wtorek, 25 listopada 2014
Z cyklu "Z życia portu" ... cz. 3 - portowa sztuka
Another artistic painting from Hamburg placed on one of the docks Shipyard Blohm & Voss
wtorek, 18 listopada 2014
Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 8 - MAJOR HUBAL
MAJOR HUBAL (IMO: 8219310, MMSI: 215138000, call sign: 9HEA7, bandera: Malta, port macierzysty: Valletta) – masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (jako ciekawostkę można tu nadmienić, że była to czterechsetna jednostka zbudowana po II Wojnie Światowej w Szczecinie). Matką chrzestną statku została Pani Ludmiła Żero ps. Ludka – łącznika oddziału majora Henryka Dobrzańskiego – Hubala. W swój pierwszy rejs jednostka wyruszyła pod dowództwem kpt. Kazimierza Brańki. Sprzedany na złom, w dniu 30 marca 2013 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Tomasz Łąka).
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B542/1 |
Położenie stępki: |
17.02.1984 |
Wodowanie: |
23.06.1984 |
Zdanie: |
09.05.1985 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 21.531 / DWT: 33.725 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
195,21 x 25,35 x 10,68 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
poprzeczne grodzie: 7 |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm |
śruba: 1 |
|
Prędkośc: |
14,8 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz |
1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
specyfikacje ładowni: - cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku - jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody |
|
pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 46.232 m3 |
bele: 41.724 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
26 + 4 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: MAJOR HUBAL podczas rozładunku w Gdyni, 08.06.2012 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
niedziela, 9 listopada 2014
Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 7 - RODLO (I) ex RODŁO (I)
RODLO ex RODŁO (IMO: 8219334, MMSI: 215035000, Sygnał wywoławczy: 9HAJ7, Bandera: Malta, Port macierzysty: La Valletta) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. Adolfa Warskiego w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina jako RODŁO. Matką chrzestną statku została Pani Regina Antkowiak – pracownik naukowy Politechniki Szczecińskiej. W swój pierwszy rejs jednostka wypłynęła pod dowództwem kpt. Stanisława Gontarczyka. 10 marca 1987 roku podczas jednego z rejsów doszło do pęknięcia kadłuba na długości 4,5 metra i zalania jednej ładowni – uszkodzony statek został odholowany do Gdyni, skąd po rozładunku trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowej na remont. 16 maja 2001 roku w związku z zarejestrowaniem masowca pod banderą maltańską uproszczeniu uległa jego nazwa na RODLO. Sprzedany tureckiemu armatorowi Karlidag Maritime, został mu przekazany 4 kwietnia 2013 roku na redzie Istambułu (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Jerzy Mrzygłód). Przemianowany na MINELKAR pozostawał jeszcze przez jakiś czas w eksploatacji. W dniu 4 października 2013 roku wprowadzony na plażę w Chittagong w Bangladeszu, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
B542/3 |
Położenie stępki: |
10.08.1984 |
Wodowanie: |
20.12.1984 |
Zdanie: |
30.10.1985 |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 21.531 / DWT: 33.725 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
