wtorek, 23 lutego 2021

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 14 - MOLCH

MOLCH (pol. Salamandra) – niemiecka miniaturowa jednoosobowa łódź podwodna z czasów II Wojny Świtowej, zaprojektowana przez Dr. Heinricha Drägera przeznaczona do operowania na wodach przybrzeżnych. Do jej napędu wykorzystano silnik elektryczny, zaś jej uzbrojenie składało się z dwóch, podczepionych do kadłuba torped G7 o kal. 533 mm. Pierwsza jednostka tego typu weszła do służby 12 czerwca 1944 roku, zaś do końca wojny (głównie w stoczni A.G. Weser w Bremie) zbudowano jeszcze 392 egzemplarze. Bojowo Molch po raz pierwszy został wykorzystany na Morzu Śródziemnym, operując w ramach 411 Flotylli Sił Szturmowych (411 K-Verband Flotilla) przeciwko alianckiej inwazji na południu Francji (Operacja Dragoon). W nocy z 25 na 26 września 12 Molchów tejże flotylli (pełen skład) zaatakowało siły inwazyjne nie odnosząc żadnych sukcesów tracąc przy tym aż 10 jednostek. Ostatnie dwie, które przetrwały ten atak powróciły do San Remo, gdzie wkrótce potem stały się ofiarą ostrzału w wykonaniu alianckich okrętów. Poza akwenem Morza Śródziemnego Molchy operowały też na wodach Morza Północnego nie odnosząc żadnych znaczących sukcesów.

 

*     *     *

 

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność: / Tonnage:

11,01 t.

Wymiary (d x sz): / Dimensions (l x b):

10,78 x 1,82 m

Kadłub: / Hull:

pojedynczy / single hull

materiał / material: stal / steel

Napęd: / Propulsion:

1 x silnik elektryczny / 1 electric engine – o mocy / with power: 10 kW (13,9 KM)

12 akumulatorów / 12 batteries: 13 T210

śruba / propeller: 1 trzyskrzydłowa / 1 threebladed

Prędkość: / Speed:

5,0 w. / kn.

Zasięg: / Range:

50 Mm (przy 2,9 w.) / 50 Sm (at 2,9 kn.)

Głębokość zanurzenia: / Diving depth

40 ~ 60 m.

Uzbrojenie: / Armament:

2 x torpedy kal. 533 mm / 2 x 533 mm cal torpedoes

Peryskop: / Persicope:

1 (kąt obserwacji do przodu i 30 stopni na boki / observation angle: forward and 30 degrees sideways)

Załoga: / Crew:

1 os./ pers.

 

*     *     *

 

Bibliografia / Bibliography:

http://www.uboataces.com/midget-molch.shtml

https://www.uboat.net/types/molch.htm

 

*     *     *

 

Poniżej: Molch, Muzeum Morskie w Hamburgu (aby powiększyć klinij na zdjęcie) / Below: Molch, International Maritime Museum in Hamburg (to enlarge, click on the photo).















 

 

wtorek, 16 lutego 2021

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 43 - GARDNO (III)

GARDNO (III) (IMO: 9767704, MMSI: 311000556, sygnał wywoławczy: C6CR9, bandera: Wyspy Bahama, port macierzysty: Nassau) – masowiec typu „handymax”, przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Ameryki Północnej (tzw. „lakermax”), zbudowany przez chińską stocznię Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. Ltd. dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Ze względu na problemy armatora kontrakt na budowę tej serii statków został w pewnym momencie porzucony, zaś posiadająca stoczniowe oznaczenie YANG ZI JIANG 014 jednostka była wykańczana dla nowego armatora, otrzymując nazwę MONT DIBERVILLE. Ostatecznie na mocy renegocjacji umowy pomiędzy stocznią a PŻM (w jej wyniku uzyskano cenę mniejszą o 40 procent od ceny kontraktowej) statek ten zasilił jednak flotę szczecińskiego armatora otrzymując nazwę GARDNO. Chrzest statku miał miejsce już w Polsce a konkretnie w Policach, zaś jego matką chrzestną została Pani Elżbieta Majchrowicz – długoletni pracownik PŻM-u.

*     *     *

Historia Budowy / Build history:

Numer budowy / Yard number:

YZJ2014-1190

Podpisanie umowy / Contract date:

05.12.2014

Położenie stępki / Keel laid:

16.11.2015

Wodowanie / Launched:

06.10.2016

Zdanie / Delivery date

16.05.2018

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność: / Tonnage:

GT: 22.982 / DWT: 36.643 t

Wymiary (d x sz x z): / Dimensions (l x b x d):

199,80 x 23,7 m x 10,7 m

Kadłub: / Hull:

typ / type: podwójny / double hull

materiał / material: stal / steel

grodzie / bulkheads: 8

ilość pokładów / deck numbers: 1

Napęd: / Propulsion:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla / 1 x 5 cylinders diesel engine: Hudong Heavy Machinery – MAN B&W 5G50ME-B9.5 – o mocy / with power: 5.850 kW

śruba / propeller: 1

Urządzenia pomocnicze: / Auxiliares:

3 x zespoły prądotwórcze z silnikiem diesla MAN B&W 7L23/30H / 3 x generating sets with a MAN B&W 7L23/30H diesel engine – każdy / each 650 kW

Prędkość: / Speed:

13,8 w. / kn.

Ładownie i luki: /Holds & hatches:

liczba / number: 6/6

wymiary luków / hatch dimensions:

3 x 20,8 x  17,6 m

1 x 14,4 x 17,6 m

1 x 14,4 x 15,6 m

1 x 12,8 x 17,6 m

Pojemność całkowita oraz wszystkich ładowni: / Total and cargo holds capacity:

pojemność całkowita: 42.671,98 m3

ładownia 1: 5.485,26 m3

ładownia 2: 8.775,87 m3

ładownia 3: 8.605, 26 m3

ładownia 4: 5.971,29 m3

ładownia 5: 8.125,90 m3

ładownia 6: 5.708, 40 m3

Pojemność zbiorników / Tanks capacities:

balast: / ballast: 18.398 m3

paliwo / fuel: 1.844 m3

Urządzenia za i wyładunkowe: / Cargo handling:

3 dźwigi pokładowe / 3 deck cranes – każdy / each: 36 t. SWL

Załoga: / Crew:

? os./ pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://www.ccs.org.cn

www.polsteam.com

www.fleetmon.com

*     *     *

Poniżej GARDNO podczas załadunku, Gdańsk 15.02.2021 (zdjęcia Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: GARDNO during loading, Gdansk 15.02.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge clik on the photo)