MAZOVIA (IMO:
9010814, MMSI: 311000330, Sygnał wywoławczy: C6BP8, Bandera: Wyspy Bahama, Port
macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez indonezyjską stocznię
P.T. Dok Kodja Bahri w Dżakarcie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland
jako GOTLAND. 19 kwietnia 1996 roku przekazany armatorowi i ochrzczony – matką
chrzestną statku została Pani Marianne Nilsson. Po drodze z Indonezji do
macierzystego portu Visby, decyzją armatora skierowany do francuskiej stoczni
ARNO w Dunkierce, gdzie przeprowadzono na nim dodatkowe prace. W czerwcu tego
samego roku GOTLAND przybywa do Visby, gdzie dokonano jego publicznej
prezentacji. W okresie luty – 16 marzec 1997 rok, w czarterze Tor Line z Göteborga
obsługuje połączenie Göteborg – Gandawa. W kwietniu tego samego roku zostaje wyczarterowany
Nordic Trucker Line i z dniem 11 kwietnia wprowadzony na linię Oxelösund – St.
Petersburg. Od 9 czerwca 1997 roku w czarterze SeaWind Line obsługuje
połączenie Sztokholm – Turku. 17 grudnia tego samego roku sprzedany fińskiemu
armatorowi Oy Finnlines Ltd. z Helsinek a dwa dni później przemianowanych na
FINNARROW. W okresie 22 – 31 grudnia 1997 roku zatrudniony na linii Helsinki –
Lubeka a następnie od 31 grudnia do 26 maja 1998 roku na linii Helsinki –
Travemünde. W czerwcu 1998 roku prom przechodzi przebudowę a zakres przeprowadzonych
prac dotyczy m.in. ramp. Od 2 lipca 1998 roku do 24 grudnia 2002 roku
zatrudniony na linii Kapellskär – Naantali. 2 stycznia 2003 roku przerejestrowany
na spółkę córkę Finnlines – Nordö-Link i wprowadzony na trasę Malmö –
Travemünde. Z dniem 30 marca 2007 roku prom zakończył swoją pracę w barwach
Nordö-Link a dzień później został wyczarterowany armatorowi Scandlines, w
barwach którego do 2 maja 2007 roku obsługuje połączenie Rostock – Ventspils.
Jeszcze w trakcie trwania tego czarteru, w dniu 27 kwietnia wyczarterowany
Stena Line, dla którego od 7 maja 2007 do grudnia 2010 roku obsługuje połączenie
Karlskrona – Gdynia. 4 grudnia 2007 roku prom staje się własnością spółki Ro
Pax IV Arrow Ab z Malmö. W okresie 9 grudzień 2009 – 28 luty 2011 FINNARROW znajduje
zatrudnienie na linii Hoek van Holland – Killingholme. W dniu 3 marca 2011 roku
czarter promu przez Stena Line dobiega końca, zaś on sam kieruje się do Malmö.
