środa, 20 stycznia 2016

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 23 - IRYDA (I)

IRYDA (I) (IMO: 9180384, MMSI: 212891000, Sygnał wywoławczy: P3PA8, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez japońską stocznię Mitsui Ichihara Engineering & Shipbuilding w Ichihara dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Małgorzata Bartosiewicz – radca prawny PŻM. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Waldemar Szreder, zaś jego trasa wiodła do Mokpo, Szanghaju a następnie przez Kanał Panamski do Nowego Orleanu. W dniu 12 stycznia 2014 roku w trakcie rejsu z Ravenny, dowodzona przez kpt. Mirosława Bołuńdź jednostką wzięła udział w akcji ratunkowej statku z nielegalnymi imigrantami, do której doszło w Cieśninie Otranto.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1469

Położenie stępki:

28.06.1999

Wodowanie:

08.10.1999

Zdanie:

08.12.1999

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.387 / DWT: 34.946 t

Wymiary (d. x. sz. x. z.)

199,90 x 23,64 x 10,67 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie wodoszczelne grodzie: 7

ilość pokładów: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Mitsui Engineering & Shipbuilding Co Ltd.  – MAN-B&W - 5S50MC-C – o mocy: 6.728 kW

śruba nastawna: 1 x Kawasaki 1480CB/400RU

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory diesla: MAN 6L16/24 – każdy o mocy: 500 kW

1 x awaryjny generator MAN D0226M

Ładownie / Luki:

liczba: 6/6

specyfikacja ładowni:

- pięć ładowni przystosowanych do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

Pojemność całkowita wszystkich ładowni:

ziarno: 45.632 m3

bele: 43.830 m3

Urządzenia załadunkowe:

3 dźwigi pokładowe MacGregor Hagglunds – GL3024-2/2424gr – każdy o unosie 30 ton

Załoga:

21 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: IRYDA w trakcie remontu klasowego przy Nabrzeżu Mazowieckim Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










 
Aktualizacja 05.07.2022: Poniżej: IRYDA w trakcie remontu klasowego w Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie, 28.06.2022, zdjęcia: Dariusz Mania (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
 







 
 
 
 

sobota, 2 stycznia 2016

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 1 - Muzeum Statku Fram




Muzeum Statku Fram

Położone w stolicy Norwegii Oslo, na półwyspie Bygdøy muzeum poświęcone jest zbudowanemu w 1892 roku norweskiemu szkunerowi Fram, który dzielnie służył w najważniejszych ekspedycjach polarnych. Podczas wyprawy Fridtjofa Nasenna na biegun północny w latach 1893-1896, dopłynął on wzdłuż wybrzeża Rosji do wysp Nowosybirskich, a w drodze powrotnej zaledwie o kilka stopni minął sam biegun. Kolejną wyprawę na Framie podjął inny słynny badacz – Otto Sverdrup, który w latach 1898-1902 opłynął na nim od południa i zachodu Grenlandię, docierając do wysuniętej daleko na północ kanadyjskiej wyspy Ellesmere. Ze statku w latach 1910-1912 skorzystał również Roald Amundsen, który dopłynął nim do wybrzeży Antarktydy, skąd już na piechotę wyruszył w morderczy wyścig z Anglikiem Robertem Scottem na biegun południowy. Amundsen zdobył go jako pierwszy 14 grudnia 1911 roku. Scott dotarł tam miesiąc później, ale w drodze powrotnej zginął. Z w/w wyprawami jak i z samą historią eksploracji obszarów polarnych, zapoznaje nas interesująca wystawa, bogato ilustrowana zdjęciami, mapami oraz pamiątkami po polarnych odkrywcach. Atrakcją samą w sobie jest sam statek, usytuowany w centralnej części budynku, na którego pokład można wejść z galerii na piętrze. Jego spartańskie wyposażenie, uzmysławia odwiedzającym trudy życia i pracy ludzi podróżujących nim całymi miesiącami. W pobliżu muzeum znajdują się inne interesujące każdego marynistę obiekty tj. Muzeum Łodzi Wikingów, Muzeum Kon-Tiki oraz Norweskie Muzeum Morskie
Dojazd do muzeum możliwy jest od strony lądu samochodem lub autobusem numer 30 a od kwietnia do września także i promem – który co pół godziny odbija z położonego na tyłach ratusza (jednej z najbardziej charakterystycznych budowli norweskiej stolicy) nabrzeża nr 3 (Aker Brygge).

Muzeum czynne jest przez cały rok w następujących godzinach:

  • 1 styczeń – 30 kwiecień: 10:00 – 16:00
  • 1 maj – 31 maj: 19:00 – 17:00
  • 1 czerwiec – 31 sierpień: 09:00 – 18:00
  • 1 wrzesień – 30 wrzesień: 10:00 – 17:00,
  • 1 październik – 31 grudzień: 10:00 – 16:00

 Koszt wstępu:

  • Dorośli: 100 NOK,
  • Dzieci i studenci: 40 NOK
  • Seniorzy: 70 NOK
  • Grupy (powyżej 15 os): 70 NOK,
  • Rodziny (3+2): 200 NOK

Poniżej zdjęcia muzeum zrobione podczas wizyty w 2009 r. / Below the photos taken during the visit to the museum in 2009. (aby  powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).