sobota, 18 kwietnia 2020

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 15) - STRAŻAK 23

STRAŻAK 23



Autorzy : Waldemar Danielewicz i Andrzej Patro

Po zawieruchach II Wojny Światowej pierwszym statkiem pożarniczym, który rozpoczął służbę w porcie szczecińskim był parowiec „FLORIAN”. Napisaliśmy o tym wcześniej tutaj: https://wobiektywieshipspottera.blogspot.com/2020/04/z-cyklu-jednostki-pozarnicze-cz-13_1.html. Wspomniany „FLORIAN” pozostawał w eksploatacji do końca czerwca 1958 roku, a złomowano go trzy lata później w 1961 roku .W tym samym 1961 roku zastąpił go przebudowany na statek pożarniczy holownik „JUREK”, który został potem przemianowany na „STRAŻAK 23”. Pozostawał on w eksploatacji do 1975 roku. Poniżej przedstawiamy ciekawe losy tej jednostki.

Pierwszym armatorem statku był Gustav Bonell z położonej nad Zalewem Kurońskim w Prusach Wschodnich miejscowości Labiau [od 1946 r. Polesisk, do 1993 na terytorium ZSSR, ob. Obwód Kaliningradzki, Rosja]. Nie udało się niestety ustalić ani daty czy też miejsca budowy. Choć niemieckie źródła podają, że statek zbudowano w 1907 r., to według stoczniowego spisu stoczni Fechtera wynika, że w 1906 r. wspomniana stocznia zbudowała dla Bonella parowy holownik o nazwie „MARTHA” ale tu pojawia się pewna rozbieżność, bowiem jego dane techniczne różnią się jednak zasadniczo od wspomnianej „Marthy” z 1906 r., poza tym po kilku miesiącach użytkowania Gustav Bonell odsprzedał tę jednostkę nabywając zapewne drugi statek, któremu nadał taką samą nazwę jaką nosiła poprzednia. Nie znamy danych technicznych ani maszyny parowej ani kotła. Wiadomo tylko, że w 1921 r. „MARTHA” otrzymała nową maszynę parową produkcji Union Giesserei z Królewca o mocy 180 KM a także nowy kocioł parowy produkcji tej samej firmy o numerze budowy 2890 i ciśnieniu roboczym 10 atm – stąd też polskie źródła a głównie roczniki Polskiego Rejestru Statków, jako rok i miejsce budowy podają 1921 rok, czyli datę budowy maszyny i kotła, co jednak nie odpowiada prawdzie. Nie wiemy, kiedy nasz bohater znalazł się w Szczecinie [wówczas jeszcze jako Stettin]. Prawdopodobnie nastąpiło to na przełomie 1944/45, kiedy to sporo statków ewakuowano z Prus Wschodnich w głąb III Rzeszy. „MARTHA” zatonęła w Szczecinie w 1945 r. Wydobyta przez radziecki 77 Odział Awaryjno-Ratowniczy Floty Bałtyckiej [Avarijno Spasitelnyi Otriad] w 1947 r., została zakwalifikowana do podziału taboru niemieckiego pomiędzy ZSRR a Polskę. Przyznana stronie polskiej, w 1948 r. została przejęta przez Szczeciński Urząd Morski a następnie skierowana do odbudowy w Stoczni „Odra” w Szczecinie. W tym samym też czasie spolszczono jej nazwę na „MARTA” Po odbudowie została przekazana Zarządowi Portu Szczecin. Ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Ministra Żeglugi, holowniki miały nosić nazwy męskie lub zjawisk przyrodniczo-atmosferycznych zmieniono nazwę statku na „BOGDAN”. W latach 1951/52 jednostka przeszła kolejny klasowy remont kapitalny wykonany przez Bazę Remontową ZPS. W 1955 r. doszło do kolejnej zmiany nazwy tym razem na „JUREK”. Cztery lata później holownik skierowano do przebudowy na motorowiec, po której to do ponownej eksploatacji wszedł w 1960 r. Dwa lata później [w 1962 r.] zapadła decyzja o przebudowie jednostki na statek pożarniczy, co też uczyniono. W jej wyniku na dachu sterówki zainstalowano działko wodne zasilane pompą wodną nieznanej marki oraz wyposażono go w sprzęt gaśniczy ręczny. Przydzielony Portowej Straży Pożarnej – Zarządu Portu Szczecin. W 1969 r. po raz ostatni zmieniono mu nazwę tym razem na „STRAŻAK 23”. Wycofany z eksploatacji w 1975 r. Data złomowania nieznana.

*     *     *

TYP STATKU:
pożarniczy
ROK I MIEJSCE BUDOWY:
nieznane
DANE TECHNICZNE:
pojemność brutto: 47 RT; netto: 2 RT
długość całkowita: 18,20 m
szerokość m.p. :17,01 m
szerokość: 4,48 m
zanurzenie: 1,80 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 silnik wysokoprężny typu 4NVD; 4 cylindrowy; produkcji: VEB-Maschinenbau, Halberstadt [NRD]; rok produkcji: 1952; numer fabryczny: 35; moc: 180 KM
pędnik: 1 śruba napędowa
PRĘDKOŚĆ:
9 węzłów
ZAŁOGA:
4 ludzi + 7 strażaków
WYPOSAŻENIE:
1 działko wodne na dziobie
pompa pożarowa i zęzowa
ręczny sprzęt ppożarowy
ARMATOR:
Zarząd Portu Szczecin – Portowa Straż Pożarna
PORT MACIERZYSTY:
Szczecin

Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 18 kwietnia 2020 r.

