MAZOVIA (IMO: 9010814, MMSI: 311000330, Sygnał wywoławczy: C6BP8, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez indonezyjską stocznię P.T. Dok Kodja Bahri w Dżakarcie dla szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland jako GOTLAND. 19 kwietnia 1996 roku przekazany armatorowi i ochrzczony – matką chrzestną statku została Pani Marianne Nilsson. Po drodze z Indonezji do macierzystego portu Visby, decyzją armatora skierowany do francuskiej stoczni ARNO w Dunkierce, gdzie przeprowadzono na nim dodatkowe prace. W czerwcu tego samego roku GOTLAND przybywa do Visby, gdzie dokonano jego publicznej prezentacji. W okresie luty – 16 marzec 1997 rok, w czarterze Tor Line z Göteborga obsługuje połączenie Göteborg – Gandawa. W kwietniu tego samego roku zostaje wyczarterowany Nordic Trucker Line i z dniem 11 kwietnia wprowadzony na linię Oxelösund – St. Petersburg. Od 9 czerwca 1997 roku w czarterze SeaWind Line obsługuje połączenie Sztokholm – Turku. 17 grudnia tego samego roku sprzedany fińskiemu armatorowi Oy Finnlines Ltd. z Helsinek a dwa dni później przemianowanych na FINNARROW. W okresie 22 – 31 grudnia 1997 roku zatrudniony na linii Helsinki – Lubeka a następnie od 31 grudnia do 26 maja 1998 roku na linii Helsinki – Travemünde. W czerwcu 1998 roku prom przechodzi przebudowę a zakres przeprowadzonych prac dotyczy m.in. ramp. Od 2 lipca 1998 roku do 24 grudnia 2002 roku zatrudniony na linii Kapellskär – Naantali. 2 stycznia 2003 roku przerejestrowany na spółkę córkę Finnlines – Nordö-Link i wprowadzony na trasę Malmö – Travemünde. Z dniem 30 marca 2007 roku prom zakończył swoją pracę w barwach Nordö-Link a dzień później został wyczarterowany armatorowi Scandlines, w barwach którego do 2 maja 2007 roku obsługuje połączenie Rostock – Ventspils. Jeszcze w trakcie trwania tego czarteru, w dniu 27 kwietnia wyczarterowany Stena Line, dla którego od 7 maja 2007 do grudnia 2010 roku obsługuje połączenie Karlskrona – Gdynia. 4 grudnia 2007 roku prom staje się własnością spółki Ro Pax IV Arrow Ab z Malmö. W okresie 9 grudzień 2009 – 28 luty 2011 FINNARROW znajduje zatrudnienie na linii Hoek van Holland – Killingholme. W dniu 3 marca 2011 roku czarter promu przez Stena Line dobiega końca, zaś on sam kieruje się do Malmö. Od marca do września 2011 roku FINNARROW w barwach Finnlines obsługuje połączenie Malmö – Travemünde, po czym w okresie 9 wrzesień – 13 październik, w krótkoterminowym czarterze TransRussiaExpress (TRE) znajduje zatrudnienie na linii Lubeka – St. Petersburg – Ventspils. W kolejnych miesiącach (2011/2012 rok) prom obsługuje następujące trasy: Naantali – Kapellskär, Helsinki – Kalundborg – Århus, Nantali – Kapellskär. W 2012 roku na FINNARROW dwukrotnie dochodzi do problemów z silnikami, za pierwszym razem (26.03.) na półgodziny traci on całkowicie zasilanie zaś za drugim razem (09.10.) musi pozostać w pocie Naantali przez jeden dzień. W okresie styczeń – kwiecień 2013 roku, w czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Holyhead – Dublin. 16 lutego 2013 roku, w trakcie cumowania w Holyhead, na skutek błędu załogi, która zapomniała schować stabilizatory doszło do ich kolizji z pirsem a w następstwie tego do rozszczelnienia kadłuba, przez które prom nabrał dużo wody i konieczna stała się ewakuacja pasażerów oraz jego załogi (po opuszczeniu promu przez pasażerów część załogi powróciła na prom i opanowała przeciek). Po koniecznym remoncie, który został przeprowadzony w stoczni Greenock prom nie powrócił już na linię tylko z postojami w Antwerpii i Hanko skierował się do Helsinek. Od 3 do 13 kwietnia tego samego roku w krótkoterminowym czarterze Stena Line zatrudniony na trasie Travemünde – Ventspils. W dniu 29 kwietnia 2013 roku FINNARROW przybywa do tureckiej stoczni Besiktas Shipyard w miejscowości Yalowa, gdzie przeszedł przebudowę (dobudowano dodatkową część pasażerską oraz półotwarty pokład samochodowy - zużyto na to od 400 do 500 ton stali). 10 lipca tego samego roku przerejestrowany na włoską spółkę Atlantica Spa di Navigazione z Palermo (Grimaldi Group) i przemianowany na EUROFERRY BRINDISI. Od 19 lipca do 16 grudnia w barwach Grimaldi Line zatrudniony w obsłudze połączenia Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno. W dniu 20 grudnia 2013 roku wprowadzony na trasę Ravenna – Igoumenitsa – Patras a od 25 lutego 2014 na trasę Brindisi – Igoumenitsa – Patras. 18 grudnia tego samego roku sprzedany spółce Polconor Ltd. z Wysp Bahama (spółka córka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polfferies) i przemianowany na MAZOVIA. Po remoncie i przebudowie (w jej wyniku dobudowano 69 kabin wraz z węzłami sanitaranymi, korytarzami i windami), która została zrealizowana w Szczecinie i Odense (remont stabilizatorów) od 15 czerwca tego samego roku zatrudniony na linii Świnoujście – Ystad. 14 października 2016 roku, podczas postoju w szwedzkim Ystad w maszynowni promu wybuchł pożar, który na szczęście został szybko opanowany, dzięki czemu prom już następnego dnia mógł wyruszyć w rejs do Świnoujścia.
