sobota, 16 maja 2020

Z cyklu kabotażowce ... (cz. 1) - TANAIS


TANAIS ex MYRGRUNN ex LARS ANILD ex SEINES ex KARGIT BAGENKOP (IMO 6721008, MMSI: 209588000, Sygnał wywoławczy: SPG2714, bandera: Polska) – kabotażowiec zbudowany przez niemiecką stocznię Martin Jansen Schiffswerft GmbH & Co. KG z Leer dla duńskiego armatora Jørgen Bagenkop-Nielsen z Kopenhagi jako KARGIT BAGENKOP. W 1974 roku sprzedany norweskiemu armatorowi Morten Senes z Bodø i przemianowany na SEINES. Od 1990 do 1993 roku jako LARS ANILD w barwach także norweskiego armatora Asbjørn z Oldervik. W 1993 roku sprzedany kolejnemu norweskiemu armatorowi Myrgrunn A/S i przemianowany na MYRGRUNN. W 2004 roku nabyty przez należącą do obywatela Rosji Igora Davydovskyego gdańską spółkę ISPOL Sp. z o. o. a następnie przemianowany na TANAIS (starożytna nazwa rzeki Don). W 2010 roku w trakcie remontu wymieniono stary silnik główny marki Alpha Diesel na nowy marki Volvo Penta. Obecnie wciąż w eksploatacji.

*     *     *

TANAIS ex MYRGRUNN ex LARS ANILD ex SEINES ex KARGIT BAGENKOP (IMO 6721008, MMSI: 209588000, call sign: SPG2714, flag: Poland) – a small coaster built by the German shipyard Martin Jansen Schiffswerft GmbH & Co. KG from Leer, for the Danish shipowner Jørgen Bagenkop-Nielsen from Copenhagen as KARGIT BAGENKOP. In 1974 sold to the Norwegian shipowner Morten Senes from Bodø and renamed to SEINES. From 1990 to 1993 as LARS ANILD in the colors of the  Norwegian shipowner Asbjørn from Odervik. In 1993, sold to the next Norwegian shipowner Myrgrunn A/S and renamed to MYRGRUNN. In 2004, aquired by the based in Gdansk company ISPOL Sp. z o. o. (belonging to the citizen of Russia Mr. Igor Davidovsky) and renamed to TANAIS (the ancient name of the river Don). In 2010, during the renovation, the old main engine - Alpha Diesel was replaced by new - Volvo Penta

*     *     *

Historia budowy / Built history:
Numer stoczniowy / Yard number:
81
Data wodowania / Launch date:
23.06.1967
Data zdania / Delivery date:
30.08.1967

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (GT / DWT):
313 t. / 493 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
45,00 x 8,00 x 2,77 m
Kadłub / Hull:
typ: pojedyczny / single hull
pokłady ciągłe / continious decks: 1
Napęd (spalinowy) / Propulsion (diesel):
1967 – 2010: 2 suwowy 4 cylindrowy silnik diesla / 2 stroke 4 cylinders diesel engine: Alpha Diesel 404-24 VO o mocy / with power: 340 KM / HP
2010 – ?: 6 cylindrowy silnik diesla / 6 cylinders diesel engine: Volvo Penta D9A-CE1/R2 o mocy / with power: 350 KM / HP
śruba / propeller: 1
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
zestaw prądotwórczy o mocy / generator set with power: 63 kVA
zestaw prądotwórczy o mocy / generator set with power: 15 kVA
Prędkość / Speed:
1967 – 2010: 9,5 węzła / knots
2010 – ?:10,7 węzła / knots
Ładownie i luki / Cargo holds and hatches: 
liczba ładowni / no of cargo holds: 1
liczba luków /  no of hatches: 1
wymiary luku / hatch dim.: 20,5 x 4,9 m
Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
brak / none

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: TANAIS w Hamburgu, 04.07.2014 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Hamburg, 04.07.2014 (to enlarge click on the photo).


Poniżej: TANAIS w Hamburgu, 20.06.2015 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Hamburg, 20.06.2015 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: TANAIS w Elblągu, 25.07.2014, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Elbląg, 25.07.2014, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).







Poniżej: TANAIS w Gdańsku, 05.11.2015, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Gdansk, 05.11.2015, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej: TANAIS w Elblągu, 20.09.2016, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Elbląg, 20.09.2016, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej: TANAIS w Gdańsku, 07.04.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Gdansk, 07.04.2018 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: TANAIS w Elblągu, 01.09.2018, zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Elbląg, 01.09.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).







Poniżej: TANAIS w Gdańsku, 08.10.2018, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Gdansk, 08.10.2018, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej: TANAIS w Hamburgu, 20.06.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Hamburg, 20.06.2019 (to enlarge click on the photo).




Poniżej: TANAIS, Kieler Förde 21.06.2019  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS, Kieler Förde 21.06.2019  (to enlarge click on the photo).





Poniżej: TANAIS w Elblągu, 06.05.2020, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: TANAIS in Elbląg, 06.05.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

Aktualizacja 01.03.2021: Poniżej: TANAIS w Gdańsku, 27.02.2021, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.03.2021: Below: TANAIS in Gdansk 27.02.2021, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 27.12.2021: Poniżej: TANAIS w Gdańsku, 26.12.2021, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 27.12.2021: Below: TANAIS in Gdansk 26.12.2021, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 06.02.2023: Poniżej: TANAIS w Gdańsku, 02.02.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 06.02.2023: Below: TANAIS in Gdansk 02.02.2023, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 23.02.2023: Poniżej: TANAIS w Gdańsku, 06.02.2023, zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.02.2023: Below: TANAIS in Gdansk 06.02.2023, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 22.03.2023: Poniżej: TANAIS opuszcza Gdańsk, 05.05.2023, zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.03.2023: Below: TANAIS departing Gdansk 05.03.2023, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 






 
 
 

środa, 13 maja 2020

Z cyklu promy ... (cz. 3) - m/f PRINCESS ANASTASIA

m/f PRINCESS ANASTASIA ex SPL PRINCESS ANASTASIA ex BILBAO ex PRIDE OF BILBAO ex OLYMPIA (IMO: 8414582, MMSI: 247385600, sygnał wywoławczy: IBRS, bandera: Włochy) – prom pasażersko – samochodowy, zbudowany przez fińską stocznię Wärtsilä Oy z Abo na zamówienie szwedzkiego armatora Rederi AB Slite jako OLYMPIA. Od samego początku aż do końca marca 1993 roku zatrudniony na linii Sztokholm – Helsinki (operator Viking Line). W kwietniu 1993 roku wyczarterowany P&O European Ferries z Portsmouth i jako PRIDE OF BILBAO zatrudniony na linii Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg. W październiku 1993 roku, mający problemy finansowe Rederi AB Slite sprzedało prom irlandzkiemu podmiotowi Irish Continental Group, który to wyczarterował go ponownie do P&O European Ferries, dla którego aż do skasowania linii w październiku 2010 roku, obsługiwał połączenie Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg. 22 października 2010 roku zakończył się czarter promu, który następnie jako BILBAO trafił do zarejestrowanej na Cyprze spółki Irish Ferries Ltd. Na początku grudnia 2010 roku wyczarterowany na zasadzie „bareboat charter” także zarejestrowanej na Cyprze spółce St Peter Line, która to skierowała go na remont i modernizację do litewskiej stoczni w Kłajpedzie. Około 16 marca 2011 roku przemianowany na SPL PRINCESS ANASTASIA a 31 marca wprowadzony na linię St. Petersburg – Sztokholm – Tallin – St. Petersburg. Na początku 2014 roku prom opuścił Bałtyk kierując się do Pireusu, skąd następnie trafił na Morze Czarne do Soczi, gdzie w lutym 2014 roku podczas Olimpiady Zimowej wykorzystywany był jako pływający hotel. Po powrocie na Bałtyk, od 23 marca 2014 roku zatrudniony na linii St. Petersburg – Helsingfors – Sztokholm – Tallin – St. Petersburg. W 2016 roku St. Peter Line zostaje właścicielem promu. W styczniu przepisany na Moby SpA z Neapolu i przemianowany na PRINCESS ANASTASIA. Od kwietnia 2017 roku w barwach Moby Spl / St Peter Line zatrudniony na linii St. Petersburg – Helsingfors – Tallin – Sztokholm – Helsingfors – St. Petersburg.Od listopada 2019 do kwietnia 2020 w remoncie najpierw w Stoczni Nauta w Gdyni a nastepnie w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku. 21 kwietnia prom opuścił Gdańsk kierując się do Murmańska, gdzie zgodnie umową czarterową ma pełnić rolę pływającego hotelu.
Krótka historia budowy:
Numer budowy:
1290
Położenie stępki:
01.04.1985
Wodowanie:
31.08.1985
Zdanie:
29.04.1986

*      *      *

m/f PRINCESS ANASTASIA ex SPL PRINCESS ANASTASIA ex BILBAO ex PRIDE OF BILBAO ex OLYMPIA (IMO: 8414582, MMSI: 247385600, call sign: IBRS, flag: Italy) – a passenger – car ferry, built by the Finnish shipyard Wärtsilä Oy from Abo on order Swedish shipowner Rederi AB Slite as OLYMPIA. From the beginning until the end of March 1993 employed on the Stockholm – Helsinki route (operator Viking Line). In April 1993, chartered by P&O European Ferries from Portsmouth and as PRIDE OF BILBAO employed on the Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg route. In October 1993, financial trubled Rederi AB Slite sold the ferry to the Irish Continental Group, which chartered it to the P&O European Ferries. Until October 2010, the P&O ferry operated on the Portsmouth – Bilbao / Portsmouth – Cherbourg route. On October 22, 2010, the ferry charter ended, which then as BILBAO went to the Cyprus-registered company Irish Ferries Ltd. At the beginning of December 2010 chartered on the basis of “bareboat charter” the Cyprus-registered company St Peter Line. Around March 16, 2011 the ferry was renamed to SPL PRINCESS ANASTASIA an on March 31, introduced to the St. Petersburg – Stockholm – Tallin – St. Petersburg route. At the beginning of 2014 the ferry left the Baltic Sea heading for Piraeus, from where he then went to the Black Sea to Sochi, where in February 2014 during the Winter Olympics it was used as a floating hotel. After returning to the Baltic, from March 23, 2014 employed on the St. Petersburg – Helsingfors – Stockholm – Tallin – St. Petersburg. In 2016 St Peter Line becomes the owner of the ferry. In January 2017 registered to Moby SpA from Naples and renamed to PRINCESS ANASASIA. From April 2017 in the colors of Moby Spl / St Peter Line employed on the St. Petersburg – Helsingfors – Tallin – Stockholm – Helsingfors – St Petersburg. From November 2019 to April 2020, under renovation first at the Nauta Shipyard in Gdynia and then at the Gdansk Repair Shipyard in Gdansk. On April 21, the ferry left Gdansk heading to Murmansk, where it is to be a floating hotel according to the charter agreement.
A short history of build:
Yard number:
1290
Keel laid:
01.04.1985
Launched:
31.08.1985
Delivery date:
29.04.1986

*      *      *

Dane techniczne / technical data:
Wyporność / Tonnage:
GT: 37.799 t, DWT: 3.420 t.
Wymiary (d x sz x z) Dimensions (l x b d):
177,10 x  28,40 x 6,51 m
Kadłub / Hull:
typ / type: jednoposzyciowy / single hull
materiał kadłuba / hull material: steel
liczba pokładów / deck number: 11
pasażerskie / pax: 8
samochodowe / vehicle: 2
Napęd / Propulsion:
4 x 12 cylindrowe silniki diesla / 4 x 12 cylinders diesel engines: Wärtsilä-SEMT Pielstick 12PC2-6V, łączna moc / total power: 23.000 kW (31.000 KM / HP)
2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers
3 silniki pomocnicze / 3 auxilliary engines: 6.135 kW
2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters: 2 x 2.100 kW
Prędkość / Speed:
22 węzłów / knots,
Przestrzeń ładunkowa / Cargo area:
długość linii ładunkowej ro-ro dla samochodów / length of the ro-ro cargo line: 1.115 m
pojemność ładunkowa / cargo capacity:
auta / cars: 580
naczepy / trailers: 62
Urządzenia załadunkowe / Loading devices:
rampy / ramps: dziobowa i rufowa (dwie) / bow and stern (two)
Przestrzeń pasażerska / Passengers area:
zakwaterowanie / accomodation: kabiny / cabins: 834
  • apartamenty / suites: 2
  • De Luxe: 14
  • Commodore: 35
  • zewnętrzne “A” / outside “A”: 219
  • wewnętrzne “B” / inside “B”: 468
  • ekonomiczne “E” / economy “E”: 88
  • dla niepełnosprawnych / disable: 4
gastronomia / gastronomy:
  • New York City Restaurant (pokład / deck: 7)
  • Funny Rabbit Open Bar (pokład / deck: 10)
  • Night Funny Rabbit (pokład / deck: 8)
  • Columbus Bar (pokład / deck: 8)
  • Sport Bar Legend (pokład / deck: 7)
  • Napoli Mia (pokład / deck: 7)
  • Princess Garden (pokład / deck: 7)
  • Bake & Coffe (pokład / deck: 6)
  • Smoking Lounge (pokład /deck: 8)
rozrywka / entertainment:
  • kasyno PAF / PAF casino (pokład / deck: 8)
  • kino / cinema (pokład / deck: 8)
  • sale konferencyjne / conference halls (pokład / deck: 7, 8)
  • sklep wolnocłowy / Tax Free shop (pokład / deck: 6)
  • Italian Butique (pokład / deck: 6)
  • Aquazone / SPA (pokład / deck: 2)
  • Beauty Salon (pokład / deck: 8)
  • pokój zabaw dla dzieci / kids playroom (pokład / deck: 6)
  • pokłady słoneczne / sun decks (pokłady / decks: 8, 10, 11)
pozostałe usługi / other services:
  • recepcja / recption (pokład / deck: 6),
  • kantor / Exchange (pokład / deck: 6),
  • centrum medyczne / medical centre (pokład / deck: 6)
Pasażerowie / Passengers:
2.500 os. / pers.
Załoga / Crew:
220 os. / pers.





*      *      *

Bibiliografia / Bibiliography

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 03.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 03.01.2020, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):





Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 11.01.2020 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 11.01.2020, photos: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo):





Poniżej zdjęcie m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 18.01.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photo of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 18.01.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):
 

Poniżej zdjęcia m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 26.01.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 26.01.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):



Poniżej zdjęcia m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdańsk 08.03.2020 r., zdjęcie: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of m/f PRINCESS ANASTASIA, Gdansk 08.03.2020, photo: Waldemar Danielewicz (to enlarge, click on the photo):