sobota, 28 sierpnia 2021

Z cyklu flota Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ... cz. 14 - PARSĘTA

PARSĘTA(I) (IMO: 7013604, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: , Bandera: Polska, Port macierzysty: Kołobrzeg) prom towarowy ro/ro z ograniczoną liczbą miejsc pasażerskich, zbudowany w niemieckiej stoczni Rickmers Werft w Bremerhaven na zamówienie niemieckiego armatora jako DONAUTAL (właścicielem rejestrowym statku była spółka Partenreederei M.S. „Donautal” z Hamburga). 23 maja 1970 roku odebrany ze stoczni, a pięć dni później 28 maja zostaje oddany w czarter armatorowi Silja Line, dla którego do 21 grudnia tego samego roku obsługuje połączenie Åbo – Norrtälje. 26 kwietnia 1973 roku przerejestrowany na mającą siedzibę w Londynie spółkę Rollonoff Shipping Ltd. W dniu 1 czerwca 1974 roku zakupiony przez Belfast Steamship Co. Ltd. z Belfastu, po czym po przemianowaniu na ULSTER SPORTSMAN, w zarządzie P&O Short Sea Shipping Ltd. zostaje zatrudniony na linii Liverpool – Belfast. Od 31 marca 1975 roku armatorem zarządzającym jednostką zostaje P&O Ferries Ltd.. W tym samym roku dwukrotnie oddany w czarter: wpierw krótkoterminowo armatorowi Seaspeed Ferries dla którego pracuje w serwisie Cork – Barry a następnie w październiku armatorowi Truckline Ferries Ltd, dla którego do stycznia 1978 roku obsługuje połączenie Poole – Cherbourg. 12 czerwca 1976 roku w trakcie trwania drugiego z w/w czarterów prom zostaje przemianowany na DORSET. Po zakończeniu czarteru, jeszcze w styczniu 1978 roku, w barwach P&O Ferries jednostka znajduje zatrudnienie na linii Scrabster – Stromness, po czym od lutego już dla P&O Normandy Ferries obsługuje połączenie Aberdeen – Stromness – Lerwick. W dniu 12 maja 1978 roku dochodzi do kolejnej zmiany nazwy promu, tym razem na ST MAGNUS a 14 lipca jego nowym właścicielem zostaje P&O Ferries Ltd., dla którego obsługuje połączenie Aberdeen – Orkady, odbywając dodatkowo kilka rejsów do Norwegii. Od 6 do 28 lutego 1979 roku w barwach P&O Normandy Ferries zatrudniony czasowo na linii Dover – Boulogne. W 1981 roku zatrudniony pomiędzy Sullom Voe – Pentland Firth (w tym czasie dozwolony był przewóz do 50 pasażerów na pokładzie). We wrześniu 1986 roku ST MAGNUS uczestniczy w odbywających się u wybrzeży Skandynawii manewrach „Northern Wedding”. Od 4 do 19 listopada 1987 w czarterze NATO obsługuje połączenie Cairnryan – Larne. 22 września 1989 roku wprowadzony na linię Aberdeen – Stavanger – Hanstholm. W listopadzie tego samego roku, prom po raz kolejny bierze udział w manewrach NATO, tym razem o kryptonimie „Purple Warrior”. W okresie kwiecień – czerwiec 1990 roku wyłączony z eksploatacji i postawiony na sznurku w szkockim porcie Leith. Od 4 czerwca do września 1990 roku w barwach P&O European Ferries zatrudniony na linii Portsmouth – Le Havre (w sierpniu prom przechodzi w Weymouth remont silników). 27 września po raz kolejny postawiony na sznurku, tym razem w porcie Southampton, po czym jeszcze w tym samym roku sprzedany należącej do duńskiego armatora Blaesbjerg Marine z Århus spółce Brax Shipping. Po zmianie nazwy na CODAN MARINE prom zostaje wyczarterowany polskiemu armatorowi Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, który wprowadza go na linię Świnoujście – Ystad. W 1991 roku PŻB nabywa prom od dotychczasowego właściciela, po czym przemianowuje go na PARSETA (właścicielem rejestrowym statku jest zarejestrowana w Panamie spółka Scan-Pol Marine SA., od 1995 roku także panamska Polish Baltic Shipping Co.). Już pod nową nazwą jednostka kontynuuje obsługę cargo dotychczasowej linii, po czym od czerwca 1996 roku zostaje zatrudniona w serwisie Świnoujście – Aabenraa. W kwietniu 1997 roku PARSETA zostaje sprzedana wenezuelskiemu armatorowi Consolidada de Ferrys – Conferrys CA z Pampatar, który przemianowuje ją na DONA JUANNA. Po dotarciu na druga stronę Atlantyku, prom rozpoczyna obsługę połączeń pomiędzy kontynentalną Wenezuelą a wyspą Margarita. 20 czerwca 2010 roku, po ponad trzyletniej odstawce na kotwicowisku portu Puerto La Cruz, będąca w złym stanie technicznym DONA JUANA, po nabraniu znacznej ilości wody przechyla się prawą burtę, po czym tonie w miejscu swojego kotwiczenia.

