poniedziałek, 8 czerwca 2015

Z cyklu wydawnictwa promocyjne ... cz. 1 - ulotki Bundesmarine

Poniżej zdjęcia ulotek informacyjno - promocyjnych pobranych podczas zwiedzania dwóch okrętów Bundesmarine: fregaty FGS Augsburg i kutra rakietowego FGS Puma. / Here are the photos of two information - promotional laflets received during the tour on two Bundesmarine ships: frigate FGS Augsburg and small missile boat FGS Puma.

Ulotka poświęcona fregatom klasy Bremen / The laflet dedicated to the Bremen class frigates



Ulotka poświęcona małym okrętom rakietowym klasy Gepard / The laflet dedicated to the Gepard class small missile boats




poniedziałek, 1 czerwca 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 9 - FGS RHÖN

FGS RHÖN (A 1443) (IMO: 7362067, MMSI 211211840, Sygnał wywoławczy: DRKM) – niemiecki zaopatrzeniowiec floty typu 704A zwanego też typem Rhön. Jeden z dwóch, budowanych na zamówienie duńskiego armatora Terkilelsen & Olsen, Bulk Acid Carriers zbiornikowców do przewozu kwasu – OKENE (późniejszy FGS RHÖN) i OKAPI (późniejszy FGS SPESSART), które w 1976 roku zostały przejęte przez niemiecką marynarkę i po koniecznych modyfikacjach wcielone do służby jako jednostki zaopatrzeniowe. Opisywana jednostka od momentu wcielenia do służby aż do 31.03.1997 roku podległa wpierw 2 Dywizjonowi Zaopatrzeniowemu (2 Versorgungsgeschwader) a następnie Dywizjonowi Transportowemu (Trossgeschwader). 23 października 1988 roku doszło do kolizji FGS RHӦN z amerykańskim niszczycielem typu Sprunace – USS HAYLER, w wyniku której obie jednostki odniosły poważne uszkodzenia. W ciągu 45-iu lat służby zaopatrzeniowiec wchodził w skład stałych zespołów NATO oraz brał udział w międzynarodowych operacjach m.in. Active Endeavour czy Atlanta. Obecnie FGS RHӦN wraz z bliźniaczym FGS SPESSART powoli zbliżają się do końca swojej służby, w której to mają zostać zastąpione przez nowe jednostki typu 707.

*     *     *

Jednostki zaopatrzeniowe typu 704A

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

Zakończenie budowy

FGS RÖHN (A 1443) ex OKENE

Kröger Werft, Rendsburg

23.09.1977

FGS SPESSART (A 1442) ex OKAPI

Kröger Werft, Rendsburg

07.09.1977

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 6,550 / DWT: 10.950 t.

Wymiary ( d. x sz. x z.):

130,15 x 19,59 x 8,20 m

Kadłub:

stalowy, spawany

Napęd:

12 cylindrowy silnik diesla MAK Maschinenbau model 12 M 551 AK o mocy 5884 kW

pojedyncza 4 płatowa śruba nastawna KaMeWa

Prędkość:

16 w.

Ster:

1

Wyposażenie pomocnicze:

3 zestawy prądotwórcze składające się z silnika diesla MaK i alternatora – każdy o mocy 800 KM i 604 kVA

awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 218 KM i 170 kVA

system gaśniczy napędzany silnikiem diesla o mocy 13 KM

Wyposażenie do prowadzenia operacji zaopatrzeniowych:

3 stanowiska zaopatrzeniowe

bramowy maszt z osprzętem do podawania zaopatrzenia na dwie jednostki idące burta w burtę jednocześnie

2 bomy ładunkowe o unosie 1 t.

Pojemność ładunkowa:

paliwo: 10.400 m3

woda pitna: 200 m3

olej smarny: 55 baryłek

kontenery: 2

Wyposażenie dodatkowe:

2 kutry motorowe

Uzbrojenie:

2 stanowiska dla osób obsługujących naramienną wyrzutnię przeciwlotniczą FIM92 Stinger

Załoga:

42 os. cywilnej załogi

14 os. personelu wojskowego

*     *     *

Bibliografia

https://www.bundeswehr.de/de/ausruestung-technik-bundeswehr/seesysteme-bundeswehr/rhoen-klasse-704

https://de.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%B6n-Klasse

*     *     *


Poniżej zdjęcia przechodzącego remont w stoczni Nordwerft w Hamburgu zbiornikowca FGS RÖHN / Below photos of the passes overhaul at the Nordwerft shipyrad in Hamburg tanker FGS RÖHN (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo)










 

piątek, 22 maja 2015

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 8 - FGS Augsburg (F213)

FGS AUGSBURG (F 213) – niemiecka fregata rakietowa, jedna z ośmiu jednostek typu Bremen (znanego także pod oznaczeniem Typ 122), które są zastępowane w służbie przez wielofunkcyjne fregaty typu Baden-Württemberg (inne oznaczenie Typ 125). W trakcie prawie trzydziestu lat służby fregata FGS AUGSBURG podległa wpierw 2 Dywizjonowi Fregat (2 Fregattengeschwader) a następnie 4 Dywizjonowi Fregat (4 Fregattengeschwader) Wilhelmshaven – oba dywizjony stacjonujące w bazie w Wihelmshaven. Nieoficjalną nazwą jednostki w trakcie jej służby była „Dzika 13” („Wilde 13”), która to nawiązywała do numeru burtowego (213) oraz do bajki dla dzieci „Jaś Guzik i Dzika 13”, wystawianej przez teatr marionetek – Augsburger Puppenkiste z Augsburga. W trakcie swojej służby fregata wzięła udział w wielu działaniach na arenie międzynarodowej m.in.: w Operacji Enduring Freedom, Operacji Atlanta (03.04. – 30.08.2013 rok), w operacji eskortowania amerykańskiej jednostki CAP RAY transportującej na swoim pokładzie syryjską broń chemiczną (2014 rok), dwukrotnie Operacji Sophia (2015 i 2018 rok), dwukrotnie w działaniach antyterrorystycznych prowadzonych przez Grupę Bojową francuskiego lotniskowca FS CHARLES DE GAULLE przeciwko ugrupowaniu ISIS /ISIL działających na terytorium Iraku oraz krajów lewantu (2015/2016 rok).

*     *     *

Jednostki typu Bremen

Nazwa (numer burtowy)

Stocznia

W służbie

FGS Bremen (F 207)

Bremer Vulkan, Brema

07.05.1982 – 28.03.2014 

Niedersachsen (F 208)

AG Weser Brema

15.10.1982 – 26.06.2015

Rheinland-Pflaz (F 209)

Blohm & Voss Hamburg

09.05.1983 – 22.03.2013

Emden (F 210)

Nordseewerke Emden

07.10.1983 – 29.11.2013

Köln (F 211)

Blohm & Voss Hamburg

19.10.1984 – 31.07.2012 

Karlsruhe (F 212)

Howaldtswerke Kilonia

19.04.1984 – 16.06.2017

Augsburg (F 213)

Bremer Vulkan Brema

03.10.1989 – 30.06.2019

Lübeck (F 214)

Nordseewerke Emden

19.03.1990 – 2022 ?

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

3.600 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

130,50 x 14,60 x 6,30 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (kombinowany diesel – gazowy – CODOG)

2 turbiny gazowe: General Electric LM 2500 o mocy 25.000 KM

2 x 4 suwowe 20 cylindrowe silniki diesla MTU o mocy 5.200 Km

2 przekładnie redukcyjne Renk STG 150-50

2 wały napędowe z 2 śrubami Sulzer-Escher

Prędkość:

30 w.

Sensory:

1 trójwspółrzędny radar kontroli przestrzeni powietrznej: EADS TRS-3D

1 kombinowany radar przeszukiwania powierzchni i kierowania ogniem: WM 25 - pasmo / band I/J

1 radar nawigacyjny: Kelvin Hughes Nucleus 5000 l

1 sonar kadłubowy: Atlas DSQZ-23BZ

system wymiany danych Link11

Systemy walki elektronicznej:

ESM/ECM EADS FL 1800S

2 wyrzutnie dipoli: SCLAR

2 wyrzutnie wabików torped: SLQ-25 Nixie

Uzbrojenie:

1 x I uniwersalna armata OTO Melara L/62 kal. 76 mm

2 x I działka automatyczne Mauser MLG27 kal.: 27 mm

1 x VIII komorowa wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Sea Sparrow

2 wyrzutnie Mk 49 każda po 21 pocisków przeciwlotniczych RAM

2 x IV wyrzutnie Mk.141 dla pocisków przeciw okrętowych RGM-84 Harpoon

2 x II wyrzutnie torped kal. 324 mm, 8 torped typów DM4A1 lub Mk46

Wyposażenie lotnicze:

lądowisko i hangar dla 2 śmigłowców Sea Lynx Mk 48

Załoga:

220

*     *     *


Poniżej zdjęcia FGS AUGSBURG zrobione podczas jej wizyty w Hamburgu w maju 2015 roku:
  • wejście do portu / entrance to the harbor:









  • otwarty pokład / open deck (trasa zwiedzania tradycyjnie biegła po głównym pokładzie, wejście po trapie na wysokości rufy na lądowisko dla śmigłowca (przy hangarze mini bufet - było PIWO !!! i stoisko z pamiątkami dla zwiedzających - dość bogato zaopatrzone) a następnie wzdłuż początkowo lewej burty a następnie prawej w kierunku dziobu, skąd powrót lewą burtą tak do wysokości maszto-kominu skąd następnie trapem przechodziło się na zacumowany przy burcie ORP Toruń, po którego zwiedzeniu poprzez trap na wysokości lądowiska z powrotem powracano na pokład fregaty - zejście drugim trapem)



































































  • wyjście z portu / leaving the port: