SILESIA (IMO: 7516773, MMSI: ?, sygnał wywoławczy: C6PT5, bandera: Wyspy Bahama, port
macierzysty: Nassau) – prom pasażersko –
samochodowy zbudowany przez Stocznię im.
Adolfa Warskiego w Szczecinie w ramach serii 7 jednostek zamówionych w
lutym 1975 roku przez polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. W
1977 roku kontrakt został przejęty przez utworzoną rok wcześniej Polską
Żeglugę Bałtycką z siedzibą w Kołobrzegu. W dniu 26 czerwca 1979 roku
prom został przejęty przez armatora a następnie wprowadzony na linię Świnoujście –
Ystad. Pierwszym dowódcą m/f SILESIA został kpt. Krzysztof Meissner, którego
zmiennikiem był kpt. Lech Jasiński. W kolejnych latach prom obsługiwał
następujące trasy: Gdańsk – Karlskrona i Gdańsk – Nynäshamn – Helsingfors (Helsinki). Od czerwca 1983 roku do kwietnia 1985 roku wyczarterowany tunezyjskiemu armatorowi CoTuNav, dla którego obsługiwał połączenia: Tunis – Genua i Tunis – Valetta – Livorno – Pireus. W trakcie trwania czarteru 1 lipca 1983 roku SILESIA została zakupiona przez Polską Żeglugę Morską ze
Szczecina, która następnie na okres 10 lat wyczarterowała ją Polskiej
Żegludze Bałtyckiej. Po zakończeniu czarteru dla CoTuNav, prom ponownie został wyczarterowany – tym razem włoskiemu armatorowi Grimaldi – Siosa, dla którego to pomiędzy majem 1985 roku a październikiem 1986 roku obsługiwał połączenie Genua – Koryska – Porto Torres (Sardynia). Dwudziestego trzeciego marca 1987 roku prom ponownie stał się własnością PŻB. Od powrotu z czarteru SILESIA obsługiwała następujące połączenia: Świnoujście – Kopenhaga – Travemünde, Świnoujście – Kopenhaga / Rønne / Ystad, Gdańsk – Nynäshamn, Świnoujście – Ystad i na sam koniec eksploatacji w barwach PŻB ponownie Gdańsk –
Nynäshamn. W lipcu 2005 roku prom został sprzedany greckiemu armatorowi
GA Ferries z Pireusu. W dniu 30 sierpnia SILESIA wyruszyła w rejs do
Pireusu, przybywając na miejsce w dniu 15 września. W tym samym miesiącu
prom został odsprzedany przedsiębiorstwu Asteron Trade Corp. z Panamy
(spółka powiązana z ukraińskim armatorem UkrFerry), zmieniając
jednocześnie nazwę na FELICIA. W listopadzie tego samego roku nazwa
promu uległa ponownej zmianie tym razem na YUZHNAYA PALMYRA. Od 2006
roku prom obsługiwał połączenie Istambuł –
Odessa, po czym w maju 2008 roku został wyczarterowany hiszpańskiemu
armatorowi Iscomar, dla którego pod nazwą BEGONA DEL MAR do stycznia
2009 roku obsługiwał połączenie Valencia – Ibiza. Po powrocie do starego armatora prom ponownie został zatrudniony na linii Istambuł –
Odessa. W grudniu 2010 roku dawna SILESIA została sprzedana włoskiemu
armatorowi South Adriatic Shipping Line z Bari, otrzymując nową nazwę
ADRIATICA I. Od stycznia 2011 roku do września 2012 roku prom
zatrudniony był na linii Bari –
Durres. Okres pomiędzy końcówką 2012 a 2016 rokiem dawna SILESIA
spędziła głównie stojąc na sznurku, oczekując na ewentualnego nabywcę
lub zatrudnienie. W październiku 2016 roku nowym właścicielem promu
została firma Galaxy Maritime SA z Aten (European Seaways Inc.), która
przemianowała go na GALAXY oraz skierowała na generalny remont do
stoczni w Drapetsona. W kwietniu 2017 roku prom został wyczarterowany
armatorowi z Wysp Owczych - Strandfaraskip Landsins z Torshavn, dla
którego to pomiędzy 22 kwietnia a 14 maja obsługiwał połączenie pomiędzy
Tvoroyri a Torshavn. Obecnie dawna SILESIA obsługuje połączenie
Brindisi – Corfu – Igoumenitsa.
* * *
SILESIA (IMO: 7516773, MMSI: ?, call sign: C6PT5, flag: Bahamas, port of registry: Nassau) – passenger – car ferry built by the Shipyard Adolf Warski in Szczecin as a part of a series of 7 units ordered in February 1975, by the Polish
shipowner Polish Ocean
Lines from Gdynia. In 1977, the contract was taken over by the
Polska Żegluga Bałtycka (Polish Baltic Shipping – Polferries)
established in Kołobrzeg a year earlier. On June 26, 1979, the ferry was taken over by the shipowner and then
introduced on the Swinoujscie – Ystad route.
The first commander of the m/f SILESIA was Cpt. Krzysztof Meissner, whose
alternate was Cpt. Lech Jasiński. In subsequent years, the ferry served
the following routes: Gdansk – Karlskrona and Gdansk – Nynäshamn –
Helsingfors (Helsinki). From June 1983 to April 1985, chartered by the
Tunisian shipowner CoTuNav, for whom the ferry served following
routes: Tunis – Genua and Tunis – Valetta – Livorno – Piraeus. On the July 1st , 1983, SILESIA was purchased by Polska Żegluga Morska
(Polish Steamship Company – Polsteam) from Szczecin, which then
chartered she for a period of 10 years to Polska
Żegluga Bałtycka. After the end of the charter for CoTuNav, the ferry was again chartered – this time to the Italian shipowner Grimaldi – Siosa, for whom between May 1985 and October 1986 he served the connection Genoa – Corsica – Porto Torres (Sardinia). On the March 27, 1987, the ferry again became the property
of PŻB. Since the return from the charter SILESIA served the following routes: Swinoujscie – Copenhagen – Travemünde, Swinoujscie – Copenhagen / Rønne / Ystad, Gdansk – Nynäshamn, Swinoujscie – Ystad and at the end of operation in the colours of PZB again Gdansk –
Nynäshamn. In July 2005 sold to the Greek shipowner GA Ferries SA from
Piraeus. On August 30, the ferry left Swinoujscie going on a cruise to
Piraeus, arriving in place on September 15. In the same month, SILESIA
was re-sold to Asteron Trade Corp. from Panama (a company associated
with the Ukrainian shipowner UkrFerry), changing the name to FELICIA. In
November of the same year the name of the ferry changed again, this
time to YOUZHNAYA PALMYRA. Since 2006, the ferry served the connection
Istambul – Odessa, then im May 2008
it was chartered to the Spanish shipowner Iscomar, for whom under the
name BEGONA DEL MAR until January 2009 served the connection Valencia – Ibiza. After returning to the old shipowner, the ferry was re-employed on the Istambul –
Odessa route. In December 2010, the former SILESIA was sold to the
Italian shipowner South Adriatic Shipping Line from Bari, receiving the
new name ADRIATICA I. From January 2011 to September 2012, the ferry was
employed on the Bari –
Durres route. The period between the end of the 2012 and 2016, the
former SILESIA spent on laid-up, waitnig for a potential buyer or
employment. In October 2016, the new owner of the ferry was Galaxy
Maritime SA from Athens (European Seaways Inc.), which changed it name
to GALAXY and directed it to a general renovation to the Greek shipyard
in Drapetsopna. In April 2017, the ferry was chartered to a shipowner
from the Faroe Islands - Strandfaraskip Landsins from Torshavn, for whom
between April 22 and May 14 he served the route Tvoroyri – Torshavn. Currently, the ferry served the connection between Brindisi – Corfu – Igoumentisa.
* * *
Promy projektu B490 / Ferries project B490:- POMERANIA / DALMATIA – IMO: 7516761, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/I/1, wodowany / launched: 31.05.1977 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Barbara Polak), zakończenie budowy / build end: 31.05.1978, los / fate:złomowany / scrapped,
- SILESIA / FELICIA / YUZHNAYA PALMYRA / BEGONA DEL MAR / YUZHNAYA PALMYRA / ADRIATICA I / GALAXY – IMO: 7516773, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/I/2, wodowany / launched: 24.03.1978 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Bożena Hager – Małecka), zakończenie budowy / build end: 29.06.1979, los / fate: w służbie / in service,
- MASOVIA / ANKARA – IMO: 7615672, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/II/3, wodowany / launched: 12.12.1981 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Irena Santor), zakończenie budowy / build end: 10.06.1983, los / fate: w służbie / in service,
- SAMSUN (pierwotna nazwa CRACOVIA) – IMO: 7615684, stoczniowy numer budowy / yard number: B490/III/4, wodowany / launched: 31.08.1984 (matka chrzestna / godmother: Mrs. Mera Tuluman), zakończenie budowy / build end: 06.1985, los / fate: w służbie / in service,
- ISKENDERUN / A1600 – IMO: 8417390, stocznia / yard: Turkiye Gemi Sanayii S.A., Camialti numer budowy / yard number: 229, wodowany / launched: 06.06.1987, zakończenie budowy / build end: 08.1991, los / fate: w służbie / in service,
* * *
Zatrudniona w obsłudze linii / Employed to operate the line:
- Świnoujście – Ystad (06.1979 – 1983),
- Gdańsk – Karlskrona, Gdańsk – Nynäshamn – Helsinki (06.1979 – 1983),
- Tunis – Genua / Genova (07.1983 – 1985),
- Tunis – Valetta – Livorno – Pireus (07.1983 – 1985),
- Genua (Genova) – Korsyka / Corsica – Porto Torres (05.1985 – 10.1986),
- Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen – Travemünde (02.04.1987 – 27.11.1987),
- Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen – Travemünde (25.05.1988 – 13.10.1988),
- Świnoujście – Kopenhaga / Copenhagen / Rønne / Ystad (04.1997 – 2000),
- Gdańsk – Nynäshamn (2000 – 2003),
- Świnoujście – Ystad (17.07.2003 – 2005),
- Gdańsk – Nynäshamn (02.2005 – 03.2005),
- Istambuł / Istambul – Odessa (2006 – 2008),
- Valencia – Ibiza (05.2008 – 01.2009),
- Istambuł / Istambul – Odessa (27.07.2009 – 12.09.2009),
- Bari – Durres (16.01.2011 – 27.09.2011),
- Bari – Durres (06.2012 – 09.2012),
- Torshavn – Tvoroyri (21.04.2017 – 15.05.2017),
- Brindisi – Corfu – Igoumenitsa.
