poniedziałek, 15 czerwca 2015
Z cyklu wydawnictwa promocyjne ... cz. 2 - ulotka i kartka pocztowa Bundespolizei
Here are the photos informational leaflet and promotional postcard of the German Bundespolizei (Federal Police), which I received during the tour Bundespolizei ship Bad Bramstedt (BP 24).
Ulotka poświęcona Bundespolziei / The Leaflet dedicated to Bundespolizei:
Promocyjna karta pocztowa Bundespolizei / Poromotional postcard Bundespolizei:
poniedziałek, 8 czerwca 2015
Z cyklu wydawnictwa promocyjne ... cz. 1 - ulotki Bundesmarine
Ulotka poświęcona fregatom klasy Bremen / The laflet dedicated to the Bremen class frigates
Ulotka poświęcona małym okrętom rakietowym klasy Gepard / The laflet dedicated to the Gepard class small missile boats
poniedziałek, 1 czerwca 2015
Z cyklu okręty wojenne ... cz. 9 - FGS RHÖN
FGS RHÖN (A 1443) (IMO: 7362067, MMSI 211211840, Sygnał wywoławczy: DRKM) – niemiecki zaopatrzeniowiec floty typu 704A zwanego też typem Rhön. Jeden z dwóch, budowanych na zamówienie duńskiego armatora Terkilelsen & Olsen, Bulk Acid Carriers zbiornikowców do przewozu kwasu – OKENE (późniejszy FGS RHÖN) i OKAPI (późniejszy FGS SPESSART), które w 1976 roku zostały przejęte przez niemiecką marynarkę i po koniecznych modyfikacjach wcielone do służby jako jednostki zaopatrzeniowe. Opisywana jednostka od momentu wcielenia do służby aż do 31.03.1997 roku podległa wpierw 2 Dywizjonowi Zaopatrzeniowemu (2 Versorgungsgeschwader) a następnie Dywizjonowi Transportowemu (Trossgeschwader). 23 października 1988 roku doszło do kolizji FGS RHӦN z amerykańskim niszczycielem typu Sprunace – USS HAYLER, w wyniku której obie jednostki odniosły poważne uszkodzenia. W ciągu 45-iu lat służby zaopatrzeniowiec wchodził w skład stałych zespołów NATO oraz brał udział w międzynarodowych operacjach m.in. Active Endeavour czy Atlanta. Obecnie FGS RHӦN wraz z bliźniaczym FGS SPESSART powoli zbliżają się do końca swojej służby, w której to mają zostać zastąpione przez nowe jednostki typu 707.
* * *
Jednostki zaopatrzeniowe typu 704A |
||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
Zakończenie budowy |
FGS RÖHN (A 1443) ex OKENE |
Kröger Werft, Rendsburg |
23.09.1977 |
FGS SPESSART (A 1442) ex OKAPI |
Kröger Werft, Rendsburg |
07.09.1977 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 6,550 / DWT: 10.950 t. |
Wymiary ( d. x sz. x z.): |
130,15 x 19,59 x 8,20 m |
Kadłub: |
stalowy, spawany |
Napęd: |
12 cylindrowy silnik diesla MAK Maschinenbau model 12 M 551 AK o mocy 5884 kW |
pojedyncza 4 płatowa śruba nastawna KaMeWa |
|
Prędkość: |
16 w. |
Ster: |
1 |
Wyposażenie pomocnicze: |
3 zestawy prądotwórcze składające się z silnika diesla MaK i alternatora – każdy o mocy 800 KM i 604 kVA |
awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 218 KM i 170 kVA |
|
system gaśniczy napędzany silnikiem diesla o mocy 13 KM |
|
Wyposażenie do prowadzenia operacji zaopatrzeniowych: |
3 stanowiska zaopatrzeniowe |
bramowy maszt z osprzętem do podawania zaopatrzenia na dwie jednostki idące burta w burtę jednocześnie |
|
2 bomy ładunkowe o unosie 1 t. |
|
Pojemność ładunkowa: |
paliwo: 10.400 m3 |
woda pitna: 200 m3 |
|
olej smarny: 55 baryłek |
|
kontenery: 2 |
|
Wyposażenie dodatkowe: |
2 kutry motorowe |
Uzbrojenie: |
2 stanowiska dla osób obsługujących naramienną wyrzutnię przeciwlotniczą FIM92 Stinger |
Załoga: |
42 os. cywilnej załogi |
14 os. personelu wojskowego |
* * *
Bibliografia |
https://www.bundeswehr.de/de/ausruestung-technik-bundeswehr/seesysteme-bundeswehr/rhoen-klasse-704 |
https://de.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%B6n-Klasse |
* * *
Poniżej zdjęcia przechodzącego remont w stoczni Nordwerft w Hamburgu zbiornikowca FGS RÖHN / Below photos of the passes overhaul at the Nordwerft shipyrad in Hamburg tanker FGS RÖHN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo)
piątek, 22 maja 2015
Z cyklu okręty wojenne ... cz. 8 - FGS Augsburg (F213)
FGS AUGSBURG (F 213) – niemiecka fregata rakietowa, jedna z ośmiu jednostek typu Bremen (znanego także pod oznaczeniem Typ 122), które są zastępowane w służbie przez wielofunkcyjne fregaty typu Baden-Württemberg (inne oznaczenie Typ 125). W trakcie prawie trzydziestu lat służby fregata FGS AUGSBURG podległa wpierw 2 Dywizjonowi Fregat (2 Fregattengeschwader) a następnie 4 Dywizjonowi Fregat (4 Fregattengeschwader) Wilhelmshaven – oba dywizjony stacjonujące w bazie w Wihelmshaven. Nieoficjalną nazwą jednostki w trakcie jej służby była „Dzika 13” („Wilde 13”), która to nawiązywała do numeru burtowego (213) oraz do bajki dla dzieci „Jaś Guzik i Dzika 13”, wystawianej przez teatr marionetek – Augsburger Puppenkiste z Augsburga. W trakcie swojej służby fregata wzięła udział w wielu działaniach na arenie międzynarodowej m.in.: w Operacji Enduring Freedom, Operacji Atlanta (03.04. – 30.08.2013 rok), w operacji eskortowania amerykańskiej jednostki CAP RAY transportującej na swoim pokładzie syryjską broń chemiczną (2014 rok), dwukrotnie Operacji Sophia (2015 i 2018 rok), dwukrotnie w działaniach antyterrorystycznych prowadzonych przez Grupę Bojową francuskiego lotniskowca FS CHARLES DE GAULLE przeciwko ugrupowaniu ISIS /ISIL działających na terytorium Iraku oraz krajów lewantu (2015/2016 rok).
