sobota, 12 grudnia 2020

Z cyklu holowniki ... cz. 77 - FAIRPLAY-26

FAIRPLAY 26 (IMO: 9211004, MMSI: 261535000, sygnał wywoławczy: SNSE) – holownik typu ASD, zbudowany przez hiszpańską stocznię Astilleros Zamakano S.A dla niemieckiego armatora Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH z Hamburga. Od czerwca 2015 roku w składzie Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*     *     *

FAIRPLAY 26 (IMO: 9211004, MMSI: 261535000, call sign: SNSE) – an ASD type tug, built by the Spanish shipyard Astilleros Zamakano S.A. in Vigo for the German shipowner Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH from Hamburg. Since June 2015, tug works for Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K.

*     *     *

Historia budowy / Build history:
numer stoczniowy / yard number:
483,
położenie stępki / keel laid:
08.03.1999,
wodowanie / launched:
09.12.1999,
koniec budowy / date of built:
01.2001.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
499 / 290 T.,
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
34,89 x 10,90 x 5,20 m,
Kadłub / Hull:
typ, materiał: pojedynczy, częściowo podwójne dno, stal / type, material: single, party double bottom, hull, steel,
grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4
ilość pokładów / deck number: 1,
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Deutz AG SBA 9M628 każdy o mocy / each with power 2.025 kW (4.500 KM / HP), 
2 pędniki azymutalne Schottel SRP 1515 w dyszy Korta / 2 Schottel SRP 1515 azzipod thrusters in Kort nozzles, 
dziobowy pędnik strumieniowy / bow thruster: Schottel STT 110 LK
Prędkość / Speed:
13,5 węzła / knots,
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
hak holowniczy / towing hook: Seebeck 65 t.,
2 wciągarki holownicze Ulstein Brattvaag SL63 -2T – siła trzymania na hamulcu 125 t, lina holownicza o długości 1200 m / 2 towing winch: Ulstein Brattvaag SL63-2T – brake load 125 t., towing wire with a length of 1200 m,
Uciąg / Bollard pull:
65 t.,
Wyposażenie kotwiczne / Anchor equipmnet:
2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric windlass,
Wyposażenie przeciw pożarowe / FiFi equipment:
2 monitory, każdy 1.350 m3/h, wyrzut 140 m, wysokość 40 m / 2 monitors each 1.350 m3/h, 140 m throw, 40 m height
Wyposażenie dodatkowe / Additional eqwuipment:
dźwig / crane: 2,26 t. SWL
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 253,0 m3,
balast / ballast: 62,0 m3,
Załoga / Crew:
6 os. / pers.

*     *     *
 
Poniżej: FAIRPLAY 26 w drodze do Gdyni, Kilonia 20.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26 on way to Gdynia, Kiel 20.06.2015 (to enlarge click on the photo).


 


Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 08.04.2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 08.04.2016 (to enlarge click on the photo).







Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 26.05.2018, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 26.05.2018, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 15.06.2018, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 15.06.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 23.06.2018, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 23.06.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 14.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 14.07.2018 (to enlarge click on the photo).

 

Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 16.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 16.07.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 17.07.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 17.07.2018 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 07.09.2018, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 07.09.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 22.09.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 22.09.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 12.10.2018, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 12.10.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).









Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 14.11.2018, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 14.11.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).










Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 12.02.2019, zdjęcia Andrzej Patro. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 15.06.2018, photos: Andrzej Patro, Waldemar Danielwicz (to enlarge click on the photo).









Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 27.02.2019, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 27.02,2019, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 01.03.2019, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 01.03.2019, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).











Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 19.03.2019, zdjęcie Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 19.03.2019, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 19.04.2019, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 19.04.2019, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 23.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 23.04.2019 (to enlarge click on the photo).









Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 08.07.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 08.07.2019 (to enlarge click on the photo).






Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 10.07.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 10.07.2019 (to enlarge click on the photo).






Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 20.07.2019, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 20.07.2019, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 25.10.2019, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 25.10.2019, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: FAIRPLAY 26 i FAIRPLAY 23, Gdynia, 09.06.2020, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26 i FAIRPLAY 23, Gdynia, 09.06.2020, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



 
Poniżej: FAIRPLAY 26 przy pracy, Gdynia, 25.06.2020 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26 at work, Gdynia, 25.06.2020 (to enlarge click on the photo).










Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 24.07.2020, zdjęcia Andrzej Patro i Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 24.07.2020, photos: Andrzej Patro & Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).






Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 18.06.2021, zdjęcia Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 18.06.2021, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


Poniżej: FAIRPLAY 26 w pływającym doku, Stocznia Safe, Gdańsk, 04.05.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26 in floating dock, Shipyard Safe, Gdansk 04.05.2021 (to enlarge click on the photo).
 

 
Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 16.07.2021, zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 16.07.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 



Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 19.07.2021, zdjęcia Andrzej Patro i Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 19.07.2021, photos: Andrzej Patro & Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 








Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 10.08.2021, zdjęcia Paweł Kaliszuk(aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 10.08.2021, photos: Paweł Kaliszuk (to enlarge click on the photo).
 

 
Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 24.03.2022, zdjęcia Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 24.03.2022, photos: Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 

 

 

*     *     *

Filmy / Movies

Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 16.07.2018 / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 16.07.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: FAIRPLAY 26, Gdynia, 22.09.2018 / Below: FAIRPLAY 26, Gdynia, 22.09.2018 (to enlarge click on the photo).


środa, 9 grudnia 2020

Z cyklu z pilotówki ... cz. 6 - PILOT-64 (II)

PILOT-64 (II) (IMO ---, MMSI: 261000600, sygnał wywoławczy: SPS2149, bandera: Polska) – pilotówka projektu HS-1500P, zbudowana w 1991 roku w norweskiej stoczni Harding Safety A/S w Rosendal dla Szczecin Pilot Sp. z o .o.

 *     *     *

 PILOT-64 (II) (IMO ---, MMSI: 261000600, call sign: SPS2149, flag: Poland) – a HS-1500P project pilot boat, built in 1991 by the Norwegian shipyard Harding Safety A/S from Rosendal for the Szczecin Pilot Sp. z o .o.

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / NT):

16,09 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

14,54 x 4,02 x 0,70  m

Kadłub / Hull:

pojedynczy, stalowy / single hull, steel

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):

2 x silniki / 2 x engines: Volvo-Penta TAMD 74C-A EDC o mocy / with power: 2 x 294 kW

śruba / propeller: 2

Prędkość / Speed:

22 węzłów / knots

Załoga + pasażerowie / Crew + passengers

2 +5 os. / pers.

 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:

Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017

 *     *     *

Poniżej: PILOT-64, Świnoujście 21.04.2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-64, Swinoujscie 21.04.2008 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: PILOT-64, Świnoujście 22.04.2008 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-64, Swinoujscie 22.04.2008 (to enlarge click on the photo).



Poniżej: PILOT-64, Świnoujście 03.05.2009 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-64, Swinoujscie 03.05.2009 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: PILOT-64, Świnoujście 08.04.2010 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: PILOT-64, Swinoujscie 08.04.2010 (to enlarge click on the photo).


 

 

niedziela, 6 grudnia 2020

Z cyklu różne rozmaitości z okolic portów i nie tylko ... cz. 26 - Wizyta DINA STAR w Gdyni.

W dniu 1 grudnia br. do portu w Gdyni przybył niecodzienny gość – wielozadaniowa jednostka offshore DINA STAR (IMO: 9648697), która po wejściu wejściem głównym skierowała się w stronę Basenu Prezydenta, gdzie następnie zacumowała przy Nabrzeżu Kutrowym, będąc doskonale widoczną z Nabrzeża Pomorskiego. Ta nowoczesna, zbudowana w 2013 roku przez norweską stocznię Kleven Werft AS dla armatora Dina Offshore AS jednostka przybyła do Gdyni w konkretnym celu, którym było zabranie sprzętu i zaopatrzenia dla położonej na Wyspie Króla Jerzego Polskiej Stacji Antarktycznej im Henryka Arctowskiego. Szóstego grudnia po godzinie 14-tej gość opuścił Gdynię wyruszając w daleki rejs na południową półkulę z przystankiem w Las Palmas.

