U 418 Typ VIIC
|
Stocznia:
|
Danziger
Werft AG Danzig
|
Numer
zamówienia:
|
119
|
Zamówienie:
|
20.01.1941
|
Położenie
stępki:
|
21.10.1941
|
Wodowanie:
|
11.07.1942
|
Wcielenie
do służby:
|
21.10.1942
|
Numer
pocztowy:
|
M
50 558
|
Przebieg służby:
|
21.10.1942
– 30.04.1943
|
8
Flotylla U-bootów Danzig (szkolenie załogi)
|
01.05.1943
– 01.06.1943
|
1
Flotylla U-bootów, Brest (okręt bojowy)
|
01.06.1943
|
Zatopiony
rakietami na północny – wschód od Cape Ortegal (pozycja 47.05N, 08.55W) przez
brytyjski samolot Beaufighter należący do Sqn 236.
|
Dowódcy:
|
21.01.942
– 01.06.1943
|
OL
Gerhard Lange
|
Liczba
patroli: 1
Zatopione/uszkodzone
statki handlowe:
0/0
Zatopione/uszkodzone
okręty wojenne:
0/0
Zestrzelone/uszkodzone
samoloty:
0/1 (30.05.1943 – łódź latająca Catalina FP101 z 210 Sqn RAF)
Okres służby U 418 przed rozpoczęciem
wykonywania patroli bojowych:
|
22.10.
– 08.11.1942
|
Danzig
– próby okrętu w ramach UAG I.
|
09.11.
– 13.11.1942
|
Gotenhafen
– próba broni torpedowej w ramach TEK.
|
13.11.
– 14.11.1942
|
Danzig
– pobyt okrętu w stoczni Holm, w celu przeprowadzenia drobnych prac
naprawczych.
|
15.11.1942
|
Danzig
– wyruszenie w kierunku położonego na Bornholmie portu Rønne, gdzie w jego
pobliżu planowano przeprowadzić testy hydrofonów.
|
16.11.1942
|
Morze
Bałtyckie – godzina 03:24 kolizja z kutrem rybackim HH 217 Stralsund, którego
następnie na prośbę jego szypra odeskortowano do Swinemünde.
|
18.11.
– 20.11.1943
|
Kiel
– ostanie próby okrętu w ramach UAK.
|
21.11.
– 03.12.1942
|
Kiel
– pobyt w stoczni Deutsche Werke w celu przeprowadzenia remontu uszkodzonej
na skutek kolizji części dziobowej okrętu.
|
05.12.
– 06.12.1942
|
Sassnitz
– pobyt w bazie w oczekiwaniu na zakończenie rozminowywania prowadzących na
wschód szlaków żeglugowych.
|
07.12.
– 03.01.1943
|
Hela
– rejsy szkoleniowe w ramach Agru-Front.
|
09.01.
– 19.02.1943
|
Pillau
– szkolenie w strzelaniu w ramach 24 Flotylli U-bootów.
|
20.02.
– 02.03.1943
|
Danzig
– szkolenie w strzelaniu w ramach 25 Flotylli U-bootów.
|
03.03.
– 15.03.1943
|
Gotenhafen
– ćwiczenia taktyczne w ramach 27 Flotylli U-bootów.
|
16.03.
– 17.03.1943
|
Rønne/Bornholm
– próby hydrofonów w ramach UAG-Schall.
|
18.03.
– 19.03.1943
|
Kiel
– zdanie amunicji w miejscowym arsenale.
|
19.03.
– 15.04.1943
|
Hamburg
– pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu przeprowadzenia przeglądu oraz prac
konserwacyjnych.
|
15.04.1943
|
Hamburg
– stojący burta w burtę z dwoma innymi U-bootami U 417 o 07:30 zostaje uderzony
w bakburtę przez U 952, w wyniku czego doznaje uszkodzeń rufowych sterów
głębokości oraz śruby.
|
15.04.
– 19.04.1943
|
Hamburg
– pobyt w stoczni Howaldtswerke w celu usunięcia odniesionych uszkodzeń.
|
20.04.
– 21.04.1943
|
Hamburg
– przygotowanie okrętu do wyjścia na pierwszy patrol bojowy.
|
22.04.
– 23.04.1943
|
Kiel
– demagnetyzacja okrętu oraz kalibracja kompasów i radiostacji.
|
Patrol
1 (24.04.1943 – 01.06.1943)
24.04.
