niedziela, 10 kwietnia 2022

Z cyklu samochodowce/pojazdowce ... cz. 6 - FREEDOM

FREEDOM ex TAKAMINE (IMO: 9129706, MMSI: 369327000, Sygnał wywoławczy: WDB5483, Bandera: Stany Zjednoczone AP, Port macierzysty: Willmington) – pojazdowiec PCTC (Pure Car and Truck Carrier), zbudowany przez japońską stocznię Sumitomo Heavy Industries Ltd., Oppama Shipyard z Yokosuki, na zamówienie armatora Wilhelmsen Lines Shipowning AS jako TAKAMINE (sama jednostka zarejestrowana była wpierw na spółkę Fidelio Limited Partnership Inc. – do 2003 roku a następnie do sprzedaży, która miała miejsce w tym samym roku na WL Shipowning AS). Od 31 października 2003 roku jako FREEDOM pływa w barwach amerykańskiego armatora ARC – American Roll-On/Roll-Off Lines (sama jednostka zrejestrowana jest na spółkę Wilmington Trust Company zaś jego właścicielem jest amerykański armator Tote Services Inc.).

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

1215

Data położenia stępki:

01.08.1996

Wodowanie:

23.11.1996

Data ukończenia:

18.03.1997

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 49.821 / DWT: 19.884 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

190,49 x 32,28 x 10,20 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

grodzie poprzeczne: 3

materiał: stal

Napęd:

pojedynczy 2 suwowy, 6 cylindrowy silnik diesla Sulzer 6RTA62U o mocy 12.980 kW przy 109 obr./min

pojedyncza, pięciopłatowa śruba o stałym skoku

Prędkość:

18.0 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikami diesla o MAN-B&W 7L23/30 i alternatorem – każdy o mocy: 780 kW

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla MAN D-0226 MLE i alternatorem o mocy 80 kW

dziobowy ster strumieniowy Ulstein o mocy: 1.200 kW

Przestrzeń ładunkowa:

pokłady: 12 (5 z nich podwieszanych)

Pojemność ładunkowa:

5.890 RT43 (jednostka RT43 = 7,38975 m2)

auta ciężarowe: 803

Wyposażenie ro-ro:

rampa rufowa: 120 t. SWL o wymiarach 40,0 x 7,00 mm.

rampa burtowa: 25 t. SWL o wymiarach: 24,50 x 5,00 m

rampy wewnętrzne

Dźwigi:

elektro-hydrauliczny dźwig HCV 1077 o unosie 6 t. SWL

Pojemność zbiorników:

balast: 7.372,8 m3

paliwo: 2.544,2 m3

woda pitna: 372,7 m3

olej smarny: 162,5 m3

Załoga:

26 os. ?

*     *     *

Bibliografia

www.scheepvaartwest.be

https://www.eagle.org/portal/#/absrecord/details

*     *     *

Poniżej: FREEDOM podczas postoju przy Nabrzeżu Dworzec Drzewny, Gdańsk 10.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: FREEDOM oraz inny statek armatora ARC - ENDURANCE w pływających dokach Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 14.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: FREEDOM w pływającym doku Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 14.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: FREEDOM w pływającym doku Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 20.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: FREEDOM w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 27.02.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: FREEDOM w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 04.03.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: FREEDOM w Gdańskiej Stoczni Remontowej, Gdańsk 05.03.2022 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

 

 

środa, 6 kwietnia 2022

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 56 - LUBIE (I)

LUBIE (I) (IMO: 9441984, MMSI: 311033500, Sygnał wywoławczy: C6YJ4, Bandera: Wyspy Bahama, Port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handysize”, przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Ameryki Północnej, zbudowany przez chińską stocznię Mingde Heavy Industry w Nantong dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina (formalnie jednostka zarejestrowana jest na spółkę zależną Erato Six Shipping). Matką chrzestną statku została Pani Żaneta Przybyłowicz – główna księgowa Żeglugi Polskiej S.A. W pierwszym rejsie statkiem dowodził kpt. Marek Wilczyński, zaś jego trasa wiodła do portu San Lorenzo i dalej z ładunkiem soi do Ashod w Izraelu. W 2014 roku jako pierwszy po przerwie zimowej statek przybył z ładunkiem cukru do Toronto. W sierpniu 2018 roku na pokładzie masowca miała miejsce wyjątkowa uroczystość a mianowicie zaprzysiężenie nowego dyrektora portu w Milwaukee – Pana Adama Schlichta.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

MD025

Położenie stępki:

28.04.2010

Wodowanie:

09.06.2011

Zdanie:

28.10.2011

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 20.603 / DWT: 30.000 t

Wymiary (d x sz x z):

190,00 x 23,76 m x 10,22 m

Kadłub:

typ: dwuposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

6 cylindrowy silnik diesla Wartsila 6RTA48T-B o mocy: 7.800 kW / 118 obr./min

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z  silnika diesla: Wartsila Auxpac 645W4L20  i alternatora - każdy o mocy 655 kW i 806 kVA

zespół prądotwórczy składający się z silnika: Wartsila Auxpac 875W6L20 i alternatora o mocy 875 kW i 1094 kVA

dziobowy ster strumieniowy dziobowy o mocy 800 kW

Prędkość:

14,5 w.

Ster:

1

Ładownie / Luki:

liczba: 6/6

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor

Pojemność całkowita wszystkich ładowni::

ziarno: 38.340 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

3 elektro – hydrauliczne dźwigi pokładowe każdy o unosie 30 ton

Załoga:

 ?

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej LUBIE opuszczające Świnoujście 13.04.2019 rok, zdjęcia: Dariusz Mania (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej LUBIE, Stocznia Remontowa Nauta, Gdynia 20.01.2022 rok, zdjęcie: Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej LUBIE pod załadunkiem na Nabrzeżu Indyjskim, Gdynia 24/25.03.2022 rok, zdjęcia: Andrzej Patro, Waldemar Danielewicz, Paweł Kaliszuk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).