niedziela, 24 stycznia 2021

Z cyklu flota PRO ... cz. 2 - JANTAR (I)

JANTAR (I) (IMO: 5193589, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SPMR, bandera: Polska, port macierzysty: Gdynia) – jeden z dwóch holowników ratowniczych zbudowanych przez brytyjską stocznię Charles Hill & Sons Ltd. z Bristolu na zmówienie Polskiego Ratownictwa Okrętowego z Gdyni. Projekt obu jednostek wzorowany był na brytyjskich jednostkach typu Bustler. W dniu 21 listopada 1958 roku na holowniku podniesiono polską banderę zaś jego pierwszym dowódcą został kpt. Włodzimierz Słociński. W trakcie rejsu z Bristolu do Gdyni, na wodach Zatoki Bristolskiej doszło do awarii układu zdalnego sterowania silnikami z mostka, którą to usunęła załoga stoczni podczas awaryjnego postoju holownika na redzie portu Swansea. W kolejnym roku JANTAR przeszedł remont gwarancyjny w bristolskiej stoczni, po którym to odbył swoje pierwsze pełnomorskie holowanie. W trakcie ponad 30 letniej pracowitej służby JANTAR m.in. zabezpieczał w sezonie połowowym polską flotyllę rybacką na Morzu Północnym, uczestniczył w wielu akcjach ratowniczych oraz holowaniach dalekomorskich, które to zostały wymienione poniżej w tabelach. Odstępstwem od wspomnianej powyżej rutyny codziennej służby dla załogi holownika były akcje wspierania polskich naukowców i tak: w 1984 roku JANTAR (kpt. Tadeusz Jędrzejkiewicz) odwiedził Spitsbergen z grupą naukowców (podobny rejs odbył w roku kolejnym) a następnie wyruszył w rejs na Antarktydę, by przewieźć naukowców i zabezpieczyć pracę II Polskiej Wyprawy Geofizycznej w Zatoce Admiralicji w okresie 1984 – 1985. Podobną rolę JANTAR (kpt. Zbigniew Kułaga) spełniał na przełomie 1987 i 1988 roku, kiedy to w Buenos Aires zabrał na swój pokład 20 naukowców, których dostarczył na Wyspę Króla Jerzego, po czym pozostał na tych wodach przez okres 2 miesięcy, uczestnicząc w pracach związanych z badaniami geodynamicznymi. W 1991 roku sprzedany na greckiemu armatorowi Emerald Navigation Co., który miał zmienić jego nazwę na JANTOR. W dniu 22 października 1991 roku JANTAR / JANTOR opuścił Włochy z uszkodzonym tankowcem AGIP ABRUZZO (znanym z tragicznej w skutkach kolizji z promem MOBY PRINCE) na holu, by następnie kierując się via Gibraltar, Las Palmas (tam tankowiec otrzymał nową nazwę ZEUS) i Kapsztad dotrzeć 25 stycznia 1992 do pakistańskiego Karachi, gdzie obie jednostki zostały sprzedane na złom. W kwietniu 1992 roku dawny JANTAR został wprowadzony na plażę w Gadani, gdzie wkrótce potem został pocięty na złom przez spółkę Karachi Steel.

 

Poniżej: JANTAR widziany z lotu ptaka, zbiory Dariusza Konkola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

 *     *     *

 

Historia Budowy

Numer budowy:

413

Wodowanie:

19.02.1958

Zdanie / Delivery date:

21.11.1958

 

*     *     *

 

Poniżej: JANTAR w trakcie holowania widziany z lotu ptaka, Skyfoto`s Proof, zbiory Dariusza Konkola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*     *     *

 

Wybrane akcje ratownania statków

02.12.1960

Ściągnięcie z mielizny w rejonie Świnoujścia s/s NARWIK

15-24.01.1963

Wraz holownikiem ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny w Sundzie w pobliżu Kopenhagi  trawlera PRUDNIK

