niedziela, 21 września 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 4 - ZIEMIA CIESZYNSKA (I)

ZIEMIA CIESZYNSKA (I) ex LAKE CARLING  ex ZIEMIA CIESZYŃKA (I) (IMO: 8418758, MMSI: 636012131, call sign: A8DP2, bandera: Liberia, port macierzysty: Monrovia) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez turecką stocznię Pendik Shipyard w Istambule dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako ZIEMIA CIESZYŃSKA. Matką chrzestną statku została Pani Władysława Sikora – nauczycielka z Cieszyna. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Marek Królak. W październiku 1993 roku przekazany do spółki Basco 3 został przemianowany na LAKE CARLNG. 19 marca 2002 roku znajdujący się w odległości 240 mil morskich od portu Sydnej w Nowej Szkocji masowiec nadał sygnał mayday, wkrótce potem jak wykryto, że na skutek pęknięcia kadłuba zalewana jest czwarta ładownia. Po przybyciu holownika ratowniczego w jego asyście udało się dopłynąć wpierw do Gaspe Bay a następnie do Quebecu, gdzie w tamtejszej stoczni dokonano niezbędnych prac remontowych. Po likwidacji spółki Basco 3 powrócił do PŻM otrzymując nazwę ZIEMIA CIESZYNSKA. Sprzedany firmie Belize Buremu of Shipping został jej przekazany 19 stycznia 2016 roku na redzie Lizbony (w ostatnim rejsie statkiem dowodził kpt. Andrzej Andrzejewski). Po przemianowaniu na MARYLAND w barwach estońskiej firmy Klip Marine pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

016

Położenie stępki:

17.04.1988

Wodowanie:

08.12.1990

Zdanie:

01.04.1993

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 17.464 / DWT: 26.264

Wymiary (d. x sz. x z.):

180,60 x 23,10 x 9,85 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał: stal

grodzie poprzeczne: 7

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 4 cylindrowy silnik diesla H.Cegielski-Sulzer 4RTA58 o mocy 5.425 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,5 ~ 15w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika spalinowego H.Cegielski-Sulzer 5AT25H o mocy 534 kW przy 750 rpm oraz generatora Wola o mocy 180 kW dającego napięcie 440 V, 50 Hz

1 x awaryjny generator :WOLA 212pM-31H6 o mocy 90 kW

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

specyfikacje ładowni:

- cztery ładownie przystosowane do przewożenia ładunku

- jedna ładownia przystosowana do przewożenia ładunku lub wody

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 34.920 m3

bele: 34.022 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

21 ~ 28 os.

*     *     *

Bibliografia:

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: ZIEMIA CIESZYNSKA podczas rozładunku w Gdańsku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).












Poniżej: ZIEMIA CIESZYNSKA podczas remontu w Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).











wtorek, 16 września 2014

Z cyklu masowce ... cz. 10. - KEY MISSION



KEY MISSION (IMO: 9518177, MMSI: 37212100, call sign: H8FV, bandera: Panama, port macierzysty: Panama City) masowiec typu „panamax” zbudowany przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding w Fukuyamie dla japońskiego armatora Mizuho Sangyo z Imbari. Numer stoczniowy budowy: 1504, położenie stępki: 10.09.2010 r., wodowanie: 01.05.2013 r., zdanie:19.07.2013 r..

KEY MISSION (IMO: 9518177, MMSI: 37212100, call sign: H8FV, flag: Panama, port of registry: Panama City) panamax bulk carrier built by the Japanese shipyard Tsuneishi Shipbuilding in Fukuyama for Japanese shipowner Mizuho Sangyo from Imbari. Yard number: 1504, keel laid: 10.09.2010, launched: 01.05.2013, delivery date: 19.07.2013.

Date techniczne / technical data:
·                    wyporność / tonnage:
o       GT: 43.013 t
o       DWT: 82.099 t
·                    długość / lenght: 229  m
·                    szerokość / breadth: 32 m
·                    zanurzenie / draught: 13,43 m
·                    kadłub / hull:
o       typ / type: jednoposzyciowy / single hull
o       materiał kadłuba / hull material: steel
o       ilość pokładów / deck numbers: 1
o       przedziały wodoszczelne / watertight bulkheads: 10
·                    maszynownia:
o       silnik główny / main engine:
§     1 silnik diesla /diesel Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd. Tamano Works MAN B&W model: 6S60MC-C (Mk7),
·                  moc / power: 9.710 kW
·                  RPM: 97
·                  liczba cylindrów / no of cylinders: 6
o       zespoły prądotwórcze / power generators:
§     4 x generatory / generators
·                    moc / power: 1600 kVA,
o       kotły / boilers::
§     1 x Osaka Boiler Mfg., Co., Ltd.
·                    ciśnienie / pressure: 0,80
o       śruba / propeller: 1
o       ster / rudder: 1
·                    prędkość / speed: 16 węzłów / knots
·                    ładownie:
o       liczba ładowni / cargo holds: 7
§     sześć ładowni przystosowanych do przewożenia ładunku / six holds designated to carry cargo
§     jedna ładowania przystosowana do przewożenia ładunku lub wody / one hold designated to carry cargo or water
o       pojemność całkowita wszystkich ładowni / total cargo holds capacity (m3):
§     ziarno / grain: 97.381.
·                    Luki / hatches
o       Liczba luków / no of hatches: 7
o       Pokrywy luków / hatchways: MacGregor
o       Wymiary pokryw / dim hatchways:
§     1  - 14.2 m x 13.8 m,
§     6 – 17.8 m x 15.4 m
·                    urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling:
o       brak / gearless

Wszystkie dane ze strony http://grosstonnage.com i http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html / all data from sites http://grosstonnage.com & http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html.

Poniżej zdjęcia przybywającego do Hamburga masowca KEY MISSION / Below photos of inbounding Hamburg bulker KEY MISSION (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).













sobota, 6 września 2014

Z cyklu masowce ... cz. 9 - NORD PHOENIX


NORD PHOENIX (IMO: 9392444, MMSI: 353530000, call sign: 3ENH5, bandera: Panama, port macierzysty: Panama City) masowiec typu „panamax” zbudowany przez japońską stocznię Tsuneishi Shipbuilding w Fukuyamie dla japońskiego armatora Nissen Kaiun z Imbari. Numer stoczniowy budowy: 1393, położenie stępki: 23.05.2006 r., zdanie:  02.11.2007 r.

NORD PHOENIX (IMO: 9392444, MMSI: 353530000, call sign: 3ENH5, flag: Panama, port of registry: Panama City) panamax bulk carrier built by the Japanese shipyard Tsuneishi Shipbuilding in Fukuyama for Japanese shipowner Nissen Kaiun from Imbari. Yard number: 1393, keel laid: 23.05.2006, delivery date: 02.11.2007.

Date techniczne / technical data:
·                    wyporność / tonnage:
o       GT: 43.158 t
o       DWT: 82.471 t
·                    długość / lenght: 229  m
·                    szerokość / breadth: 32 m
·                    zanurzenie / draught: 14,43 m
·                    kadłub / hull:
o       typ / type: jednoposzyciowy / single hull
o       materiał kadłuba / hull material: steel
o       ilość pokładów / deck numbers: 1
o       przedziały wodoszczelne / watertight bulkheads: 10
·                    maszynownia:
o       silnik główny / main engine:
§     1 silnik diesla /diesel Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd. Tamano Works MAN B&W
·                  moc / power: 11.000 kW
·                  RPM: 98
·                  liczba cylindrów / no of cylinders: 6
o       zespoły prądotwórcze / power generators:
§     4 x generatory / generators
·                    moc / power: 1600 kVA,
o       kotły / boilers::
§     1 x Osaka Boiler Mfg., Co., Ltd.
·                    ciśnienie / pressure: 0,80
o       śruba / propeller: 1
o       ster / rudder: 1
·                    prędkość / speed: 16 węzłów / knots
·                    ładownie:
o       liczba ładowni / cargo holds: 7
§     sześć ładowni przystosowanych do przewożenia ładunku / six holds designated to carry cargo
§     jedna ładowania przystosowana do przewożenia ładunku lub wody / one hold designated to carry cargo or water
o       pojemność całkowita wszystkich ładowni / total cargo holds capacity (m3):
§     ziarno / grain: 97.186
·                    Luki / hatches
o       Liczba luków / no of hatches: 7
o       Pokrywy luków / hatchways: MacGregor
o       Wymiary pokryw / dim hatchways:
§     1  - 14.2 m x 13.8 m,
§     6 – 17.8 m x 15.4 m
·                    urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling:
o       brak / gearless

Wszystkie dane ze strony http://grosstonnage.com i http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html / all data from sites http://grosstonnage.com & http://www.classnk.or.jp/hp/en/index.html.

Poniżej zdjęcia przybywającego do Hamburga i opuszczającego Hamburg masowca NORD PHOENIX / Below photos of inbounding Hamburg & outbounding Hamburg bulker NORD PHOENIX (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo).