czwartek, 25 maja 2023

Z cyklu holowniki ... cz. 106 - BÖSCH

BÖSCH ex MARINECO TOOMAI (IMO 942986, MMSI: 244677000, sygnał wywoławczy: PCVP, bandera: Holandia) – holownik projektu Damen Shoalbuster 2609, zbudowany w 2007 roku w kooperacji przez polską stocznię Damen Koźle i holenderską Damen Shipyard Hardinxveld jako MARINECO TOOMAI na zamówienie brytyjskiego armatora Marineco UK Ltd. W 2019 roku nowym właścicielem jednostki zostaje holenderski armator H.Schramm B.V. z Harlingen, który przemianowuje ją na BÖSCH.

*     *     *

BÖSCH ex MARINECO TOOMAI (IMO 942986, MMSI: 244677000, call sign: PCVP, flag: Netherland) – a project Damen Shoalbuster 2609 tug, built in 2007, in cooperation by the Polish shipyard Damen Kozle and the Dutch Damen Shipyard Hardinxveld as MARINECO TOOMAI on order britsh shipowner Marineco UK Ltd. Since 2019 the new owner of the vessel is Dutch shipowner H.Schramm B.V. from Harlinhen, wchich renamed it to BÖSCH.

*     *     *

Historia budowy / Build history

Stoczniowy numer budowy / Yard number:

1112 (casco)/1580

Położenie stępki / Date of keel laid:

---

Wodowanie / Launch date:

---

Zakończenie budowy Date of build:

07.06.2007

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

212 / 200 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

26,00 x 9,10 x 2,20 m

Kadłub / Hull:

materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

2 silniki diesla / 2 diesel engines: Caterpillar 3508TBA – każdy mocy / each power: 1.640 kW

2 przekładnie redukcyjne / 2 gearboxes: Reintjes WAF 562 5:1

2 śruby w dyszach / 2 propellers in nozzles: Promarin 1800 mm

Prędkość / Speed:

11,5 węzłów / knots

Wyposażenie holownicze / Towing equipment:

wciągarka kotwiczno – holownicza / anchor handling – towing winch: 40 t. SWL

hak holowniczy / towing hook: Mampaey 35 t. SWL

Uciąg / Bollard Pull:

30 t.

Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla Caterpillar i alternatora – każdy / 2 generating sets consisting of Caterpillar diesel engine and alternator

dziobowy ster strumieniowy / bow thruster: 150 KM / HP

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

dźwig pokładowy / deck crane: 140 t.

pachoły holownicze / towing pins

2 reflektory / 2 searchlights

Pokład roboczy / Cargo deck:

? m2

Wyposażenie mostka / Bridge equipment:

radar / radar

echosonda / echo sounder

kompas magnetyczny / magnetic compass

autopilot

AIS, Navtex, Satnav GPS, GMDSS A2, ECDIS

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

paliwo / fuel: 87 m3

olej smarny/ lube oil: 2,00 m3

zanieczyszczony olej napędowy / dirty lube oil: 3,80 m3

woda pitna / fresh water: 54,00 m3

woda zanieczyszczona / bilge water: 3,80 m3

Załoga / Crew:

8 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://www.binnenvaart.eu/motorsleepboot/53461-marineco-toomai.html

file:///C:/Users/lukbla01/Downloads/Datenblatt_TUG BOeSCH.pdf

*     *     *

Poniżej: holownik BÖSCH, Gdańsk 17.07.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug BÖSCH, Gdańsk 17.07.2020, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).







 

 

wtorek, 23 maja 2023

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 36 - NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER

NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER (IMO: 8019356, MMSI: 309336000, sygnał wywoławczy: C6WR2, bandera: Wyspy Bahama) – mały wycieczkowiec, pierwotnie statek pasażersko – towarowy, zbudowany w 1982 roku przez norweską stocznię Hatlo Verksted A/S z Ulsteinvik jako MIDNATSOL na zamówienie norweskiego armatora Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA z przeznaczeniem do obsługi norweskiej przybrzeżnej trasy żeglugowej wiodącej z Bergen aż do Kirkenes. W 1988 roku jednostka przechodzi swoją pierwszą przebudowę. W 2003 roku nazwa statku ulega kosmetycznej zmianie na MIDNATSOL II, pod którą to pływa on do września 2005 roku, kiedy po raz drugi ulega ona zmianie na tym razem na LYNGEN. 27 marca 2006 roku nowym właścicielem jednostki zostaje norweski armator Hurtigruten ASA. Ponad rok później, 18 października 2007 roku statek zostaje zakupiony przez mającą swoją siedzibę na Wyspach Bahama spółkę Lindblad Expedition (formalnie jednostka zostaje zarejestrowana na spółkę córkę Lex Explorer LLC). W połowie 2008 roku jednostka trafia do położonej na Wyspach Kanaryjskich hiszpańskiej stoczni Astican Shipyard z Las Palmas, gdzie przechodzi przebudowę na wycieczkowiec, po której to otrzymuje nazwę NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER, pod którą pływa do dnia dzisiejszego.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy

176

Położenie stępki

01.07.1981

Wodowanie

22.05.1982

Zdanie

02.12.1982

Przebudowy

1988 / 2008

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (GT / DWT):

6.471 / 1.301

Wymiary (d. x sz. z.):

112,00 x 16.52 x 8,85 m

Kadłub:

stalowy, podwójne dno,

grodzie poprzeczne: 8

pokłady: 8

Napęd (diesel – elektryczny): 

2 x 16 cylindrowe silniki diesla KVM-16 Bergen Normo Diesel – o łącznej mocy 4.710 kW przy 750 obr/min.

2 przekładnie redukcyjne Ulstein 600 AGSC

2 śruby nastawne Ulstein 85/4-300

Prędkość:

17,5 w.

Urządzenia pomocnicze:

2 zestawy prądotwórcze złożone z silnika diesla BMV KRG-53 i alternatora

1 zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla BMV KRG-3 i alternatora

1 zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla Mitsubishi S12R-M(P)TA i alternatora

1 awaryjny zestaw prądotwórczy złożony z silnika diesla Daimler OM422A i alternatora

2 dziobowe stery strumieniowe: Brunvoll SPT-VP – każdy o mocy 401 KM

1 zestaw stabilizatorów Finn

Załoga:

71 os.

Pasażerowie:

148 os.

Ilość pokładów pasażerskich:

4

Przestrzeń pasażerska:

kabiny

ogółem: 81 kabin

gastronomia

restauracje: 1

bistro: 1

rozrywka

salon

galeria

pokój do gry

usługi

recepcja

sklepy

?

*     *     *

Bibliografia

www.nationalgeographic.com/expeditions/ships/national-geographic-explorer/

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: NATIONAL GEOGRAPHIC EXPLORER w Gdańsku, 12.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):