13-27.03.1963

Wraz holownikiem KORAL: ściągnięcie z kamienistej mielizny w pobliżu Malmö, po częściowym rozładowaniu m/s KOPERNIK

14-17.03.1963

Ściągnięcie z mielizny w pobliżu Trelleborga a następnie odholowanie w lodach na redę Malmö m/s USTKA

06.11.1963

Wraz z holownikiem ROSOMAK i kutrami ratowniczymi MUSZLA i BRYZA: ściągnięcie z mielizny koło Darłowa m/s NORDANHAV

15-17.11.1963

Wraz z holownikiem ROSOMAK: ratowanie a następnie holowanie s/s DYNAMIKOS na którym na wysokości Bristerort doszło do wybuchu kotła

27-28.11.1963

Wraz kutrami ratowniczymi R-2, BRYZA, ALGA, RC-1 i jednostkami MW: ściągnięcie z mielizny w pobliżu Helu m/s WYKA

11-13.02.1964

Ściągnięcie z raf koralowych w Cieśninie Makasarskiej na Morzu Jawajskim m/s OCEAN REGINA

18-26.03.1965

Holowanie z morza do Pireusu s/s AGHIOS SYMEON na którym doszło do awarii kotła parowego

17-23.11.1968

Wraz z holownikami KORAL i ROSOMAK: ściągnięcie z mielizny koło Rugii m/s REJOWIEC

31.12.1970-01.01.1971

Gaszenie pożaru na m/s YLWA a następnie odholowanie statku do portu w Gdyni

22-29.11.1978

Wraz z holownikami POSEJDON, ROSOMAK i lodołamaczem / holownikiem SWAROŻYC: ściągnięcie z mielizny w Wielkim Bełcie m/s LELEWEL

28.04.-17.05.1990

Wraz z holownikami POSEJDON i TUMAK oraz kutrami ratowniczo – holowniczymi HURAGAN i MONSUN: ściągnięcie z mielizny koło Lubiatowa m/s ELIZABETH K

 

*     *     *

 

Poniżej: JANTAR widziany z lotu ptaka, zbiory Jerzego Blaschkiewitza i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: JANTAR w Famaguście na Cyprze, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: JANTAR, zdjęcia: Marek Twardowski, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 


Poniżej: JANTAR widziany z PERKUNA w trakcie spotkania do którego doszło zimą na torze wodnym Szczecin – Świnoujście, zdjęcie: Marek Sarba, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*     *     *

 

Holowania dalekomorskie

24.12.1958-13.01.1959

Holowanie pogłębiarki ELVIS i szalandy Nr 12 na trasie Southampton – Genua (2441 Mm)

02-06.10.1959

Holowanie s/s SAINT GOBAIN na trasie Hamburg – Inverkeithing (520 Mm)

20-23.11.1959

Holowanie s/t GEIRA na trasie Kristiansand – Terneuzen (507 Mm)

25.12.1959-06.02.1960

Holowanie s/t SALINAS na trasie Orange (USA) – Hamburg (5600 Mm)

20-22.03.1960

Holowanie m/s HILDEGAARD na trasie Gdynia – Odense (410 Mm)

15-19.07.1960

Holowanie s/t BARKENTINE na trasie Kopenhaga – Inverkeithing (630 Mm)

08.12.1960-08.01.1961

Holowanie bunkierek TAAWON 3 i TAAWON 4 na trasie Szczecin – Aleksandria – Port Said (3900 Mm)

01-06.07.1961

Holowanie m/s NOWA HUTA na trasie Dunkierka – Gdańsk (935 Mm)

29.08.-30.10.1961

Holowanie okrętu ratowniczego R-20 na trasie Gdynia – Surabaja (9789 Mm)

04-07.01.1962

Holowanie s/s BRYGADA MAKOWSKIEGO na trasie Stora Vika (Szkocja) – Gdańsk (451 Mm)

31.03.-06.04.1962

Wraz z holownikiem KORAL: holowanie doku pływającego o nośności 5.000 ton na trasie Middlesbrough – Szczecin (840 Mm)