U 418 pod dowództwem Gerharda Lange wraz z U 645 i U 227 o godzinie 08:00
opuścił bazę w Kiel, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zwalczać nieprzyjacielską
żeglugę na wodach Północnego Atlantyku. Trzy godziny później o 11:00 na rucie
15 trzy jednostki spotkały się z eskortą, w towarzystwie której obrały
następnie kurs na Duży Bełt. Tego samego dnia pomiędzy 18:10 a 20:00 (kwadrat
marynarki AO 7169) ze względu na konieczność rozminowania dalszej drogi
wszystkie okręty stały na kotwicy. Dwa dni później 26 kwietnia o godzinie 04:00
zawinięto do bazy w Kristiansand, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów
opuszczono cztery godziny później, ponownie w towarzystwie U 645 i U 227 oraz w
eskorcie dozorowca V 5308. Tego samego dnia po dotarciu o godzinie 19:20 do
kwadratu AN 3515 pożegnano się z eskortą, po czym każdy z okrętów rozpoczął
indywidualny marsz w stronę wyznaczonej mu pozycji. 5 maja o godzinie 00:29
przebywający aktualnie w kwadracie AL 2255 U 418 nadał do dowództwa standardowy
meldunek pozycyjny. Prawie jedenaście godzin później o 11:25 na pokładzie U 418
odebrano pochodzącą z BdU depeszę z rozkazami o następującej treści:
„Lange
jako przejściowy rejon ataku obsadzić AK 35.”.
Następnego
dnia U 418 nadał do dowództwa cztery depesze o następujących treściach:
- o
10:09 – „AL 1225 Odpędzony przez niszczyciel.”,
- o
15:09 – „AL 1312 konwój w zasięgu wzroku kurs zachodni.”,
- o
18:45 – „Zapędzony pod wodę przez samolot oraz niszczyciel.”,
- o
21:38 – „AK 3433 ponownie zaatakowany przez niszczyciel.”.
(w
dostępnych materiałach brak jest informacji jaki to konwój miał wykryć U 418). 7
maja okręt Langego nadał do BdU kolejny meldunek tym razem o następującej
treści:
„Płynąc
pod wodą wykryty i zbombardowany przez Catalinę. KR z godziny 02:54 nieważny.
Górę lodową pomylono z niszczycielem. Godzina 13:00 – konwój w AK 3116, 210
stopni. 10 statków. 16:30 trzymany pod wodą przez niszczyciel.”.
Trzy
dni później 10 maja na pokładzie U 418 odebrano pochodzącą z dowództwa depeszę
o następującej treści:
„U
304, U 227, U 645, U 952 i U 418 jako grupa Isar obsadzić linię dozoru od AJ
3169 do AJ 3595. Na swoich pozycjach operować z ekonomiczną prędkością.”.
Głównym
celem dla ww. grupy był wykryty przez U 640, składający się z 40 statków
ochranianych przez Grupę Eskortową B5 konwój ONS.7. 17 maja na okręcie Langego
odebrano dwie kolejne depesze z BdU o następujących treściach:
- o
10:44 – „Dnia 18 maja godzina 16:00 jako nowa grupa Donau I przebywać w
linii dozoru do AJ 3853 do AK 4839: U 640, U 657, U 760, U 636, U 340, U 731, U
304, U 227, U 645, U 952, U 418, U 258, U 381.”.
- o
13:52 – „Wbrew ostatniemu rozkazowi Donau I obsadzi 18.5., o 20:00 nową linię dozoru od AK 4251 do 8141 w
znanej już kolejności.”.
Głównymi
celami ww. grupy w następnych dniach były dwa meldowane przez B-Dienst konwoje:
HX.238 (grupa eskortowa C3) oraz SC.130 (grupa eskortowa B7). 19 maja o
godzinie 15:35 w dowództwie odebrano pochodzący z U 418 meldunek o następującej
treści:
„AK
5547 nieudany atak na niszczyciel. Bomby głębinowe, żadnych szkód, Fu.M.B.
niesprawny.”
(prawdopodobnie
atakowanym okrętem, była jedna z jednostek należących do eskorty konwoju
SC.130, przeciwko któremu w tym okresie operowała grupa Donau I). Następnego
dnia w BdU odebrano dwa kolejne meldunki z okrętu Langego o następujących
treściach:
- o
11:01 – „Ciężkie bombardowanie przez „Boeinga”. Uszkodzenia usunięte.
Peryskop bojowy niesprawny.”
- o 19:40 – „Odparto atak Lancastera.”.
Trzy
dni później 23 lipca odebrano następny meldunek z U 418 o następującej treści:
„Tylko
33m3. Rozpoczęto marsz powrotny.”.
W
trakcie jego trwania 24 maja o godzinie 11:52 na polecenie dowództwa okręt
Langego spotkał się w kwadracie AK 9536 z U 378 na który to przekazał następnie
sekstans. Prawdopodobnie sześć dni później 30 maja idący na powierzchni przez
wody zatoki Biskajskiej U 418 został wykryty i zaatakowany o godzinie 09:55
przez należącą do 210 Sqn RAF brytyjską Catalinę nr „FP 101”, która pomimo
silnego ognia przeciwlotniczego zrzuciła swoje bomby, po czym mocno postrzelana
odleciała z zabitym członkiem załogi oraz rannymi dwoma kolejnymi w kierunku
bazy, gdzie podczas wodowania na skutek odniesionych uszkodzeń zatonęła (ponieważ
żaden z przebywających w tym okresie na tym akwenie U-bootów nie meldował o
ataku wrogiego samolotu przypuszcza się, że atakowaną jednostką mógł być okręt
Langego). 1 czerwca przebywający aktualnie w kwadracie BF 4561 U 418 został
wykryty przez należący do 236 Sqn RAF brytyjski bombowiec Beaufighter, który w
wykonanym następnie ataku przy pomocy rakiet posłał go na dno wraz z całą
załogą.