*     *     *

Historia Budowy

Numer budowy:

362

Wodowanie:

14.05.1970

Zdanie:

23.05.1970

*     *     *

Nazwy promu

23.05.1970 – 01.06.1974

DONAUTAL

01.06.1974 – 12.06.1976

ULSTER SPORTSMAN

12.06.1976 – 12.05.1978

DORSET

12.05.1978 – 09.1990

ST MAGNUS

09.1990 – 1991

CODAN MARINE

1991 – 04.1997

PARSĘTA

04.1970 – 20.06.2010

DONA JUAN

*     *     *

Właściciele / Czarterujący / Operatorzy

23.05.1970 – 25.04.1973

Partenreederei M.S. „Donautal”, Hamburg (zarząd: J.A. Reinecke)

Czarter: 28.05.1970 – 21.12.1970

Silja Line Oy

26.04.1973 – 01.06.1974

Rollonoff Shipping Ltd., Londyn

01.06.1974 – 14.06.1978

Belfast Steamship Co. Ltd., Belfast

Czarter: 1975

Seaspeed Ferries

Czarter: 10.1975 – 01.1978

Truckline Ferries Ltd.

14.06.1978 – 01.01.1989

P&O Ferries Ltd.

Czarter: 04.11.1987 – 19.11.1987

NATO

01.01.1989 – 09.1990

P&O Scottish Ferries Ltd.

09.1990 – 1991

Blaesbjerg Marine, Århus (Brax Shipping)

Czarter: 09.1990 – 1991

Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, Kołobrzeg

1991 – 1995

Scan Pol-Marine SA, Port Vila (Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, Kołobrzeg)

1995 – 04.1997

Polish Baltic Shipping Co. Port Villa (Polska Żegluga Bałtycka – Polferries, Kołobrzeg)

04.1997 – 20.06.2010

Consolidada de Ferrys C.A. (Conferrys), Pampatar

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

BRT: 3575 / NRT: 1072 / DWT: 937

Wymiary (d. x sz.  x z.):

96,81 x 15,83 x 4,19 m

Kadłub:

typ: pojedynczy

materiał kadłuba: stal

Napęd:

2 x 9 cylindrowe silniki diesla Atlas-MaK 9ZU451AK o łącznej mocy: 2.942 HP

śruby: 2 nastawne

Prędkość:

maksymalna: 16 w.

eksploatacyjna: 13,8 w.

Ster:

1

Przestrzeń ładunkowa

długość pasa ładunkowego: 408 ~ 410 m

Pojemność ładunkowa:

25 x 13,2 metrowej długości ciężarówek

Wyposażenie ro/ro

rampy: 2 (dziobowa i rufowa)

Pasażerowie:

12 os.