02-27.06.1962

Holowanie dźwigu pływającego oraz 2 szaland na trasie Gdańsk – Famagusta (4165 Mm)

06-10.07.1962

Holowanie statków STRYMON i EMPIRE BALTIC na trasie La Valletta – La Spezia (553 Mm)

07-14.11.1962

Wraz z holownikiem KORAL: holowanie doku pływającego o nośności 11.000 ton na trasie Einswarden – Gdańsk (470 Mm)

31.05-29.06.1963

Holowanie 5 jednostek PRCiP: holownika ZBIGNIEW, pogłębiarki MĄTWA i 3 szaland na trasie Gdynia – Konstanca (4183 Mm)

25.07.-?.08.1963

Holowanie żurawia pływającego JURAND na trasie Braila – Skagerrak (? Mm)

07-11.09.1963

Holowanie m/t KARPATY na trasie Morze Północne – Gdańsk (570 Mm)

?-23.10.1963

Holowanie załadowanego zbiornikowca PROFESOR M. T. HUBER na trasie Gibraltar –Gdańsk (? Mm)

12.12.1963-05.02.1964

Holowanie m/s SUMBA I i m/s SUMBA II na trasie Szczecin – Dżakarta (9500 Mm)

05-23.03.1964

Holowanie doku pływającego (eks-AFD 30) na trasie Aden – Pireus (1993 Mm)

09.06.-02.07.1964

Holowanie zbiornikowca ATLANTIC SUN na trasie Port Chester – Hamburg (3712 Mm)

17-24.09.1964

Holowanie statku pasażerskiego CORRIENTES na trasie Lizbona – Antwerpia (1107 Mm)

?.10-15.11.1964

Holowanie 2 szaland na trasie Gibraltar – Gdańsk (? Mm)

29.01.-02.03.1965

Holowanie s/t INVERLAGO i s/t INVERRUBA na trasie Port of Spain (Trynidad) – Santander (3662 Mm)

31.03.-21.04.1965

Holowanie żurawia pływającego DM 1 oraz 2 szaland na trasie Famagusta – Gibraltar (? Mm)

01-29.05.1965

Holowanie pogłębiarki LUCYFER oraz 2 szaland na trasie Famagusta – Gdańsk (4165 Mm)

29.01-04.03.1966

Holowanie eskortowców CAP DE LA MADELEINE i LA HULLOISE na trasie Halifax – La Spezia (3930 Mm)

22.03.-11.04.1966

Holowanie jednostek OUTREMOUNT i BUCKINGHAM na trasie Halifax – La Spezia (3519 Mm)

01-22.05.1966

Holowanie jednostek FORT ERIE i LANARK na trasie Halifax – La Spezia (3519 Mm)

02-12.06.1966

Holowanie kadłuba m/s PIOTR DUNIN na trasie Sewilla – Szczecin (2166 Mm)

?.08.-06.09.1966

Holowanie wrót suchego doku na trasie Kanał La Manche – Tema (? Mm)

05.10.-22.12.1966

Holowanie m/t AL MALIK i m/t AL AWAL na trasie Port of Spain – Hamburg (5033 Mm)

05-24.05.1967

Holowanie s/s ALGOSOO i s/s KEYSHEY na trasie Quebec – Bilbao (3129 Mm)

02-23.09.1967

Holowanie s/s SASKADOC i s/s A.B. WOLVIN na trasie Quebec – Santander (2934 Mm)

13.10.-09.11.1967

Holowanie s/s LEBANON i s/s POWELL STACKHOUSE na trasie Quebec – Santander (3063 Mm)

30.11.1967-13.01.1968

Holowanie dziobowych części statków AMERICAN TRADER i BRAZOS na trasie Newport News – Castellon de la Plana (4040 Mm)

13-15.04.1968

Holowanie przetwórni rybackiej m/t FENIKS na trasie Kattegat – Gdynia (355 Mm)