Członkowie załogi U 418 polegli w dniu
01.06.1943r. (w kolejności alfabetycznej):
|
Nazwisko
|
Imię
|
Ranga
|
Rok urodzenia
|
Augustin
|
|
MaschGfr
|
05.02.1923
|
Bandomir
|
Erich
|
FkMt
|
03.05.1920
|
Bierlein
|
Ernst
|
FkObGfr
|
09.01.1923
|
Brandt
|
Werner-Gustav
|
FkGfr
|
20.12.1923
|
Brückner
|
Heinz-Friedrich-Karl
|
MtrObGfr
|
23.05.1922
|
Buchholz
|
Otto
|
BtsMt
|
12.02.1919
|
Büll
|
Heinrich
|
ObMasch
|
06.06.1914
|
Clermont
|
Hans
|
ObStrm
|
04.08.1915
|
Corvinus
|
Otto
|
ObGfr
|
21.03.1922
|
Daub
|
Erwin-Philipp
|
MtrObGfr
|
07.03.1922
|
Dauderstädt
|
Gerhard
|
MtrGfr
|
10.02.1922
|
Eckstein
|
Rudolf
|
Gfr
|
06.06.1924
|
Erchinger
|
Ernst
|
BtsMt
|
03.10.1919
|
Finger
|
Heinz-Willy
|
MechGfr
(T)
|
21.04.1923
|
Finner
|
Josef
|
MaschGfr
|
24.03.1923
|
Frankenhäuser
|
Lorenz
|
MechMt
|
02.04.1920
|
Freund
|
Gerhard
|
MaschObGfr
|
31.12.1923
|
Fröhlich
|
Herbert-Hermann
|
ObMaschMt
|
23.02.1920
|
Geisler
|
Helmut
|
Lt.z.S
|
02.06.1921
|
Götze
|
Otto
|
Lt.ing
|
14.04.1922
|
Harms
|
Johannes
|
MaschObGfr
|
18.11.1923
|
Hasselmayer
|
Hilmar
|
ObMaschMt
|
13.07.1919
|
Kling
|
Wilhelm
|
MtrGfr
|
26.04.1923
|
Kluna
|
Josef
|
Gfr
|
11.02.1923
|
Knaack
|
Hans
|
Gfr
|
21.01.1923
|
Knill
|
Rudolf
|
MtrGfr
|
28.05.1924
|
Koch
|
Otto
|
MtrGfr
|
20.12.1923
|
Kunick
|
Hans
|
MtrObGfr
|
13.11.1920
|
Lange
|
Gerhard
|
OLt.z.S.01.04.42
|
22.05.1920
|
Leupold
|
Max
|
MaschGfr
|
11.08.1923
|
Linke
|
Franz
|
MtrObGfr
|
03.05.1921
|
Lüken
|
Johannes
|
MaschObGfr
|
15.11.1922
|
Meyer
|
Erich
|
Mtr
|
31.01.1924
|
Motsch
|
Otto
|
ObGfr
|
15.01.1923
|
Otte
|
Gastav
|
ObGfr
|
15.11.1921
|
Pillwein
|
Alfred
|
Lt.z.S
|
08.05.1922
|
Pott
|
Paul
|
Maat
|
15.10.1921
|
Rasch
|
Heinz
|
Maat
|
18.09.1918
|
Richter
|
Lothar
|
Gfr
|
26.04.1924
|
Schmid
|
Josef
|
ObGfr
|
27.12.1920
|
Schwarze
|
Georg
|
Maat
|
24.07.1922
|
Steinbeiss
|
Hans
|
Lt.z.S
|
20.08.1909
|
Struss
|
Karl-Heinz
|
ObFahnr.ing
|
28.04.1923
|
Stuck
|
Johannnes
|
ObMasch
|
19.02.1916
|
Wegener
|
Helmut
|
Gfr
|
08.07.1922
|
Wied
|
Hellmut
|
Maat
|
09.07.1921
|
Winter
|
Erwin
|
Lt.z.S
|
26.03.1923
|
Zimmer
|
Michael
|
ObMt
|
21.11.1915
|
Bibliografia:
|
http://uboat.net
|
http://www.ubootwaffe.net
|
http://uboatarchive.net/
|
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
|
http://www.u-boot-archiv.de/
|
http://www.u-historia.com/
|
Blair
Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen
Werften von 1935 bis 1945 tom 2
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von
September 1939 bis Mai 1945 tom 3
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von
September 1939 bis Mai 1945 tom 4
|
Busch
Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der
U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
|
Ritschel
Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 8
KTB U 375 - U 435
|
Rohwer
Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 – 1945
|
Trojca
Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
|
Wynn
Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom
1
|
Poniżej
godło U 418 (źródło: www.u-historia.com)
Poniżej urodzony w Wolnym Mieście Gdańsku dowódca U 418 - OL Gerhard Lange (źródło: www.uboat.net)