czwartek, 28 czerwca 2018

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 55 - PLAN BINZHOU 滨州 (515)



PLAN BINZHOU (515) - chińska fregata rakietowa Typu 054A (oznaczenie NATO: Jiangkai II), przedstawicielka serii nowych wielofunkcyjnych fregat, które począwszy od 2008 roku poczęły zasilać szeregi marynarki wojennej Chińskiej Republiki Ludowej. Projekt fregat oparto na kadłubie jednostek Typu 054, przy jednoczesnym wzmocnieniu ich wyposażenia elektronicznego oraz uzbrojenia, m.in. poprzez zastosowanie po raz pierwszy we flocie chińskiej, wykorzystującej metodę gorącego startu pionowej wyrzutni Typu HQ-16 (podobna w swoim działaniu co amerykańska wyrzutnia Mk41), przeznaczonej do odpalania pocisków przeciwlotniczych i z.o.p. Inną nowością w stosunku do poprzednika jest system informacyjny gromadzący i zarządzający informacjami o stanie technicznym okrętu oraz jego wyposażeniu. Od 18 jednostki serii nastąpiła modyfikacja projektu, który od tego momentu nosi oznaczenie Typ 054A+ (modyfikacja polegała m.in.: na zastąpieniu starego systemu obrony bezpośredniej Typ 730 nowym Typ 1130 a także na zainstalowaniu nowych modeli sonarów). Od 2009 roku jednostki Typu 054A aktywnie wchodzą w skład chińskich zespołów zadaniowych wysyłanych na odległe akweny Zatoki Adeńskiej i Morza Śródziemnego. Nazwa okrętu pochodzi od nazwy miasta o statusie prefektury w prowincji Szantung, położonego nad rzeką Huang He.

*     *     *

PLAN BINZHOU (515) – a Chinese guided missile frigate Type 054A (NATO codename: Jiangkai II), representative a series of multi-purpose frigates, which since 2008 began to enter into the service People Republic China navy. Design of new frigates based on the hull vessels Type 054, while strengthening their electronic equipment and armament, including by applying for the first time in the PRC fleet, using the method of hot start vertical launcher Type HQ-16 (similar in its action as an American Mk41 launcher), designed for firing anti-aircraft and anti-submarine missiles. Another novelty compared to its predecessor is the information system, which compared and managed information about technical condition of the ships an its equipment. From eighteen unit of the series the project was modified and bears since them designation Type 054A+ (modification consisted in replacing the old close-in weapon system Type 730 by new Type 1130 and installation a new sonar models). Since 2009 the Type 054A units  were actively part of the Chinese Task Force sent to waters of the Gulf of Aden and the Mediterranean. The name of the ship comes from the name of the prefecture city in the Shandong province, located on the Huang He river.

