niedziela, 16 stycznia 2022

Z cyklu drobnicowce wielozadaniowe / udźwigowce ... cz. 1 - EEMSLIFT HENDRIKA

EEMSLIFT HENDRIKA ex ABIS ESBJERG (IMO: 9671486, MMSI: 244790047, sygnał wywoławczy: PCYX, bandera: Holandia, port macierzysty: Delfzijl) – uniwersalny drobnicowiec, przystosowany do przewozu ładunków ciężkich oraz wielkogabarytowych, zbudowany w 2015 roku w Szczecinie w kooperacji przez polską stocznię Partner Stocznia Sp. z o. o. oraz firmy holenderskie Shipkits BV oraz Central Industry Group jako ABIS ESBJERG (właściciel: Abis Shipping Company B.V. z Harlingen). Od marca 2017 roku jako EEMSLIFT HENDRIKA w barwach Amasus Shipping B.V. z Delfzijl. 5 kwietnia 2021 roku, na znajdującym się w odległości 60 Mm na zachód od norweskiego portu Alesund statku, w sztormowych warunkach doszło do przesunięcia się ładunku i powstania trwałego 30 stopniowego przechyłu. Po ewakuacji załogi dryfujący z przechyłem statek został w dniu 7 kwietnia (wcześniej uniemożliwiały to warunki pogodowe) wzięty na hol przez dwa holowniki, które doprowadziły go następnie do portu Alesund.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

123

Wodowanie:

29.10.2014

Zdanie:

11.06.2015

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 5.460 / DWT: 4.200 t.

Wymiary (d x sz x z):

111,60 x 16,80 x 5,85 m

Kadłub:

typ: pojedynczy, podwójne dno

materiał: stal

Napęd:

4 suwowy, 8 cylindrowy silnik diesla Caterpillar Motoren GmbH & Co. model Mak 8M32C o mocy: 4.000 kW przy 600 obr./min.

przekładnia redukcyjna

śruba nastawna

Urządzenia pomocnicze:

2 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 424 kW

awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla i alternatora o mocy 127 kW

dziobowy rufowy ster strumieniowy: 1/1

Prędkość:

11,0 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1 Ła. / 1 Lu.

międzypokłady: tak

wymiary ładowni:

45,2 x 11,5 x 10,58

wymiary luku:

66,00 x 12,00 m

pokrywy lukowe: ?

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno / bele: 6.994 m3

drewno: 6.994 m3

kontenery: 261 TEU

Pojemność zbiorników:

balast: ? m3

paliwo: 645 m3

woda pitna: ? m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

2 dźwigi pokładowe NMF każdy o udźwigu 150 t.

Załoga:

? os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

www.portalmorski.pl

https://www.amasus.nl/en/fleetlist/

www.scheepvaartwest.be

*     *     *

Poniżej: EEMSLIFT HENDRIKA przybywa do Hamburga 11.05.2018 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).







Poniżej: EEMSLIFT HENDRIKA opuszcza Hamburg 12.05.2018 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: EEMSLIFT HENDRIKA wchodzi do Gdańska, 15.01.2022 rok, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

















środa, 12 stycznia 2022

Z cyklu kabotażowce/drobnicowce ... (cz. 8) - PLUTO

PLUTO (IMO: 8518340, MMSI: 314417000, sygnał wywoławczy: 8PAJ9, bandera: Barbados, port macierzysty: Bridgetown) – mały masowiec przystosowany do przewozu ciężkich ładunków, zbudowany w 1986 roku przez holenderską stocznię E.J. Smith + Zoon`s Scheepswerven NV z Westerbroek na zamówienie holenderskiego armatora C.V. Rederij m.s. Procyon z Rotterdamu (do 1990 roku armatorem zarządzającym jednostką był także holenderski Kustvaartbedrijf Moerman B.V. z Ridderkerk). Od 1990 roku do maja 1994 roku w zarządzie norweskiej spółki Wilson Shipmanagement AS z Bergen. W maju 1994 roku statek stał się własnością Amstelsluis Management Company B.V. z Rotterdamu, przy czym jego armatorem zarządzającym został B&N Kustvaartbedrijf Moerman B.V. We wrześniu 2001 roku zakupiony przez norweską spółkę Wilson Shipowning II AS z Bergen (od sierpnia 2011 roku statek zarejestrowany jest na spółkę Wilson Shipowning AS). W chwili obecnej wciąż w eksploatacji w barwach norweskiego Wilsona.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

832

Położenie stępki:

---

Wodowanie:

05.07.1986

Zdanie:

20.09.1986

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 1.998 / DWT: 3.697 t

Wymiary (d x sz x z):

88,19 x 14,00 m x 5,00 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

materiał: stal

przedziały wodoszczelne: 6

ilość pokładów: 1

Napęd:

4 suwowy 6 cylindrowy silnik diesla MaK 6M452AK – o mocy: 1.175 kW przy 450 obr./min.

śruba: 1

Urządzenia pomocnicze:

3 zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla i alternatora – każdy o mocy 52 kW

dziobowy ster strumieniowy o mocy 235 kW

Prędkość:

10,5 w.

Ładownie i luki:

liczba: 1 Ła. / 2 Lu.

wymiary ładowni: 63,70 x 12,20 x 5,35 m

wymiary luków: 26,00 x 10,20 m

pokrywy lukowe: typ: pontoon

Pojemność całkowita ładowni (m3):

ziarno: 4.470 m3 / 157.862 ft3

bele: 4.455 m3 / 157.341 ft3

Pojemność zbiorników:

balast: 1.160 m3

paliwo: 196,85 m3

Urządzenia za i wyładunkowe:

brak

Załoga:

9 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia

https://www.wilsonship.no/en/fleet

https://www.scheepvaartwest.be

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej: PLUTO wpływa do Hamburga, 05.05.2016 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: PLUTO opuszcza Hamburg, 07.05.2016 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).