piątek, 13 lutego 2015

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 2 - SCANDINAVIA

SCANDINAVIA (IMO: 7826788, MMSI: 311561000, Sygnał wywoławczy: C6TA7, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez szwedzką stocznię Oresundsvarvet AB w Landskronie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland jako Visby. Ze względu na problemy techniczne, wkrótce po odebraniu przez armatora prom powraca do stoczni, gdzie spędza tam nadchodzącą zimę oraz wiosnę, po czym od końca maja zostaje zatrudniony na liniach: Nynäshamn – Visy (zima) i Nynäshamn – Visy – Oskarhamn (lato). Z dniem 1 stycznia 1988 roku oddany w czarter operatorowi Nordström & Thulin AB – Gotlandslinjen, pozostając na tej samej linii. W dniu 4 września tego samego roku, w ramach kolejnej umowy czarterowej trafia do operatora Sealink British Ferries, pozostając na starej linii. W styczniu 1990 przemianowana na FELICITY, od 3 maja rozpoczyna pracę na linii Fishguard – Rosslare. W grudniu tego samego roku zostaje zawarta nowa umowa czarterowa, tym razem z operatorem Sealink Stena Line Ltd, który zmienia nazwę promu na STENA FELICITY, pozostawiając go na linii Fishguard – Rosslare. 3 lipca 1997 roku prom powraca do starego właściciela, który kieruje go do niemieckiej stoczni Lloyds Werft na gruntowną przebudowę. Od stycznia 1998 z powrotem jako VISBY pływa na linii Nynäshamn – Visy – Oskarhamn. 13 stycznia 2003 roku zmianie ulega nazwa promu, tym razem na VISBORG. W dniu 4 lipca 2003 roku zakupiony przez Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries) i po krótkim remoncie w dniu 16 lipca wprowadzony na linię Gdańsk – Nynäshamn pod nazwą SCANDINAVIA. W 2012 roku w okresie 13 -15 czerwca i 18 -19 czerwca wykorzystany w roli pływającego hotelu podczas rozgrywek mistrzostw europy w piłce nożnej Euro 2012. W styczniu 2015 roku sprzedany armatorowi Ventouris Ferries przez jakiś czas pozostaje na starej linii. W dniu 8 maja 2015 roku SCANDINAVIA zakończyła w Gdańsku swoją ostatnią rozkładową podróż a sześć dni później, 14 maja została przekazana nowemu właścicielowi, który to przemianował ją na RIGEL II. Od czerwca 2015 roku prom pływa po Morzu Śródziemnym, kursując na linii Bari – Durres.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

278

Położenie stępki:

15.10.1978

Wodowanie:

25.01.1980

Zdanie:

10.10.1980

*     *     *

Poprzednie nazwy

10.10.1980 – 10.01.1990

VISBY

10.01.1990 – 12.1991

FELICITY

12.1991 – 13.12.1997

STENA FELICITY

13.12.1997 – 13.01.2003

VISBY

13.01.2003 – 04.07.2003

VISBORG

04.07.2003 – 11.05.2015

SCANDINAVIA

*     *     *

Poprzedni armatorzy / operatorzy

10.10.1980 – 04.07.2003

Rederi AB Gotland

czarter 01.01.1988 – 09.1990

Nordström & Thulin AB – Gotlandslinjen

czarter 04.09.1990 – 12.1990

Sealink British Ferries

czarter 12.1990 – 03.07.1997

Sealink Stena Line / Stena Line

04.07.2003 – 11.05.2015

Polska ŻeglugaBałtycka – Polferries

*     *     *

Zatrudniona na liniach

Lata

Operator

Trasa

1981–1985

Rederi AB Gotland

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

1986–1987

Rederi AB Gotland

Nynäshamn – Visby

1988–1989

Gotlandslinjen / Sealink British Ferries

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

1990–1991

Sealink British Ferries

Fishguard – Rosslare

1991-1997

Sealink Stena Line Ltd.

Fishguard – Rosslare

1998–2003

Destination Gotland

lato: Nynäshamn –Visby – Oskarshamn

zima: Nynäshamn –Visby

2003-2015

Polferries

Gdańsk – Nynäshamn

lato 2005: Gdańsk – Visby – Nynäshamn

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 23.842 / DWT: 2.800 t.

Wymiary (d. x sz. x z.)

145,65 x 25,50 x 5,71 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie poprzeczne: 10

liczba pokładów: 11

Napęd:

4 x 8 cylindrowe silniki diesla Burmeister & Wain model: 8K45 GUC o łącznej mocy: 21.480 kW

śruby: 2

Prędkość:

21,0 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze każdy złożony z silnika diesla Nohab model: F 212V-D750

stery strumieniowe:

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady ładunkowe: 3

pas ładunkowy: 650 m

rampy załadunkowe: 4

Pojemność ładunkowa:

auta: 515

TIR: 58

Przestrzeń pasażerska:

liczba pokładów: 6

windy pasażerskie: 3

kabiny: 286

- Lux (2 os): 6 (pokład 8)

- A4: 12 (pokład 8)

- Niepełnosprawni (3 os.): 4 (pokład 8)

- A1: 4 (pokład 8)

- A4: 106 (pokłady 6, 7)

