poniedziałek, 24 października 2016

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz.6 - POLONIA

Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom należący do Polskiej Żeglugi Morskiej (Polsteam).

m/f POLONIA (IMO: 9108350, MMSI: 309272000, call sign: C6NC7, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) prom kolejowo – samochodowo – pasażerski zbudowany przez norweską stocznię Langsten Slip & Båtbyggeri A/S, Tomra i Romsdal, Tomrefjord dla polskich armatorów Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Shipping Lines. Kadłub jednostki powstał w stoczni Tangen Vaerft w Kragerø, skąd następnie został przeholowany do Kristiansand w celu wykonania nadbudówki. Po zakończeniu jej montażu w listopadzie 1994 roku prom ponownie został przeholowany – tym razem do Tomra, gdzie przeprowadzić miano prace wyposażeniowe. W dniu 5 maja 1995 roku prom POLONIA pomyślnie ukończył próby morskie, zaś 26 tego miesiąca został przekazany armatorowi Polonia Line z siedzibą na Wyspie Man (spółka powołana przez PŻM i ESL). Oficjalna uroczystość pierwszego podniesienia bandery odbyła się w dniu 30 maja, zaś dwa dni później 1 czerwca pod szyldem Unity Line prom wszedł na linię Świnoujście – Ystad, którą to obsługuje do dnia dzisiejszego. Pierwszymi dowódcami jednostki (pracującymi w systemie zmianowym) byli: kpt. Marian Weber i kpt. Edward Bieniek. W 2004 roku Polska Żegluga Morska odkupiła udziały armatora Euroafrica Shipping Lines, stając się jedynym właścicielem promu. Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki warto wspomnieć o:

12.1997

akcji ratunkowej z udziałem śmigłowca Marynarki Wojennej Mi-14PS, który z pokładu promy zabrał wymagającego jak najszybszej fachowej pomocy medycznej pasażera

04.2003

mających miejsce w trakcie regularnego rejsu wyborach Miss Ziemi Zachodniopomorskiej – laureatką została 18 letnia Kasia Twardowska

09.09.2005

przewiezieniu dwumilionowego pasażera

07.05.2009

wyruszeniu w pięciotysięczny rejs

30.12.2009

pierwszym zawinięciu do Szczecina prom cumował wówczas przy Wałach Chrobrego a na jego pokładzie zorganizowany został Bal Sylwestrowy

*      *      *

Historia budowy:

Numer budowy:

163

Położenie stępki:

25.05.1994

Wodowanie:

21.10.1994

Zdanie:

26.05.1995

*      *      *

Dane techniczne:

Wyporność:.

GT: 29.875 / DWT: 7.250 t

Wymiary ( d x sz x z):

169,90 x  28,03 x 6.22 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie poprzeczne: 14

liczba pokładów: 8

Napęd:

4 x 6 cylindrowe silniki diesla Wartsila: 6SW38 -  łączna moc: 15.840 kW (21.540 KM /HP)

śruby: 2 x 4 skrzydłowe, nastawne

Stery:

2 płetwowe z "lotkami" o dużej sile nośnej

Prędkość:

20,2 w.

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory spalinowe: Wartsila model: 6SW280

Stery strumieniowe

3 dziobowe każdy o mocy: 1.600 kW, 

1 rufowy o mocy: 1.600 k

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady ładunkowe: 2

pasy ładunkowe:

długość całkowita: 2.670 m (w tym długość torowiska: 740 m)

długość pasów dla trailerów: 1.060 pokład główny (wjazd / wyjazd furtą rufową) i 1.140 pokład górny (ukośny lewoburtowy wjazd / wyjazd od strony rufy i poprzez furtę burtową na śródokręciu)

długość pasów dla aut osobowych na / pod podwieszanymi pokładami składanymi: 360 m / 500 m

liczba torów: 6

Pojemność ładunkowa:

auta: 172

naczepy: 110

wagony kolejowe: ?

Rampy:

2

Strefa pasażera:

kabiny: 212 (klimatyzowane z łazienką - wyjątek poniżej)

- 2 osobowa z oknem: 40 (pokład: 6)

- 2 osobowa bez okna: 40 (pokład: 6)

- 2 osobowa bez okna, dostosowana do osób niepełnosprawnych (pokład: 6)

- 3 osobowa z oknem: 30 (pokład: 6)

- 3 osobowa bez okna: 26 (pokład: 6)

- 4 osobowa z oknem: 22 (pokład: 6)

- 4 osobowa bez okna: 44 (pokład: 6)

- 4 osobowa bez toalety: 4 (pokład: 6)

- 2 osobowa klasy de Luxe: 8 (pokład: 6)

gastronomia:

- Restauracja Royal (pokład: 7)

- Steak House (pokład: 7)