* * *
Dane techniczne /
technical data:
- Wyporność / Tonnage: 12.087 GT / 1.856DWT,
- Wymiary (d x s x z) / Dimensions (l x b x d): 127,44 x 21,70 x 5.64 m,
- Kadłub / Hull:
- typ / type: jednoposzyciowy / single hull,
- materiał kadłuba / hull material: steel,
- grodzie / bulkheads: 12,
- przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 12,
- liczba pokładów / deck number: 2,
- liczba pokładów ciągłych / continous decks: 2,
- Napęd / Propulsion:
- silnik główny / main engine: 4 x 6 cylindrowe silniki diesla / 4 x 6 cylinders diesel engines ZUT Zgoda Świętochłowice Zgoda-Sulzer model: 6ZL 40/48, łączna moc / total power: 12.600 kW,
- zespoły prądotwórcze / power generators: 3 x generatory główne / main generators: każdy /each: 664 kW – 1060 HP - 830 kVA,
- śruba / propeller: 2,
- ster / rudder: 1,
- Prędkość / Speed: 20,5 węzła/ knots,
- Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
- długość linii ładunkowej / ro/ro lanes: 468 m,
- pojemność ładunkowa / cargo capacity:
- auta / cars: 277,
- TIR: 26,
- Wyposażenie ro/ro / Ro/ro equipment:
- rampy załadowcze:
- 1: 4.5 x 4.5 x 0,
- 1 x starboard 8.0 x 4.5 x 0,
- Pasażerowie / Pax:
- liczba pasażerów: 1000 w tym 478 os. w 148 kabinach / number of passengers: 1000 including 478 people in 148 cabbins,
- Urządzenia za i wyładunkowe / Cargo handling: brak / gearless.
* * *
Bibliografia / Bibliography:
- http://grosstonnage.com
- http://www.veristar.com
- www.faktaomfartyg.se
- http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3
- Krzysztof Adamczyk, Jerzy Drzemczewski, Bohdan Huras - Polskie Linie Oceaniczne Album Floty 1951 - 2011, Pomorska Oficyna - Wydawniczo - Reklamowa Porta-Mara,
* * *
Poniżej zdjęcia m/f SILESIA / Below photos m/f SILESIA (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to
enlarge, click on the photo):
m/f SILESIA, Ystad 1994 ,
zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro / m/f SILESIA, Ystad 1994, photos made by Mr.
Andrzej Patro.
m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa Pana Clausa Rothe, kolekcja Pana Andrzeja Patro / m/f SILESIA, photo made by Mr Claus Rothe, a collection of Mr. Andrzej Patro.
m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa Pana Clausa Rothe, kolekcja Pana Andrzeja Patro / m/f SILESIA, photo made by Mr Claus Rothe, a collection of Mr. Andrzej Patro.
m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa Pana Andy Pola, Gdańsk 17.05.2003 r. / m/f SILESIA, photo made by Mr Andy Pol, Gdansk 17.05.2003 r. .
Poniżej: pocztówka
m/f SILESIA, akwarela autorstwa Pana Adama Werki, wydawca: Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja
Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of m/f SILESIA, watercolor made by Mr Adam Werka, publisher: Krajowa Agencja Wydawnicza, a collection
of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: pocztówka
m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa K. Ratajezyk, wydawca: AB Ystads Centrallryckeri,
kolekcja Pana Andrzeja
Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of m/f
SILESIA, photo made by K. Ratajezyk, publisher: AB Ystads Centrallryckeri, a collection
of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
Poniżej: pocztówka
m/f SILESIA, zdjęcie autorstwa J. Kradyna, wydawca: PPHU J. Kradyna,
kolekcja Pana Andrzeja
Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of m/f
SILESIA, photo made by J. Kradyna, publisher: PPHU J. Kradyna, a collection
of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).