24.05.-17.06.1968

Holowanie s/s SOODOC i s/s R.O.PETMAN na trasie Quebec – La Spezia (3991 Mm)

07.07.-01.08.1968

Holowanie s/s WINDOC i s/s LEONARD C. HANNA na trasie Quebec – La Spezia (4050 Mm)

21.08.-13.09.1968

Holowanie s/s BRICOLDOC i s/s CAPT. C.D. SECORD na trasie Quebec – Santander (2917 Mm)

01-28.10.1968

Holowanie s/s HAGARTY i s/s COLLINGWOOD na trasie Quebec – Santander (3295 Mm)

18.07.-08.08.1969

Holowanie statków ASHCROFT i SIR THOMAS SHANGHNESSY na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3538 Mm)

14-18.08.1969

Holowanie s/t AEGIS LUCK na trasie La Valetta – Walencja (759 Mm)

05-27.09.1969

Holowanie statków HARRY W. CROFT i PHILIP MINCH na trasie Quebec – Santander (2925 Mm)

22.10.-28.11.1969

Holowanie s/s LOIDE VENEZUELA i s/s LOIDE HONDURAS na trasie Rio de Janeiro – Walencja – Burriana (4743 Mm)

11.01.-28.02.1970

Holowanie m/s CZĘSTOCHOWA na trasie Calabar (Nigeria) – Gdynia (5506 Mm)

30.03.-13.05.1970

Holowanie s/s Z.B. VANCE i s/s J.M. HUDLESTON na trasie Norfolk – La Spezia (4459 Mm)

08.06.-03.07.1970

Holowanie s/s MATHEWSON i s/s MARTIAN na trasie Quebec – Vado Ligure (4016 Mm)

12.12.-?.12.1970

Holowanie trawlera s/t RADOMKA na trasie Halifax – Bałtyk- rej. Łeby (>3600 Mm)

02.04.-01.05.1971

Holowanie s/s JULIEN POYDROS i s/s BENJAMIN SILLIMAN na trasie Norfolk – Bilbao (3400 Mm)

19.05.-12.06.1971

Holowanie s/s MARIA MITCHELL i s/s HENRY M. TELLER na trasie Norfolk – Bilbao (3442 Mm)

24.06.-07.07.1971

Holowanie m/s TIBURON na trasie Rotterdam – Castellon de la Plana (1780 Mm)

28.01.-03.02.1972

Holowanie pogłębiarki INŻ. WENDA na trasie Szczecin – Zeebrugge (1153 Mm)

18.03.-17.04.1972

Holowanie s/s WILDCAT i s/s ROBERT ROGERS  na trasie Norfolk – Burriana (3993 Mm)

12.05.-09.06.1972

Holowanie s/s MARY AUSTIN i s/s ROBERT LUCAS na trasie Norfolk – Gandia (3900 Mm)

28.06.-21.07.1972

Holowanie statków ROBERT MORRIS i MORRIS C. FEINSTONE  na trasie Norfolk – Bilbao (3358 Mm)

07.08.-02.09.1972

Holowanie s/s CH. A. KEEFER i J. PULITZER na trasie Newport News – Gandia (3783 Mm)

01.04.-08.05.1973

Holowanie statku SAN GERASSIMOS na trasie Colon – Pireus (5844 Mm)

16.06.-05.07.1973

Holowanie s/s R. E. WEBSTER i s/s A. E. NETTLETON na trasie Quebec – Santander (3195 Mm)

30.06.-30.07.1973

Holowanie s/s JOHN P. REISS i s/s CITY OF SAGINAW na trasie Zatoka św. Wawrzyńca – Castellon de la Plana – hol przejęty od holownika KORAL (? Mm)

14.08.-21.09.1973

Holowanie OTTO M. REISS i UHLMAN BROTHERS na trasie Quebec – Castellon de la Plana (5215 Mm)

20.10.-17.11.1973

Holowanie 2 pontonów przystani na trasie Gdańsk – Trypolis (3364 Mm)

