego roku przerejestrowany na włoską spółkę Atlantica Spa di Navigazione z Palermo (Grimaldi Group) i przemianowany na EUROFERRY BRINDISI. Od 19 lipca do 16 grudnia w barwach Grimaldi Line zatrudniony w obsłudze połączenia Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno. W dniu 20 grudnia 2013 roku wprowadzony na trasę Ravenna – Igoumenitsa – Patras a od 25 lutego 2014 na trasę Brindisi – Igoumenitsa – Patras. 18 grudnia tego samego roku sprzedany spółce Polconor Ltd. z Wysp Bahama (spółka córka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polfferies) i przemianowany na MAZOVIA. Po remoncie i przebudowie (w jej wyniku dobudowano 69 kabin wraz z węzłami sanitaranymi, korytarzami i windami), która została zrealizowana w Szczecinie i Odense (remont stabilizatorów) od 15 czerwca tego samego roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. 14 października 2016 roku, podczas postoju w szwedzkim Ystad w maszynowni promu wybuchł pożar, który na szczęście został szybko opanowany, dzięki czemu prom już następnego dnia mógł wyruszyć w rejs do Świnoujścia.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1005

Położenie stępki:

30.04.1991

Wodowanie:

28.09.1992

Zdanie:

19.04.1996

*     *     *

Byłe nazwy promu

GOTLAND

19.04.1996 – 17.12.1997

FINNARROW

18.12.1997 – 09.07.2013

EUROFERRY BRINDISI

10.07.2013 – 18.12.2014

*     *     *

Byli właściciele promu

Rederi AB Gotland

1996 – 1997

Oy Finnlines Ltd

1997 – 2003

Nordö-Link AB (spółka Finnlines)

2003 – 2007

Ro Pax IV Arrow AB

2007 – 2013

Atlantica SpA di Navigazione (spółka Grimaldi Group)

2013 – 2014

*     *     *

Wykaz obsługiwanych połączeń

02.1997 – 16.03.1997

Göteborg – Gandawa (Ghent)

11.04.1997 – 06.07.1994

Oxelösund – St Petersburg

09.06.1997 – 12.1997

Turku – Sztokholm

22.12.1997 – 31.12.1997

Helsinki – Lubeka

31.12.1997 – 26.05.1998

Helsinki – Travemünde

02.07.1998 – 24.12.2002

Kapellskär – Naantali

02.01.2003 – 01.01.2005

Malmö – Travemünde

02.01.2005 – 01.01.2006

Kapellskär – Naantali

02.01.2006 – 30.03.2007

Malmö – Travemünde

31.03.2007 – 02.05.2007

Rostock – Ventspils

07.05.2007 – 12.2010

Karlskrona – Gdynia

09.12.2010 – 28.02.2011

Hoek van Holland - Killingholme

10.03.2011 – 08.09.2011

Malmö - Travemünde

09.09.2011 – 13.10.2011

Lubeka – St. Petersburg - Ventspils

17.10.2011 – 01.2012

Kapellskär – Naantali

28.01.2012 – 02.2012

Helsinki – Kalundborg – Århus

17.02.2012 – 11.01.2013

Kapellskär – Naantali

17.01.2013 – 16.02.2013

Holyhead – Dublin

03.04.2013 – 13.04.2013

Ventspils – Travemünde

19.07.2013 – 16.12.2013

Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno

20.12.2013 – 02.2014

Ravenna – Igoumenitsa – Patras

25.02.2014 – 12.2014

Brindisi – Igoumenitsa – Patras

15.06.2015 -

Świnoujście – Ystad

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 29.940 / DWT: 6.124 t

Wymiary (d. x sz. x z.):

168,15 x 27,70 x 6,0 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

liczba pokładów: 10

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla Zgoda-Sulzer model: 6ZA40S o łącznej mocy: 17.280 kW (4 x 4.320 kW)

2 śruby nastawne Ncls Ols Fp 1

Prędkość:

maksymalna: 20,5 ~ 21.0 w.

eksploatacyjna: 16,2 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

4 x zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla o mocy 2.000 kVA i generatora dającego napięcie 220 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla o mocy 440 kVa i generatora dającego napięcie 110 V

2 dziobowe stery strumieniowe

1 rufowy ster strumieniowy

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów ładunkowych: 3

pas ładunkowy: 2.620 m

Pojemność ładunkowa:

auta: 600

TIR: 140

Wyposażenie ro/ro:

1 rampa dziobowa

1 rampa rufowa

rampy wewnętrzne pomiędzy pokładami ładunkowymi

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów pasażerskich: 4

kabiny: 506 miejsc (pokład: 7, 9)

fotele lotnicze: 149 miejsc (pokład 9)

Gastronomia

- kafeteria: 224 os. (pokład 8)

- kawiarnia: 171 os. (pokład 9)

Usługi / rozrywka:

- recepcja (pokład 7)

- ambulatorium (pokład 7)

- boksy bagażowe (pokład 7)

- sklep (pokład 8)

- kącik dziecięcy

- dyskoteka (pokład 9)

- kasyno (pokład 9)

- sala konferencyjna (pokład 9)

- automaty do gier (pokład 8 )

- pokład słoneczny (pokład 10)

Pasażerowie:

1.000 os

Załoga:

59 os. ?

    *     *

Bibliografia

www.faktaomfartyg.se

https://polferries.pl

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3

http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917

*     *     *

Poniżej: MAZOVIA przybywa do Świnoujścia 01.06.2017 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Poniżej: MAZOVIA przybywa na remont klasowy do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: MAZOVIA w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).