*     *     *
  
Fregaty Typu 054A i 054A+ / Type 054A & Type 054A+ Frigates:
  • XUZHOU (徐州)– numer burtowy / pennant number: 530, zakończenie budowy / completed: 27.01.2008, status: aktywny, Flota Wschodniego Morza / active, East Sea Fleet, 
  • ZHOUSHAN (舟山) – numer burtowy / pennant number: 529, zakończenie budowy / completed: -03.01.2008, status: aktywny, Flota Wschodniego Morza / active, East Sea Fleet, 
  • HUANGSHAN (黄山) – numer burtowy / pennant number: 570, zakończenie budowy / completed: 13.05.2008, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet, 
  • HENGYANG (衡阳) – numer burtowy / pennant number: 568, zakończenie budowy / completed: 30.06.2008, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet, 
  • YUNCHENG (运城) – numer burtowy / pennant number: 571, zakończenie budowy / completed: 17.01.2010, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet, 
  • YULIN (玉林) – numer burtowy / pennant number: 569, zakończenie budowy / completed: 01.02.2010, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet, 
  • YIYANG (益阳) – numer burtowy / pennant number: 548, zakończenie budowy / completed: 26.10.2010, status: aktywny, Flota Wschodniego Morza / active, East Sea Fleet, 
  • CHANGZHOU (常州)– numer burtowy / pennant number: 549, zakończenie budowy / completed: 2011, status: aktywny, Flota Wschodniego Morza / active, East Sea Fleet, 
  • YANTAI (烟台) – numer burtowy / pennant number: 538, zakończenie budowy / completed: 09.06.2011, status: aktywny, Flota Północnego Morza / active, North Sea Fleet, 
  • YANCHENG () – numer burtowy / pennant number: 546, zakończenie budowy / completed: 02.02.2012, status: aktywny, Flota Północnego Morza / active, North Sea Fleet, 
  • HENGSHUI (衡水) – numer burtowy / pennant number: 572, zakończenie budowy / completed: 09.07.2012, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet, 
  • LIUZHOU (柳州) – numer burtowy / pennant number: 573, zakończenie budowy / completed: 28.12.2012, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet, 
  • LINYI ()– numer burtowy / pennant number: 547, zakończenie budowy / completed: 22.12.2012, status: aktywny, Flota Północnego Morza / active, North Sea Fleet, 
  • YUEYANG (岳阳) – numer burtowy / pennant number: 575, zakończenie budowy / completed: 03.05.2013, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet,
  •  WEIFANG ()– numer burtowy / pennant number: 550, zakończenie budowy / completed: 2013, status: aktywny, Flota Północnego Morza / active, North Sea Fleet, 
  • SANYA () numer burtowy / pennant number: 574, zakończenie budowy / completed: 2013, status: aktywny, Flota Południowego Morza / active, South Sea Fleet, 
  • HUANGGANG () numer burtowy / pennant number: 577, zakończenie budowy / completed: 2015, status: aktywny, Flota Wschodniego Morza / active, East Sea Fleet, 
  • DAQING () numer burtowy / pennant number: 576, zakończenie budowy / completed: 2015, status: aktywny, Flota Północnego Morza / active North Sea Fleet, 
  • YANGZHOU () – numer burtowy / pennant number: 578, zakończenie budowy / completed: 2015, status: aktywny, Flota Wschodniego Morza / active, East Sea Fleet, 
  • HANDAN () numer burtowy / pennant number: 579, zakończenie budowy / completed: 2015, status: aktywny, Flota Północnego Morza / active North Sea Fleet, 
  • GANZHOU () – numer burtowy / pennant number: 532, zakończenie budowy / completed: 2015, status: w służbie, Flota Wschodniego Morza / in service, East Sea Fleet, 
  • XIANGTAN (湘潭) – numer burtowy / pennant number: 531, zakończenie budowy / completed: 2015, status: w służbie, Flota Wschodniego Morza / in service, East Sea Fleet,
  • BINZHOU () – numer burtowy / pennant number: 515, zakończenie budowy / completed: 2016, status: w służbie, Flota Wschodniego Morza / in service, East Sea Fleet,
  • RIZHAO (日照) – numer burtowy / pennant number: 598, zakończenie budowy / completed: 2018, status: w służbie / in service, Flota Północnego Morza /, North Sea Fleet.