 

*     *     *

 

Coś więcej o jednostce projektu MT 6015 – DINO STAR (IMO: 9648697, MMSI: 258658000, sygnał wywoławczy: LDJG3, bandera: Norwegia)

 

Historia Budowy / Build history:

Numer budowy / Yard number:

357

Położenie stępki / Keel laid:

30.05.2012

Zdanie / Delivery date:

21.03.2013

 

*     *     *

 

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność: / Ttonnage:

GT: 4.826 t / DWT: 4.700 t

Wymiary (d x sz x z): / Dimensions (l x b x d):

93,8 x 20 x 6,5 m

Kadłub: / Hull:

typ / type: pojedynczy, podójne dno / single hull, double botom

materiał kadłuba / hull material: steel

ilość pokładów / deck numbers: 1

Napęd (spalinowo – elektryczny): / Propulsion (diesel – electric):

4 silniki diesla / 4 diesel engines: Caterpillar CAT 3516 – moc każdego / each power: 2.350 kW

1 silnik diesla / 1 diesel engine: Caterpillar Cat 32 – o mocy / with power: 969 kW

4 silniki elektryczne / 4 electric engines: ABB – każdy o mocy / with power: 2.350 kW

2 pędniki azymutalne / 2 azimuth propellers: Kongsberg Maritime CM AS - Azipull 120 (2 x 2.200 kW)

Urządzenia pomocnicze: / Auxiliares:

1 x awaryjny zespół prądotwórczy z silnikiem diesla / 1 x emergency generating set with diesel engine: AB Volvo Penta D13 – o mocy / with power: 340 kW

2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters: Rolls-Royce TT2000 DPN CP – każdy o mocy / each power: 925 kW

dziobowy pędnik azymutalny / bow azimuth thruster: TCNS73FP – o mocy / with power: 880 kW

system oczyszczania wód balastowych / ballast water treatment system

system oczyszczania spalin / exhaust gas clearing system

Prędkość: / Speed:

maks / max.: 15,1 w. / kn.

ekonomiczna / economy: 11 w. / kn.

Pokład ładunkowy / Cargo deck:

powierzchnia pokładu / deck area: 66,8 x 15,85 m (1.060 m2)

antresola (pokład ROV) / mezzanine deck (ROV deck): 110 m2

wytrzymałość pokładu / deck strength: 5t/m2 ÷ 10 t/m2

Pojemność ładunkowe: / Cargo capacity (m3):

ładunki suche / dry cargo: 342 m3

oro: 2.298 m3

metanol / methanol: 407 m3

solanka / brine: 2.234 m3

płynne błoto / liquid mud: 2,234 m3

woda użytkowa / portable  water: 1.005 m3

paliwo / fuel: 3.337 m3

balast / ballast: 2.563 m3

Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling:

1 żuraw pokładowy / 1 deck crane: Hydramarine HMC3568 – SWL 150 t. - @10m

1 wciągarka pomocnicza / 1 auxiliary winch: SWL 20 t. - @36 m

Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:

2 wciągarki holownicze / 2 tugger winches

lądowisko dla śmigłowca / helideck – średnica / diameter: 20,9 m

Zakwaterowanie / Accomodation:

do / up to: 72 os. / pers.

 

*     *     *

 

Bibliografia / Bibliography:

https://deepoceangroup.com

https://vesselregister.dnvgl.com/vesselregister/vesselregister.html

 

*     *     *

 

Poniżej: DINA STAR przybywa do Gdyni 01.12.2020 r., zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: DINA STAR inbound Gdynia 01.12.2020, photos: Witold Tylec (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: DINA STAR widziana z Nabrzeża Pomorskiego, Gdynia 05.12.2020 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: DINA STAR seen from Pomorskie Quay, Gdynia 05.12.2020, photos: Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).



Poniżej: DINA STAR, Nabrzeże Kutrowe, Gdynia 06.12.2020 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: DINA STAR, Kutrowe Quay, Gdynia 06.12.2020, photos: Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).








Poniżej: DINA STAR, Nabrzeże Kutrowe, Gdynia 06.12.2020 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: DINA STAR, Kutrowe Quay, Gdynia 06.12.2020, photos: Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).






Poniżej: DINA STAR opuszcza Gdynię, 06.12.2020 r., zdjęcia: Witold Tylec (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: DINA STAR leaving Gdynia, 06.12.2020, photos: Witold Tylec (to enlarge, click on the photo)