m/f WILANÓW
ex KRONPRINS CARL GUSTAF (IMO: 6606234, MMSI: ---, call sign: ---, bandera: Polska,
port macierzysty: Kołobrzeg)
prom pasażersko – samochodowy zbudowany przez
niemiecką stocznię Werft Nobiskrug GmbH z Rendsburga na zamówienie
szwedzkiego
armatora Bonnierföretagen Ab (Lion Ferry) jako KRONPRINS CARL GUSTAF. W
marcu
1975 roku zakupiony przez polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne z
Gdyni,
który po zmianie nazwy na WILANÓW (ceremonia nadania imienia odbyła się w
dniu 30 czerwca, zaś matką chrzestną promu została Pani Wanda Boniecka –
Malesa), wprowadził go na linię Świnoujście – Ystad. Pierwszymi
dowódcami promu (pracującymi w systemie zmianowym) byli: kpt. Krzysztof
Meissner i kpt. Bolesław Rakowski. W dniu 31 marca 1977 roku w wyniku
reorganizacji floty, co związane było z utworzeniem Polskiej
Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu, WILANÓW tak jak i inne promy
trafił
pod jej skrzydła. W tym samym roku prom rozpoczął trwającą do 1979 roku
pracę na linii
Świnoujście – Kopenhaga / Rønne / Ystad. Od 1979 roku aż do sprzedaży w
1997
roku WILANÓW pływał na następujących liniach: Świnoujście – Kopenhaga,
Świnoujście – Kopenhaga – Travemünde, Gdynia – Oxelösund / Nynäshamn. W
kwietniu
1997 roku sprzedany chorwackiemu armatorowi
SEM Maritime Company (SMC, Blue Line) ze Splitu, który przemianował go na SPLIT
1700. W barwach nowego armatora prom obsługiwał następujące połączenia: Split –
Ancona i Vis- Hvar – Ancona. W październiku 2010 roku sprzedany na złom do indyjskiej
stoczni złomowej w Alangu. Na miejsce złomowania dawny WILANÓW dotarł w dniu 2 grudnia zaś
osiem dni później (10 grudnia) został wprowadzony na brzeg, celem przeprowadzenia
prac rozbiórkowych. Z ważniejszych wydarzeń z życia promu warto wspomnieć
o:
- 05.07.1977 – kolizji w porcie
Świnoujście z cumującym przy nabrzeżu Władysława IV jachtem s/y ZEW MORZA,
w wyniku której ten doznał rozległych uszkodzeń,
- 12.1981 – wejściu na mieliznę u wybrzeży Szwecji, z której to w dniach 10 – 13 grudnia został ściągnięty przy pomocy holowników KORAL, TAJFUN i ROSOMAK,
- 1989 – udziale w filmie „Ostatni
Prom” reżyserii Pana Waldemara Krzystka, w którym WILANÓW zagrał rolę
tytułowego promu kierującego się w przededniu ogłoszenia Stanu Wojennego
do portu w Hamburgu,
- 1991 – przeprowadzonej w Gdańskiej Stoczni Remontowej przebudowie i modernizacji,
- 03.1994 –
kolizji na wodach Sundu z duńskim trawlerem rybackim SKAWBOEN, który
zakleszczony na dziobnicy promu dotarł wraz z nim do Kopenhagi.
Krótka
historia budowy:
- Numer budowy: 646,
- Wodowanie: 26.01.1966,
- Zdanie: 12.05.1966.
* * *
m/f WILANÓW
ex KRONPRINS CARL GUSTAF (IMO: 6606234, MMSI: ---, call sign: ---, flag: Poland,
port of registry: Kołobrzeg)
passenger and car ferry built by the German shipyard Werft
Nobiskrug GmbH from Rendsburg on order Swedish shipowner
Bonnierföretagen Ab
(Lion Ferry) as KRONPRINS CARL GUSTAF. In March 1975, purchased by the
Polish
shipowner Polskie Linie Oceaniczne – PLO (Polish Ocean Linies) from
Gdynia,
which after changing its name to WILANÓW (the ceremony of giving the
name took place on 30 June, and the godmother of the ferry was Mrs.
