czwartek, 7 lipca 2022

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 28 - VASCO DA GAMA

VASCO DA GAMA ex PACIFIC EDEN ex STATENDAM (IMO: 8919245, MMSI: 255806445, sygnał wywoławczy: CQEP2, bandera: Portugalia) – „mały” wycieczkowiec typu „S” (od nazwy Statendam), zbudowany w 1993 roku przez włoską stocznię Fincantieri Spa-Cantieri Navali Italiani z Monfalcone na zamówienie zarejestrowanej w Seattle spółki Holland America Line Inc. jako STATENDAM. W kwietniu 1996 roku statek zostaje własnością zarejestrowanej w Holandii  spółki Holland America Line N.V. W październiku 2015 roku wycieczkowiec trafia do spółki Carnival Pic (Carnival U.K.) a w listopadzie tego samego roku zostaje przemianowany na PACIFIC EDEN. W kwietniu 2019 roku dochodzi do kolejnej zmiany właścicielskiej, tym razem na Cruise and Maritime Voyages / TransOcean United Kingdom. W nowych barwach jednostka otrzymuje nazwę VASCO DA GAMA. Po bankructwie CMV, w grudniu 2020 roku wycieczkowiec zostaje zakupiony przez Mystic Invest Holding i zarejestrowany na spółkę Mystic Ocean SA. Operatorem statku zostaje natomiast niemiecka spółka Nico Cruises Schiffsreisen GmbH.

*      *      *

Historia budowy

Numer budowy:

5881

Położenie stępki:

30.07.1991

Wodowanie:

03.04.1992

Zakończenie budowy:

05.01.1993

*      *      *

Jednostki typu „S”

Nazwy (IMO)

Numer budowy

Zdanie

VASCO DA GAMA ex PACIFIC EDEN ex STATENDAM (IMO: 8919257)

5881

05.01.1993

AEGEAN MYTH ex MAASDAM (IMO: 8919257)

5882

10.1993

PACIFIC ARIA ex RYNDAM (IMO 8919269)

5883

09.09.1994

AEGEAN MAJESTY ex VEENDAM (IMO: 9102992)

5954

23.04.1996

*      *      *

Dane techniczne:

Wyporność:

GT: 55.877 / DWT: 7.637 t.

Wymiary (d x sz x z):

219,21 x 30,83 x 7,71 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal okrętowa

przedziały wodoszczelne: ?

liczba pokładów: 12

pasażerskie: 9

Napęd (diesel – elektryczny):

2 x 4 suwowe 12 cylindrowe silniki diesla: Wartsila-Sulzer model 12ZAV40S

2 x 4 suwowe 8 cylindrowe silniki diesla: Wartsila-Sulzer model 8ZAL40

łączna moc wszystkich ww. silników: 34.560 kW przy 514 obr./min.

2 silniki elektryczne ABB, każdy o mocy 12.000 kW

2 śruby nastawne

Prędkość:

22,6 węzła

Urządzenia pomocnicze:

2 dziobowe stery strumieniowe KaMeWa o mocy 1.720 kW (każdy)

rufowy ster strumieniowy KaMeWa o mocy 1.720 kW

Pasażerowie:

1.258 os.

Przestrzeń pasażerska:

zakwaterowanie

kabiny: 630

Załoga:

557 os.

*      *      *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

www.nedcruise.info

www.faergelejet.dk

*      *      *

Poniżej: VASCO DA GAMA w Gdyni, zdjęcia Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie)
















 

 

 

wtorek, 5 lipca 2022

Z cyklu statki pasażerskie ... cz. 27 - VIKING STAR

VIKING STAR (IMO: 9650418, MMSI, 257903000, sygnał wywoławczy: LAIW6, bandera: Norwegia) – mały wycieczkowiec typu "Viking Star", zbudowany w 2015 roku przez włoską stocznię Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A w Monfalcone dla szwajcarskiego armatora Viking Ocean Cruises.

*     *     *

Historia budowy

Numer budowy:

6236

Położenie stępki:

18.12.2013

Wodowanie:

23.06.2014

Zdanie:

28.03.2015

*     *     *

Wycieczkowce typu "Viking Star"

Nazwa

Data zdania:

VIKING STAR (IMO 9650418)

31.03.2015

VIKING SEA (IMO 9725421)

24.03.2016

VIKING SKY (IMO 9650420)

26.01.2017

VIKING ORION (IMO 9796250)

07.06.2018

VIKING JUPITER (IMO 9796262)

07.02.2019

VIKING VENUS (IMO 9833175)

15.04.2021

VIKING MARS (IMO 9833187)

12.05.2022

VIKING NEPTUNE (w budowie)

~ 2022

VIKING SATURN (w budowie)

~ 2022

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

47.842 GT / 4.912 DWT

Wymiary (d x sz x z):

228,28 x 28,89 x 6,50 m

Kadłub:

stalowy, podwójne dno

Pokłady:

14 w tym 9 pasażerskich

Napęd (spalinowo – elektryczny):

2 silniki diesla: MAN 9L32/44CR – każdy o mocy 5.040 kW

2 silniki diesla: MAN 12V32/44CR – każdy o mocy 6.720 kW

2 wały z dwiema 6 skrzydłowymi śrubami o stałym skoku

Urządzenia pomocnicze:

1 awaryjny zespół prądotwórczy skałdający się z silnika diesla: Isotta Fraschini V1712T3 i alternatora o mocy1.390 kW

2 dziobowe stery strumieniowe – każdy o mocy 2.800 kW

1 rufowy ster strumieniowy: 1.400 kW

Prędkość:

21 węzłów

Część pasażerska:

kabiny: 465 zewnętrznych z balkonami

restauracje: 2

kina: 2

teatr: 1

sklepy: 3

spa / fitness: 1 / 1

baseny: 2

Pasażerowie:

990 os..

Załoga:

550 os..

*     *     *

Bibliografia:

www.vikingcruises.com

www.lr.org/en/lrofships/

*     *     *

Poniżej: VIKING STAR w Gdańsku 29.05.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć klinij na zdjęcie).





Poniżej: VIKING STAR w Gdańsku 10.06.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć klinij na zdjęcie).





Poniżej: VIKING STAR w Gdańsku 13.08.2022, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).