*     *     *

Bibliografia:
Jerzy Miciński, Stanisław Kolicki – Pod polską banderą – Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962 r.
Tadeusz Popielawski – Rozwój statków pożarniczych – Budownictwo Okrętowe nr 7/88 – Gdańsk.
Ryszard Leszczyński – Katastrofy i wypadki morskiej floty pomocniczej PMH (1926-2016) – Gdańsk 2017
Waldemar Danielewicz – Polskie holowniki morskie 1920-2015- Porta Mare, Gdynia 2015.
Mieczysław Andrut – Flotylla Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście
Reinhart Schmelzkopf – Union Gisserei, Königsberg - Gustav Fechter, Königsberg
Polski Rejestr Statków – rejestry 1957/58 i 1968
Berndt Schwarz – Binnenschiffe zwischen Ostpreussen und Schleisen- Strandgut-Verlag Cuxhaven

*     *     *



Poniżej: BOGDAN przed przebudową jako holownik parowy, archiwum Mieczysław Andrut, zbiory Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: JUREK w Szczecinie, foto Mieczysław Andrut, zbiory Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: JUREK z dźwigiem pływającym w holu, foto Mieczysław Andrut, zbiory Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: JUREK w Szczecinie, foto Mieczysław Andrut, zbiory Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: JUREK po przebudowie na statek pożarniczy, foto Lucjan Płusko, zbiory Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: rysunek – holownik JUREK, autor Stefan Kolicki, źródło - patrz pkt. 1 bibliografii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


poniedziałek, 13 kwietnia 2020

Z cyklu flota PRCiP ... cz. 10 - HENRYK



W poniższym opracowaniu wykorzystałem kilka zdjęć z archiwum kapitana statku ratowniczego WIATR Dariusza Konkola, autora wielu publikacji na temat statków Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Dariusz Konkol od dawna gromadził materiały do swojej  następnej nowej książki i miał w planach jej wydanie. Niestety Pan Dariusz  zmarł  siódmego marca 2019 roku  w wieku 52 lat.

Cześć jego pamięci …..  
 


HENRYK ex SZTORM-2 (IMO 7504926, MMSI: 261059000, Sygnał wywoławczy: SQFY, bandera: Polska) – kuter ratowniczo – holowniczy, projektu R-27, zbudowany w 1976 roku przez Stocznię Wisła z Gdańska dla Polskiego Ratownictwa Okrętowego jako R27 SZTORM-2. Od 2002 do 2011 roku własność Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. W 2011 roku zakupiony przez Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych i przemianowany na HENRYK.

*     *     *

HENRYK ex SZTORM-2 (IMO 7504926, MMSI: 261059000, Call sign: SQFY, flag: Poland) – a R-27 project rescue cutter, built by the Wisla Shipyard in Gdansk for the Polskie Ratownictwo Okretowe as  SZTORM-2. From 2002 to 2011, property of the Maritme Search and Rescue Service. In 2011 purchased by Przedsiebiorstwo Robot Czerpalnych i Podwodnych (Dredging & Underwater Works Co Ltd.) and renamed to HENRYK.


Historia budowy: / Build history:
numer budowy / yard numer
R27/4
Zdanie / delivery date
30.06.1976

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement:
190 RT / ---
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
29,96 x 8,05 x 3,01 m
Kadłub / Hull: 
materiał i typ: / material and type: stal, spawany, pojedynczy / steel, welded, single hull
pokłady ciągłe / continuous decks: 1
Napęd / propulsion: spalinowy / diesel
2 silnik diesla / 2 diesel engines: H.Cegielski-Sulzer 5AL25/30 o mocy / with power 883,2 kW / 1.201 KM / HP
2 śruby / 2 propellers,
Prędkość / Speed:
12,0 węzłów / knots
Uciąg / Bollard pull:
12 t.
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
hak holowniczy / towing hook,
2 podwójne pachoły na rufie / 2 double bollards at the stern
Załoga / Crew:
5 os. / pers.