* * *
Jednostki typu Bremen |
||
Nazwa (numer burtowy) |
Stocznia |
W służbie |
FGS Bremen (F 207) |
Bremer Vulkan, Brema |
07.05.1982 – 28.03.2014 |
Niedersachsen (F 208) |
AG Weser Brema |
15.10.1982 – 26.06.2015 |
Rheinland-Pflaz (F 209) |
Blohm & Voss Hamburg |
09.05.1983 – 22.03.2013 |
Emden (F 210) |
Nordseewerke Emden |
07.10.1983 – 29.11.2013 |
Köln (F 211) |
Blohm & Voss Hamburg |
19.10.1984 – 31.07.2012 |
Karlsruhe (F 212) |
Howaldtswerke Kilonia |
19.04.1984 – 16.06.2017 |
Augsburg (F 213) |
Bremer Vulkan Brema |
03.10.1989 – 30.06.2019 |
Lübeck (F 214) |
Nordseewerke Emden |
19.03.1990 – 2022 ? |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
3.600 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
130,50 x 14,60 x 6,30 m |
Kadłub: |
pojedynczy, stalowy |
Napęd (kombinowany diesel – gazowy – CODOG) |
2 turbiny gazowe: General Electric LM 2500 o mocy 25.000 KM |
2 x 4 suwowe 20 cylindrowe silniki diesla MTU o mocy 5.200 Km |
|
2 przekładnie redukcyjne Renk STG 150-50 |
|
2 wały napędowe z 2 śrubami Sulzer-Escher |
|
Prędkość: |
30 w. |
Sensory: |
1 trójwspółrzędny radar kontroli przestrzeni powietrznej: EADS TRS-3D |
1 kombinowany radar przeszukiwania powierzchni i kierowania ogniem: WM 25 - pasmo / band I/J |
|
1 radar nawigacyjny: Kelvin Hughes Nucleus 5000 l |
|
1 sonar kadłubowy: Atlas DSQZ-23BZ |
|
system wymiany danych Link11 |
|
Systemy walki elektronicznej: |
ESM/ECM EADS FL 1800S |
2 wyrzutnie dipoli: SCLAR |
|
2 wyrzutnie wabików torped: SLQ-25 Nixie |
|
Uzbrojenie: |
1 x I uniwersalna armata OTO Melara L/62 kal. 76 mm |
2 x I działka automatyczne Mauser MLG27 kal.: 27 mm |
|
1 x VIII komorowa wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Sea Sparrow |
|
2 wyrzutnie Mk 49 każda po 21 pocisków przeciwlotniczych RAM |
|
2 x IV wyrzutnie Mk.141 dla pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon |
|
2 x II wyrzutnie torped kal. 324 mm, 8 torped typów DM4A1 lub Mk46 |
|
Wyposażenie lotnicze: |
lądowisko i hangar dla 2 śmigłowców Sea Lynx Mk 48 |
Załoga: |
220 |
* * *
Poniżej zdjęcia FGS AUGSBURG zrobione podczas jej wizyty w Hamburgu w maju 2015 roku:
- wejście do portu / entrance to the harbor:
- otwarty pokład / open deck (trasa zwiedzania tradycyjnie biegła po głównym pokładzie, wejście po trapie na wysokości rufy na lądowisko dla śmigłowca (przy hangarze mini bufet - było PIWO !!! i stoisko z pamiątkami dla zwiedzających - dość bogato zaopatrzone) a następnie wzdłuż początkowo lewej burty a następnie prawej w kierunku dziobu, skąd powrót lewą burtą tak do wysokości maszto-kominu skąd następnie trapem przechodziło się na zacumowany przy burcie ORP Toruń, po którego zwiedzeniu poprzez trap na wysokości lądowiska z powrotem powracano na pokład fregaty - zejście drugim trapem)
- wyjście z portu / leaving the port: