środa, 6 grudnia 2017

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 3 - Podniesienie bandery na ORP KORMORAN


Jak co roku na dzień 28 listopada przypada święto utworzenia Polskiej Marynarki Wojennej, powołanej do życia w 1918 roku rozkazem Marszałka Józefa Piłsudskiego (opublikowany w Monitorze Polskim, Nr 217 z dnia 30 listopada 1918 r.). W odróżnieniu jednak od poprzednich rocznic tegoroczne święto miało podwójny wymiar, bowiem obok obchodów 99-lecia utworzenia PMW tego dnia po raz pierwszy od prawie 23 lat !!! podniesiono banderę na nowym – budowanym od podstaw, nie darowanym za symbolicznego dolara lub koronę albo odziedziczonego w spadku po dawnym „bracie” – okręcie – niszczycielu min projektu 258 ORP KORMORAN (numer burtowy 601).

Ta nowoczesna jednostka będąca owocem współpracy polskich projektantów, stoczniowców (Remontowa Shipbuilding), naukowców (Politechnika Gdańska, Centrum Techniki Morskiej) i oczywiście marynarzy, wprowadza naszą marynarkę w XXI wiek. W chwili obecnej ORP KORMORAN to nie tylko najnowocześniejszy na świecie niszczyciel min lecz także jeden z największych okrętów tego typu, dzięki czemu będzie on zdolny do realizacji powierzonych mu zadań zarówno w ramach naszej marynarki jak i stałych zespołów przeciwminowych NATO. Zanim jednak do tego dojdzie dowodzony przez kmdr ppor. Michała Dziugana okręt, jak i jego załogę czekają tygodnie ćwiczeń i egzaminów, które mają za zadanie potwierdzić gotowość do służby - ich zaliczenia oczywiście na najwyższą możliwą notę z całego serca dowódcy i jego załodze życzę.

Cała ceremonia, którą zaszczycił swoją obecnością Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz została przeprowadzona w ogólnodostępnym miejscu tj. nadbrzeżu Pomorskim w Gdyni a do udziału w niej zaproszono ludność Trójmiasta. Warto też zauważyć mającą miejsce symboliczną zmianę warty, bowiem ORP KORMORAN oprócz ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI, ORP BAŁTYK, ORP MAMRY i ORP WODNIK, towarzyszył też niszczyciel min projektu 206FM ORP MEWA, którego ma on zastąpić w służbie.

*     *     *

As every year, on November 28, is the celebration of the creation of the Polish Navy, brought to life in 1918, by the order of Marshal Józef Piłsudski (published in the Polish Monitor, No. 217 from November 30, 1918). However, unlike previous anniversaries, this year's celebration had a double dimension, because next to the celebrations of the 99th anniversary of the establishment of the Polish Navy, on this day for the first time in almost 23 years !!! was raised the flag on a new - built from scratch, not donated for a symbolic dollar or a crown, not inherited from the former "brother" - ship – minehunter project 258 ORP KORMORAN (pennant number 601).

This modern unit being the result of cooperation between Polish designers, shipyard workers (Remontowa Shipbuilding), scientists (Gdansk University of Technology, Marine Technology Center) and, of course sailors, introduces our navy in the 21st century. At present, ORP KORMORAN is not only the most modern minehunter in the world but also one of the largest ships of this type, thanks to which it will be able to carry out the tasks for our navy and Standing NATO Mine Countermeasures groups. Before that happens commanded by lt. cmdr. Michał Dziugan ship and his crew are waiting weeks of exercises and exams, which are to confirm readiness for service - of course, to pass them on the biggest note I wish the commander and his team with all my heart.

The whole ceremony, which was honored by the presence of the Minister of National Defense, Antoni Macierewicz, was carried out in a public place - the Pomeranian quay in Gdynia, and the people of the Tri-City were invited to participate in it. It is also worth noting the symbolic change of the guard, because ORP KORMORAN, apart from ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI, ORP BAŁTYK, ORP MAMRY and ORP WODNIK, was also accompanied by the minehunter project the 206FM - ORP MEWA, which he is to replace in service.

*     *     *

Poniżej: relacja z uroczystości (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / Below: report from the ceremony (to enlarge click on the photo):

I.) Bohater dnia ORP KORMORAN (601). / Hero of the day ORP KORMORAN (601).
(za te kilka chwil na pokładzie tej niesamowitej jednostki dziękuję bardzo  dowódcy 13 Dywizjonu Trałowców  kmdr.por. Piotrowi Sikorze / I would like to thank commander of the 13th Minesweeper Squadron cmdr. Piotr Sikora for the few moments on board this amanzig unit)













II.) Goście z 8 Flotylli Obrony Wybrzeża: / Guests from the 8th Costal Defence Flotilla:

IIa.) Niszczyciel min ORP MEWA (621), który zostanie zastąpiony przez ORP KORMORAN. / Minehunter ORP MEWA (621), which will be replace by ORP KORMORAN.






IIb.) Okręt wsparcia ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI (511). / Support ship ORP KONTRADMIRAŁ XAWERY CZERNICKI (511).






IIc.) Trałowiec ORP MAMRY (643). / Minesweeper ORP MAMRY (643).




III.) Goście z 3 Flotylli Obrony Wybrzeża: / Guests from the 3rd Costal Defence Flotilla:

IIIa.) Zbiornikowiec ORP BAŁTYK (Z-1). / Fleet tanker ORP BAŁTYK (Z-1).



IIIb.) Okręt szkolny ORP WODNIK (251). / School ship ORP WODNIK (251).


IIIc.) Goszczący przez chwilę holownik H-8. / Hosting for a moment tug H-8.



IV.) Patrol z 13 Dywizjonu Trałowców w akcji / Patrol from the 13th Minesweeper Squadron in action.



V.) Ceremonia podniesienia bandery. / Ceremony of raising the flag.




























sobota, 2 grudnia 2017

Z cyklu holowniki ... cz. 11 - ARGUS



ARGUS (IMO: 7730757, MMSI: 261001060, Sygnał wywoławczy: SQLG) – holownik portowo – redowy zmodyfikowanego typu H2500 (jednostki 3 – 10), zaprojektowany przez Biuro Projektowo – Technologiczne Morskich Stoczni Remontowych „Prorem” a zbudowany przez Stocznię Marynarki Wojennej w Gdyni na zamówienie Zarządu Portu Szczecin. Od momentu podniesienia bandery holownik ARGUS uczestniczył w wielu akcjach i tak: w maju 1985 roku ściągał z mielizny w pobliżu Świnoujścia holenderski frachtowiec BLOEMGRACHT, w dniach 7 – 8 września 1986 roku pomagał w akcji gaszenia pożaru a następnie holował na redę Świnoujścia prom JAN HEWELIUSZ, pomiędzy 27 lutego a 14 marca 1988 roku wraz z innymi holownikami brał udział w ściągnięciu z mielizny koło Skagen statku INOWROCŁAW. W 1991 armatorem jednostki zostaje Port Handlowy Świnoujście a w 2001 spółka Port-Hol w Świnoujściu. W 2008 Port-Hol zostaje przejęta przez niemieckiego armatora Fairplay Towage. Obecnym armatorem jest: Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*     *     *

ARGUS (IMO: 7730757, MMSI: 261001060, Call Sign: SQLG) – a modified type H2500 harbor-roadstead tug, designed by the Design and Technology Office of Maritime Repair Shipyards “Prorem” and built by the and built by Naval Shipyard in Gdynia on order Szczecin Port Authority. Since the raising of the flag tug Argus participated in many actions and so: in May 1985 pulled out of the shallows near Swinoujscie Dutch freighter BLOEMGRACHT, on 7 – 8 september 1986, she helped in fire fighting action and then towed at the Swinoujscie roadsteads ferry JAN HEWELIUSZ, between February 27 and March 14, 1988 together with other tugs participated in pulled out of the shallows near Skagen ro/ro ship INOWROCŁAW. In 1991 unit new shipowner was Port of Swinoujscie and in 2001 the company: Port-Hol in Swinoujscie. In 2008 Port-Hol was taken over by the German shipowner Fairplay Towage. The current shipowner is Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*      *      *

Holownik typu H2500 / Type H2500 tugs:
Nazwa / Name
Numer stoczniowy / Yard number:
Rok budowy / Year of build
Los / Fate:
AJAKS / AMBRUS
H2500/1
12.1974
w 2018 roku sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / in 2018 sold to the foreign shipowner, still in service
ARES
H2500/2
04.1976
07/08.2020 pocięty na złom w Gdańsku / 07/08.2020  scrapped in Gdansk
ATLANT
H2500/3
05.1977
w służbie / in service
ARGUS
H2500/4
1978
w służbie / in service
ODYS
H2500/5
02.1980
w służbie / in service
ODYSEUSZ /
ODISSEY
H2500/6
1980
sprzedany rosyjskiemu armatorowi / sold to the Russian shipowner
AGIS
H2500/7
03.1981
w służbie / in service
ARGO /  VARGO
H2500/8
1981
07.2021 rok sprzedany obcemu armatorowi, wciąż w użyciu / 07.2021 sold to the foreign owner, still in service
AMON
H2500/9
01.1982
w służbie / in service
ARION
H2500/10
06.1982
w 2018 roku sprzedany armatorowi Baltic Shipping Company; 19.12.2019 wprowadzony na plażę w Aliadze celem pocięcia na złom / In 2018 sold to the Baltic Shipping Company, 19.12.2019 beached in Aliaga

*      *      *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (pełna) / Displacement (full):
335 ton / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
35,34 x 9,33 x 3,84 m
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy /single
materiał / material: stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Nadbudówka (materiał) / Superstructure (Material):
hydroaluminium
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1 silnik diesla: / 1 diesel engine: ZPM H. Cegielski Fiat B13012SS o mocy / with power 1840 kW / 2502 HP
1 śruba nastawna / 1 CPP
Prędkość / Speed:
13,8 węzła / knots
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
automatyczna wciągarka holownicza typu: Norwich z bębnem holowniczym – stalowa lina o długości 600 m. i średnicy 44 mm / automatic towing winch type: Norwich with towing drum – steel cable with a length of 600 m and diameter of 44 mm
1 hak holowniczy / 1 towing hook
Uciąg / Bollard pull:
30 t.
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipment:
2 kotwice typu Hall (każda 800 kg) obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors type Hall (each 800 kg) operated by an electric wind lass
Wyposażenie p.poż i ratunkowe / FiFI & salvage equipment:
1 pompa pożarowa o wydajności / 1 fire pump with a capacity: 100 t/h
1 umieszczone na sterówce działko wodne / 1 water cannon placed on a wheelhouse
2 pompy ratownicze o wydajności: 400 t/h i 70 t/h / 2 salvage pumps with an efficiency of 400 t/h and70 t/h
Wyposażenie nawigacyjne i ratunkowe/ Navigation & rescue equipment:
2 radary/ 2 radars
echosonda / echosounder
kompas magnetyczny / magnetic compass
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers
AIS
pławy EPIRB i SART / EPIRB & SART buoys
4 tratwy pneumatyczne, każda dla 10 osób / 4 pneumatic rafts, each for 10 pesons
kamizelki ratunkowe / life jackets
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 87 t.
woda / water: 24 t.
Załoga / Crew:
5/7 os. / pers.

*      *      *

Bibliografia / Bibliography:
http://www.wuz.portgdansk.pl/en/fleet
Danielewicz Waldemar – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, POWR Porta Mare
PRS 2013

*      *      *

Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Świnoujście 1999 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Andrzej Patro, Świnoujście 1999 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika ARGUS / Below photos tug ARGUS (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).











Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Witolda Tylca, Gdynia 19.04.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Witold Tylec, Gdynia 19.04.2019 (to enlarge click on the photo).











Poniżej zdjęcia holownika ARGUS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdańsk 25.06.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug ARGUS, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 25.06.2019 (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holowników ARGUS i ODYS autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdynia 09.05.2021 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tugs ARGUS & ODYS, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdynia 09.05.2021 (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej zdjęcia holowników ARGUS i FAIRPLAY 85 autorstwa Pana Waldemara Danielewicza, Gdansk 14.02.2023 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tugs ARGUS & FAIRPLAY 85, made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdansk 14.02.2023 (to enlarge click on the photo).