* * *
Historia budowy |
|
Numer stoczniowy budowy: |
1005 |
Położenie stępki: |
30.04.1991 |
Wodowanie: |
28.09.1992 |
Zdanie: |
19.04.1996 |
* * *
Byłe nazwy promu |
|
GOTLAND |
19.04.1996 – 17.12.1997 |
FINNARROW |
18.12.1997 – 09.07.2013 |
EUROFERRY BRINDISI |
10.07.2013 – 18.12.2014 |
* * *
Byli właściciele promu |
|
Rederi AB Gotland |
1996 – 1997 |
Oy Finnlines Ltd |
1997 – 2003 |
Nordö-Link AB (spółka Finnlines) |
2003 – 2007 |
Ro Pax IV Arrow AB |
2007 – 2013 |
Atlantica SpA di Navigazione (spółka Grimaldi Group) |
2013 – 2014 |
* * *
Wykaz obsługiwanych połączeń |
|
02.1997 – 16.03.1997 |
Göteborg – Gandawa (Ghent) |
11.04.1997 – 06.07.1994 |
Oxelösund – St Petersburg |
09.06.1997 – 12.1997 |
Turku – Sztokholm |
22.12.1997 – 31.12.1997 |
Helsinki – Lubeka |
31.12.1997 – 26.05.1998 |
Helsinki – Travemünde |
02.07.1998 – 24.12.2002 |
Kapellskär – Naantali |
02.01.2003 – 01.01.2005 |
Malmö – Travemünde |
02.01.2005 – 01.01.2006 |
Kapellskär – Naantali |
02.01.2006 – 30.03.2007 |
Malmö – Travemünde |
31.03.2007 – 02.05.2007 |
Rostock – Ventspils |
07.05.2007 – 12.2010 |
Karlskrona – Gdynia |
09.12.2010 – 28.02.2011 |
Hoek van Holland - Killingholme |
10.03.2011 – 08.09.2011 |
Malmö - Travemünde |
09.09.2011 – 13.10.2011 |
Lubeka – St. Petersburg - Ventspils |
17.10.2011 – 01.2012 |
Kapellskär – Naantali |
28.01.2012 – 02.2012 |
Helsinki – Kalundborg – Århus |
17.02.2012 – 11.01.2013 |
Kapellskär – Naantali |
17.01.2013 – 16.02.2013 |
Holyhead – Dublin |
03.04.2013 – 13.04.2013 |
Ventspils – Travemünde |
19.07.2013 – 16.12.2013 |
Salerno – Palermo – Tunis – Civitavecchia – Tunis – Salerno |
20.12.2013 – 02.2014 |
Ravenna – Igoumenitsa – Patras |
25.02.2014 – 12.2014 |
Brindisi – Igoumenitsa – Patras |
15.06.2015 - |
Świnoujście – Ystad |
* * *
Dane techniczne |
|
Wyporność: |
GT: 29.940 / DWT: 6.124 t |
Wymiary (d. x sz. x z.): |
168,15 x 27,70 x 6,0 m |
Kadłub: |
typ: jednoposzyciowy |
materiał kadłuba: stal |
|
liczba pokładów: 10 |
|
Napęd: |
4 x 6 cylindrowe silniki diesla Zgoda-Sulzer model: 6ZA40S o łącznej mocy: 17.280 kW (4 x 4.320 kW) |
2 śruby nastawne Ncls Ols Fp 1 |
|
Prędkość: |
maksymalna: 20,5 ~ 21.0 w. |
eksploatacyjna: 16,2 w. |
|
Ster: |
1 |
Urządzenia pomocnicze: |
4 x zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla o mocy 2.000 kVA i generatora dającego napięcie 220 V |
1 x awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla o mocy 440 kVa i generatora dającego napięcie 110 V |
|
2 dziobowe stery strumieniowe |
|
1 rufowy ster strumieniowy |
|
Przestrzeń ładunkowa: |
liczba pokładów ładunkowych: 3 |
pas ładunkowy: 2.620 m |
|
Pojemność ładunkowa: |
auta: 600 |
TIR: 140 |
|
Wyposażenie ro/ro: |
1 rampa dziobowa |
1 rampa rufowa |
|
rampy wewnętrzne pomiędzy pokładami ładunkowymi |
|
Przestrzeń pasażerska: |
liczba pokładów pasażerskich: 4 |
kabiny: 506 miejsc (pokład: 7, 9) |
|
fotele lotnicze: 149 miejsc (pokład 9) |
|
Gastronomia - kafeteria: 224 os. (pokład 8) - kawiarnia: 171 os. (pokład 9) |
|
Usługi / rozrywka: - recepcja (pokład 7) - ambulatorium (pokład 7) - boksy bagażowe (pokład 7) - sklep (pokład 8) - kącik dziecięcy - dyskoteka (pokład 9) - kasyno (pokład 9) - sala konferencyjna (pokład 9) - automaty do gier (pokład 8 ) - pokład słoneczny (pokład 10) |
|
Pasażerowie: |
1.000 os |
Załoga: |
59 os. ? |
* * *
Bibliografia |
www.faktaomfartyg.se |
https://polferries.pl |
http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=3 |
http://matkustajalaivat.com/?page_id=1917 |
* * *
Poniżej: MAZOVIA przybywa do Świnoujścia 01.06.2017 roku (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: MAZOVIA przybywa na remont klasowy do Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
Poniżej: MAZOVIA w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 02.03.2020 rok, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).