sobota, 1 kwietnia 2017

Z cyklu jednostki Polskiej Marynarki Wojennej ... cz. 6 - ORP TORUŃ (825)



ORP TORUŃ (825) – okręt transportowo – minowy typu Lublin zbudowany przez Stocznię Północną im Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, jako ostatni piąty z serii jednostek typu Lublin (projekt 767, kryptonim projektu: „Brzegówka”). Po podniesieniu bandery ORP TORUŃ tak jak i inne jednostki trafił do 2 Brygady Okrętów Transportowo – Minowych podporządkowanej 8 Flotylli Obrony Wybrzeża z bazą w Świnoujściu. Dnia 1 września 1992 roku 2 Brygada Okrętów Transportowo – Minowych została przeformowana w 2 Dywizjon Okrętów Transportowo – Minowych.

ORP TORUN (825) – transport – minelaying vessel type Lublin, built by the Northern Shipyard named Heroes of Westerplatte in Gdansk as the last – fifth of a series units class Lublin (Project 767, project codename: “Brzegowka”). After raising the flag ORP TORUN like other units went to the 2nd Transport-Minelaying Ships Brigade subordinated to 8th Coastal Defense Flotilla with base in Swinoujscie. On 1 September 1992 Brigade have been reformed into 2nd Transport-Minelaying Ships Sqadron.

Dowódcy ORP TORUŃ / ORP TORUŃ Commanders:

  • 1990 – 1996 – kpt. mar. Andrzej Piekielski, 
  • 1996 – 2002 – kpt. mar. Cezary Pyłat, 
  • 2002 – 2004 – kpt. mar. Sławomir Mospan, 
  • 2004 – 2007 – kpt. mar. Marcin Lenda, 
  • 2007 – 2011 – kpt. mar. Sylwester Borkowski, 
  • 2011 – … – kpt. mar. Krzysztof Lewandowski.

Jednostki typu Lublin (projekt 767, kod NATO: BAL-COM-11) / Units type Lublin (project 767, NATO codename: BAL-COM-11):

  • ORP LUBLIN (821) – numer budowy / building number: 767/1, położenie stępki / keel laid: 08.12.1987, wodowanie / launched: 12.07.1988, wcielenie do służby / commissioned: 12.10.1989, matka chrzestna / godmother: Ludmiła Sołowiej-Mańko, 
  • ORP GNIEZNO (822) – numer budowy / building number: 767/2, położenie stępki / keel laid: 08.06.1988, wodowanie / launched: 27.12.1988, wcielenie do służby / commissioned: 23.02.1990, matka chrzestna / godmother: Halina Ostrzycka, 
  • ORP KRAKÓW (823) – numer budowy / building number: 767/3, położenie stępki / keel laid: 18.08.1988, wodowanie / launched: 07.03.1989, wcielenie do służby / commissioned: 27.06.1990, matka chrzestna / godmother: Krystyna Rafa, 
  • ORP POZNAŃ (824) – numer budowy / building number: 767/4, położenie stępki / keel laid: 22.05.1989, wodowanie / launched: 05.01.1990, wcielenie do służby / commissioned: 08.03.1991, matka chrzestna / godmother: Maria Łbik,
  • ORP TORUŃ (825) – numer budowy / building number: 767/5, położenie stępki / keel laid: 21.08.1989, wodowanie / launched: 08.06.1990, wcielenie do służby / commissioned: 24.05.1991, matka chrzestna / godmother: Krystyna Jeziorska.

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 1675 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 95.8 x 10.8 x 5.2 m, 
  • Kadłub /Hull:
    • materiał / material: stal / steel, 
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 8, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 3 turbo doładowane silniki diesla / 3 turbo charged diesel engines: Cegielski Sulzer 6ATL25D każdy o mocy / each power 1.320 kW (1800 KM/HP), 
    • 3 śruby w dyszach Kortha/ 3 propellers in Korth nozzles. 
  • Prędkość / Speed: 16,5 węzła / knots, 
  • Zasięg / Range: 1500 Mm /Sm, 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment: 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Sperry Marine BridgeMaster E343, 
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Sperry Marine BridgeMaster E252, 
    • elektroniczna mapa / electronic map: WECDIS, 
    • odbiornik DGPS / DGPS receiver, 
    • system identyfikacji okrętu AIS, 
    • radiostacje / radio: Ehode & Schwarz, 
    • żyrokompas / gyrocompass: Plath, 
    • kompas magnetyczny / magnetic compass: Navipol, 
    • echosonda / echosounder: Skipper GDS-101, 
    • log elektromagnetyczny / electromagnetic log: Plath EM 200, 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 4 x II zestawy artyleryjsko – rakietowe ZU-23-2MR Wróbel II kal. 23 mm + 2 wyrzutnie rakiet bliskiego zasięgu Grom / 4 x II artillery – rocket sets ZU-23-2MR Wrobel II cal 23 mm + 2 short-range rocket launchers Grom, 
    • 9 wyrzutni ładunków wzdłużnych dużych ŁWD-100/5000 Sosna, 9 longitudinal charges launchers LWD-100/5000 Pine, 
    • 6 świec dymnych MDSz / 6 smoke bombs MDSz, 
  • Ładunek / Cargo: 
    • 9 miejsc parkingowych dla pojazdów o masie do 45 t. (czołgi T-72, transportery pływające MT-LB, wozy zabezpieczenia technicznego WZT-1) lub 8 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak lub 17 innych pojazdów (transportery BRDM-2, ciężarówki) / 9 parking places for vehicles up to 45 t. (T-72 MBT, floating transporters MT-LB, recovery vehicles WZT-1) or 8 wheeled APCs Rosomak or 17 other vehicles (wheeled transporters BRDM-2 and trucks), 
    • zamiast ładunku istnieje możliwość instalacji 2 torów minowych dla 50-134 min morskich (w zależności od ich typów) / instead of cargo it is possible to instal 2 mine tracks for 50 -134 sea mines (depending on their type), 
  • Załoga / Crew: 51 os. / pers., 
  • Żołnierze desantu / Landing infantry: 135 os. / pers.

Bibliografia / Bibliography:
Jarosław Ciślak – Okręty transportowo – minowe projektu 767, Morze Statki i Okręty 9/2012,
Jarosław Ciślak – Polska Marynarka Wojenna 1995, Wydawnictwo Magnum-X,

Poniżej zdjęcia ORP TORUŃ (825) w Świnoujściu  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the ORP TORUN (825) in Swinoujscie (to enlarge click on the photo):




Poniżej zdjęcia ORP TORUŃ (825) z 08 – 09 maja 2015 r., wykonane w Hamburgu podczas urodzin portu w Hamburgu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the ORP TORUN (825) from 08-09 May 2015, took in Hamburg during Hamburg Hafen Geburstag (to enlarge click on the photo):



















































sobota, 25 marca 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 8 - EUROS



EUROS (IMO: 7041546, MMSI: 261010050, Sygnał wywoławczy: SPS2550) – holownik typu ASD zbudowany przez holenderską stocznię N. V. Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij z Terneuzen dla belgijskiego armatora – pierwsza nazwa WANDELAAR. We wrześniu 2004 zakupiony przez armatora J. Stępniewski & Co Ltd z Gdyni i przemianowany na JAGUAR. W grudniu 2005 roku nowym armatorem jednostki zostaje Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. w Szczecinie. W lipcu 2012 ZUŻ Sp. z o. o. zostaje przejęta przez niemieckiego armatora Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostok. Obecnym armatorem holownika jest Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

EUROS (IMO: 7041546, MMSI: 261010050, Call Sign: SPS2550) – ASD type tug built by the Dutch shipyard N. V. Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij of Terneuzen for the Belgian shipowner – first name WANDELAAR. In September 2004, purchased by the shipowner J. Stepniewski & Co. Ltd. and renamed JAGUAR. In December 2005 the new shipowner was Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o. o. in Szczecin. In July 2012 ZUŻ was taken over by the German shipowner Otto Wulf GmbH & Co. KG, Cuxhafen-Rostock. The current shipowner is Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

  • Numer stoczniowy / yard number: 460/2/1971. 
  • Rok budowy / year of built: 1971. 
  • Los /fate: w służbie / in service.

 Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 280 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 33,49 x 8,70 x 3,91 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): steel, 
  • Ilość pokładów / Deck number: 1, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla: / 2 diesel engines: MAN-B&W Alpha 409-26 VO o łącznej mocy / with total power 1334 kW / 1814 HP, 
    • 2 pędniki azymutalne Schottel w dyszy Korta / 2 Schottel azzipod thrusters in Kort nozzles, 
  • Prędkość / Speed: 11,5 węzła / knots, 
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing: 
      • 1 hak holowniczy / 1 towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 32.0 t., 
      • wciągarka holownicza Brussele – pierwszy bieg: 12 ton na 11,5 m/min, drugi bieg: 3 tony na 43 m/min / towing winch: Brussele – first speed: 12 tons at 11,5 m/min, second speed: 3 tons at 43 m/ min, 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric windlass, 
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 1 pompa pożarowa o wydajności 350 cbm/h / 1 fire pump with a capacity: 350 cbm/h, 
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodno - pianowe / 1 placed on a wheelhouse water - foam cannon, 
      • 8 złączy do węży / 8 hose connections, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment,
      •  2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • radar oraz pławy EPIRB i SART / radar and buoys EPIRB & SART, 
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers,
      •  AIS, 
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities: 
    • paliwo / fuel: 78,22 cbm, 
  • Załoga / Crew: 5 os. / pers.

Poniżej zdjęcia holownika EUROS / Below photos tug EUROS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

















Bibliografia / Bibliography:
http://www.fairplay-towage.com/pl/nasza-flota.html
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013


sobota, 18 marca 2017

Z cyklu flota Unibaltic ... cz. 1 - AMARANTH (II)

AMARANTH (II) ex CT SUN ex COPPELIA (IMO 7816484, MMSI: 576321000, Sygnał wywoławczy:YJQU6, bandera: Vanuatu) – mały chemikaliowiec zbudowany przez szwedzką stocznię Kalmar Fartygsreparationer z Kalmaru, od września 2006 roku należący do polskiego armatora Unibaltic Sp. z o. o. ze Szczecina. W czerwcu 2018 sprzedany zagranicznemu armatorowi i przemianowany na PABLO IV. W dniu 5 marca 2019 roku wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem pocięcia na złom.

 *     *     *

AMARANTH (II) ex CT SUN ex COPPELIA (IMO 7816484, MMSI: 576321000, Sygnał wywoławczy:YJQU6, flag: Vanuatu) – small chemical tanker built by Swedish shipyard Kalmar Fartygsreparationer from Kalmar, since September 2006 belonging to the Polish shipowner from Szczecin Unibaltic Shipping Ltd. In June 2018 sold to the foreign shipowner and renamed to PABLO IV. On March 5, 2019 beached in Alang, India.

 *     *     *

Historia budowy / Build history

Numer budowy / Yard number:

447

Zamówienie / Order:

31.07.1978

Początek budowy / Build start:

22.03.1979

Zdanie / Delivery date:

28.02.1980

Przebudowa (przedłużenie) / Alternation (ship lengthened):

27.05.1998 (Shipyard Nauta, Gdynia PL)

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

4382 / 5850 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

118,36 x 15,50 x 6,25 m

Kadłub / Hull:

typ: podwójny podwójne dno i burty / double hull double bottom, double sides

grodzie poprzeczne / transverse bulkheads: 8

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd (spalinowy) / Propulsion: (diesel):

1 silnik diesla / 1 diesel engine: MaK 6 M 551 AK o mocy / with power 2940 kW

1 śruba / 1 propeller

Prędkość / Speed:

18,5 węzła / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:

stery strumieniowe (dziobowy, rufowy)/ thrusters (bow/stern): 1x400 PS/ ---

Zbiorniki ładunkowe / Cargo Tanks:

liczba zbiorników / no of cargo tanks: 10

materiał / material: stal nierdzewna / steinless steel

pojemność zbiorników / cargo tanks capacity: 5752 t.

Pojemność pozostałych zbiorników / Other tank capacities:

balast / ballast: 3348 t.

Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling:

14 pomp / 14 pumps

*     *     *

Poniżej zdjęcia chemikaliowca AMARANTH (II) podczas pobytu w Gdyni (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of a chemical tanker AMARANTH (II) seen during stay in Gdynia (to enlarge click on the photo).












Bibliografia / Bibliography: