czwartek, 12 lipca 2018

Z cyklu "Flota Petrobaltic" ... cz. 2 - BAZALT


BAZALT (IMO 7911636, MMSI: 376175000, Sygnał wywoławczy: J8B4614, bandera: Saint Vincent i Grenadyny) – holownik zaopatrzeniowy do obsługi platform wiertniczych typu B90 zbudowany przez Stocznię Szczecińską im. A. Warskiego w Szczecinie dla armatora polskiego Wspólna Organizacja Poszukiwań Naftowych „Petrobaltic” z Gdańska. Od lutego 2005 roku armatorem jednostki zostaje LOTOS Petrobaltic S.A. z Gdańska. Sześć lat później nowym armatorem jednostki zostaje spółka Bazalt Navigation Co. Ltd. (właścicielem jest wciąż LOTOS Petrobaltic S.A. ). Rok później dochodzi do kolejnej zmiany właścicielem zostaje poprzedni armator, zaś armatorem spółka Technical Ship Management Ltd.

*     *     *

BAZALT (IMO 7911636, MMSI: 376175000, Call sign: J8B4614, flag: Saint Vincent and the Grenadines) – anchor handling supply tug type B90 built by the Szczecin Shipyard named A. Warski from Szczecin for the Polish shipowner Common Oil Exploration Organization “Petrobaltic” from Gdansk. From February 2005 LOTOS Petrobaltic S.A. becomes the new owner of the unit. Six years later, the company Bazalt Navigation Co. Ltd. becomes the new ship operator (owner is still LOTOS Petrobaltic S.A.). A year later, another owner changes, the unit owner becomes the previous ship operator (Bazalt ….), while the ship operator is Technical Ship Management Ltd.

*     *     *

Holowniki typu B90 / Type B90 tugs:
Nazwa  / Name
Numer budowy / Yard number:
Zakończenie budowy / Build end:
Los / Fate:
GRANIT
B90/1
31.05.1980
złomowany w 2017 r. / scrapped in 2017
BAZALT
B90/2
30.06.1980
w służbie / in service

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
1313 t. / 410 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
64,52 x 13,81 x 5,14 m
Kadłub / Hull: 
materiał i typ: / material and type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom
pokłady ciągłe / continuous decks: 2
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
dwa 2 suwowe 16 cylindrowe silniki diesla / two 2 stroke 16 diesel engines: Nohab Polar F216V-D825 – każdy o mocy / each with power 3.520 KM /HP
2 śruby nastawne w dyszach Korta / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles
dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 900TV
Prędkość / Speed:
16,0 węzłów / knots
Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
dwubębnowa wciągarka holownicza Bratvaag typu SL 150W/B2T, pojemność bębnów: 2 x 120 m liny stalowej o średnicy 50 mm / double drum towing winch Bratvaag type SL 150W/B2T, drums capacity 2 x 120 m steel wire with diameter 50 mm
bęben rufowy zainstalowany na pawęży statku (długość: 3,66 m, średnica: 1,77 m) / stern roller installed on the transom of the ship (length: 3,66 m, diameter: 1,77 m)
układacz liny / rope stacker
2 wciągarki typu WMA 1010, pojemność: 120 m liny o średnicy 22 mm / 2 tugger winches type WMA 1010, capacity: 120 m rope with the diameter 22 mm
hydrauliczna winda kotwiczna: Bratvaag typ B9-50-34 / hydraulic windlass: Bratvaag type B9-50-34
dźwig pokładowy na sterburcie / deck crane on sb: Towimor – 4 T / 8 m
szpula zasobnikowa na pokładzie o pojemności 1.000 m liny o średnicy 55 mm / storage reel on the deck with a capacity of 1.000 m rope with the diameter of 55 mm
Uciąg / Bollard Pull:
63 t.
Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
2 działka wodno – pianowe umieszczone na dachu mostka, każde o wydajności 12m3/h, 600 m3/h przy zasięgu kurtyny wodnej 75 m / 2 water – foam monitors placed on the top of bridge, each with efficiency 12 m3/h, 600 m3/h at a water curtain range of 75 m
łódź ratunkowa LR-6 wyposażona w silnik Mercury o mocy 25 KM / LR-6 rescue boat equiped with a 25 HP Mercury engine
łódź robocza Sillinger typ TRS 420 UM wyposażona w silnik o mocy 25 KM / Sillinger type 420 UM work boat equiped with a 25 HP engine
Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
radary / radars: SRN-301 Radwar, Furuno RDP-059
żyrokompas / gyro compass: Navigat II Plath
autopilot: ARC-1402
echosonda / echo sounder: Radmor UP-4301
GPS (Furuno GP-70 Mark 2)
Navtex
radia / radios: 1 x SSB Skanti TRP 8402S, 2 x VHF Sailor RT 2048, 3 x VHF (przenośne / mobile) Sailor SP 3110 (GMDSS)
VHF
Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
rufowy pokład ładunkowy (powierzchnia i udźwig) / stern cargo deck (space & SWL): 418 m2, 750 t
3 zbiorniki ciśnieniowe dla ładunków luzem (baryt / cement) / 3 pressure tanks for bulk cargo (barite / cement): 127 m3 (każdy / each)
Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacities:
paliwo / fuel: 812 m3
woda pitna / potable water: 240 m
woda techniczna / technical water: 280 m3
Załoga / Crew:
10 ~ 12 + 12 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika BAZALT, Gdańsk 1999, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 1999, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holowników BAZALT i GRANIT, Gdańsk 2000, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tugs BAZALT & GRANIT, Gdansk 2000, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej zdjęcie holownika BAZALT, Gdańsk 08.06.2003, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug BAZALT, Gdansk 08.06.2003, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 26/27.06.2006, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 26/27.06.2006, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 18.03.2018, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 18.03.2018, made by Mr. Andrzeja Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcie holownika BAZALT, Gdańsk 05.05.2018, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug BAZALT, Gdansk 05.05.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 11.08.2019, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 11.08.2019, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 25.10.2019, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug BAZALT, Gdansk 25.10.2019, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika BAZALT, Port Północny Gdańsk 18.11.2019, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug BAZALT, Port Północny Gdansk 18.11.2019, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 18.11.2019, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 18.11.2019, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 20.06.2020: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 15.06.2020, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.06.2020: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 15.06.2020, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



 
Aktualizacja 22.07.2021: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 04.05.2021, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.07.2021: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 04.05.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie holownika BAZALT, Gdańsk 14.08.2021, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 14.08.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcie holownika BAZALT, Gdańsk 05.09.2021, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 05.09.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 08.11.2021: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 05.11.2021, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.11.2021: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 05.11.2021, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 







Aktualizacja 22.01.2022: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 15.01.2022, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.01.2022: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 15.01.2022, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 06.06.2022, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.06.2022: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 06.06.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 02.08.2022: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT, Gdańsk 17.07.2022, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.08.2022: Below photos of the tug BAZALT, Gdansk 17.07.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 24.03.2023: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT po sprzedaży, Gdańsk 19.03.2023, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 24.03.2023: Below photos of the tug BAZALT after sale, Gdansk 19.03.2023, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 30.03.2023: Poniżej zdjęcia holownika BAZALT po sprzedaży, Gdańsk 30.03.2023, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 30.03.2023: Below photos of the tug BAZALT after sale, Gdansk 23.03.2023, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

 
Aktualizacja 14.04.2023: Poniżej zdjęcia holownika RED BULL ex BAZALT, Gdańsk 10.04.2023, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 14.04.2023: Below photos of the tug RED BULL ex BAZALT, Gdansk 10.04.2023, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 




Aktualizacja 15.07.2023: Poniżej zdjęcia holownika RED BULL ex BAZALT, Gdańsk 19.06.2023, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.07.2023: Below photos of the tug RED BULL ex BAZALT, Gdansk 19.06.2023, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


 
 
 
 

wtorek, 10 lipca 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 57 - FNS UUSIMAA (05)



FNS UUSIMAA (05) fiński stawiacz min typu Hämeenmaa. Budowniczym okrętu jest położona w Rauma stocznia Finnyards. W latach 2006 – 2007 okręt przeszedł gruntowną modernizację, która przystosowała go do realiów współczesnego pola walki oraz do służby w międzynarodowych strukturach – NATO i Unii Europejskiej.