16.12.1973-11.01.1974

Holowanie 2 pontonów przystani na trasie Gdańsk –Benghazi (3677 Mm)

03-19.02.1974

Holowanie kadłuba m/s MARIAN BUCZEK na trasie Lizbona – Gdynia (1987 Mm)

19.04.-08.05.1974

Holowanie JOE S. MORROW i HENRY LA LIBERTE na trasie Quebec – Santander (3105 Mm)

24.05.-16.06.1974

Holowanie s/s LA i CRISPIN OGLEBAY na trasie Quebec – Santander (3055 Mm)

01-21.07.1974

Holowanie KINSMAN INDEPENDENT i JAMES DAVIDSON na trasie Quebec – Santander (3063 Mm)

03-23.08.1974

Holowanie KINSMAN VENTURE i LACKAWANNA na trasie Quebec – Santander (2957 Mm)

30.09.-02.10.1974

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie Hamburg – Flushing (430 Mm)

15.10.-11.11.1974

Holowanie m/s INTREPID COLOCOTRONIS na trasie Nowy Jork – Hamburg (3700 Mm)

20-27.11.1974

Holowanie barek WD 1 i WD 2 na trasie Gdynia – Antwerpia (809 Mm)

10-16.12.1974

Holowanie barki WD 3 na trasie Gdańsk – Antwerpia (790 Mm)

21.12.1974-06.01.1975

Holowanie barek DAMCO 88 i DAMCO 94 na trasie Antwerpia – Lizbona (1146 Mm)

08-17.01.1975

Holowanie ARYA ZAR na trasie Viana do Castelo – Gdańsk (1740 Mm)

19.03.-08.04.1975

Holowanie ST LAWRENCE na trasie Kopenhaga – Pireus (3450 Mm)

24.04.-11.05.1975

Holowanie JOHN COLOCOTRONIS na trasie Pireus – Santander (2342Mm)

16.-24.05.1975

Holowanie dziobowej części zbiornikowca JULY STAR na trasie Gibraltar – Santander (855 Mm)

09.06.-04.07.1975

Holowanie JAMES E FERIS i KINSMAN VOYAGER na trasie Quebec – Hamburg (3769 Mm)

11.07.-09.08.1975

Holowanie doku pływającego na trasie Hamburg – Pireus (3159 Mm)

13-24.08.1975

Holowanie pontonu TEO 336-2 na trasie La Valletta – St. Wandrille (2191 Mm)

14-19.02.1976

Wraz z holownikiem KORAL, lodołamaczem/holownikiem SWAROŻYC i okrętem ratowniczym ORP PIAST: holowanie 3/4 doku o nośności 55.000 ton na trasie Gdańsk – Göteborg (560 Mm)

25.05.-03.06.1976

W ramach czarteru na czas holowanie m/s BOW LIND na trasie Atlantyk – Dordrecht (1180 mm)

04-27.06.1976

Holowanie pontonu TEO 336-3 na trasie Dordrecht – Ceuta (2205 Mm)

28.06.-22.08.1976

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Ceuta – Dammam – Chalna w Zatoce Bengalskiej (8587 Mm)

23.08.-03.10.1976

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Chalna – Kobe – Tokio – Kobe (7181 Mm)

13.10.-30.11.1976

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Kobe – Balboa (8560 Mm)

03-28.12.1976

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Balboa – Lazaro Cardenas – Balboa (3211 Mm)

01.01.-12.02.1977

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Balboa – Trypolis (5455 Mm)

16.02.-02.03.1977

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Trypolis – Rotterdam (2469 Mm)

24-26.04.1977

Holowanie pontonu SEA CAMEL 11 na trasie Haugesund – Rotterdam (454 Mm)

20-25.07.1977

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Rotterdam – Antifer (Francja) – Rotterdam (461 Mm)

26.07.-28.08.1977

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Rotterdam – Antwerpia – Lagos (4417 Mm)

29.08.-23.09.1977

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Lagos – Southampton (4015 Mm)

25.09.-02.11.1977

Holowanie pontonu SEA CAMEL 11 na trasie Rotterdam – Stavanger – Rotterdam – Hawr – Malta (3594 Mm)

05-17.11.1977

Holowanie m/s WILLEM KOERTS na trasie Kartagena – Delfzijl (1846 Mm)

26.11.1977-14.01.1978

Holowanie pontonu TEO 336-1 na trasie Rotterdam – Lagos – Rotterdam (8822 Mm)

30.08.-11.09.1978

Holowanie s/s KOPALNIA SZOMBIERKI i s/s KOPALNIA SIEMIANOWICE na trasie Świnoujście – Greenock (1745 Mm)

15-19.09.1978

Holowanie m/s TEONI S na trasie Zatoka Biskajska – Brema (1140 Mm)

05-11.12.1978

Holowanie barek AMON I i BZ 2045 na trasie Gdańsk – Rotterdam (699 Mm)

04-09.02.1979

Holowanie m/s GÓRNIK na trasie Norwegia – Świnoujście (530 Mm)

10-19.06.1979

Holowanie wraku m/s REYMONT na trasie Gdynia – Bilbao (1646 Mm)

06.07.-06.08.1979

Holowanie s/s FERNDALE i AVONDALE na trasie Quebec – Castellon de la Plana (3709 Mm)

31.08.-03.10.1979

Holowanie statku pasażerskiego s/s BONAIRE STAR z Balboa, który jednak na wysokości Hawajów zatonął (4500 Mm)

15-30.11.1979

Holowanie statków OMIRIS i STARRY NIGHT na trasie Willemstad – Brownsville (1900 Mm)

14-26.12.1979

Holowanie CARRIBEAN ARROW i ZOE G. na trasie Puerto Padre (Kuba) – Tampa – Brownsville (1453 Mm)

12-24.01.1980

Holowanie statku LAGOVEN LA GUAIRA na trasie La Salina (Meksyk) – Brownsville (1935 Mm)

10-30.06.1980

Holowanie pływającego magazynu MP 13 na trasie Gdynia – Santander oraz MP 11 na trasie Skagen – Santander (1676 Mm)

01.11.-15.12.1980

Holowanie żurawia pływającego MAJA na trasie Iliczewsk – Gdynia (4407 Mm)

13-20.01.1981

Holowanie barek BP 2700 i RAMSES II na trasie Gdańsk – Rotterdam (745 Mm)

05-18.03.1981

Holowanie m/t NONA MARO na trasie Flushing – Kartagena (1558 Mm)

08-13.05.1981

Holowanie barek REIHNSTADT 31 i REIHNSTADT 32 na trasie Gdańsk – Rotterdam (957 Mm)

30.05.-04.06.1981

Holowanie barek NOLA 5 i NOLA 6 na trasie Gdańsk – Rotterdam (1015 Mm)

04-07.06.1981

Holowanie pogłębiarki GRAVENHAGE na trasie Rotterdam – Easington (209 Mm)

07.07.-19.08.1981

Holowanie m/s JOANNA na trasie Rio de Janeiro – Hamburg (5560 Mm)

15.10.-06.12.1981

Holowanie żurawia pływającego i pontonu P 9 na trasie Hamburg – Port Said – Saint Nazaire (7203 Mm)

11-13.09.1982

Holowanie promu m/f JAN HEWELIUSZ na trasie Ystad – Göteborg (232 Mm)

02-13.10.1982

Holowanie dwóch korwet na trasie Aalborg – Vigo (1532 Mm)

23.10.-02.11.1982

Holowanie m/t TATRY na trasie Le Verdon – Gdańsk (1671 Mm)

14-29.12.1982

Holowanie m/t CARINA na trasie Las Palmas – Gdynia (2554 Mm)

02-28.09.1983

Holowanie trawlera DELFIN na trasie Atlantyk Południowy – Las Palmas – Świnoujście (3957 Mm)

23.11.-06.12.1983

Holowanie barek EL KALA i EL HARRACH na trasie Rotterdam – Algier (1881 Mm)

14-17.12.1983

Holowanie barki EL HARRACH na trasie Algier – Marsylia (423 Mm)

20-23.12.1983

Holowanie barki EL KALA na trasie Algier – Marsylia (415 Mm)

21.01.-20.02.1984

Holowanie m/t ARCTURUS na trasie Atlantyk – Gdynia (2284 Mm)

20.04.-06.05.1985

Holowanie przetwórni rybackiej APUS na trasie Gdynia – Vigo (1847 Mm)

23-27.04.1986

Holowanie barek BP 3900 i THALASSA 8 na trasie Gdańsk – Antwerpia (978 Mm)

14-17.07.1986

Holowanie KARIM I na trasie Grimstad – Gdynia (507 Mm)

22-26.08.1986

Holowanie barki ADONAI na trasie Gdańsk – Antwerpia (988 Mm)

16.09.-25.10.1986

Holowanie W.W. HOLLOWAY i PHILIP D. BLOCK na trasie Quebec – Recife (4250 Mm)

24.11.1986-23.01.1987

Holowanie s/s WHEAT KING na trasie Quebec – Rotterdam (3263 Mm)

31.01.-04.02.1987

Holowanie barki RIBECO na trasie Gdańsk – Rotterdam (656 Mm)

06-22.06.1987

Holowanie s/s MELDRUM BAY na trasie Quebec – Lizbona (2970 Mm)

09-27.07.1987

Holowanie s/s PETER A.B. WIDENER na trasie Quebec – Lizbona (3000 Mm)

11.08.-22.09.1987

Holowanie s/s BENSON FORD i s/s T. W. ROBINSON na trasie Quebec – Recife (4585 Mm)

24.05.-17.06.1988

Holowanie statku PRAGA na trasie Pobliże Irlandii – Aliaga – hol przejęty od holownika POSEJDON (2850 Mm)

09.07.-02.08.1988

Holowanie statku DEVONSHIRE na trasie Naantali – Smyrna (4200 Mm)

01-15.02.1989

Holowanie jednostki RADISCEV na trasie Gdańsk – Setubal (2118 mm)

03-06.04.1989

Holowanie jednostek OREKHOVO i KISIS na trasie Skagen  - Zeebrugge (479 Mm)

11-15.04.1979

Holowanie jednostek SPECTR i ZAVADOVSKIJ na trasie Skagen – Zeebrugge (479 Mm)

31.05.-15.06.1989

Holowanie barki TAJA na trasie Dordrecht – Freetown (3224 Mm)

08-11.08.1989

Holowanie jednostki STENJOHAN na trasie Oxelösund – Gdańsk (270 Mm)

06.09.-11.10.1989

Holowanie statku KINSMAN ENTERPRISE na trasie Sorel – Aliaga (4518 Mm)

02-17.11.1989

Holowanie fregaty SKR-68 na trasie Leningrad – Santander (2152 Mm)

01-21.03.1990

Holowanie jednostek TUMAN i SKR-5 na trasie Lipawa – Santander (2100 Mm)

21.05.-05.06.1990

Holowanie okrętu ratowniczego SMOK na trasie Gdynia – Santander (1705 Mm)

10.07.-23.08.1990

Holowanie m/s ANI na trasie Hawana – Pireus (5924 Mm)

17-27.09.1990

Holowanie KYSTBETONG 1 na trasie La Rochelle – Farsund (1096 Mm)

17-31.12.1990

Holowanie jednostki SVETLY na trasie Gdynia – Santander (1592 Mm)

1991

JANTAR wykonał jedno holowanie (brak danych o jednostce i celu)

 

*     *     *

 

Poniżej: JANTAR widziany z pokładu bliźniaczego holownika KORAL w trakcie mającej miejsce na wodach Zatoki św. Wawrzyńca „tajnej” operacji przejęcia holu dwóch holowanych do Europy jednostek s/s JOHN P. REISS i s/s CITY OF SAGINAW, 30 czerwiec 1973 rok, zdjęcia: Marek Sarba, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 



Poniżej: JANTAR holuje NONA MARO, zdjęcie: Wim Kosten, zbiory Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: JANTAR, przygotowanie do holowania, zbiory Marka Sarby i Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).



