poniedziałek, 28 listopada 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 62 - GDYNIA (II)

GDYNIA (II) (IMO: 9594248, MMSI: 311055200, sygnał wywoławczy: C6ZG9, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handymax”, zbudowany przez chińską stocznię Xingang Shipbuilding Heavy Industry z Tianjin dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (statek zarejestrowany został na spółkę zależną PŻM – Ceres Three Shipping Ltd.). Matką chrzestną statku została Pani Zofia Gałka – pracownik spółki Cyfadaco. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Jacek Skowroński, zaś trasa jego rejsu wiodła z portów Geraldton i Bunbury przez Singapuru, Durban do Norfolk i Nowego Orleanu.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

345-17

Położenie stępki:

07.03.2012

Wodowanie:

25.05.2012

Zdanie:

26.06.2012

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 24.145 / DWT: 37.933 t

Wymiary (d x sz x z):

189,99 x 28,50 m x 10,40 m

Kadłub:

typ: podwójny

materiał: stal

ilość pokładów: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla Yichang Marine Diesel Engine Plant - Wärtsila NSD 6RTA48T-B – o mocy: 7.368 kW

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla Wärtsila W4L20 – każdy 635 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla AGCO Sisu 634

Prędkość:

14,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 5/5

wymiary luków:

1 x 16,0 x  16,0 m

3 x 22,3 x 18,0 m

1 x 21,6 x 18,0 m

Pojemność całkowita wszystkich ładowni (m3):

ziarno: 49.031 m3

Pojemność zbiorników:

balast: 22.667,9 m3

paliwo: 1.771 m3

woda pitna: 368 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

4 dźwigi pokładowe Tsuji HDHS3028S każdy o unosie 30 ton

Załoga:

29 os./ pers.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: GDYNIA (II) w  Stoczni Gryfia, Szczecin 01.06.2017 rok, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: GDYNIA (II) w  Stoczni Nauta, Gdynia.07.2022 rok, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





 

 

sobota, 26 listopada 2022

Z cyklu okręty wojenne i jednostki pomocnicze ... cz. 88 - Duńskie stawiacze min typu Lindormen

Duńskie stawiacze min typu LINDORMEN – para okrętów zbudowanych w latach 1977 – 1978 dla Marynarki Wojennej Królestwa Danii przez położoną w Svendborgu stocznię A/S Svendborg Skibsvaerft. Podczas wodowania obie jednostki otrzymały nazwy Lindormen (Smok) i Lossen (Żbik). Oprócz swojej głównej roli tj. stawiania zdalnie sterowanych zagród minowych oba okręty wykorzystywane były jako jednostki dowodzenia / wsparcia czy to w ramach lokalnych formacji czy też w składach NATO-wskich zespołów: STANFORCHAN i MCMFORNORTH. 22 października 2004 roku w ramach programu przebudowy struktur duńskiej floty obie jednostki zostały wycofane ze służby i umieszczone w rezerwie oczekując na dyspozycje co do dalszych losów. Na mocy porozumień międzyrządowych dawny LINDORMEN został sprzedany Estońskiej Marynarce Wojennej, która 12 kwietnia 2006 roku wcieliła go do służby pod nazwą EML TASUJA (A 432) jako okręt dowodzenia / wsparcia nurków minerów. W tym samym roku bliźniaczy LOSSEN również trafił do Estonii a konkretnie do Estońskiej Akademii Morskiej, gdzie od 4 lipca pod nazwą KRISTIINA był wykorzystywany jako jednostka szkolna. 10 września 2009 roku w związku z problemami akademii, KRISTIINA została przejęta przez Estońską Marynarkę Wojenną, która 14 maja 2010 roku przemianowała ją na EML WAMBOLA (A 433). W 2016 roku dotychczas utrzymywana w rezerwie EML WAMBOLA przeszła modernizację zastępując następnie w służbie wycofaną z dniem 1 listopada tego roku bliźniaczą EML TASUJA. Podczas służby w składzie Estońskiej Marynarki Wojennej oba okręty wielokrotnie uczestniczyły w manewrach i ćwiczeniach NATO oraz wchodziły w skład stałego zespołu sił przeciwminowych grupy pierwszej - SNMCMG 1.

*     *     *

Stawiacze min typu Lindormen

Nazwa (numer burtowy)

Położenie stępki

Wodowanie

W służbie:

Status

HDMS LINDORMEN (N 43)

02.02.1977

07.06.1977

24.06.1978

Wycofany: 22.10.2004. W 2006 roku sprzedany Estonii (dalszy los patrz tekst powyżej)

HDMS LOSSEN (N 44)

09.06.1977

09.09.1977

14.06.1978

Wycofany: 22.10.2004. W 2006 roku sprzedany Estonii (dalszy los patrz tekst powyżej)

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność (pełna):

577,5 t.

Wymiary (d. x sz. x z.):

44,5 x 9,0 x 2,65 m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy, spawany

Napęd:

2 x silniki spalinowe duńskiej firmy Frichs o łącznej mocy 1.200 kW (800 HP). W 2016 roku podczas modernizacja EML WAMBOLA (ex. HDMS LOSSEN) wymienione na silniki niemieckiej formy MTU o tej samej łącznej mocy

2 x 3 płatowe śruby nastawne

Prędkość:

14 węzłów

Urządzenia pomocnicze:

zestawy prądotwórcze

2 dźwigi hydrauliczne (1 na dziobie o unosie 2 ton i jeden na rufowej nadbudówce o unosie 2,8 tony)

Uzbrojenie:

1978 – 1985: 2 x I działka automatyczne M/42 LvSa kal. 20 mm (1 dziób, 1 rufa)

1985 – 2004: 3 x I działka automatyczne M/42 LvSa kal. 20 mm (2 dziób, 1 rufa)

1997 – 2004: 2 stanowiska dla operatorów ręcznych wyrzutni pocisków przeciwlotniczych: Stinger Lv M/93.

TASUJA: 2 x I karabiny maszynowe kal. 12,7 mm

WAMBOLA: 4 x I karabiny maszynowe kal. 12,7 mm

furta burtowa na prawej burcie służąca do załadunku 20 min na pokład minowy, które to następnie stawiane były przez rufową furtę minową (w estońskiej służbie przestrzeń ta wykorzystywana jest jako zamknięty pokład roboczy)

Łodzie:

2 półsztywne łodzie robocze umieszczone na rufowej nadbudówce

Wyposażenie elektroniczne:

2 radary nawigacyjne: Litton Decca E (pasmo I)

systemy łączności i komunikacji satelitarnej

Pojemność zbiorników:

paliwo: ?

Załoga:

27 – 36 os.

*     *     *

Bibliografia

http://navalhistory.dk/Danish/Skibene/L/Lindormen(1978).htm

http://navalhistory.dk/English/TheShips/L/Lossen(1978).htm

https://mil.ee/uksused/merevagi/miinisoja-divisjon/eml-wambola/

*     *     *

Poniżej EML TASUJA (A 432) ex HDMS LINDORMEN (N 43) w bazie Kiel-Wik, 20.06.2015, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):






Poniżej EML TASUJA (A 432) ex HDMS LINDORMEN (N 43) w bazie Kiel-Wik, 18.06.2016, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):





*     *     *

Poniżej EML WAMBOLA (A 433) ex HDMS LOSSEN (N 44) przybywa do Szczecina, 01.06.2017, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):













Poniżej EML WAMBOLA (A 433) ex HDMS LOSSEN (N 44) wchodzi na wody Kielerförde, 16.06.2017, zdjęcia: Łukasz Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):