Wanda Boniecka –
Malesa), introduced it to the Swinoujście –
Ystad route. The first commanders of the ferry (working in shift system)
were Cpt. Krzysztof Meissner and Cpt. Bolesław Rakowski. On March 31,
1977 as a result of the reorganization of the fleet, which was related
with the establishment of the Polska Żegluga Bałtycka (Polferries)
company based in Kołobrzeg, WILANÓW like other ferries, came under its
wings. In the same year, the ferry began operating until 1979, on the
Świnoujście – Copenhagen /
Rønne / Ystad line. From 1979 until the sale in 1997 WILANÓW sailed on
the following
routes: Świnoujście – Copenhagen, Świnoujście – Copenhagen – Travemünde,
Gdynia
– Oxelösund / Nynäshamn. In April 1997, the ferry was sold to the
Croatian
shipowner SEM Maritime Company (SMC, Blue Line), from Split, which
changed its
name to SPLIT 1700. In the colors of the new owner, the ferry operated
on the
following routes: Split – Ancona and Vis – Hvar – Ancona. In October
2010 sold for scrap to the Indian shipyard in Alang. On place the former
WILANÓW
arrived on December 2, and eight days later (December 10), it was put
ashore
to carry out the demolition works. Of the more important events in the
life of
the ferry, it is worth mentioning:
- 05.07.1977 – a collison in the
port of Świnoujście with a moored at the Władysława IV quay yacht s/y ZEW
MORZA, as a result of which he suffered extensive damage,
- 12.1981 –
grounding off the coast of Sweden, from which on December 10 - 13 it
was brought with the help of tugs: KORAL, TAJFUN & ROSMAK,
- 1989 – participation in the movie
„Last Ferry”, directed by Mr. Waldemar Krzystek, in which WILANOW played the
role of the title ferry headed on the eve of the announcement of Martial
Law in Poland to the port of Hamburg.
- 1991 – reconstruction and modernization carried out at the Gdańsk Ship Repair Yard,
- 03.1994 –
collision in the waters of Sund with the Danish fishing trawler
SKAWBOEN, which stuck on the ferry`s bow, reached Copenhagen with him.
A short
history of build:
- Yard number: 646,
- Launch date: 26.01.1966,
- Delivery date: 12.05.1966.
* * *
Zatrudniony na linach / Employed on
the routes:
- Halmstad – Kopenhaga /
Copenhagen – Travemünde (14.05.1966 – 12.1966),
- Helsingborg – Kopenhaga /
Copenhagen – Travemünde (09.01.1967 – 21.01.1969),
- Malmö – Travemünde (22.01.1969 –
1975),
- Świnoujście – Ystad (1975 –
1977),
- Świnoujście – Kopenhaga (Copenhagen) /
Rønne / Ystad,
- Świnoujście – Kopenhagen /
Copenhagen,
- Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen
– Travemünde,
- Gdynia – Oxelösund / Nynäshamn,
- Split – Ankona / Ancona (06.1997
– 04.2010),
- Vis – Hvar – Ankona / Ancona (1999
– 04.2010).
* * *
Armatorzy, operatorzy, czarterujący
/ Shipowners / operators, charterers:
- Bonnierföretagen Ab (Lion
Ferry), Halmstad, Szwecja / Sweden (12.05.1966 – 1971),
- Operator: Trave Line og Lion Ferry
(09.01.1967 – 21.01.1969),
- Czarter
/ Charter: SJ
(Statens Järnvägar), Szwecja / Sweden (22.01.1969 – 1972),
- Lion Ferry Ab, Halmstad,
Szwecja / Sweden (1971 – 04.1975),
- Czarter
/ Charter: Rederi
AB Öresund, Malmö, Szwecja / Sweden (1972 – 1975),
- Polskie Linie Oceaniczne – PLO (Polish
Ocean Lines), Gdynia, Polska / Poland (04.1975 – 1977),
- Polska Żegluga Bałtycka
(Polferries), Kołobrzeg, Polska / Poland (1977 – 04.1997),
- SEM Maritime Company (SMC, Blue
Line), Split, Chorwacja / Croatia (04.1997 – 10.2010).