*     *     *

FNS UUSIMAA (05) Finnish minelayer class Hämeenmaa. The builder of the ship is located in Rauma shipyard Finnyards. Between 2006 and 2007 the ship underwent a thorough modernization, which adopted it to the reality of the modern battlefield and service in international operations.

*     *     *

Jednostki typu Hämeenmaa / Hämeenmaa class units:
  • FNS HÄMEENMAA (02) – położenie stępki / keel laid: 02.04.1991, wodowanie / launched: 11.11.1991, wcielenie do służby / commissioned: 15.04.1992, baza / base: Upinniemi,
  • FNS UUSIMAA (05) – położenie stępki / keel laid: 12.11.1991, wodowanie / launched: 06.1991, wcielenie do służby / commissioned: 02.12.1992, baza / base: Pansio,

*     *     * 

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 1450 ton / tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 77,8 x 11,5 x 3 m,
  • Kadłub (materiał) / hull (material): stal / steel,
  • Napęd / propulsion:
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Wartsila Vasa 16V22, moc każdego / each power 5.200 KM /HP (4.2 MW),
    • 2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers. 
  • Prędkość / Speed: 20 węzłów / knots,
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment:
    • 1 radar nawigacyjny / 1 navigation radar: Furuno (pasma / bands: S/X),
    • 1 radar dozoru ogólnego / 1 surveillance radar: EADS TRS3D-16ES,
    • elektro – optyczny system rozpoznania i namierzania / electro – optical surveillance & tracking system: Sagem EOMS,
    • 1 hydrolokator kadłubowy / 1 hull mounted sonar: Simrad SS2030,
    • 1 sonar o zmiennej głębokości zanurzania / 1 variable depth sonar: Kongsberg ST2400,
    • system dowodzenia i kontroli / command and control system: EADS,
    • system sterowania ogniem / fire control system: Saab 9LV325E FCS
    • system identyfikacji swój – obcy / IFF system: MSSR2000,
    • system komunikacji satelitarnej / SATCOM,
    • systemy wymiany informacji / exchange data systems: Link 11, Link 16.
  • Systemy walki elektronicznej / Electronic warfare systems:
    • 2 wyrzutnie celów pozornych / 2 decoy launchers: Rheinmetall MASS,
    • zintegrowany system walki elektronicznej / integrated warfare ESM system: Thales DR3000.
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x VIII komorowa pionowa wyrzutnia dla rakiet przeciwlotniczych Denel Umkhonto-IR / 1 x VIII cells VLS for 32 Denel Umkhonto-IR surface-air missiles, 
    • 1 x I uniwersalna armata Bofors M/70 Mk. 1 kal. 57 mm / 1 x I dual purpose Bofors M/70 Mk. 1 gun cal. 57 mm.,
    • 2 x I karabiny maszynowe kal. 12.7 mm / 2 x I machine guns cal. 12.7 mm,
    • 2 x I granatniki H&K GMG / 2 x H&K GMG grenade machine guns,
    • 2 wyrzutnie pocisków przeciw okrętom podwodnym RBU-1200 / 2 depth charge rocket launchers RBU-1200,
    • 2 tory dla bomb głębinowych / 2 rails for depth charges,
    • 4 tory dla 100 – 150 min / 4 rails for 100 – 150 mines.
  • Załoga / Crew: 60 os / pers.

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:

*     *     * 

Poniżej zdjęcia FNS UUSIMAA (05) wykonane w Hamburgu (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the FNS UUSIMAA (05) took in Hamburg (to enlarge click on the photo):