czwartek, 22 lutego 2018

Z cyklu "Ze świata żagli, jachtów i jednostek rekreacyjnych" - s/y ZAWISZA CZARNY


s/y ZAWISZA CZARNY ex CIETRZEW (IMO 8683028, MMSI: 261334000, Sygnał wywoławczy: SPGZ, bandera: Polska ) – szkuner sztakslowy Centrum Wychowania Morskiego i Wodnego ZHP w Gdyni, zbudowany przez Stocznię Północną w Gdańsku jako lugotrawler typu B-11 i wprowadzony do służby pod nazwą CIETRZEW (ŚWI-112). Po wycofaniu z łowisk, w 1957 r. planowano przebudować lugotrawler na jednostkę ratowniczą Polskiego Ratownictwa Okrętowego (tak jak uczyniono to z bliźniaczym lugotrawlerem CZAPLA). Zamiar ten nie został  jednak zrealizowany i w lutym 1960 roku mocą decyzji Ministerstwa Żeglugi dawny CIETRZEW trafił w ręce harcerzy, którzy pierwotnie planowali wykorzystać go jako stacjonarny hulk mieszkalny. Po zmianie planów i przebudowie, 15 lipca 1961 roku na s/y ZAWISZA CZARNY (bo taką nazwę otrzymał dawny CIETRZEW) po raz pierwszy podniesiono banderę a jego pierwszym dowódcą został były dowódca m.in. ORP DZIK kmdr. Bolesław Romanowski. Z ważniejszych wydarzeń z życia szkunera warto wspomnieć o:
  • 1961 r. pierwszym rejs do Leningradu i Helsinek.
  • 1972 r. – udziale w Operacji Żagiel na trasie Helsinki – Falsterbo, zajęto 5 miejsce w klasie B,
  • 1974 r. – udziale w europejskiej Operacji Żagiel, podczas której zdobyto Puchar Bałtyku,
  • 1976 r. – udziale w obchodach 200 rocznicy utworzenia Stanów Zjednoczonych,
  • 1978 r. – udziale w IX Światowym Festiwalu Młodzieży i Studentów w Hawanie,
  • 1984 r. – udziale w regatach Cutty Sark Tall Races, nagroda Fair Play Komitetu Olimpijskiego za uratowanie załogi żaglowca MARQUES, który zatonął w sztormie w rejonie Bermudów,
  • 1989 – 1990 – wieloetapowym rejsie dookoła świata – 392 dni rejsu, przebytych 34.170 Mm,
  • 1992 – udziale w obchodach 500 rocznicy odkrycia Ameryki Columbus 92,
  • 1994 rejsie na Wielkie Jeziora Ameryki Północnej, 
  • 1996 – 1999 – trzyletnim rejsie (podzielonym na 71 etapów, szkunerem w tym okresie dowodziło aż 11 kapitanów), w trakcie którego m.in. wzięto udział w światowym zlocie skautów w Chile – Jamboree, dwukrotnie opłynięto Przylądek Horn, odwiedzono stację polarną im Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego – 1288 dni rejsu, przebytych 87.500 Mm, 551 odwiedzonych portów,
  • 2000/2001 udziale w regatach milenijnych "The Race 2000" w Barcelonie,
  • 2006 rejsie na Morze Północne (Islandia, Szetlandy),
  • 2014 udziale w Operacji Żagiel,
Pozostałe informacje:
  • stoczniowy numer budowy: S-195,
  • wodowanie: 17.09.1951,
  • zakończenie budowy: 17.09.1952,
  • przebudowa na żaglowiec szkolny: 1960 – 1961 – Gdyńska Stocznia Remontowa / Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni,
  • przebudowa i przedłużenie: 1966 – 1967 – Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia,
  • przebudowa: 1979 – 1980.

*     *     *

s/y ZAWISZA CZARNY ex CIETRZEW (IMO 8683028, MMSI: 261334000, call sign: SPGZ, flag: Poland) – Schooner of the Maritime and Water Education Center ZHP in Gdynia, built by the Northern Shipyard in Gdansk as a lugotrawler type B-11 and entered into service under the name of CIETRZEW (ŚWI-112), After withdrawal from fishing grounds, in 1957 it was planned to rebuild the lugotrawler to rescue unit for the Polish Ship Salvage (as it was done with the twin lugotrawler CZAPLA). The intention, however, was not implemented and in February 1960, by the decision of the Ministry of Shipping, the former CIETRZEW went to the hands of scouts who originally planned to use it as a stationary hulk. After changing plans and rebuilding into a schooner,  on July 15, 1961 on s/y ZAWISZA CZARNY, the flag was raised for the first time and its first commander was a former commander, among other ORP DZIK cdr. Bolesław Romanowski. Of the more important events in the life of schooner, it is worth mentioning:
  • 1961 first cruise to Leningrad and Helsinki,
  • 1972 – participation in Operation Sail on the Helsinki – Falsterbro route, 5th place in class B,
  • 1974 – participation in the European Operation Sail, during which won the Baltic Cup,
  • 1976 – participation in the celebrations of the 200th anniversary of the creation of the United Sates,
  • 1978 – participation in the IXth World Youth and Students Festival in Havana (Cuba),
  • 1984 – participation in the Cutty Sark Tall Races, Fair Play award of the Olympic Committee for rescue the crew of the sailing ship MARQUES, which sank in storm in the Bermuda region,
  • 1989 – 1990 – a multi-stage cruise around the world – 392 days of a cruise, covered 34.101 Mm,
  • 1992 – participation in the celebration of the 500th anniversary of the discovery of America, Columbus 92,
  • 1994 a cruise to the Great Lakes of North America,
  • 1996 – 1999 – a three-year cruise (divided into 71 stages, a schooner in this period commanded 11 captains), during witch participated in the world scout party in Chile – Jamboree, Cape Horn was sailed twice, visited the Henryk Arctowski polar station on the Island of King George – 1288 days of the cruise, passed 87.500 Mm, 551 ports visited,
  • 2000/2001 particpiation in the millennium regatta "The Race 2000" in Barcelona,
  • 2006 a cruise to North Sea (Island, Shetland)
  • 2014 participation in Operation Sail
Other information:
  • yard numer: S-195,
  • launched: 17.09.1951,
  • build end: 17.09.1952,
  • conversion into a schooner: 1960 – 1961 – Gdynia Ship Repair Yard / Navy Shipyard in Gdynia,
  • alternation and lengthtening: 1966 – 1967 – Szczecin Ship Repair Yard “Gryfia”,
  • alternation: 1979 – 1980.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 171,7 t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 42.90 x 6,76 x 4,15 m.,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy / steel / single hull,
    • przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 4,
  • Napęd / Propulsion: żaglowy / sailing,
    • maszty: 3 (fokmaszt, grotmaszt, bezanmaszt) / masts: 3 (foremast, mainmast, mizenmast),
    • takielunek (od bukszprytu): latacz, bomkliwer, kliwer, sztafok, fok, grotsztaksel, grot, bezansztaksel, bezan / rigging (from bowsprit): flying jib, outer jib, jib, fore staysail, foresail, main staysail, mainsail, apsel, mizzen,
    • maksymalne powierzchnia żagli / maximum sails area: 629 m2,
    • normalna powierzchnia żagli / normal sails area: 493 m2,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 6 cylindrowy silnik diesla / 1 x 6 cylinders diesel engine: DWK 6Mu423 – o mocy / with power 390 kW,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: 10 węzłów na silniku / knots on engine,
  • Wyposażenie nawigacyjne / Navigation equipment:
    • kompas główny (magnetyczny) / main compass (magnetic),
    • kompas sterowy (magnetyczny) / ruder compass (magnetic),
    • radar główny / main radar: Koden,
    • radar zapasowy / second radar: Furuno,
    • 3 odbiorniki GPS / 3 x GPS receiver,
    • echosonda / echo sounder: Furuno,
    • AIS,
    • komputer nawigacyjny z mapą elektroniczną / navigation computer with electronic chart: NavSiM-C,
    • anemometr elektroniczny / electronic anemometer: AdvanSea,
  • Wyposażenie łączności i GMDSS / Communication and GMDSS equipment:
    • radiostacja VHS z przystawką DSC / VHS radio station with DSC adapter,
    • radiostacja MH/HF / MH/HF radio station: Sailor,
    • odbiornik informacji tekstowych Navtex / Navtex text information receiver,
    • telefon satelitarny Inmarsat/ Inmarsat satellite telephone,
    • satelitarna radiopława awaryjna EPIRB / EPIRB,
    • transponder radarowy poszukiwania i ratownictwa SART / SART – search and rescue transponder,
  • Załoga / Crew: 46 os. / pers.,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY i HENRYK RUTKOWSKI w Gdyni 1980 - 1981 autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY and HENRYK RUTKOWSKI in Gdynia 1980 - 1981, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Helsinki 24.07.2001, autorstwa Pana Krzysztofa Brzoza kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY, Helsinki 24.07.2001, by Mr Krzysztof Brzoza, collection of Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY z 27.07.2009 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY from 27.07.2009, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).









Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Operacja Żagle, Gdynia 16.08.2014 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY. Operation Sail, Gdynia 16.08.2014, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia lipiec 2016 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia July 2016 (to enlarge click on the photo).





Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Świnoujście czerwiec 2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY, Swinoujscie June 2017 (to enlarge click on the photo).
 





Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY po zakończonym remoncie z 20.02.2018 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY after the refurbishment from 20.02.2018, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).











Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 28.04.2018 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 28.04.2018, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).










Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 10.05.2018 r., autorstwa Pana Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 10.05.2018, by Mr Piotr Grześkowiak (to enlarge click on the photo).




Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 15.05.2018 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of s/y ZAWISZA CZARNY Gdynia 15.05.2018, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej: zdjęcie s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia z 07.07.2018 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photo of the of s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 07.07.2018, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: zdjęcia s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia z 28.03.2019 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: photos of the of s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 28.03.2019, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 15.06.2020: Poniżej: zdjęcia z pokładu s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia  14.06.2020 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 15.06.2020: Below: photos from the deck of the of s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 14.06.2020, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo.


pokład / deck







kabina nawigacyjna / navigation room




kubryk, pomieszczenia załogowe / forecastle crew cabbins




messa załogi / crew mess room


pentra / pentra


maszynownia / engine room






Aktualizacja 23.02.2021: Poniżej: zdjęcie s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia  22.02.2021 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.02.2021: Below: photo of s/y ZAWISZA CZARNY, Gdynia 22.02.2021, by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo.
 
 

Poniżej: pocztówka s/y ZAWISZA CZARNY, 1985 r., zdjęcie autorstwa J. Uklejewskiego, Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of the of s/y ZAWISZA CZARNY, 1985, photo made by Mr. J. Uklekewski, Krajowa Agencja Wydawnicza a collection of Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: pocztówka s/y ZAWISZA CZARNY, 1985 r., zdjęcie autorstwa J. Uklejewskiego, Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of the of s/y ZAWISZA CZARNY, 1985, photo made by Mr. J. Uklekewski, Krajowa Agencja Wydawnicza a collection of Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: pocztówka s/y ZAWISZA CZARNY, 1987 r., zdjęcie autorstwa J. Uklejewskiego, Krajowa Agencja Wydawnicza, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of the of s/y ZAWISZA CZARNY, 1987, photo made by Mr. J. Uklekewski, Krajowa Agencja Wydawnicza a collection of Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: pocztówka s/y ZAWISZA CZARNY, 1989 r., zdjęcie autorstwa J. Uklejewskiego, KOT Sp. z o. o., kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of the of s/y ZAWISZA CZARNY 1989, photo made by Mr. J. Uklekewski, KOT Sp. z o. o. a collection of Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: pocztówka s/y ZAWISZA CZARNY, zdjęcie autorstwa Andrzej Drapella, Agencja Reklamowo - Wydawnicza Gdańsk, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of the of s/y ZAWISZA CZARNY, photo made by Mr. Andrzej Drapella, Agencja Wydawniczo - Reklamowa Gdansk, a collection of Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo). 



Poniżej: pocztówka s/y ZAWISZA CZARNY, zdjęcie autorstwa J. Uklejewskiego, Muzeum Miasta Gdyni, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: postcard of the of s/y ZAWISZA CZARNY, photo made by Mr. J. Uklekewski, Muzeum Miasta Gdyni a collection of Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


 

wtorek, 20 lutego 2018

Z cyklu "Ze świata żagli, jachtów i jednostek rekreacyjnych" - s/y KNUDEL

s/y KNUDEL (port macierzysty: Brema) - drewniany kecz gaflowy zbudowany w Ustce w 1956 roku jako kuter rybacki. W 1997 roku jednostkę poddano przebudowie na jacht żaglowy. Przez długi okres czasu właścicielem jachtu był zmarły w 2016 roku obywatel Niemiec Pan Hans-Peter Klages. Jacht jako jedyny w Polsce wykorzystywany był do morskich pochówków. Siedemnastego stycznia bieżącego roku zacumowany w gdyńskiej marinie, pozbawiony opieki jacht, na skutek utraty szczelności osiadł na dnie. Po blisko miesiącu 15 lutego s/y KNUDEL został wydobyty na powierzchnię.

*     *     *

s/y KNUDEL (home port: Bremen) - wooden gaff ketch built in Ustka in 1956 as a fishing boat. In the 1997, the unit was reconstructed into a sailing yacht. For a long time, the owner of the yacht was German citizen Mr. Hans-Peter Klages who died in 2016. The yacht as the only one in Poland was used for sea burials. On the 17th January this year moored in Marina Gdynia, a careless yacht, settled on the bottom as a result of loss of tightness. After a month spent on the bottom on February 15 s/y KNUDEL was raised to the surface.

*     *     *

Podstawowe dane techniczne / Basic technical data:
  • wymiary (d x s x z) / dimensions (l x b x d): 12,5 x 4,4 x 1,9 m,
  • waga / weight: 30 t.,
  • kadłub / hull: drewno / wood, 
  • powierzchnia żagli / sails surface: 130m2,
  • silnik / engine: Perkins o mocy / with power: 98 kW, 
  • liczba osób na pokładzie / pax: 15 os. / pers.

*     *     *

 Poniżej: zdjęcia s/y KNUDEL z 08.02.2013 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos of s/y KNUDEL from 08.02.2013 by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej: zdjęcia s/y KNUDEL z 10.03.2015 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos of s/y KNUDEL from 10.03.2015 by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).










Poniżej: zdjęcia s/y KNUDEL z 15.12.2015 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos of s/y KNUDEL from 15.12.2015 by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).













Poniżej: zdjęcia s/y KNUDEL z lipca 2017 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos of s/y KNUDEL from July 2017 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: zdjęcia spoczywającego na dnie s/y KNUDEL z 03.02.2018 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos lying on the bottom s/y KNUDEL from 20.02.2018 by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej: zdjęcia podniesionego z dna s/y KNUDEL z 20.02.2018 r. autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below: photos raised from the bottom s/y KNUDEL from 20.02.2018 by Mr Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).









Bibliografia / Bibliography:



sobota, 17 lutego 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 16 - SAMSON



SAMSON (IMO: 6709919, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: SQLK) – holownik portowo – redowy typu B 65 zbudowany przez Stocznię Północną im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku na zamówienie na zamówienie Zarządu Szczecin (później Zarząd Portu Szczecin Świnoujście). W 1992 nowym armatorem jednostki zostaje Port-Hol Sp. z o. o. Od 2012 roku nie wykazywany w rejestrach PRS.

*     *     *

SAMSON (IMO: 6709919, MMSI: ---, Call Sign: SQLK) – harbor-roadstead tug modified type B 65 built by the Northern Shipyard named Heroes Westerplatte on order Szczecin Port Authority (later Szczecin – Swinoujscie Port Authority). Since 1992 unit new shipowner was Port-Hol Sp. z o. o.. Since 2012 not recognized in the PRS registers,

*     *     *

Jednostki typu B 65 / Units type B 65:

  • H-12 – numer stoczniowy / yard number: B65/1, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate: ?, 
  • H-19 – numer stoczniowy / yard number: B65/2, rok budowy / year of built: 12.1963, los /fate: sprzedany w 1995 roku i przemianowany na / sold in June 1995 and renamed to: SLOP-4, 
  • H-20 – numer stoczniowy / yard number: B65/3, rok budowy / year of built: 08.1964, los /fate: ?, 
  • GOLIAT – numer stoczniowy / yard number: B65/4, rok budowy / year of built: 02.1966, los /fate: złomowany / scrapped: 08.03.2017, 
  • SAMSON – numer stoczniowy / yard number: B65/5, rok budowy / year of built: 09.1966, los /fate: złomowany / scrapped.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 227 ton / tons, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 31,66 x 8,43 x 3,64 m, 
  • Kadłub (materiał) / Hull (material): stal (spawany / nitowany) / steel (welded / riveted), 
  • Grodzie wodszczelne / Watertight bulkheads: 3, 
  • Ilość pokładów / Decks number: 4, 
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZUT Zgoda Sulzer 5TD48 o mocy / with power 1840 kW / 1500 HP, 
    • 1 śruba nastawna / 1 CPP, 
  • Prędkość / Speed: 13 węzłów / knots,
  • Wyposażenie pokładowe / Deck equipment: 
    • holownicze / towing:
      •  1 amortyzowany hak holowniczy / 1 cushing towing hook, 
        • uciąg / bollard pull: 20 t., 
    • kotwiczne / anchor: 
      • 2 kotwice typu Hall (każda 300 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną ASH 25-30-35 / 2 anchors type Hall (each 300 kg) operated by an electric windlass ASH 25-30-35,
    • wyposażenie przeciw pożarowe - ratunkowe / fire fighting – salvage equipment: 
      • 2 pompy pożarowe o wydajności / 2 fire pumps with a capacity: 100 m3/h, 25 m3/h,
      • 1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 placed on a wheelhouse water cannon, 
      • 1 pompa ratownicza Delphin o wydajności: 400 m3/h / 1 salvage pump Delphin with a capacity: 400 m3/h, 
    • wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / rescue – navigation equipment: 
      • 1 łódź ratunkowa dla 40 osób / 1 life boat for 40 persons, 
      • 2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts, 
      • kamizelki ratunkowe / life jackets, 
      • 2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART, 
      • echosonda / echo so under, 
      • odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers, 
      • AIS, 
      • kompas magnetyczny / magnetic compass, 
  • Załoga / Crew: 5/7 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika SAMSON / Below photos tug SAMSON (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).








SAMSON, Świnoujście 1995 r. - zdjęcie dzięki uprzejmości autora Pana Andrzeja Patro /  SAMSON, Świnoujście 1995 - photo courtesy of their author Mr Andrzej Patro.



SAMSON w Gdańsku 19.05.2006 r. - zdjęcia dzięki uprzejmości autora Pana Waldemara Kossmann. / SAMSON in Gdansk 19.05.2006 - photos courtesy of their author Mr. Waldemar Kossmann.






Bibliografia / Bibliography:
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2011