*     *     *

 

Dane techniczne

Wyporność:

1226 RT / 383 NT

Wymiary (d x sz x z):

65,50 x 11,90 x 5,50 m m

Kadłub:

pojedynczy, stalowy, spawany, klasa lodowa L4

Pokład: 1

Napęd:

2 x 7 cylindrowe silniki diesla National Gas && oil Engine Co., model B4AUM7 – każdy o mocy 1.575 KM

śruba: 1

Prędkość:

15,0 w.

Wyposażenie holownicze:

winda i hak holowniczy

Wyposażenie ratownicze:

2 armatki wodne o wydajności 400 t/h

pompy ratownicze

urządzenia do prac podwodnych z komorą dekompresyjną

Załoga:

31 os. – później 16 os.

 

*     *     *

 

Poniżej: JANTAR w Gdyni, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: JANTAR przy burcie holownika POSEJDON zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: JANTAR / JANTOR sylwester 1991/1992 (Ocean Indyjski) od lewej J. Zima, S, Wittbrodt, D. Zembroń, J. Wójcik, H. Dąbrowski, R. Konczewski, w głębi: kpt. A. Hołda, J. Knychała, L. Liżewski, st. of. E. Chwastek oraz dwóch gości z radzieckiego holownika, zbiory Jacka Zimy, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

Poniżej: JANTAR / JANTOR sylwester 1991/1992 (Ocean Indyjski) – w prowizorycznym basenie kąpie się bosman Henryk Dąbrowski, zbiory Jacka Zimy, archiwum Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).

 

*     *     *

JANTAR w sztuce: Obraz autorstwa Marka Sarby, oryginalny tytuł obrazu to: „Too Close For Comfort”. Obraz o wymiarach 60.96 cm x 91.44cm, wykonany w technice olejnej na belgijskim płótnie lnianym firmy Fredrix RIXOT 111DP. Scena przedstawia moment tuż po nieudanej próbie przekazania linki z pistoletu Schermuly z “Jantara”. Holownik “ucieka” z krytycznej odległości od “Częstochowy”, żeby zatoczyć koło i spróbować po raz następny. Z kluzy dziobowej “Częstochowy” wisi łańcuch z resztką urwanego holu. Na pokładzie przy części dziobowej widoczne są zarysowania postaci załogi “Częstochowy”, która musi wciągnąć łańcuch z kluzy dziobowej, do którego był przymocowany hol z „Jantara”, aby po przekazaniu następnej liny można było ponownie przyłączyć nowy hol. Holownik ma palące się zwykłe światła nawigacyjne nie oznaczające holowania, a na “Częstochowie” wyświetlany jest sygnał na maszcie „Nie odpowiadam za swoje ruchy”. Miedzy statkami, w dali jest widoczna latarnia Navidic która jest namalowana symbolicznie podkreślając bliskość wybrzeży i skał zaczynających się właśnie przy tej latarni. Całe wybrzeże przy Ushant jest otoczone skałami. Gdy przeprowadzono następne próby podania nowego holu, na pewno wybrzeże w tych warunkach pogodowych nie było widoczne gołym okiem.

Opis obrazu ze strony: http://www.kulinski.navsim.pl

Korekta i redakcja Andrzej Patro

*     *     *

 

Bibliografia / Bibliography:

Polskie Ratownictwo Okrętowe 1951 – 2001 Zarys działalności Pod redakcją Jana Kazimierza Sawickiego, Księgi Floty Ojczystej, Gdynia 2001

Pod Polską Banderą – Jerzy Miciński, Stefan Kolicki, Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962

https://www.graptolite.net/Facta_Nautica