*     *     *

 Bibliografia / Bibliography:
https://www.prs.pl/
Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015 , Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015
Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017

 *     *     *
Poniżej zdjęcie kutra ratowniczego SZTORM 2, ćwiczenia ratownicze, Dziwnów 1986, autor: W Kowalski, archiwum Pana Dariusza Konkola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the rescue cutter SZTORM 2, rescue exercises, Dziwnów 1986, author: Mr. W. Kowalski, archive of Mr. Dariusz Konkol (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia kutra ratowniczego SZTORM 2, holowanie dźwigu RAK do Holandii, 1994, autor: M. Kumiszcza, archiwum Pana Dariusza Konkola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the rescue cutter SZTORM 2, towing a floating ceane RAK to the Netherlands, 1994, author: Mr. M. Kumiszcza, archive of Mr. Dariusz Konkol (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie kutra ratowniczego SZTORM 2, Gdynia 1994, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the rescue cutter SZTORM 2, Gdynia 1994, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie kutra ratowniczego SZTORM 2, Świnoujście 1995, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the rescue cutter SZTORM 2, Świnoujście  1995, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie kutra ratowniczego SZTORM 2, Hel, 15.09.2009, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the rescue cutter SZTORM 2, Hel, 15.09.2009, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie kutra ratowniczego SZTORM 2, Gdynia 25.09.2009, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the rescue cutter SZTORM 2, Gdynia 25.09.2009, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie byłego kutra ratowniczego SZTORM 2, Gdańsk, autor: Pan Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the former rescue cutter SZTORM 2, Gdańsk, author: Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click on the photo).

Poniżej zdjęcie holownika HENRYK, Gdańsk, autor: Pan Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HENRYK, Gdansk, author: Mr. Waldemar Kossmann (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdańsk 25.06.2011, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdansk 25.06.2011, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika HENRYK i motorówki SŁAWKA, Gdańsk 2012, autor: Pan Waldemar Kossmann, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HENRYK and motorboat SŁAWKA, Gdansk 2012, author: Mr. Waldemar Kossmann, Mr. Andrzej Patro collection (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika HENRYK, Gdańsk 17.04.2018, autor: Pan Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HENRYK, Gdansk 17.04.2018, author: Mr. Jerzy Makieła (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika HENRYK, Gdańsk 05.05.2018, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HENRYK, Gdansk 05.05.2018, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdynia 07.07.2018, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdynia 07.07.2018, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdańsk 12.08.2018, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdansk 12.08.2018, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdynia 07.09.2018, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdynia 07.09.2018, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdańsk 07.09.2018, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdansk 07.09.2018, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika HENRYK, Gdańsk 04.11.2018, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HENRYK, Gdansk 04.11.2018, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdańsk 04.11.2018, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdansk 04.11.2018, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdynia 23.12.2018, autor: Pan Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdynia 23.12.2018, author: Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, baza PRCiP, Gdańsk 06.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, PRCiP base, Gdansk 06.04.2019 (to enlarge click on the photo).
 




Poniżej zdjęcia holownika HENRYK i pogłębiarki SWIDRAK, baza PRCiP, Gdańsk 19.05.2019, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK and dredger SWIDRAK, PRCiP base, Gdansk 19.05.2019, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, baza PRCiP, Gdańsk 20.07.2019, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK , PRCiP base, Gdansk 20.07.2019, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika HENRYK, baza PRCiP, Gdańsk 11.08.2019, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug HENRYK, PRCiP base, Gdansk 11.08.2019, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdańsk 21.08.2019, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug HENRYK, Gdansk 21.08.2019, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).

 

Aktualizacja 04.08.2021: Poniżej zdjęcia holownika HENRYK, Gdańsk 02.08.2021, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 04.08.2021: Below photos of the tug HENRYK, Gdansk 02.08.2021, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 22.03.2022: Poniżej zdjęcie holownika HENRYK holującego pogłębiarka KRAKEN, Gdańsk 21.03.2022, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 04.08.2021: Below photo of the tug HENRYK towing dredger KRAKEN, Gdansk 21.03.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 29.04.2022: Poniżej zdjęcie holownika HENRYK w bazie PRCiP, Gdańsk 27.04.2022, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 29.04.2022: Below photo of the tug HENRYK in PRCiP base, Gdansk 27.04.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Aktualizacja 02.05.2022: Poniżej zdjęcia holownika HENRYK na redzie, Gdańsk 01.05.2022, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 02.05.2022: Below photos of the tug HENRYK on the roadstead, Gdansk 01.05.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 08.05.2022: Poniżej zdjęcia holownika HENRYK na redzie, Gdańsk 01.05.2022, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 08.05.2022: Below photos of the tug HENRYK on the roadstead, Gdansk 01.05.2022, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 




Aktualizacja 04.07.2023: Poniżej zdjęcie holownika HENRYK na redzie, Gdańsk 27.06.2023, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 04.07.2023: Below photo of the tug HENRYK on the roadstead, Gdansk 27.06.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 04.07.2023: Poniżej zdjęcie holownika HENRYK na redzie, Gdańsk 27.06.2023, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 04.07.2023: Below photo of the tug HENRYK on the roadstead, Gdansk 27.06.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 04.07.2023: Poniżej zdjęcia holownika HENRYK na redzie, Gdańsk 28.06.2023, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 04.07.2023: Below photos of the tug HENRYK on the roadstead, Gdansk 28.06.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 10.08.2023: Poniżej zdjęcia holownika HENRYK na redzie, Gdańsk 04.08.2023, autor: Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 10.08.2023: Below photos of the tug HENRYK on the roadstead, Gdansk 04.08.2023, author: Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).