Załoga:

?

*     *     *

Bibliografia

www.faktaomfartyg.se

www.doverferryphotosforums.co.ik

www.poheritage.com

*     *     *

Poniżej: PARSĘTA w 1994 roku, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PARSĘTA w Ystad, zdjęcia: Sigismund Lietka, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PARSĘTA i NIEBORÓW w porcie Ystad, 1994 rok, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

 Poniżej: PARSĘTA na odstawce, zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: DONA JUANA ex PARSĘTA 25.11.2006, zdjęcie: autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


 

 

wtorek, 24 sierpnia 2021

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 15 - FAIRPLAY VIII

FAIRPLAY VIII (IMO ---, MMSI: 211286160, Sygnał wywoławczy: DNCD, bandera: Niemcy) – klasyczny holownik portowo – morski, zbudowany przez niemiecką stocznię Theodor Buschmann GmbH z Hamburga dla niemieckiego armatora Fairplay Schleppdampfschiffs Reederei Richard Bochard GmbH z przeznaczeniem do służby w porcie w Hamburgu. Wkrótce po wprowadzeniu do służby FAIRPLAY VIII potwierdził swoje zalety, biorąc udział w akcji ratowniczej zerwanego z cum frachtowca. W 2002 roku, operujący dotąd w Hamburgu holownik, w związku ze swoim moralnym zestarzeniem się zostaje przebazowany do portu w Wismarze, gdzie pracuje do maja 2009 roku, kiedy to zostaje ostatecznie wycofany z eksploatacji. W tym też okresie holownikiem zainteresowała się Hamburska Fundacja Morska, która przejęła go z symboliczne 1 Euro w prawie oryginalnym stanie od dotychczasowego armatora, z zamiarem zachowana go jako jednostki muzealnej. Po niezbędnym remoncie i małej przebudowie FAIRPLAY VIII powrócił do Hamburga, gdzie do dnia dzisiejszego cumuje w Sandtorhafen (Hafencity), odbywając co jakiś czas turystyczne / czarterowe rejsy po Łabie, zabierając n swój pokład 27 osób.

 *     *     *

Historia budowy:

Stoczniowy numer budowy:

89

Wodowanie:

05.10.1962

Data ukończenia:

10.12.1962

 *     *     *

Dane techniczne:

Wyporność (GT / DWT):

97 t. / --- t.

Wymiary (d. x s. x z.):

24,55 x 7,02 x 3,4 m

Kadłub:

materiał i typ: stal, pojedynczy

pokłady ciągłe: 1

Napęd: spalinowy

pojedynczy 4 suwowy 7 cylindrowy silnik diesla MAN G7 V235/33 o mocy 441 kW

trójpłatowa śruba w dyszy Korta

Prędkość:

11,5 węzła

Wyposażenie holownicze:

hak holowniczy

winda holownicza

Uciąg:

12 t.

Wyposażenie mostka:

radar

echosonda

AIS, GPS, Navtex, EPIRB, SART, VHF, GMDSS

Załoga:

3 ~ 4os. / pers.

Pasażerowie (od końca 2009 roku)

27 os.

 *     *     *

Bibliografia:

http://www.fairplay8.de/technik.html

https://stiftung-hamburg-maritim.de/schiffe/fairplay-viii.html

https://de.wikipedia.org/wiki/Fairplay_VIII

http://www.reflektion.info/html/3302_100110_fairplay8.html

*     *     *

Poniżej: FAIRPLAY VIII, Sandtorhafen, Hamburg-Hafencity 04.07.2013 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

Poniżej: FAIRPLAY VIII podczas jednego z rejsów po Łabie, Hamburg 06.05.2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: FAIRPLAY VIII widziany z dachu biurowca Docklands, Hamburg 06.05.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



Poniżej: FAIRPLAY VIII podczas jednego z rejsów po Łabie, Hamburg 10.05.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).