piątek, 28 listopada 2014

Z cyklu flota "Euroafrica Linie Żeglugowe" ... cz. 2 - RUBIN

RUBIN (IMO: 7817361, MMSI: 209061000, Sygnał wywoławczy: P3JR6, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – drobnicowiec, zbudowany przez hiszpańską stocznię Soc. Met. Duro – Felguera w Gijon jako. W styczniu 1995 roku zakupiony przez Euroafrica Shipping Linies Co. Ltd. ze Szczecina i przemianowany na Rubin. W maju 2010 roku sprzedany obcemu armatorowi i przemianowany na CARLO STAR. Po ponad rocznej eksploatacji u nowego armatora sprzedany na złom do stoczni złomowej w Chittagong w Bangladeszu, na redę którego przybył w dniu 6 października 2011 roku. Po tygodniu postoju na kotwicy został wprowadzony na plażę stoczni złomowej, gdzie wkrótce potem rozpoczęła się jego rozbiórka.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

259

Położenie stępki:

25.05.1979

Wodowanie:

15.05.1980

Zdanie:

06.03.1981

*     *     *

Nazwy statku

BLAS DE LEZO

do 04.1981

MARIA FRANCISCA

do 1982

BLAS DE LEZO

do 1986

BEECO ASIA

do 1988

MARINE STAR

do 01.1995

RUBIN

do 05.2010

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 6.742 / DWT: 9.289 t.

Wymiar y (d. x. sz. x. z.):

130,79 x 19,28 x 8,01 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

pokłady ciągłe: 2

Napęd:

1 x 12 cylindrowy silnik diesla Empresa Nacional „Bazan” de C.N.M. S.A. model: 12V40/54A o mocy: 5.518 kW / 7.502 KM

śruba: 1

Prędkość:

15 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zestawy prądotwórcze napędzane silnikiem diesla o mocy 336 kW dające napięcie 440 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy napędzany silnikiem diesla o mocy 512 kW dający napięcie 440 V

Ładownie i Luki:

liczba: 3/3

wymiary luków:

- Lu 1: 12,7 x 8,0 m

- Lu 2, Lu3: 25,5 x 12,8 m

Pojemność ładunkowa:

bele: 12.238 m3

ziarno: 13.474 m3

kontenery: 341 TEU

Urządzenia załadunkowe:

2 półmaszty o unosie 75 ton

3 półmaszty o unosie 22 ton

5 wciągarek

Załoga:

 ?

*     *     *

Bibliografia

www.euroafrica.com.pl

*     *     *

Poniżej: RUBIN przybywa do Szczecina, maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









Poniżej: RUBIN podczas postoju w Szczecinie, maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).










wtorek, 25 listopada 2014

Z cyklu "Z życia portu" ... cz. 3 - portowa sztuka

Kolejny artystyczny malunek z Hamburga umieszczony na jednym z doków stoczni Blohm & Voss

Another artistic painting from Hamburg placed on one of the docks Shipyard Blohm & Voss



wtorek, 18 listopada 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 8 - MAJOR HUBAL

MAJOR HUBAL (IMO: 8219310, MMSI: 215138000, call sign: 9HEA7, bandera: Malta, port macierzysty: Valletta) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (jako ciekawostkę można tu nadmienić, że była to czterechsetna jednostka zbudowana po II Wojnie Światowej w Szczecinie). Matką chrzestną statku została Pani Ludmiła Żero ps. Ludka – łącznika oddziału majora Henryka Dobrzańskiego – Hubala. W swój pierwszy rejs jednostka wyruszyła pod dowództwem kpt. Kazimierza Brańki. Sprzedany na złom, w dniu 30 marca 2013 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Tomasz Łąka).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B542/1

Położenie stępki:

17.02.1984

Wodowanie:

23.06.1984

Zdanie:

09.05.1985

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.531 / DWT: 33.725 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

195,21 x 25,35 x 10,68 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

poprzeczne grodzie: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm

śruba: 1

Prędkośc:

14,8 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.232 m3

bele: 41.724 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

26 + 4 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: MAJOR HUBAL podczas rozładunku w Gdyni, 08.06.2012 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











niedziela, 9 listopada 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 7 - RODLO (I) ex RODŁO (I)

RODLO ex RODŁO (IMO: 8219334, MMSI: 215035000, Sygnał wywoławczy: 9HAJ7, Bandera: Malta, Port macierzysty: La Valletta) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina jako RODŁO. Matką chrzestną statku została Pani Regina Antkowiak – pracownik naukowy Politechniki Szczecińskiej. W swój pierwszy rejs jednostka wypłynęła pod dowództwem kpt. Stanisława Gontarczyka. 10 marca 1987 roku podczas jednego z rejsów doszło do pęknięcia kadłuba na długości 4,5 metra i zalania jednej ładowni – uszkodzony statek został odholowany do Gdyni, skąd po rozładunku trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowej na remont. 16 maja 2001 roku w związku z zarejestrowaniem masowca pod banderą maltańską uproszczeniu uległa jego nazwa na RODLO. Sprzedany tureckiemu armatorowi Karlidag Maritime, został mu przekazany 4 kwietnia 2013 roku na redzie Istambułu (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jerzy Mrzygłód). Przemianowany na MINELKAR pozostawał jeszcze przez jakiś czas w eksploatacji. W dniu 4 października 2013 roku wprowadzony na plażę w Chittagong w Bangladeszu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B542/3

Położenie stępki:

10.08.1984

Wodowanie:

20.12.1984

Zdanie:

30.10.1985

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 21.531 / DWT: 33.725 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

195,21 x 25,35 x 10,68 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

poprzeczne grodzie: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm

śruba: 1

Prędkośc:

14,8 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 46.232 m3

bele: 41.724 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

26 + 4 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: RODLO podczas rozładunku przy Nabrzeżu Katowickiem w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















piątek, 31 października 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 6 - POMORZE ZACHODNIE (I)

POMORZE ZACHODNIE (I) ex ZIEMIA TARNOWSKA (IMO: 8207783, MMSI: 636090716, Sygnał wywoławczy: A8DS9, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Pierwotnie przewidziana dla statku nazwa ZIEMIA TARNOWSKA została zmieniona 18 grudnia 1984 na POMORZE ZACHODNIE. Matka chrzestną jednostki została Pani Domicella Mazurkiewicz – dyrektor Zakładów Odzieżowych Dana w Szczecinie. W pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Jacka Lisowskiego, kierując się po ładunek pasz do Rio Grande skąd skierował się do Europy. 27 maja 1985 roku po ukończeniu pierwszego rejsu, przy Wałach Chrobrego w Szczecinie miała miejsce uroczystość podniesienia bandery na statku. Sprzedany firmie Victoria Sliping, został jej przekazany 23 stycznia 2013 roku na redzie portu Rawenna. Po przemianowaniu na SEA WAY pływał jeszcze jakiś czas w barwach nowego armatora, przybywając w dniu 22 sierpnia tego samego roku do stoczni złomowej w pakistańskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer stoczniowy budowy:

48

Położenie stępki:

01.05.1981

Zdanie:

08.04.1985

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność

GT: 16.697 / DWT: 26.696 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,25 x 23,14 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

Pokłady ciągłe: 1

poprzeczne grodzie: 7

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW

śruba: 1

Prędkośc:

15

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz

1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy  66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz

Ładownie / Luki

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling

Pojemność ładowni:

bele: 33.563 m3

ruda: 29.435 m3

ziarno: 34.850 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

 

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: POMORZE ZACHODNIE, po wyładunku w Policach przybywa do Szczecinia na krótki remont, Szczecin 27.05.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).