poniedziałek, 15 czerwca 2015

Z cyklu wydawnictwa promocyjne ... cz. 2 - ulotka i kartka pocztowa Bundespolizei

Poniżej zdjęcia ulotki informacyjnej oraz promocyjnej kartki pocztowej niemieckiej Bundespolizei (Policji Federalnej), które otrzymałem podczas zwiedzania okrętu BAD BRAMSTEDT (BP 24).

Here are the photos informational leaflet and promotional postcard of the German Bundespolizei (Federal Police), which I received during the tour Bundespolizei ship Bad Bramstedt (BP 24).

Ulotka poświęcona Bundespolziei / The Leaflet dedicated to Bundespolizei:




Promocyjna karta pocztowa Bundespolizei / Poromotional postcard Bundespolizei:


poniedziałek, 8 czerwca 2015

Z cyklu wydawnictwa promocyjne ... cz. 1 - ulotki Bundesmarine

Poniżej zdjęcia ulotek informacyjno - promocyjnych pobranych podczas zwiedzania dwóch okrętów Bundesmarine: fregaty FGS Augsburg i kutra rakietowego FGS Puma. / Here are the photos of two information - promotional laflets received during the tour on two Bundesmarine ships: frigate FGS Augsburg and small missile boat FGS Puma.

Ulotka poświęcona fregatom klasy Bremen / The laflet dedicated to the Bremen class frigates



Ulotka poświęcona małym okrętom rakietowym klasy Gepard / The laflet dedicated to the Gepard class small missile boats




poniedziałek, 1 czerwca 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 9 - FGS RHÖN

FGS RHÖN (A 1443) (IMO: 7362067, MMSI 211211840, Sygnał wywoławczy: DRKM) – niemiecki zaopatrzeniowiec floty typu 704A zwanego też typem Rhön. Jeden z dwóch, budowanych na zamówienie duńskiego armatora Terkilelsen & Olsen, Bulk Acid Carriers zbiornikowców do przewozu kwasu – OKENE (późniejszy FGS RHÖN) i OKAPI (późniejszy FGS SPESSART), które w 1976 roku zostały przejęte przez niemiecką marynarkę i po koniecznych modyfikacjach wcielone do służby jako jednostki zaopatrzeniowe. Opisywana jednostka od momentu wcielenia do służby aż do 31.03.1997 roku podległa wpierw 2 Dywizjonowi Zaopatrzeniowemu (2 Versorgungsgeschwader) a następnie Dywizjonowi Transportowemu (Trossgeschwader). 23 października 1988 roku doszło do kolizji FGS RHӦN z amerykańskim niszczycielem typu Sprunace – USS HAYLER, w wyniku której obie jednostki odniosły poważne uszkodzenia. W ciągu 45-iu lat służby zaopatrzeniowiec wchodził w skład stałych zespołów NATO oraz brał udział w międzynarodowych operacjach m.in. Active Endeavour czy Atlanta. Obecnie FGS RHӦN wraz z bliźniaczym FGS SPESSART powoli zbliżają się do końca swojej służby, w której to mają zostać zastąpione przez nowe jednostki typu 707.

*     *     *

Jednostki zaopatrzeniowe typu 704A

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

Zakończenie budowy

FGS RÖHN (A 1443) ex OKENE

Kröger Werft, Rendsburg

23.09.1977

FGS SPESSART (A 1442) ex OKAPI

Kröger Werft, Rendsburg

07.09.1977

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 6,550 / DWT: 10.950 t.

Wymiary ( d. x sz. x z.):

130,15 x 19,59 x 8,20 m

Kadłub:

stalowy, spawany

Napęd:

12 cylindrowy silnik diesla MAK Maschinenbau model 12 M 551 AK o mocy 5884 kW

pojedyncza 4 płatowa śruba nastawna KaMeWa

Prędkość:

16 w.

Ster:

1

Wyposażenie pomocnicze:

3 zestawy prądotwórcze składające się z silnika diesla MaK i alternatora – każdy o mocy 800 KM i 604 kVA

awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 218 KM i 170 kVA

system gaśniczy napędzany silnikiem diesla o mocy 13 KM

Wyposażenie do prowadzenia operacji zaopatrzeniowych:

3 stanowiska zaopatrzeniowe

bramowy maszt z osprzętem do podawania zaopatrzenia na dwie jednostki idące burta w burtę jednocześnie

2 bomy ładunkowe o unosie 1 t.

Pojemność ładunkowa:

paliwo: 10.400 m3

woda pitna: 200 m3

olej smarny: 55 baryłek

kontenery: 2

Wyposażenie dodatkowe:

2 kutry motorowe

Uzbrojenie:

2 stanowiska dla osób obsługujących naramienną wyrzutnię przeciwlotniczą FIM92 Stinger

Załoga:

42 os. cywilnej załogi

14 os. personelu wojskowego

*     *     *

Bibliografia

https://www.bundeswehr.de/de/ausruestung-technik-bundeswehr/seesysteme-bundeswehr/rhoen-klasse-704

https://de.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%B6n-Klasse

*     *     *


Poniżej zdjęcia przechodzącego remont w stoczni Nordwerft w Hamburgu zbiornikowca FGS RÖHN / Below photos of the passes overhaul at the Nordwerft shipyrad in Hamburg tanker FGS RÖHN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo)










 

piątek, 22 maja 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 8 - FGS Augsburg (F213)

FGS AUGSBURG (F 213) – niemiecka fregata rakietowa, jedna z ośmiu jednostek typu Bremen (znanego także pod oznaczeniem Typ 122), które są zastępowane w służbie przez wielofunkcyjne fregaty typu Baden-Württemberg (inne oznaczenie Typ 125). W trakcie prawie trzydziestu lat służby fregata FGS AUGSBURG podległa wpierw 2 Dywizjonowi Fregat (2 Fregattengeschwader) a następnie 4 Dywizjonowi Fregat (4 Fregattengeschwader) Wilhelmshaven – oba dywizjony stacjonujące w bazie w Wihelmshaven. Nieoficjalną nazwą jednostki w trakcie jej służby była „Dzika 13” („Wilde 13”), która to nawiązywała do numeru burtowego (213) oraz do bajki dla dzieci „Jaś Guzik i Dzika 13”, wystawianej przez teatr marionetek – Augsburger Puppenkiste z Augsburga. W trakcie swojej służby fregata wzięła udział w wielu działaniach na arenie międzynarodowej m.in.: w Operacji Enduring Freedom, Operacji Atlanta (03.04. – 30.08.2013 rok), w operacji eskortowania amerykańskiej jednostki CAP RAY transportującej na swoim pokładzie syryjską broń chemiczną (2014 rok), dwukrotnie Operacji Sophia (2015 i 2018 rok), dwukrotnie w działaniach antyterrorystycznych prowadzonych przez Grupę Bojową francuskiego lotniskowca FS CHARLES DE GAULLE przeciwko ugrupowaniu ISIS /ISIL działających na terytorium Iraku oraz krajów lewantu (2015/2016 rok).

*     *     *

Jednostki typu Bremen

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

W służbie

FGS Bremen (F 207)

Bremer Vulkan, Brema

07.05.1982 – 28.03.2014 

Niedersachsen (F 208)

AG Weser Brema

15.10.1982 – 26.06.2015

Rheinland-Pflaz (F 209)

Blohm & Voss Hamburg

09.05.1983 – 22.03.2013

Emden (F 210)

Nordseewerke Emden

07.10.1983 – 29.11.2013

Köln (F 211)

Blohm & Voss Hamburg

19.10.1984 – 31.07.2012 

Karlsruhe (F 212)

Howaldtswerke Kilonia

19.04.1984 – 16.06.2017

Augsburg (F 213)

Bremer Vulkan Brema

03.10.1989 – 30.06.2019

Lübeck (F 214)

Nordseewerke Emden

19.03.1990 – 2022 ?

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

3.600 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

130,50 x 14,60 x 6,30 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (kombinowany diesel – gazowy – CODOG)

2 turbiny gazowe: General Electric LM 2500 o mocy 25.000 KM

2 x 4 suwowe 20 cylindrowe silniki diesla MTU o mocy 5.200 Km

2 przekładnie redukcyjne Renk STG 150-50

2 wały napędowe z 2 śrubami Sulzer-Escher

Prędkość:

30 w.

Sensory:

1 trójwspółrzędny radar kontroli przestrzeni powietrznej: EADS TRS-3D

1 kombinowany radar przeszukiwania powierzchni i kierowania ogniem: WM 25 - pasmo / band I/J

1 radar nawigacyjny: Kelvin Hughes Nucleus 5000 l

1 sonar kadłubowy: Atlas DSQZ-23BZ

system wymiany danych Link11

Systemy walki elektronicznej:

ESM/ECM EADS FL 1800S

2 wyrzutnie dipoli: SCLAR

2 wyrzutnie wabików torped: SLQ-25 Nixie

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata OTO Melara L/62 kal. 76 mm

2 x I działka automatyczne Mauser MLG27 kal.: 27 mm

1 x VIII komorowa wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Sea Sparrow

2 wyrzutnie Mk 49 każda po 21 pocisków przeciwlotniczych RAM

2 x IV wyrzutnie Mk.141 dla pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon

2 x II wyrzutnie torped kal. 324 mm, 8 torped typów DM4A1 lub Mk46

Wyposażenie lotnicze:

lądowisko i hangar dla 2 śmigłowców Sea Lynx Mk 48

Załoga:

220

*     *     *


Poniżej zdjęcia FGS AUGSBURG zrobione podczas jej wizyty w Hamburgu w maju 2015 roku:
  • wejście do portu / entrance to the harbor:









  • otwarty pokład / open deck (trasa zwiedzania tradycyjnie biegła po głównym pokładzie, wejście po trapie na wysokości rufy na lądowisko dla śmigłowca (przy hangarze mini bufet - było PIWO !!! i stoisko z pamiątkami dla zwiedzających - dość bogato zaopatrzone) a następnie wzdłuż początkowo lewej burty a następnie prawej w kierunku dziobu, skąd powrót lewą burtą tak do wysokości maszto-kominu skąd następnie trapem przechodziło się na zacumowany przy burcie ORP Toruń, po którego zwiedzeniu poprzez trap na wysokości lądowiska z powrotem powracano na pokład fregaty - zejście drugim trapem)



































































  • wyjście z portu / leaving the port: