poniedziałek, 18 sierpnia 2014

Z cyklu "Flota Chipolbroku" ... cz. 2 - CHIPOLBROK GALAXY

CHIPOLBROK GALAXY (IMO: 9432141, MMSI: 477982500, Sygnał wywoławczy: VRHR3, Bandera: Cypr, Port macierzysty: Limassol) – drobnicowiec wielozadaniowy przystosowany m.in. do przewozu ładunków ciężkich oraz typu „project”. Zbudowany dla Chińsko – Polskiego Towarzystwa – Okrętowego S.A. znanego pod marką CHIPOLBROK przez stocznię COSCO Beijing.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

CSGD 004

Zamówienie:

01.12.2006

Położenie stępki:

20.11.2009

Zdanie:

29.12.2010

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

24.167 GT / 30.270 DWT

Wymiary (d. x sz. x w.):

199 x 25 x 15,5 m

Kadłub:

typ: podwójny kadłub

grodzie: 8

ilość pokładów: 2

Napęd:

1 x 7 cylindrowy silnik diesla Wartsila-Sulzer 7RT-flex60C (common rail) o mocy: 16.520 kW

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy o mocy 1.020 kW - Wartsila 975WAL20 / Generator FENXI-Siemens Licence

1 x generator awaryjny NTA 855-G1 -  212 kVA; 450 V. Hz: 60

kotły:

1 SAACKE KLN/VM - 1,5/7 – 1500 kg/h, 7 bar, 

1 SAACKE KIP/DH 1,6/7 – 1600 kg/h, 7 bar

1 x dziobowy ster strumieniowy: Wuhan-Kawasaki KT-105B3  o mocy: 900 kW

Prędkość:

18,5 w.

Ładownie / Luki:

5/5

Urządzenia załadunkowe:

2 x dźwigi każdy 320 ton SWL (MacGregor type GLH),

2 x dźwigi każdy 50 ton SWL (MacGregor).

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 37770 – 40000 m3

bele: 37000 m3

kontenery: 1904 TEU

Pojemność zbiorników:

balast: 11462,72 t.

paliwo: 3615,03 t.

olej smarny: 140,46 t

woda pitna: 276,65 t

*     *     *

Poniżej: CHIPOLBROK GALAXY przy Nabrzeżu Oderhoft w Hamburgu, 04.07.2014 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

























środa, 13 sierpnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 3 - ORLETA LWOWSKIE (I)

ORLETA LWOWSKIE (I) (IMO: 8813960, MMSI: 576057000, Sygnał wywoławczy: YJZH8, Bandera: Vanuatu, Port macierzysty: Port Vila) – masowiec typu „panamax” (projekt BCT70), zbudowany przez duńską stocznię Burmeister & Wain Skibsvaerft w Kopenhadze dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Matką chrzestną została Pani Jadwiga Kalusach – córka dowódcy obrony Lwowa płk. Edwarda Magiery. W pierwszy komercyjny rejs statek wyruszył pod dowództwem kpt. Adriana Lewickiego. We wrześniu 1994 roku na redzie Guangzhon z chińską jednostką NEGO KIM, która w wyniku tego odniosła poważne uszkodzenia. Sprzedany na złom, został przekazany firmie Root Maritime 16.09.2014 roku na redzie pakistańskiego portu Karachi (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Zbigniew Ziółkowski). Trzy dni później wprowadzony na plażę w pobliskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

937

Położenie stępki:

15.06.1991

Wodowanie:

30.08.1991

Zdanie:

24.10.1991

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 41.191 / DWT: 73.470 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

228,60 x 32,24 x 14,10 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał: stal

ilość pokładów: 1

grodzie: 11

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hyunday (licensed MAN-B&W) model: MAN B&W 5S60MC o mocy 10.890 kW przy 95 RPM

śruba: 1 (o stałym skoku)

Prędkość:

13,5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory B&W model 5L 23/30 o mocy 550 kVA, napięcie 450 V

1 x awaryjny generator Scania model DS 9 58 A36T

kotły

- 1 x Aalborg model AQ/12

- 1 x Aalbor model AQ 2

Ładownie / Luki:

liczba: 9/9

pokrywy lukowe: dwuczęściowe MacGregor-Navire typu side-rolling na poprzecznych prowadnicach umieszczonych bezpośrednio na podwyższonym pokładzie, bez zrębnic lukowych

wymiary luków:

- 1 – 9,00 x 11.20 m

- 8 – 13,50 x 16.00 m

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 84.936 m3

urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

27 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021


*     *     *

Poniżej zdjęcia cumującego w Gdyni masowca ORLETA LWOWSKIE / Below photos of moored in Gdynia bulker ORLETA LWOWSKIE (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).



















Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 2 - SZARE SZEREGI (I)

SZARE SZEREGI (I) (IMO: 8813958, MMSI: 576050000, Sygnał wywoławczy: YJZG3, bandera: Vanuatu, Port macierzysty: Port Vila) – masowiec typu „panamax” (projekt BCT70), zbudowany przez duńską stocznię Burmeister & Wain Skibsvaerft w Kopenhadze dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Matką chrzestną jednostki jest Pani Maria Bronisława Szubert – były żołnierz Szarych Szeregów ZHP. W pierwszy komercyjny rejs masowiec wypłynął pod dowództwem kpt. Przemysława Piotrowskiego. Trzeciego listopada 2001 roku, w trakcie rejsu z węglem z portu Hay w Australii do portu Lulea w Szwecji w statek uderzył piorun niszcząc wszystkie jego anteny. We wrześniu 2007 roku w trakcie jednego z rejsów uratował w Cieśninie Makasar siedmiu indonezyjskich rybaków, których kuter zatonął. Sprzedany na złom, został przekazany firmie DTA Shipping 26.09.2014 na redzie pakistańskiego portu w Karachi (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jan Jarosz). Następnego dnia jednostka została wprowadzona na plażę w pobliskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jej złomowanie.

*     *     *

Historia budowy:

Numer budowy:

936

Wodowanie:

14.06.1991

Zdanie:

20.08.1991

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 41.191 / DWT: 73.470 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

228,60 x 32,24 x 14,10 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał: stal

ilość pokładów: 1

grodzie: 11

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla Hyunday (licensed MAN-B&W) model: MAN B&W 5S60MC o mocy 10.890 kW przy 95 RPM

śruba: 1 (o stałym skoku)

Prędkość:

13,5 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x generatory B&W model 5L 23/30 o mocy 550 kVA, napięcie 450 V

1 x awaryjny generator Scania model DS 9 58 A36T

kotły

- 1 x Aalborg model AQ/12

- 1 x Aalbor model AQ 2

Ładownie / Luki:

liczba: 9/9

pokrywy lukowe: dwuczęściowe MacGregor-Navire typu side-rolling na poprzecznych prowadnicach umieszczonych bezpośrednio na podwyższonym pokładzie, bez zrębnic lukowych

wymiary luków:

- 1 – 9,00 x 11.20 m

- 8 – 13,50 x 16.00 m

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 84.936 m3

urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

27 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021


*     *     *

Poniżej zdjęcia przybywającego do Portu Północnego w Gdańsku masowca SZARE SZEREGI, autor Pan Jerzy Makieła, 18.04.2005 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) Below photos of arriving to the Northern Port in Gdansk bulker SZARE SZEREGI, author Mr. Jerzy Makieła, 18.04.2005  (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia opuszczającego Gdańsk masowca SZARE SZEREGI / Below photos of outbounding Gdansk bulker SZARE SZEREGI (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).