- Polonia Snack Bar (pokład: 7)

- One Way Truckers Club (pokład: 7)

- Cafeteria Polonia (pokład: 7)

- Hyde Park (pokład: 7)

Rozrywka:

- kasyno (pokład: 7)

- dyskoteka (pokład: 7)

- Disco Show Bar (pokład: 7)

- Cocktail Bar (pokład: 7), 

- Bridge Pub (pokład: 7)

pozostałe usługi:

- kącik zabaw dla dzieci (pokład: 7)

- sklep (pokład: 7)

- sale konferencyjne: 2 (klimatyzowane, wyposażone w: rzutnik multimedialny, rzutnik slajdów i foliałów, ekran, telewizor plazmowy, tablica konferencyjna, mównica) - Senator: 100 os. (pokład: 7); Royal: 200 os. (pokład: 7)

Pasażerowie:

918 os.

Załoga:

82 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

http://www.faktaomfartyg.se

http://www.faergelejet.dk

http://www.ferry-site.dk

*     *     *

Poniżej zdjęcia m/f POLONIA / Below photos m/f POLONIA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):

 
  • m/f POLONIA na kilka dni przed zdaniem armatorowi Tomre 1995 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA a few days before handling over to shipowner, Tomre 1995, photos made by Mr. Andrzej Patro.


  • m/f POLONIA na próbach morskich 1995 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA on sea trials 1995, photo made by Mr. Andrzej Patro.

  • m/f POLONIA, chrzest promu, Tomre 27.051995 r. zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA, the baptism of the ferry, Tomre 27.05.1995, photos made by Mr. Andrzej Patro.



  • m/f POLONIA, pierwsza szeregowa załoga promu, Tomre 1995 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA, the first crew of the ferry, Tomre 1995, photo made by Mr. Andrzej Patro.


  • m/f POLONIA, pierwsze podniesienie bandery, od lewej III oficer Jacek Orłowski, od prawej starszy oficer Piotr Bielicz, Świnoujście 30.05.1995 r., zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA, first raising the flag, from left 3rd officer Jacek Orłowski on right chief officer Piotr Bielicz, Swinoujscie 30.05.1995, photo made by Mr. Andrzej Patro.


  • m/f POLONIA, pierwsze podniesienie bandery, Świnoujście 30.05.1995 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA first raising the flag, Swinoujscie 30.05.1995, photo made by Mr. Andrzej Patro.


  • m/f POLONIA pierwszy rok eksploatacji, zdjęcia z kolekcji Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA first year of operation, photos from collection of Mr. Andrzej Patro.



  • m/f POLONIA, zima na promie, od lewej A. Gajdzik, M. Olkowski, A. Patro, zdjęcie z kolekcji Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA, winter on ferry, from left A. Gajdzik, M. Olkowski, A. Patro, photo from collection of  Mr. Andrzej Patro.


  • m/f POLONIA, pokład kolejowy, zdjęcie z kolekcji Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA, railway deck, photo from collection of Mr. Andrzej Patro.

  • m/f POLONIA, pożegnanie Kapitana Mariana Webera, zdjęcie z kolekcji Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA, farewell of the Captain Marian Weber, photo from collection of Mr. Andrzej Patro.

  • m/f POLONIA, pobyt w doku Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk marzec 1998 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f POLONIA, stay at the dock of Gdansk Ship Repair Yard, Gdansk March 1998, photos made by Mr. Andrzej Patro.






  • m/f POLONIA opuszczająca Świnoujście, wrzesień 2009 r. / POLONIA outbound Świnoujście, September 2009.







  • m/f POLONIA opuszczająca Świnoujście, luty 2012 r. / m/f POLONIA outbound Swinoujscie, February 2009.

  • m/f POLONIA przybywająca do Świnoujścia, 02.06.2017 r. / m/f POLONIA inbound Świnoujście, 02.06.2017.









  • Aktualizacja 14.02.2022: m/f POLONIA w pływającym doku Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdansk 10.02.2022 r. (zdjęcia: Waldemar Danielewicz) / Update 14.02.2022: m/f POLONIA in floating dock Gdansk Shiprepairyard, Gdansk 10.02.2022 (photos: Waldemar Danielewicz).

 

  • Aktualizacja 15.02.2022: m/f POLONIA opuszcza Gdańsk 14.02.2022 r. (zdjęcia: Andrzej Patro) / Update 15.02.2022: m/f POLONIA leaving Gdansk 14.02.2022 (photos: Andrzej Patro)

















  • Aktualizacja 16.02.2022: m/f POLONIA opuszcza Gdańsk 14.02.2022 r. (zdjęcia: Witold Tylec) / Update 16.02.2022: m/f POLONIA leaving Gdansk 14.02.2022 (photos: Witold Tylec)





  • Aktualizacja 16.02.2022: spotkanie Andrzej Patro i m/f POLONIA 14.02.2022 r. (zdjęcie: Witold Tylec) / Update 15.06.2022: meeting Andrzej Patro & m/f POLONIA 14.02.2022 (photo: Witold Tylec)
  • Aktualizacja 16.02.2022: m/f POLONIA opuszcza Gdańsk 14.02.2022 r. (zdjęcia: Waldemar Danielewicz) / Update 16.02.2022: m/f POLONIA leaving Gdansk 14.02.2022 (photos: Waldemar Danielewicz)
 










 
 
Poniżej pocztówki z promem m/F POLONIA (oby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below a postcards with ferry m/f POLONIA (to enlarge click on the photo).

  • Pocztówka armatorska ze stemplem promu m/f POLONIA, z kolekcji Pana Andrzeja Patro /  Postcard with the stamp of the ferry m/f POLONIA, from collection of Mr. Andrzej Patro.


  • Pocztówka armatorska promu m/f POLONIA, z kolekcji Pana Andrzeja Patro / Postcard of the ferry m/f POLONIA, from collection of Mr. Andrzej Patro.


  • Pocztówka armatorska promu m/f POLONIA, z kolekcji Pana Andrzeja Patro /  Postcard of the ferry m/f POLONIA, from collection of Mr. Andrzej Patro.


  • Pocztówka z promem m/f POLONIA, zdjęcie autorstwa Pana Ryfczyńskiego, wydawca: Wydawnictwo Reklamowo - Pocztówkowe Ewa Miklaszewska, z kolekcji Pana Andrzeja Patro /  Postcard  of the ferry m/f POLONIA, photo made by Mr. Ryfczyński, editor: Wydawnictwo Reklamowo - Pocztówkowe Ewa Miklaszewska, from collection of Mr. Andrzej Patro. 



  • Pocztówka z promem m/f POLONIA, zdjęcie autorstwa R. Janowski, wydawca: Future Szczecin, z kolekcji Pana Andrzeja Patro /  Postcard  of the ferry m/f POLONIA, photo made by R. Janowski, editor: Future Szczecin, from collection of Mr. Andrzej Patro. 




czwartek, 13 października 2016

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 33 - KALIOPE

KALIOPE ex FJORDNESS (IMO: 8908856, MMSI: 309995000, Sygnał wywoławczy: C6PG4, Bandera: Bahamy, Port macierzysty: Nassau) – pierwotnie masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla spółki zależnej PŻM – Drawa Shipping Inc. jako FJORDNES. Matką chrzestną statku została Pani Krystyna Tomczyk-Mrzygłód – pracownik PZM. Masowiec wszedł do eksploatacji w czarterze bare-boat norweskiej firmy Jebsens Ship Management, na prośbę której dokonano ponownego chrztu, zaś nową matką chrzestną została Pani Renata Kurcina. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Leif Pedersen. 10 lipca 1997 roku po zakończeniu umowy czarterowej właściciel jednostki tj. PŻM podpisał kontrakt z Gdańską Stocznią Remontową – „Remontowa” na jej przebudowę na zbiornikowiec do przewozu płynnej siarki (przebudowa została zakończona 12 grudnia tego samego roku). W trakcie ww. prac, 14 października doszło do przerejestrowania jednostki pod banderę Wysp Bahama oraz przemianowania na KALIOPE. W pierwszy rejs w nowej roli statek wypłynął pod dowództwem kpt. Stanisława Kraski. W lipcu 1999 r, po raz pierwszy w historii, zbiornikowiec przewiózł polską płynną siarkę do odbiorcy w USA. Od 2009 roku KALIOPE pływała pomiędzy portami: Brake, Hawr, Rotterdam, Runcorn i Porvo (porty załadunku) a portami: Helsingborg, Jorf Lasfar i Gabes (porty docelowe). W związku z kurczącym się rynkiem przewozów płynnej siarki, sprzedany na złom. 29 stycznia 2914 roku przekazany nabywcy na redzie tureckiego portu Aliaga (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Antoni Piróg). Dwa dni później, 31 stycznia wprowadzony na plażę celem dokonania rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/3

Położenie stępki:

19.09.1994

Wodowanie:

26.11.1994

Zdanie:

09.02.1995

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.829 / DWT: 15.340 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał: stal

Pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 4S50MC o mocy: 5.720 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,3 ~ 15.5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze, każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 615 kW oraz generatora o mocy 630kVA

Zbiorniki ładunkowe:

liczba: 4

materiał: stal kwasoodporna

Pojemność ładunkowa:

płynna siarka: 53.777 m3

Urządzenia załadunkowe:

8 pomp o wydajności 110 t/min

Załoga:

18 ~ 20 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: KALIOPE podczas postoju w Szczecinie, kwiecień 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).