195,21 x 25,35 x 10,68 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
poprzeczne grodzie: 7 |
|
pokłady ciągłe: 1 |
|
Napęd: |
1 x 6 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 6RLB66 o mocy 8.160 kW przy 124 rpm |
śruba: 1 |
|
Prędkośc: |
14,8 w. |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20 o mocy 550 kW przy 750 rpm oraz generatora Dolmel o mocy 500kVA dającego napięcie: 400 V,50Hz |
1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika diesla Wola 31HS o mocy 120kW przy 1.500 rpm z generatorem Elmir o mocy 125kVA dającym napięcie 380V |
|
Ładownie / Luki: |
liczba: 5/5 |
specyfikacje ładowni: - cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku - jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody |
|
pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor |
|
Pojemność ładunkowa: |
ziarno: 46.232 m3 |
bele: 41.724 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
26 + 4 os. |
* * *
Bibliografia |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: RODLO podczas rozładunku przy Nabrzeżu Katowickiem w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
piątek, 31 października 2014
Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 6 - POMORZE ZACHODNIE (I)
POMORZE ZACHODNIE (I) ex ZIEMIA TARNOWSKA (IMO: 8207783, MMSI: 636090716, Sygnał wywoławczy: A8DS9, Bandera: Liberia, Port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez argentyńską stocznię Astilleros Alianza Avellaneda w Bueons Aires dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska ze Szczecina. Pierwotnie przewidziana dla statku nazwa ZIEMIA TARNOWSKA została zmieniona 18 grudnia 1984 na POMORZE ZACHODNIE. Matka chrzestną jednostki została Pani Domicella Mazurkiewicz – dyrektor Zakładów Odzieżowych Dana w Szczecinie. W pierwszy rejs wyruszył pod dowództwem kpt. Jacka Lisowskiego, kierując się po ładunek pasz do Rio Grande skąd skierował się do Europy. 27 maja 1985 roku po ukończeniu pierwszego rejsu, przy Wałach Chrobrego w Szczecinie miała miejsce uroczystość podniesienia bandery na statku. Sprzedany firmie Victoria Sliping, został jej przekazany 23 stycznia 2013 roku na redzie portu Rawenna. Po przemianowaniu na SEA WAY pływał jeszcze jakiś czas w barwach nowego armatora, przybywając w dniu 22 sierpnia tego samego roku do stoczni złomowej w pakistańskim Gadani, gdzie wkrótce potem rozpoczęło się jego złomowanie.
* * *
Historia budowy: |
|
Numer stoczniowy budowy: |
48 |
Położenie stępki: |
01.05.1981 |
Zdanie: |
08.04.1985 |
* * *
Dane techniczne: |
|
Wyporność |
GT: 16.697 / DWT: 26.696 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
180,25 x 23,14 x 9,85 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
Pokłady ciągłe: 1 |
|
poprzeczne grodzie: 7 |
|
Napęd: |
1 x 4 cylindrowy silnik diesla MAN B&W - type: 4L67GFCAA/S o mocy: 5.766 kW |
śruba: 1 |
|
Prędkośc: |
15 |
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego B&W HOLEBY typ 5T23LH-4, każdy o mocy 440kW przy 720 rpm oraz generatora Siemens Fabricado Bajo Licencia for Electromac S.A.Industria, Argentina o mocy 610 kVA dającego napięcie 450 V, 60 Hz |
1 x awaryjny zestaw zasilający składający się z silnika spalinowego MERCEDES-BENZ model: OM 352E – 60 kVA, 1.800 rpm z generatorem o mocy 66,3 kVA dającym napiecie 450V, 60 Hz |
|
Ładownie / Luki |
liczba: 5/5 |
specyfikacje ładowni: - cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku - jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody |
|
pokrywy ładowni: hydrauliczne MacGregor typu end-rolling |
|
Pojemność ładowni: |
bele: 33.563 m3 |
ruda: 29.435 m3 |
|
ziarno: 34.850 m3 |
|
Urządzenia załadunkowe: |
brak |
Załoga: |
|
* * *
Bibliografia: |
Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021 |
* * *
Poniżej: POMORZE ZACHODNIE, po wyładunku w Policach przybywa do Szczecinia na krótki remont, Szczecin 27.05.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
piątek, 24 października 2014
Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 1 - POMERANIA
POMERANIA (IMO: 7516761, MMSI: 308079000, Sygnał wywoławczy: C6RA9, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez Stocznię im. Adolfa Warskiego w Szczecinie w ramach serii 7 jednostek zamówionych w lutym 1975 roku przez polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. W 1977 roku kontrakt został przejęty przez utworzoną rok wcześniej Polską Żeglugę Bałtycką z siedzibą w Kołobrzegu. W dniu 7 lipca 1978 roku wprowadzony na linię Świnoujście – Ystad. W kolejnych latach prom obsługiwał następujące trasy: Świnoujście – Kopenhaga – Felixstowe oraz Gdynia – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki). W 1980 roku na okres dwóch miesięcy (czerwiec – lipiec) POMERANIA została wyczarterowana szwedzkiemu armatorowi Kalmar Line, dla którego obsługiwała trasę Kalmar – Rønne. Dla tego samego armatora w latach 1980 – 1981 prom obsługiwał też połączenie Kalmar – Gdynia. W 1982 roku na okres dwóch miesięcy POMERANIA została wyczarterowana tunezyjskiemu armatorowi CoTuNav, dla którego obsługiwała połączenie Genua/Marsylia – Tunis. Po powrocie do kraju prom został zatrudniony na linii Gdańsk – Travemünde. W 1983 roku POMERANIA została zakupiona przez Polską Żeglugę Morską ze Szczecina, która następnie na okres 10 lat wyczarterowała ją Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Po trzech latach prom ponownie stał się własnością PŻB. W międzyczasie jednostka obsługiwała następujące linie: Świnoujście – Kopenhaga, Świnoujście – Kopenhaga – Travemünde a od 1995 roku Świnoujście – Malmö. W okresie styczeń – kwiecień 1997 rok w Gdańskiej Stoczni Remontowej prom przeszedł gruntowny remont oraz przebudowę, po którym to ponownie został zatrudniony do obsługi linii Świnoujście – Malmö. Od czerwca 1999 roku do 31 października 2010 roku POMERANIA obsługiwała głównie linię Świnoujście – Kopenhaga (wyjątek to obsługa w latach 2002 – 2003 połączenia Świnoujście – Ystad – Kopenhaga), sezonowo pływając też na linii Świnoujście – Rønne. W trakcie rejsów na trasie Świnoujście – Kopenhaga, 31 stycznia 2005 roku zmierzający w stronę Kopenhagi prom, w rejonie Falsterbro miał kolizje z chemikaliowcem RIO GRANDE, doznając małego przebicia kadłuba. Po zawieszeniu połączenia do Kopenhagi z końcem października 2010 roku nie mający zatrudnienia prom został postawiony na sznurku i ostatecznie w styczniu 2011 r. sprzedany armatorowi Blue Linie Navigation z Malty, który to następnie przemianował go na DALMATIA. W dniu 13 lutego prom po raz ostatni opuścił Świnoujście udając się w rejs do Czarnogóry. Po przeprowadzeniu prac adaptacyjnych już w kwietniu dawana POMERANIA rozpoczęła obsługę połączenia Split - Ancona. We wrześniu 2014 roku DALMATIA została sprzedana na złom do indyjskiej stoczni złomowej w Alangu, przybywając na jego redę 19 października. Pięć dni później dawana Pomerania została wprowadzona na plażę w celu pocięcia na złom.
