piątek, 26 września 2014

Z cyklu flota "Euroafrica Linie Żeglugowe" ... cz. 1 - INOWROCŁAW (I)

INOWROCŁAW (I) (IMO: 7804053, MMSI: 261145000, Sygnał wywoławczy: SQKS, Bandera: Polska, Port macierzysty: Szczecin) – statek typu ro/ro, zbudowany przez fińską stocznię Rauma Repola Oy w Raumie dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. Matką chrzestną jednostki została Pani Danuta Biernacka-Pruszkowska – dyrektor Huty Szkła Gospodarczego Irena w Inowrocławiu. Od momentu wejścia do służby tj. od kwietnia 1980 roku, wraz z siostrzanym BALTIC EAGLE (United Baltic Corporation) zatrudniony w obsłudze serwisu Polanglia. W maju 1982 roku, w trakcie jednego z rejsów zderzył się w gęstej mgle w pobliżu Kopenhagi z radzieckim statkiem KRETINGA. W lutym 1988 roku wszedł na położoną w pobliżu duńskiego portu Skagen mieliznę Grenen, z której to, przy pomocy jednostek Polskiego Ratownictwa Okrętowego udało się go uwolnić dopiero po 17 dniach. Po remoncie w szwedzkiej stoczni Cityvarvet w Göteborgu od 13 maja 1988 roku ponownie w eksploatacji. We wrześniu 1991 roku wyczarterowany armatorowi Euroafrica Shipping Lines ze Szczecina, który to pod koniec 1994 roku stał się ostatecznie jego właścicielem. W grudniu 1997 roku, po zakończeniu swojej 830 podróży INOWROCŁAW zakończył obsługę linii angielskiej, po czym od stycznia 1998 roku został zatrudniony we wspólnym serwisie Euroafrica / Finnlines – POL-FIN LINE, obsługującym połączenie z portami fińskimi. W 2007 roku wyczarterowany Finnlines. Od połowy 2009 roku, w związku z brakiem zatrudnienia „postawiony na sznurku” w Szczecinie. Sprzedany na złom, w dniu 29 czerwca 2010 roku został wprowadzony na plażę w Alang w Indiach, gdzie wkrótce potem rozpoczęła się jego rozbiórka.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

259

Położenie stępki:

06.04.1978

Wodowanie:

10.08.1979

Zdanie:

03.04.1980

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 14.786 / DWT: 7.203 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

137,19 x 23,04 x 7,40 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał: stal

pokłady: 3

Napęd:

2 x 12 cylindrowe silniki diesla ZUT Zgoda Świętochłowice Zgoda-Sulzer model: 12ZV40/48 o łącznej mocy 10.592 kW

śruby: 2

Prędkość:

18 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze z silnikami diesla o mocy 760 kW i generatorem dającym prąd o napięciu 400 V

2 x zespoły prądotwórcze z silnikami diesla o mocy 640 kW i generatorem dającym prąd o napięciu 400 V

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla o mocy 85 kW i generatorem dającym prąd o napięciu 400 V

Przestrzeń ładunkowa:

liczba pokładów 2

długość linii ładunkowych: 1403 m

Pojemność ładunkowa:

naczepy: 112

kontenery: 354 TEU – w tym 248 TEU w ładowni i 106 TEU na pokładzie.

Wyposażenie ro-ro:

rampy załadunkowe:

1 x port: 10.3 x 6.6 x 200 t. SWL

1 x starboard 10.3 x 6.6 x 200 t. SWL

Załoga:

?

Pasażerowie:

12 os. (rozlokowani w 6 x II os. Kabinach)

*     *     *

Bibliografia

Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras – Polskie Linie Oceaniczne Album floty 1951 – 2011, Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa Porta-Mare

www.euroafrica.com.pl

*     *     *

Poniżej: INOWROCŁAW, Helsinki, 20.07.2000 rok, zdjęcie: Krzysztof Brzoza kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: INOWROCŁAW podczas postoju w Helsinkach, grudzień 2002 roku, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: INOWROCŁAW podczas postoju w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27 – 30.06.2003 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









Poniżej: INOWROCŁAW podczas postoju na sznurku w Szczecinie, wrzesień 2009 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











Poniżej: pocztówki m/s INOWROCŁAW wydane przez Biuro Turystyczne Piast, kolekcja Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

 

niedziela, 21 września 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 4 - ZIEMIA CIESZYNSKA (I)

ZIEMIA CIESZYNSKA (I) ex LAKE CARLING  ex ZIEMIA CIESZYŃKA (I) (IMO: 8418758, MMSI: 636012131, call sign: A8DP2, bandera: Liberia, port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez turecką stocznię Pendik Shipyard w Istambule dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA CIESZYŃSKA. Matką chrzestną statku została Pani Władysława Sikora – nauczycielka z Cieszyna. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Marek Królak. W październiku 1993 roku przekazany do spółki Basco 3 został przemianowany na LAKE CARLNG. 19 marca 2002 roku znajdujący się w odległości 240 mil morskich od portu Sydnej w Nowej Szkocji masowiec nadał sygnał mayday, wkrótce potem jak wykryto, że na skutek pęknięcia kadłuba zalewana jest czwarta ładownia. Po przybyciu holownika ratowniczego w jego asyście udało się dopłynąć wpierw do Gaspe Bay a następnie do Quebecu, gdzie w tamtejszej stoczni dokonano niezbędnych prac remontowych. Po likwidacji spółki Basco 3 powrócił do PŻM otrzymując nazwę ZIEMIA CIESZYNSKA. Sprzedany firmie Belize Buremu of Shipping został jej przekazany 19 stycznia 2016 roku na redzie Lizbony (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Andrzej Andrzejewski). Po przemianowaniu na MARYLAND w barwach estońskiej firmy Klip Marine pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

016

Położenie stępki:

17.04.1988

Wodowanie:

08.12.1990

Zdanie:

01.04.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 17.464 / DWT: 26.264

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,60 x 23,10 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie poprzeczne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H.Cegielski-Sulzer 4RTA58 o mocy 5.425 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,5 ~ 15w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego H.Cegielski-Sulzer 5AT25H o mocy 534 kW przy 750 rpm oraz generatora Wola o mocy 180 kW dającego napięcie 440 V, 50 Hz

1 x awaryjny generator :WOLA 212pM-31H6 o mocy 90 kW

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 34.920 m3

bele: 34.022 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

21 ~ 28 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA CIESZYNSKA podczas rozładunku w Gdańsku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: ZIEMIA CIESZYNSKA podczas remontu w Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).