* * *
Siostrzane Jednostki / Sister units:
- TIAN KUN ex ORIENT STAR ex IONIAN
STAR ex LEIF EIRIKSSON ex PRINS BERTIL (IMO: 6408163) – numer budowy /
yard numer: 635, wodowanie / launched: 14.01.1964, zdanie / delivery:
20.04.1964, los / fate: złomowany w 2001 r. / scrapped in 2001,
- SCUTARI IV ex EUROFAS ex AULONA
ex CALYPSO II ex LUCINDA ex CEFALONIAN SKY ex EUROPRINCES ex CALYPSO ex
WAWEL ex GUSTAV VASA (IMO: 6507490) – numer budowy / yard numer: 641,
wodowanie / launched: ---, zdanie / delivery: 10.04.1965, los / fate: złomowany
w 01.12.2004 r. w Aliadze (Turcja) / scrapped in Aliaga (Turkey) 01.12.2004,
- TIAN PENG ex FARAH I ex FARAH
ex MUNSTER (IMO: 6812522) – numer budowy / yard numer: 657, wodowanie /
launched: 25.01.1968, zdanie / delivery: 03.05.1968, los / fate: złomowany
w 2001 r. / scrapped in 2001,
- DERIN DENIZ ex HAPPY DOLPHIN ex
SPIRIT OF INDEPENDENCE ex CARIBIA VIVA ex CORSICA VIVA I ex DOMINICAN VIVA
ex CORSICA VIVA ex INNISFALLEN (IMO: 6905446) – numer budowy / yard numer:
660, wodowanie / launched: 07.12.1968, zdanie / delivery: 28.03.1969, los
/ fate: złomowany w Alangu (Indie) 17.10.2004 r. / scrapped in Alang
(India) 17.10.2004.
* * *
Dane
techniczne / technical data:
- Wyporność / Tonnage: GT: 6.474
t, DWT: 1.118 t.,
- Wymiary ( d x sz x z)
Dimensions (l x b d): 110,20 x 17,63 x 4,37 m,
- Kadłub / Hull:
- typ / type: jednoposzyciowy /
single hull,
- materiał kadłuba / hull
material: steel,
- Napęd / Propulsion:
- 4 x silniki diesla / 4 diesel
engines: MAN V9V 30/45, łączna moc / total power: 8.385 kW kW,
- śruby / propellers:
2,
- Prędkość / Speed: 21,5 węzła/
knots,
- Przestrzeń ładunkowa / Cargo
area:
- długość linii ładunkowych /
ro/ro lanes ?,
- pojemność ładunkowa / cargo
capacity:
- auta / cars: 154,
- naczepy / trailers: 24,
- Pasażerowie / Passengers: 900 os.
/ pers.
- Załoga / Crew: --- os. / pers.
* * *
Bibiliografia
/ Bibiliography
* * *
Poniżej
zdjęcie m/f KRONPRINS CARL GUSTAF autorstwa Schifffotos Jansen, Hamburg, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f KRONPRINS CARL GUSTAF made by Schifffotos Jansen, Hamburg, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej
zdjęcie m/f KRONPRINS CARL GUSTAF, materiały prasowe, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f KRONPRINS CARL GUSTAF, press materials, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej
zdjęcie m/f WILANÓW autorstwa Pana Clausa Rothe, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WILANÓW made by Mr. Claus
Rothe, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej
zdjęcie m/f WILANÓW autorstwa Pana Ralfa Gierke, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WILANÓW made by Mr. Ralf
Gierke, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej
zdjęcie m/f WILANÓW, 1990 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, kolekcja
Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WILANÓW,
1990, made by Mr. Waldemar Danielewicz, a collection of Mr. Andrzej Patro (to
enlarge, click on the photo):
Poniżej
zdjęcie m/f WILANÓW po przebudowie w 1991 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby
powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo m/f WILANÓW after rebuild in
1991, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej pocztówka
m/f WILANÓW, zdjęcie autorstwa Pana J. Uklejewskiego, wydawca: Krajowa Agencja
Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) /
Below a postcard of m/f WILANÓW, photo made by Mr. J. Uklejewski, editor:
Krajowa Agencja Wydawnicza, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge,
click on the photo):
Poniżej pocztówka
m/f WILANÓW, zdjęcie autorstwa Pana Stefana Markiewicza, wydawca: Centralna
Agencja Fotograficzna, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na
zdjęcie ) / Below a postcard of m/f WILANÓW, photo made by Mr. Stefan
Markiewicz, editor: Centralna Agencja Fotograficzna, a collection of Mr.
Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):
Poniżej pocztówka
m/f WILANÓW, zdjęcie autorstwa Pana M. Jasieckiego, wydawca: Krajowa Agencja
Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) /
Below a postcard of m/f WILANÓW, photo made by Mr. M. Jasiecki, editor: Krajowa
Agencja Wydawnicza, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the
photo):
Poniżej pocztówka
m/f WILANÓW, akwarela autorstwa Pana Adama Werki, wydawca: Krajowa Agencja
Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) /
Below a postcard of m/f WILANÓW, watercolor made by Mr. Adam Werka, editor:
Krajowa Agencja Wydawnicza, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge,
click on the photo):