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • wyporność / displacement: 4.053 t.,
  •  długość / length: 134.1 m, 
  • szerokość / beam: 16 m, 
  • zanurzenie / draught:
  • napęd / propulsion: 
    • 4 silniki diesla Shaanxi licencyjny SEMT Pielstick 16, każdy 5700 kW, 7600 HP przy 1084 RPM / 4 Shaanxi licensed SEMT Pielstick 16 PA6 STC diesel engines, each 5700 kW, 7600 HP AT 1084 RPM, 
    • 2 wały napędowe 2 śruby / 2 shafts with 2 propellers,
  • prędkość / speed: 27 węzłów / knots,
  • zasięg / range: 8025 mil morskich / nautical miles,
  • wyposażenie elektroniczne / electronic equipment: 
    • wielofunkcyjny radar trójwspółrzędny Typ 382 / air/surface 3D radar Type 382, 
    • radar kontroli ogniem Typ 344 (Mineral-ME Band Stand) / OTH target acquisition and fire control radar Type 344 (Mineral-ME Band Stand), 
    • 4 radary kierowania strzelaniem pociskami przeciwlotniczymi Typ 345 (MR-90 Front Dome) / 4 sam fire control radars Type 345 (MR-90 Front Dome), 
    • radar przeszukiwania powierzchni Typ MR-36A, pasmo I / surface serach radar Type MR-36A band I, 
    • radar kierowania ogniem działa kal. 76 mm Typ 347G / 76 mm gun fire control radar Type 347G, 
    • 2 radary nawigacyjne Racal model RM-1290, pasmo I / 2 navigation radars Racal model RM-1290, band I, 
    • aktywno/pasywny, średnich częstotliwości sonar MGK-355 / medium frequency active/passive sonar MGK-355, 
    • system dowodzenia ZKJ-4B/6 / combat data system ZKJ-4B/6, 
    • system transmisji danych HN-900 / data link HN-900,
  • systemy walki elektronicznej / electronic warfare systems 
    • system ECM i ESM HZ-100 / ECM & ESM system HZ-100, 
    • system zakłócania naprowadzania pocisków Kashtan-3 / missile jamming system Kashtan-3,
  • uzbrojenie / armament: 
    • 1 x 32 komorowa pionowa wyrzutnia Typu HQ-16 dla pocisków przeciwlotniczych i z. o. p. / 1 x 32-cell VLS Type HQ-16 for anti-aircraft and anti-submarine missilies, 
    • 2 x 4 wyrzutnie pocisków p.okr. / cruise C-803 / 2 x 4-cells launchers for anti-ship / cruise missiles C-803, 
    • 1 x I uniwersalna armata PJ26 kal. 76 mm / 1 x I dual purpose PJ 26 gun, cal. 76 mm, 
    • 2 x VII-o lufowe zestawy obrony bezpośredniej Typ 730 kal. 30 mm / 2 x VII-barrel CIWS Type 730 cal. 30 mm, 
    • 2 x III wyrzutnie torpedowe YU-7 kal. 324 mm / 2 x III-tubes torpedo launchers YU-7 cal. 324 mm, 
    • 2 x VI-o lufowe wyrzutnie rakietowych pocisków przeciw okrętom podwodnym Typ 87 kal. 240 mm/ 2 x VI-barrel anti-submarine rocket launchers Type 87 cal. 240 mm, 
    • 2 x XVIII-o lufowe wyrzutnie flar Typ 726-4 / 2 x XVIII-barrel decoy launchers Type 726-4,
  • wyposażenie lotnicze / aviation equipment, 
    • hangar i lądowisko dla pojedynczego śmigłowca Kamov Ka-28 Helix lub Harbin Z-9C / hangar & landing deck for one helicopter Kamov Ka-28 Helix or Harbin Z-9C,
  • załoga / crew: 165 osób/ persons.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:


*     *     *

Poniżej zdjęcia fregaty PLAN BINZHOU (515) wykonane w Kilonii, 16-17.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)  / Below photos of the frigate PLAN BINZHOU (515) took in Kiel 16-17.06.2018 (to enlarge click on the photo).
































Poniżej: śmigłowiec pokładowy Harbin Z-9C (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: a Harbin Z-9C helicopter (to enlarge click on the photo).  







Poniżej zdjęcia fregaty PLAN BINZHOU (515) przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, 23.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the frigate PLAN BINZHOU at Pomorskie quay in Gdynia on 23.06.2018 (to enlarge click on the photo).














Poniżej zdjęcia fregaty PLAN BINZHOU (515) przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni 23.06.2018 r., zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the frigate PLAN BINZHOU (515) at Pomorskie quay in Gdynia on 23.06.2018, photos made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




















Poniżej zdjęcia fregaty PLAN BINZHOU (515) nocą przy nabrzeżu Pomorskim w Gdyni 23.06.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the frigate PLAN BINZHOU (515) at at night at Pomorskie quay in Gdynia on 23.06.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia fregaty PLAN BINZHOU (515) na paradzie morskiej na redzie Gdyni, zorganizowanej z okazji 100-lecia utworzenia Polskiej Marynarki Wojennej 24.06.2018 r. (by powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the frigate PLAN BINZHOU (515) at the maritime parade on the roadstead of Gdynia, organized on the occasion of the 100th anniversary of the establishment of the Polish Navy on 24.06.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia fregaty PLAN BINZHOU (515) powracającej z parady morskiej do Gdyni 24.06.2018 aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the frigate PLAN BINZHOU (515) returning to Gdynia from the maritime parade on 24.06.2018 (to enlarge click on the photo).















Poniżej: Dowódca okrętu Huang Kai oraz Komisarz polityczny Su Qinfeng schodzą na brzeg zaraz po zacumowanu fregaty (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: Commanding officer Huang Kai and the Political commisar Su Qinfeng go ashore shortly after the frigate was moored (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia fregaty PLAN BINZHOU opuszczającej Gdynię 27.06.2018, zdjęcia jednostki autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the frigate PLAN BINZHOU leaving Gdynia on 27.06.2018, photos made by Mr. Andrzej Patro  to (enlarge click on the photo).
























Poniżej broszurka informacyjna o fregacie PLAN BINZHOU (515) (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below an information brochure about the frigate PLAN BINZHOU frigate (515) (to enlarge click on the photo).




wtorek, 26 czerwca 2018

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 11 - ŁAŃCUT ex EUROPAFÄRJAN SYD ex EUROPAFÄRJAN IV ex OLIVER TWIST ex NILS HOLGERSSON



m/f ŁAŃCUT ex EUROPAFÄRJAN SYD ex EUROPAFÄRJAN IV ex OLIVER TWIST ex NUILS HOLGERSSON (IMO: 6705080, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SQNQ, bandera: Polska, port macierzysty: Kołobrzeg) – prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez niemiecką stocznię Lübecker Flender-Werke AG z Lubeki na zamówienie niemieckiego armatora TT-Line GmbH & Co. KG. z Hamburga jako NILS HOLGERSSON. W 1975 roku pozostając wciąż u tego samego armatora prom zmienił dotychczasową nazwę na OLIVER TWIST. Od 1978 roku pozostając w czarterze Lion Ferry Ab a następnie DFDS A/S prom nosił nazwy EUROPAFÄRJAN IV i EUROPAFÄRJAN SYD. W dniu 21 października prom został zakupiony przez polskiego armatora Polska Żegluga Morska (Polsteam) ze Szczecina, który po zmianie nazwy na ŁAŃCUT (ceremonia nadania imienia miała miejsce w dniu 25 października) przekazał go następnie na zasadzie bare-boat charter Polskiej Żegludze Bałtyckiej z Kołobrzegu. W tym samym miesiącu prom został wprowadzony na linię Świnoujście – Kopenhaga – Travemünde. W kolejnych latach ŁAŃCUT obsługiwał następujące połączenia: Świnoujście – Kopenhaga i Świnoujście – Ystad. W międzyczasie po spłaceniu zobowiązań w dniu 25 czerwca 1990 roku właścicielem promu została Polska Żegluga Bałtycka (Polferries). W kwietniu 1994 roku sprzedany maltańskiemu armatorowi European Seaways Inc z Valletty, który przemianował go na EUROPEAN PRIDE. W kolejnych latach były ŁAŃCUT jeszcze kilkakrotnie zmieniał nazwę oraz właściciela, kończąc swoją służbę jako HERMES V w dniu 22 października 2003 roku na plaży w indyjskim Alangu.
Z ważniejszych wydarzeń z życia jednostki, warto wspomnieć o:
  • 02.1978 – kolizji we mgle z duńskim statkiem rybackim SINNE NORDFISK, który w następstwie odniesionych uszkodzeń zatonął.
Krótka historia budowy:
  • Numer budowy: 562,
  • Wodowanie: 21.12.1966,
  • Zdanie: 01.06.1967.
*      *      *

m/f ŁAŃCUT ex EUROPAFÄRJAN SYD ex EUROPAFÄRJAN IV ex OLIVER TWIST ex NUILS HOLGERSSON (IMO: 6705080, MMSI: ---, call sign: SQNQ, flag: Polska, home port: Kołobrzeg)passenger and car ferry built by the German shipyard Lübecker Flender-Werke AG from Lübeck on order German shipowner TT-Line GmbH & Co. KG from Hamburg as NILS HOLGERSSON. In 1975, still remaining with the same owner, the ferry changed its current name to OLIVER TWIST. Since 1978, staying in the Lion Ferry Ab charter and then DFDS A/S charter, the ferry was called EUROPAFÄRJAN IV and EUROPAFÄRJAN SYD. On October 21, 1985, the ferry was purchased by the Polish shipowner Polska Żegluga Morska (Polsteam) from Szczecin, which after changing its name to ŁAŃCUT (ceremony of naming took place o October 25) then transferred it on a bare-boat charter to the Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) from Kołobrzeg. In the same month the ferry was introduced to the Świnoujście – Copenhagen – Travemünde line. In subsequent years ŁAŃCUT served the following connections: Świnoujście – Copenhagen and Świnoujście – Ystad. In the meantime, after repayment of obligations on June 25, 1990, the Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) became the owner of the ferry. In April 1994 the ferry was sold to the Malta shipowner European Seaways Inc. from Valetta, who renamed it to EUROPEAN PRIDE. In the following years, former ŁAŃCUT changed its name and owner several times, ending its service as HERMES V on October 22, 2003 on the beach in Indian Alang. Of the more important events in the life of the unit it is worth mentioning:
02.1978 – a collison in the mist with the Danish fishing vessel SINNE NORDFISK, which sank due to the damage.
A short history of build:
  • Yard number: 562, 
  • Launch date: 21.12.1966, 
  • Delivery date: 01.06.1967.

*      *      *

Zatrudniony na linach / Employed on the routes:
  • Travemünde – Trelleborg (01.06.1967 – 10.04.1975),
  • Østersøen – Travemünde (05.1975 – 1976),
  • Travemünde – Helsingborg (22.10.1976 – 04.1978),
  • Varberg – Grenaa (10.04.1978 – 12.1978),
  • Helsingborg – Grenaa (12.1978 – 10.1985),
  • Świnoujście – Ystad; Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen; Świnoujście – Kopenhaga ./ Copenhagen – Travemünde (10.1985 – 04.1994),
  • Brindisi – Patras – Cesme (06.1994 – 1997),
  • Bari – Cesme (1997 – 1998),
  • Igoumentisa – Bari (1998 – 1999),
  • Włochy / Italy – Albania – Grecja / Greece (07.1999 – 08.2003.

*      *      *

Nazwy jednostki / Unit names:
  • 01.06.1967 – 10.04.1975: NILS HOLGERSSON,
  • 10.04.1975 – 18.04.1978: OLIVER TWIST,
  • 18.04.1978 – 19.10.1983: EUROPAFARJAN IV,
  • 19.10.1983 – 21.10.1985: EUROPAFARJAN SYD,
  • 21.10.1984 – 18.04.1994: ŁAŃCUT,
  • 18.04.1994 – 13.11.1998: EUROPEAN PRIDE,
  • 13.11.1998 – 17.06.1999: NETTUNO,
  • 17.06.1999 – 14.01.2001: HERMES,
  • 14.01.2001 – 22.10.2003: HERMES V.