- B4: 108 (pokłady 6, 7, 8)

- B6: 1 (pokład 7)

- Ekonomiczna (4 os.): 43 (pokład 2)

- Ekonomiczna (6 os.): 2 (pokład 2)

fotele lotnicze:

- 136 (pokład 10)

- 64 (pokład 9)

gastronomia:

- restauracja Vivaldi (pokład 7)

- restauracja Zorba (pokład 7)

- Cafeteria (pokład 7)

- restauracja dla kierowców (pokład 7)

- cafe (pokład 6)

- Grill Bar (pokład 9)

- Panorama Bar (pokład 10)

usługi:

- sklep Beaty Shop (pokład 6)

- sklep Levi`s Shop (pokład 6)

- salon masażu tajskiego (pokład 2)

rozrywka:

- kasyno (pokład 6)

- kino / audytorium (pokład 2)

- pokój zabaw dzieci (pokład 9)

- pokład słoneczny (pokłady 8, 9)

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia

http://matkustajalaivat.com

www.faergelejet.dk

http://www.faktaomfartyg.se/visby_1980.htm

*     *     *

Poniżej zdjęcia m/f SCANDINAVIA / Below photos m/f SCANDINAVIA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):

  • SCANDINAVIA przybywająca do Gdańska / SCANDINAVIA inbound Gdansk.












  • SCANDINAVIA cumująca w Gdańsku / SCANDINAVIA moored in Gdańsk.




  • SCANDINAVIA cumująca w Nynashamn / SCANDINAVIA moored in Nynashman.



  • Na pokładzie promu SCANDINAVIA / On board ferry SCANDINAVIA.
























wtorek, 10 lutego 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 17 - GENERAL DABROWSKI

GENERAL DABROWSKI ex LAKE MEAD ex GENERAL DĄBROWSKI (IMO: 8124292, MMSI: 356649000, Sygnał wywoławczy: HPYF, Bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez bułgarską stocznię im. Georgi Dimitrowa w Warnie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki została Pani Lidia Zych – pracownik PŻM. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Eugeniusz Nowak, zaś trasa statku wiodła do hiszpańskiego portu Ceuta i dalej do portów Stanów Zjednoczonych. Od 13 lutego 1992 roku jako LAKE MERAD (bandera: wyspy Marshalla) w składzie spółki BASCO 1. W listopadzie 1992 roku w związku z awarią silnika głównego zmuszony do zawinięcia do Kapsztadu, skąd po remoncie udał się w dalszą drogę do Brazylii. W czerwcu 1993 roku kolejna awaria silnika głównego unieruchomiła statek w trakcie rejsu z Australii do Antwerpii. Po zlikwidowaniu spółki BASCO 1 powrócił w kwietniu 2003 roku do PŻM otrzymując uproszczoną pierwszą nazwę tj. GENERAL DABROWSKI. Sprzedany na złom, został przekazany do rozbiórki 19 kwietnia 2011 roku na redzie Chittagong w Bangladeszu (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Oskar Szpakiewicz). Następnego dnia wprowadzony na plażę, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

71

położenie stępki:

23.04.1982

wodowanie:

14.08.1982

zdanie:

30.12.1982

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 23.427 / DWT: 38.591 t.

Wymiary (d. x. sz. x z.):

198,38 x 27,87 x 11,16 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

grodzie: 9

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H.Cegielski-Sulzer typ: 6RND68M o mocy 7.950 kW przy 137 rpm

śruba: 1

Prędkość:

14,7 ~ 15,6 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla o mocy 504 kW oraz generatora

Ładownie / Luki:

liczba: 7/7

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

wymiary luków:

- 1 - 11.2 x 13.0 m

- 6 - 12.8 x 13.0 m 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.066 m3

ziarno: 46.066 m3

Urządzenia załadunkowe

brak

Załoga:

32

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: GENERAL DABROWSKI podczas postoju po Elewatorem Ewa w Szczecinie, zima 2010 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





środa, 4 lutego 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 16 - ZIEMIA CHELMINSKA

ZIEMIA CHELMINSKA ex ZIEMIA CHEŁMIŃSKA (IMO: 8207769, MMSI: 636090717, Sygnał wywoławczy: A8DT2, bandera: Liberia, port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA CHEŁMIŃSKA. Matką chrzestną statku została Pani Maria Waligóra z Chełmna. W swój pierwszy rejs masowiec wyruszył pod dowództwem kpt. Jana Prüffera. W czerwcu 2004 roku w związku z przerejestrowaniem statku pod banderę  Liberii uproszczeniu uległa jego nazwa na ZIEMIA CHELMINSKA. Sprzedany na złom, w dniu 30 listopada 2011 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu celem przeprowadzenia rozbiórki (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Grzegorz Piórkowski.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

46

Położenie stępki:

28.09.1983

Wodowanie:

01.02.1984

Zdanie:

07.11.1984

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 16.697 / DWT: 26.696 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,25 x 23,14 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Pokłady ciągłe: 1

poprzeczne grodzie: 7

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW

śruba: 1

Prędkośc:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy  66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling

Pojemność ładowni:

bele: 33.563 m3

ruda: 29.435 m3

ziarno: 34.850 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

23 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA CHELMINSKA przepływa przez Świnoujście 06.02.2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).