niedziela, 8 marca 2020

Z cyklu jednostki pożarnicze ... (cz. 11) - „STRAŻAK 1” ex „ŻAR”

Autorzy: Waldemar Danielewicz, Andrzej Patro, Zbigniew Rybicki.

Podziękowania :
Zbigniew Rybicki z Portowej Straży Pożarnej w Gdyni za udostępnienie unikalnych zdjęć jednostki .

„STRAŻAK 1” ex „ŻAR”

Projekt kadłuba statku pożarniczego powstał w Zakładzie Konstrukcji Okrętowych Politechniki Gdańskiej w 1953 r. Co ciekawe założenia konstrukcyjne narzucały projektantom obowiązek wykorzystania silnika z kutra pożarniczego JUHAS a także jego pomp pożarowych. Dobór wymiarów i kształtu kadłuba pozostawiono do uznania projektantom. Zadanie projektu sprecyzowano w kilku punktach:
  • samodzielne akcje gaśnicze statków a także obiektów lądowych od strony wody
  • podawanie wody dla zasilania Straży Pożarnych na lądzie dla obiektów położonych w pewnej odległości od nabrzeży
  • akcji ratowniczych w razie tonięcia statków, pomoc w akcjach powodziowych, ratowanie tonących i wyciąganie topielców
  • asysta przy zbiornikowcach
  • rejon pływania to Martwa Wisła, reda i wody osłonięte przy wietrze 6 do 7 stopni B i stanie morza 5.
W oparciu o te założenia skonstruowano statek pożarniczy pod kierunkiem mgr inż. Zbigniewa Grzywaczewskiego otrzymał on oznaczenie robocze Juhas II. Jako ciekawostkę należy podać, że wzorem dla opracowania kadłuba była motorówka pilotowa „PILOT 29” zbudowana w 1949 roku w Holandii, jednakże ze względu na szerszy zakres wymagań kadłub „Juhasa II” wydłużono o 2 metry. Budowę zlecono Kozielskiej Stoczni Rzecznej w Koźlu, położenie stępki nastąpiło w połowie 1955 r. a zakończenie budowy pod koniec 1956 r. Po serii prób stoczniowych i usunięciu usterek statek przekazano w kwietniu 1957 r. armatorowi, czyli Portowej Straży Pożarnej Zarządu Portu Gdańsk, otrzymał nazwę „ŻAR”. Niektóre polskie źródła sugerują jakoby budowana jednostka miała otrzymać nazwę „Juhas II”, którą zmieniono w trakcie budowy na „Żar”. Nie jest to prawdą, zapewne chodzi tu o to, że projekt jednostki jak już wspomniano nazwano typ „Juhas II” i niektórzy autorzy przypisali mu nazwę „Juhas II”. W styczniu 1966 r. przemianowany na „STRAŻAK 1” Cztery lata później wymieniono mu napęd główny na jeden silnik wysokoprężny typu Wola DM-150a o mocy 150 KM. Wycofany z eksploatacji w 1977 roku, następnie nabyty przez Hydrotechniczną Spółdzielnie Pracy „Spelwar” w Gdańsku i przebudowany na holownik, otrzymał nazwę „TOMASZ”. Wycofany w 1982 roku i złomowany.

*     *     *

ROK I MIEJSCE BUDOWY:
1956; Kozielska Stocznia Rzeczna w Koźlu
STOCZNIOWY NUMER BUDOWY:
Juhas II/1
DANE TECHNICZNE:
długość całkowita – 17,94 m
długość m.p.- 16,60 m
szerokość: 3,80 m
zanurzenie: 1,30 m
zanurzenie maksymalne – 1,40 m
wysokość burt: 2,00 m
wysokość nierozbieralna: - 3,20 m
pojemność brutto: 27,99 RT
netto: 8 RT
wyporność: 36 ton
SILNIK GŁÓWNY:
1 silnik wysokoprężny typu Gray Marine Diesel 6-71 RC37H; sześciocylindrowy, produkcji Continental Motor Company w Detroit; moc: 225 KM przy 2100 obr./min.; przekładnia redukcyjna o przełożeniu 3:1; rok produkcji: 1944
od 1964 r. - 1 silnik wysokoprężny typu DMVMa 300 Wola; 6 cylindrowy; produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M.Nowotki w Warszawie; rok produkcji: 1963; moc: 300 KM [221 kW]
URZĄDZENIA POMOCNICZE:
1 agregat prądotwórczy typu Gray Marine 24 V; 2 cylindrowy; produkcji: Gray Motor Company, Detroit; 2 cylindrowy prądu stałego o napięciu 220 V; moc: 27 KM
PRĘDKOŚĆ:
10 w
WYPOSAŻENIE POŻAROWE:
2 pompy pożarowe Harland o łącznej wydajności 4500 l/min.; napędzane własnymi silnikami typu 4 ELA firmy Meadows o mocy 40 KM
1 działko wodne o wydajności 1700 l/min.
ilość prądów wody, które jednocześnie statek może uruchomić – 12
instalacja ssawna do celów ratowniczych; instalacja gaśnica gazowa
ZAŁOGA:
stała: 3 osoby; strażacka 1 +8 osób
AUTONOMICZNOŚĆ:
24h
ARMATOR:
Zarząd Portu Gdańsk w Gdańsku – Portowa Straż Pożarna
PORT MACIERZYSTY:
Gdańsk