*      *      *

Armatorzy, operatorzy, czarterujący / Shipowners / operators, charterers:
  • TT-Line & Co. KG, Hamburg (01.06.1967 – 1968),
  • Partenreederei M.S. Nils Holgerson (TT-Line), Niemcy / Germany (1968 – 10.04.1975),
  • Partenreederei M.S. Oliver Twist (TT-Line), Niemcy / Germany (10.04.1975 – 21.10.1985),
  • Czarter / Charter: Lion Ferry Ab, Halmstad (19.04.1978 – 01.03.1981),
  • Czarter / Charter: DFDS A/S, Dania / Denmark (01.03.1981 – 19.10.1983),
  • Polska Żegluga Morska (Polsteam), Szczecin (21.10.1978 – 25.06.1990),
  • Czarter / Charter: Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg (21.10.1978 – 25.06.1990),
  • Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), Kołobrzeg (25.06.1978 – 04.1994),
  • European Seaways Inc., Valletta (04.1994 – 13.11.1998),
  • Ocean Crest Shipping Company Ltd., Valletta (13.11.1998 – 17.06.1999),
  • Disegno Mar. Ltd., Valletta (17.06.1999 – 2003).

*      *      *
Siostrzane Jednostki / Sister units:
  • NUSA PEJUANG ex ST CLAIR II ex ST CLAIR ex TERJE VIGEN ex S.F. PANTHER ex PETER PAN (IMO: 6504553) – numer budowy / yard numer: 550, wodowanie / launched: 30.10.1964, zdanie / delivery: 12.03.1965, los / fate: złomowany w stoczni R.K. Engineering w Mumbaju (Indie) w 1998 r. / scrapped in Shipyard R.K. Engineering in Mumbai (India) in 1998.

*      *      *

Dane techniczne / technical data:
  • Wyporność / Tonnage: BRT: 7.145 t, DWT: 1.183 t., 
  • Wymiary ( d x sz x z) Dimensions (l x b d): 123,25 x  18,03 x 4,70 m, 
  • Kadłub / Hull:  
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull,
    • materiał kadłuba / hull material: steel,
  • Napęd / Propulsion:  
    • 2 x silniki diesla / 2 diesel engines: Ottensenser – Pielstick 12PC2V, łączna moc / total power: 7.490 kW / 10.180 KM/HP,
    • śruby / propellers: 2,
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 515 kW (700 KM / HP),
  • Prędkość / Speed: 21,0 węzłów/ knots,
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo area: 
    • pokład samochodowy / car deck: 1
    • długość linii ładunkowych / ro/ro lanes 375 m,
    • pojemność ładunkowa / cargo capacity:
      • auta / cars: 230,  
      • naczepy / trailers: 20,
  • Urządzenie załadunkowe / Cargo handling:
    • rampa dziobowa / bow ramp: 1,
    • rampa rufowa / stern ramp: 1,
    • furty na prawej burcie / doors on starboard side: 2
  • Pasażerowie / Passengers: 850 os. / pers (350 miejsc w kabinach / 350 in cabbins).
  • Załoga / Crew: 80 os. / pers.

*      *      *

Bibiliografia / Bibiliography

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT autorstwa Pana Sigismunda Lietki , kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f ŁAŃCUT made by Mr. Sigismund Lietka, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):


Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT, Gdańska, lata 80-te, autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f ŁAŃCUT, Gdańsk, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):


Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT, autorstwa Pana Clausa Rothe, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f  ŁAŃCUT, made by Mr. Claus Rothe, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):


Poniżej zdjęcie m/f ŁAŃCUT jeszcze jako OLIVER TWIST, autor nieznany, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f ŁANCUT still as OLIVER TWIST, author unknown, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):