piątek, 22 maja 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 8 - FGS Augsburg (F213)

FGS AUGSBURG (F 213) – niemiecka fregata rakietowa, jedna z ośmiu jednostek typu Bremen (znanego także pod oznaczeniem Typ 122), które są zastępowane w służbie przez wielofunkcyjne fregaty typu Baden-Württemberg (inne oznaczenie Typ 125). W trakcie prawie trzydziestu lat służby fregata FGS AUGSBURG podległa wpierw 2 Dywizjonowi Fregat (2 Fregattengeschwader) a następnie 4 Dywizjonowi Fregat (4 Fregattengeschwader) Wilhelmshaven – oba dywizjony stacjonujące w bazie w Wihelmshaven. Nieoficjalną nazwą jednostki w trakcie jej służby była „Dzika 13” („Wilde 13”), która to nawiązywała do numeru burtowego (213) oraz do bajki dla dzieci „Jaś Guzik i Dzika 13”, wystawianej przez teatr marionetek – Augsburger Puppenkiste z Augsburga. W trakcie swojej służby fregata wzięła udział w wielu działaniach na arenie międzynarodowej m.in.: w Operacji Enduring Freedom, Operacji Atlanta (03.04. – 30.08.2013 rok), w operacji eskortowania amerykańskiej jednostki CAP RAY transportującej na swoim pokładzie syryjską broń chemiczną (2014 rok), dwukrotnie Operacji Sophia (2015 i 2018 rok), dwukrotnie w działaniach antyterrorystycznych prowadzonych przez Grupę Bojową francuskiego lotniskowca FS CHARLES DE GAULLE przeciwko ugrupowaniu ISIS /ISIL działających na terytorium Iraku oraz krajów lewantu (2015/2016 rok).

*     *     *

Jednostki typu Bremen

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

W służbie

FGS Bremen (F 207)

Bremer Vulkan, Brema

07.05.1982 – 28.03.2014 

Niedersachsen (F 208)

AG Weser Brema

15.10.1982 – 26.06.2015

Rheinland-Pflaz (F 209)

Blohm & Voss Hamburg

09.05.1983 – 22.03.2013

Emden (F 210)

Nordseewerke Emden

07.10.1983 – 29.11.2013

Köln (F 211)

Blohm & Voss Hamburg

19.10.1984 – 31.07.2012 

Karlsruhe (F 212)

Howaldtswerke Kilonia

19.04.1984 – 16.06.2017

Augsburg (F 213)

Bremer Vulkan Brema

03.10.1989 – 30.06.2019

Lübeck (F 214)

Nordseewerke Emden

19.03.1990 – 2022 ?

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

3.600 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

130,50 x 14,60 x 6,30 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (kombinowany diesel – gazowy – CODOG)

2 turbiny gazowe: General Electric LM 2500 o mocy 25.000 KM

2 x 4 suwowe 20 cylindrowe silniki diesla MTU o mocy 5.200 Km

2 przekładnie redukcyjne Renk STG 150-50

2 wały napędowe z 2 śrubami Sulzer-Escher

Prędkość:

30 w.

Sensory:

1 trójwspółrzędny radar kontroli przestrzeni powietrznej: EADS TRS-3D

1 kombinowany radar przeszukiwania powierzchni i kierowania ogniem: WM 25 - pasmo / band I/J

1 radar nawigacyjny: Kelvin Hughes Nucleus 5000 l

1 sonar kadłubowy: Atlas DSQZ-23BZ

system wymiany danych Link11

Systemy walki elektronicznej:

ESM/ECM EADS FL 1800S

2 wyrzutnie dipoli: SCLAR

2 wyrzutnie wabików torped: SLQ-25 Nixie

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata OTO Melara L/62 kal. 76 mm

2 x I działka automatyczne Mauser MLG27 kal.: 27 mm

1 x VIII komorowa wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Sea Sparrow

2 wyrzutnie Mk 49 każda po 21 pocisków przeciwlotniczych RAM

2 x IV wyrzutnie Mk.141 dla pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon

2 x II wyrzutnie torped kal. 324 mm, 8 torped typów DM4A1 lub Mk46

Wyposażenie lotnicze:

lądowisko i hangar dla 2 śmigłowców Sea Lynx Mk 48

Załoga:

220

*     *     *


Poniżej zdjęcia FGS AUGSBURG zrobione podczas jej wizyty w Hamburgu w maju 2015 roku:
  • wejście do portu / entrance to the harbor:









  • otwarty pokład / open deck (trasa zwiedzania tradycyjnie biegła po głównym pokładzie, wejście po trapie na wysokości rufy na lądowisko dla śmigłowca (przy hangarze mini bufet - było PIWO !!! i stoisko z pamiątkami dla zwiedzających - dość bogato zaopatrzone) a następnie wzdłuż początkowo lewej burty a następnie prawej w kierunku dziobu, skąd powrót lewą burtą tak do wysokości maszto-kominu skąd następnie trapem przechodziło się na zacumowany przy burcie ORP Toruń, po którego zwiedzeniu poprzez trap na wysokości lądowiska z powrotem powracano na pokład fregaty - zejście drugim trapem)



































































  • wyjście z portu / leaving the port:   







 

czwartek, 7 maja 2015

Z cyklu kontenerowce klasy ULCV ... cz. 1 - HAMBURG EXPRESS



HAMBURG EXPRESS (IMO: 9461051, MMSI: 218774000, call sign: DFKM2, bandera: Niemcy, port macierzysty: Hamburg) kontenerowiec klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel) zbudowany przez koreańską stocznię Hyundai Heavy Industries w Ulsan dla niemieckiego armatora Hapag-Lloyd z Hamburga.
Numer stoczniowy budowy: 2241,
Data złożenia zamówienia: 01.02.2008
Położenie stępki: 16.01.2012
Wodowanie: 06.04.2012
Zdanie: 05.07.2012

HAMBURG EXPRESS (IMO: 9461051, MMSI: 218774000, call sign: DFKM2, flag: Germany, port of registry: Hamburg) container ship class ULCV (Ultra Large Container Vessel) built by the Korean shipyard Hyundai Heavy Industries in Ulsan for German shipowner Hapag-Lloyd from Hamburg.
Yard number: 2241,
Date of order: 01.02.2008
Keel laid: 16.01.2012
Launch date: 06.04.2012
Delivery date: 05.07.2012

Dane techniczne / technical data:

  • wyporność / tonnage: 
    • GT: 142.295 t, 
    • DWT: 142.092 t, 
  • długość / lenght: 366,52 m, 
  • szerokość / breadth: 48,20 m, 
  • zanurzenie / draught: 15,50 m, 
  • kadłub / hull: 
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull, 
    • materiał kadłuba / hull material: steel, 
    • ilość pokładów ciągłych / continuous deck numbers: 2, 
    • wodoszczelne grodzie / watertight bulkheads: 11 
  • maszynownia: 
    • silnik główny / main engine: 
      • 1 silnik diesla /diesel engine Hyundai Heavy Industries Co Ltd.  Model 11K98ME7 
      • moc / power: 58274 kW, RPM: 91 
      • liczba cylindrów / no of cylinders: 11, 
    • generatory 
      • 3 główne generatory / 3 main generators: każdy / each: 4866,7 kVA 
      • 1 głównygenerator / 1 main generator: 3666,7 kVA, 
      • 1 awaryjny generator / 1 emergency generator: 625 kVA 
  • śruba / propeller: 1, 
  • ster / rudder: 1, 
  • dziobowe stery strumieniowe: bow thrusters:  2 x 1800 kW każdy / each 
  • prędkość / speed: 25,2 węzłów / knots, 
  • ładownie: 
    • liczba ładowni / cargo holds: 3, 
    • pojemność ładunkowa / cargo capacity (m3): 
      • kontenery / containers: 13169 TEU, 
  • urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling: brak/ gearless


Wszystkie dane ze strony http://grosstonnage.com / all data from sites http://grosstonnage.com.

Poniżej zdjęcia cumującego w i opuszczającego Hamburg kontenerowca HAMBURG EXPRESS/ Below photos of moored in and outbounding Hamburg container ship HAMBURG EXPRESS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).