Od marca do września 2011 roku FINNARROW w barwach Finnlines obsługuje
połączenie Malmö – Travemünde, po czym w okresie 9 wrzesień – 13 październik, w
krótkoterminowym czarterze TransRussiaExpress (TRE) znajduje zatrudnienie na
linii Lubeka – St. Petersburg – Ventspils. W kolejnych miesiącach (2011/2012
rok) prom obsługuje następujące trasy: Naantali – Kapellskär, Helsinki –
Kalundborg – Århus, Nantali – Kapellskär. W 2012 roku na FINNARROW dwukrotnie
dochodzi do problemów z silnikami, za pierwszym razem (26.03.) na półgodziny
traci on całkowicie zasilanie zaś za drugim razem (09.10.) musi pozostać w
pocie Naantali przez jeden dzień. W okresie styczeń – kwiecień 2013 roku, w
czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Holyhead – Dublin. 16 lutego 2013
roku, w trakcie cumowania w Holyhead, na skutek błędu załogi, która zapomniała
schować stabilizatory doszło do ich kolizji z pirsem a w następstwie tego do rozszczelnienia
kadłuba, przez które prom nabrał dużo wody i konieczna stała się ewakuacja
pasażerów oraz jego załogi (po opuszczeniu promu przez pasażerów część załogi
powróciła na prom i opanowała przeciek). Po koniecznym remoncie, który został
przeprowadzony w stoczni Greenock prom nie powrócił już na linię tylko z
postojami w Antwerpii i Hanko skierował się do Helsinek. Od 3 do 13 kwietnia
tego samego roku w krótkoterminowym czarterze Stena Line zatrudniony na trasie
Travemünde – Ventspils. W dniu 29 kwietnia 2013 roku FINNARROW przybywa do
tureckiej stoczni Besiktas Shipyard w miejscowości Yalowa, gdzie przeszedł
przebudowę (dobudowano dodatkową część pasażerską oraz półotwarty pokład samochodowy - zużyto na to od 400 do 500 ton stali). 10 lipca tego samego roku przerejestrowany na włoską spółkę
Atlantica Spa di Navigazione z Palermo (Grimaldi Group) i przemianowany na
EUROFERRY BRINDISI. Od 19 lipca do 16 grudnia w barwach Grimaldi Line
zatrudniony w obsłudze połączenia Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia –
Tunis – Salerno. W dniu 20 grudnia 2013 roku wprowadzony na trasę Ravenna –
Igoumenitsa – Patras a od 25 lutego 2014 na trasę Brindisi – Igoumenitsa –
Patras. 18 grudnia tego samego roku sprzedany spółce Polconor Ltd. z Wysp
Bahama (spółka córka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polfferies) i przemianowany
na MAZOVIA. Po remoncie i przebudowie (w jej wyniku dobudowano 69 kabin wraz z węzłami sanitaranymi, korytarzami i windami), która została zrealizowana w Szczecinie i Odense (remont stabilizatorów) od 15
czerwca tego samego roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. 14
października 2016 roku, podczas postoju w szwedzkim Ystad w maszynowni promu
wybuchł pożar, który na szczęście został szybko opanowany, dzięki czemu prom
już następnego dnia mógł wyruszyć w rejs do Świnoujścia.
* * *
Historia budowy
|
Numer
stoczniowy budowy:
|
1005
|
Położenie
stępki:
|
30.04.1991
|
Wodowanie:
|
28.09.1992
|
Zdanie:
|
19.04.1996
|
* * *
Byłe nazwy promu
|
GOTLAND
|
19.04.1996 –
17.12.1997
|
FINNARROW
|
18.12.1997 –
09.07.2013
|
EUROFERRY
BRINDISI
|
10.07.2013 –
18.12.2014
|
* * *
Byli właściciele promu
|
Rederi AB
Gotland
|
1996 – 1997
|
Oy Finnlines
Ltd
|
1997 – 2003
|
Nordö-Link
AB (spółka Finnlines)
|
2003 – 2007
|
Ro Pax IV
Arrow AB
|
2007 – 2013
|
Atlantica
SpA di Navigazione (spółka Grimaldi Group)
|
2013 – 2014
|
* * *
Wykaz obsługiwanych połączeń
|
02.1997 –
16.03.1997
|
Göteborg –
Gandawa (Ghent)
|
11.04.1997 –
06.07.1994
|
Oxelösund –
St Petersburg
|
09.06.1997 –
12.1997
|
Turku – Sztokholm
|
22.12.1997 –
31.12.1997
|
Helsinki –
Lubeka
|
31.12.1997 –
26.05.1998
|
Helsinki –
Travemünde
|
02.07.1998 –
24.12.2002
|
Kapellskär –
Naantali
|
02.01.2003 –
01.01.2005
|
Malmö –
Travemünde
|
02.01.2005 –
01.01.2006
|
Kapellskär –
Naantali
|
02.01.2006 –
30.03.2007
|
Malmö –
Travemünde
|
31.03.2007 –
02.05.2007
|
Rostock –
Ventspils
|
07.05.2007 –
12.2010
|
Karlskrona –
Gdynia
|
09.12.2010 –
28.02.2011
|
Hoek van
Holland - Killingholme
|
10.03.2011 –
08.09.2011
|
Malmö -
Travemünde
|
09.09.2011 –
13.10.2011
|
Lubeka – St.
Petersburg - Ventspils
|
17.10.2011 –
01.2012
|
Kapellskär –
Naantali
|
28.01.2012 –
02.2012
|
Helsinki –
Kalundborg – Århus
|
17.02.2012 –
11.01.2013
|
Kapellskär –
Naantali
|
17.01.2013 –
16.02.2013
|
Holyhead –
Dublin
|
03.04.2013 –
13.04.2013
|
Ventspils –
Travemünde
|
19.07.2013 –
16.12.2013
|
Salerno –
Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno
|
20.12.2013 –
02.2014
|
Ravenna –
Igoumenitsa – Patras
|
25.02.2014 –
12.2014
|
Brindisi –
Igoumenitsa – Patras
|
15.06.2015 -
|
Świnoujście
– Ystad
|
* * *
Dane techniczne
|
Wyporność:
|
GT: 29.940 /
DWT: 6.124 t
|
Wymiary (d.
x sz. x z.):
|
168,15 x
27,70 x 6,0 m
|
Kadłub:
|
typ:
jednoposzyciowy
|
materiał
kadłuba: stal
|
liczba
pokładów: 10
|
Napęd:
|
4 x 6
cylindrowe silniki diesla Zgoda-Sulzer model: 6ZA40S o łącznej mocy: 17.280
kW (4 x 4.320 kW)
|
2 śruby
nastawne Ncls Ols Fp 1
|
Prędkość:
|
maksymalna:
20,5 ~ 21.0 w.
|
eksploatacyjna:
16,2 w.
|
Ster:
|
1
|
Urządzenia
pomocnicze:
|
4 x zestawy
prądotwórcze złożone z silnika diesla o mocy 2.000 kVA i generatora dającego
napięcie 220 V
|
1 x awaryjny
zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla o mocy 440 kVa i generatora
dającego napięcie 110 V
|
2 dziobowe
stery strumieniowe
|
1 rufowy
ster strumieniowy
|
Przestrzeń ładunkowa:
|
liczba
pokładów ładunkowych: 3
|
pas
ładunkowy: 2.620 m
|
Pojemność
ładunkowa:
|
auta: 600
|
TIR: 140
|
Wyposażenie
ro/ro:
|
1 rampa
dziobowa
|
1 rampa
rufowa
|
rampy
wewnętrzne pomiędzy pokładami ładunkowymi
|
Przestrzeń
pasażerska:
|
liczba pokładów
pasażerskich: 4
|
kabiny: 506
miejsc (pokład: 7, 9)
|
fotele
lotnicze: 149 miejsc (pokład 9)
|
Gastronomia
- kafeteria:
224 os. (pokład 8)
- kawiarnia:
171 os. (pokład 9)
|
Usługi /
rozrywka:
- recepcja
(pokład 7)
-
ambulatorium (pokład 7)
- boksy
bagażowe (pokład 7)
- sklep
(pokład 8)
- kącik
dziecięcy
- dyskoteka
(pokład 9)
- kasyno
(pokład 9)
- sala
konferencyjna (pokład 9)
- automaty
do gier (pokład 8 )
- pokład
słoneczny (pokład 10)
|
Pasażerowie:
|
1.000 os
|
Załoga:
|
59 os. ?
|
* * *
Bibliografia
|
www.faktaomfartyg.se
|
https://polferries.pl
|
http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3
|
http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917
|
* * *
Poniżej:
MAZOVIA przybywa do Świnoujścia 01.06.2017 roku (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie).
Poniżej:
MAZOVIA przybywa na remont klasowy do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk
02.03.2020 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej:
MAZOVIA w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia:
Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).