wtorek, 10 października 2023

Z cyklu zbiornikowce/chemikaliowce ... cz. 1 - ARAL

ARAL ex SALDA ex ALAM KERIS ex L`AIGLE ex IONIAN EAGLE ex KOMAYA ex ERRIA PILOT (IMO 8125454, MMSI: 248693000, sygnał wywoławczy: 9HOE6, bandera: Malta) – mały chemikaliowiec, zbudowany w 1982 roku przez japońską  stocznię Asakawa Zosen K.K. z Imabari jako ERRIA PILOT na zamówienie zarejestrowanego w Panamie armatora Blue Coral Shipping Ltd. Od 1983 do 1989 roku statek operuje pod nazwą KOMAYA, wciąż jednak należąc do spółki Blue Coral Shipping Ltd.. W 1989 roku zbiornikowiec zostaje przerejestrowany na także panamską spółkę World Progress SA i przemianowany na IONIAN EAGLE. W 1991 roku właścicielem jednostki zostaje spółka Sanryo Sg Pte Ltd., która dokonuje kolejnej zmiany jej nazwy, tym razem na L`AIGLE. Od 1996 do 1999 roku statek należy do spółki Standard Gateway Sdn Bhd, dla której pływa pod nazwą ALAM KREIS. W 1999 roku dochodzi do kolejnej zmiany właściciela, tym razem na Southern Ocean Sg Ltd. oraz związanej z tym zmiany nazwy na SALDA. W 2000 roku jednostka zostaje nabyta przez tureckiego armatora Orsa Tanker Isletmeciligi ve Denizcilik Sanayi Ticaret Ltd Sti ze Stambułu (formalnie jej właścicielem jest spółka Maya Shipping Ltd.), który zmienia jej nazwę na ARAL, pod którą to pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy:

308

Położenie stępki:

16.12.1981

Wodowanie:

?.?.1982

Data ukończenia:

17.05.1982

*     *     *

Dane techniczne:

Wyporność (GT / DWT):

5.285 / 8.915,12 t.

Wymiary (d. x s. x z.):

113,59 x 17,5 x 7,84 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno

grodzie wodoszczelne: ?

Napęd:

1 x 7 cylindrowy silnik diesla: Akasaka Mitsubishi model 7UEC37/88H o mocy 3.346,50 kW (4.551 KM)

śruba: 1

Prędkość:

13,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 300 kW

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 410 kW

stery strumieniowe (dziobowy/rufowy): brak

Zbiorniki ładunkowe: 

liczba zbiorników: 15

materiał: stal nierdzewna

pojemność zbiorników: 9.179,38 m3

Pojemność pozostałych zbiorników:

paliwo: IFO 870,65 m3 / MFO 171,48 m3

balast: 1.284,83  m3

Urządzenia przeładunkowe:

pompy ładunkowe: ? m3/h

2 bomy do podnoszenia węża

*     *     *

Bibliografia / Bibliography

http://www.orsatanker.com/fleet/

www.prs.pl

*     *     *

Poniżej: Aral opuszcza Gdańsk, 16.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)






 

Poniżej: ARAL w Gdańsku, 20.08.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)



Poniżej: ARAL w Gdańsku, 04.09.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)


 

 

piątek, 6 października 2023

Z cyklu okręty jednostki policyjne/straży granicznej/służby celnej ... cz. 4 - BP 25 BAYREUTH

BP 25 BAYREUTH – niemiecki okręt patrolowy typu Bad Bramstedt, zbudowany przez niemiecką stocznię Abeking & Rassmussen z Lemwerder (w budowie kadłubów jako podwykonawca uczestniczyła rosyjska stocznia AO Pribaltiyskiy Sudostroiteln – Jantar z Kaliningradu) na zamówienie Federalnej Straży Granicznej (Bundesgrenzschutz), która w 2005 roku została włączona w skład Policji Federalnej (Bundespolizei). W służbie nowe jednostki zastąpiły okręty patrolowe typu Neustadt. Portem macierzystym wszystkich jednostek jest Neustadt, choć na co dzień bazują one w portach Cuxhafen (BP 24 BAD BRAMSTEDT i BP 25 BAYREUTH) oraz Warnemünde (BP 26 Eschwege). Wszystkie okręty wykonują swoje zadania w ramach Federalnej Straży Wybrzeża (Kustenwache des Bundes).

*     *     *

Jednostki typu Bad Bramstedt

Nazwa

Stocznia

Stępka

Wodowanie

W służbie

BP 24 (ex BG 24)  BAD BRAMSTEDT

AO Pribaltiyskiy Sudostroiteln – Jantar

/

Abeking & Rassmussen

20.02.2001

---

08.11.2002

BP 25 (ex BG 25) BAYREUTH

18.02.2002

---

30.04.2003

BP 26 (ex BG 26) ESCHWEGE

22.05.2002

---

12.12.2003

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

1.030 GT / 156 DWT

Wymiary (d. x sz. x z.):

65,76 x 10,60 x 3,48 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy

Napęd (diesel – elektryczny):

1 x 16 cylindrowy silnik wysokoprężny MTU 16V1163 o mocy 5.200 kW

1 silnik elektryczny Lloyd AM 400 M 4 F o mocy 600 kW

1 przekładnia redukcyjna

1 śruba

Prędkość:

21,5 węzła

Urządzenia pomocnicze:

1 zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla i alternatora

Sensory:

radar nawigacyjny

systemy łączności i komunikacji

echosonda

systemy obserwacji

Uzbrojenie:

brak ? (broń osobista załogi)

Środki pływające:

szybka łódź inspekcyjno - interwencyjna

łódź robocza

Wyposażenie dodatkowe:

2 monitory p.poż. do gaszenia pożarów na jednostkach pływających.

pomieszczenia dla zatrzymanych / rozbitków

Załoga:

14 + 10 dodatkowych os.

*     *     *

Bibliografia

ttps://www.hamburg.de/hafengeburtstag/alle-schiffe/5723322/bad-bramstedt-patrouillenboot/

https://www.lr.org/en/about-us/who-we-are/lr-ships-in-class/

https://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/alle/alle/hersteller/Abeking+%26+Rasmussen

*     *     *

Poniżej: BP 25 BAYREUTH, Kielerförde, 18.06.2017, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).









Poniżej: BP 25 BAYREUTH, Kielerförde, 16.06.2018, zdjęcie: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: BP 25 BAYREUTH, Kiel-Wik, 23.06.2019, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).