* * *
Promy projektu B490 |
|||||
Nazwa |
IMO |
Numer budowy |
Wodowanie |
Zdanie |
Los. |
Pomernia |
7516761 |
B490/I/1 |
31.05.1977[1] |
31.05.1978 |
Pocięty na złom |
Silesia |
7516773 |
B490/I/2 |
24.03.1978[2] |
29.06.1979 |
w służbie |
Masovia / Ankara |
7615672 |
B490/II/3 |
12.12.1981[3] |
10.06.1983 |
w służbie |
Cracovia / Samsun |
7615684 |
B490/III/4 |
31.08.1984[4] |
06.1985 |
w służbie |
Iskenderum (A1600)* |
8417390 |
229[5] |
06.06.1987 |
08.1991 |
w służbie |
[1] matka chrzestna: Pani Barbara Polak,
[2] matka chrzestna: Pani Bożena Hager – Małecka
[3] matka chrzestna: Pani Irena Santor
[4] matka chrzestna: Pani Mera Tuluman
[5] zbudowany w tureckiej stoczni: Turkiye Gemi Sanayii S.A., Camialti
* * *
Spis obsługiwanych linii |
|
Lata |
Trasy |
1977 – 1978 |
Świnoujście – Kopenhaga– Felixstowe |
1979 |
Helsinki – Nynäshamn – Gdańsk |
06.06.1980 – 07.1982 |
Kalmar – Rønne (w czarterze Kalmar Line) |
1980 – 1981 |
Kalmar – Gdynia (w czarterze Kalmar Line) |
06.1982 – 08.1982 |
Genua/Marsylia – Tunis (w czarterze CoTuNav) |
1982 |
Gdańsk – Travemünde |
1982 |
Świnoujście – Kopenhaga |
1983 |
Świnoujście – Kopenhaga – Travemünde |
1995 – 1999 |
Świnoujście – Malmö |
1997 – 30.10.2010 |
Świnoujście – Kopenhaga |
2002 – 2003 |
Świnoujście – Ystad – Kopenhaga |
? |
Świnoujście – Rønne (linia letnia) |
04.2011 – 2014 |
Split – Ancona (jako DALMATIA) |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT 12.087 / DWT 1.856 t. |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
127,44 x 21,70 x 5.64 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
grodzie: 12 |
|
przedziały wodoszczelne: 12 |
|
liczba pokładów: 8 |
|
Napęd: |
4 x 6 cylindrowe silniki diesla ZUT Zgoda Świętochłowice Zgoda-Sulzer model: 6ZL 40/48 o łącznej mocy: 12.600 kW |
śruby nastawne: 2 |
|
Prędkość: |
maksymalna: 20,3 w. |
eksploatacyjna: 15,4 w. |
|
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
3 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla firmy Sulzer o mocy: 664 kW / 1060 HP i generatora prądu o mocy 830 kV |
dziobowe stery strumieniowe: 2 |
|
Przestrzeń ładunkowa |
liczba pokładów ładunkowych: 2 |
długość pasa ładunkowego:468 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
auta: 273 |
TIR: 26 |
|
Wyposażenie ro/ro: |
1 rampa: 4,5 x 4,5 m |
1 rampa: 8,0 x 4,5 m |
|
Przestrzeń pasażerska: |
liczba pokładów: 4 |
kabiny: 148 (478 łóżek) - armatorska: 1 (pokład: 7) - deluxe: 7 (pokłady: 5, 7) - zewnętrzna: 79 (pokłady: 5, 7) - wewnętrzna: 59 (pokłady: 5, 7) - dla osób niepełnosprawnych: 2 (pokład: 5) |
|
fotele pulmanowskie: 116 |
|
gastronomia: - restauracja: 238 os. (pokład: 5) - kafeteria: 100 os. (pokład: 5) - kasyno / cafe: 17 os. (pokład: 5) - Country Bar: 34 os. (pokład: 5) - Street Bar: 41 os. (pokład: 5) - Sauna Bar: 8 os. (pokład: 8) - Grill Bar: 8 (pokład: 8) |
|
rozrywka / usługi: - Night Club / Disco: 135 os. (pokład: 8) - sala konferencyjna: 20 os. (pokład: 8) - Jacuzzi (pokład: 8) - 2 x Sauna (pokład: 8) - solarium (pokład: 8) - kącik zabaw dla dzieci (pokład: 5) - pokład słoneczny (pokłady: 7, 8, 9) - sklep Krosno (pokład: 5) - sklep kosmetyczny (pokład: 5) - sklep wolnocłowy (pokład: 5) |
|
Pasażerowie: |
1.000 os. |
Załoga: |
|
* * *
Bibliografia |
Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras - Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 - 2011, Pomorska Oficyna - Wydawniczo - Reklamowa Porta-Mara |
www.faktaomfartyg.se |
http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3 |
http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917 |
* * *
Poniżej: pocztówka m/f POMERANIA, zdjęcie autorstwa Ryfczyński, wydawca: ?, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of m/f POMERANIA, photo made by Ryfczyński, publisher: ?, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).