SYGNAŁ WYWOŁWCZY:
SOGK

© Waldemar Danielewicz

*     *     *

ŹRÓDŁA:
Jerzy Miciński, Stefan Kolicki – Pod polską banderą – Gdańsk 1962
Zbigniew Grzywaczewski – Statek pożarniczy portu gdańskiego m/poż „Żar”- Budownictwo Okrętowe 7/1957
Ryszard Leszczyński – Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926-2016) Gdańsk 2017
Polski Rejestr Statków – Rejestr statków 1957/58 – Gdańsk
Polski Rejestr Statków – Rejestr statków śródlądowych 1979 – Gdańsk 1979
https:// pspflorian. pl
informacje własne oraz od Krzysztofa Nowickiego byłego pracownika HSP „Spelwar”

*     *     *

Poniżej: statek pożarniczy ŻAR, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ŻAR, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).




Poniżej: statek pożarniczy STRAŻAK-1 ex ŻAR, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit STRAŻAK-1 ex ŻAR, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).


Poniżej: dawny statek pożarniczy STRAŻAK-1 ex ŻAR już jako holownik TOMASZ, autor Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: former fire fighting unit STRAŻAK-1 ex ŻAR as a tug TOMASZ, author Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photos).


Poniżej: statek pożarniczy ŻAR ćwiczenia, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ŻAR training, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).




 
Poniżej: statek pożarniczy ŻAR i jego załoga, zdjęcia z archiwum Zbigniewa Rybickiego i Portowej Straży Pożarnej (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: fire fighting unit ŻAR and his crew, photos from archives of Zbigniew Rybicki  and Harbor Fire Department (to enlarge click on the photos).





Poniżej: rysunek - statek pożarniczy STRAŻAK-1 ex ŻAR, autor Stefan Kolicki, źródło - patrz pkt. 1 bibliografii (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: drawing - fire fighting unit STRAŻAK-1 ex ŻAR, autor Stefan Kolicki (to enlarge click on the photos).


wtorek, 3 marca 2020

Z cyklu holowniki ... cz. 67 - FAIRPLAY VII

FAIRPLAY VII (IMO: 9051727, MMSI: 261024110, Sygnał wywoławczy: SPS3045) – holownik typu traktor, zbudowany przez niemiecką stocznię Theodor Buschmann GmbH & Co. Schiffswerft z Hamburga dla niemieckiego armatora Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH z Hamburga. Od momentu podniesienia bandery aż do roku 2013 holownik eksploatowany był w następujących portach: Hamburg, Rostok, Warnemünde oraz Rotterdam. W 2013 roku FAIRPLAY VII znalazł się w nowo powstałej spółce Fairplay Polska Sp. z o. o. Co. & Sp. K z siedzibą w Szczecinie, która w marcu 2015 przekształciła się w Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. W dniu 17 listopada 2019 roku holownik opuścił Gdynię, w której to w ostatnich latach pracował, po czym z postojami w Szczecinie, Kilonii, Brunsbuttel i Cuxhafen skierował się do położonego na Wyspach Kanaryjskich portu Las Palmas, gdzie ostatecznie dotarł w dniu 8 grudnia. Od tego momentu pracuje na wyspach w ramach hiszpańskiej spółki córki Fairplay Towage Odiel Towage SL. Obecnie holownik zakończył swoją słuzbę na Kanaerach i kieruje się do portu w Szczecinie. 

*     *     *

FAIRPLAY VII (IMO: 9051727, MMSI: 261024110, Call Sign: SPS3045) – tractor type tug, built by the German shipyard Theodor Buschmann GmbH & Co. Schiffswerft in Hamburg for the German shipowner Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH from Hamburg. Since the raising of the flag till 2013 tug was operated in following ports: Hamburg, Rostock, Warnemünde & Rotterdam. In 2013 FAIRPLAY VII found in a newly created company Fairplay Poland Sp. z o. o. Co. & Sp. K. in Szczecin, which in March 2015 was transformed into Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K. On November 17, 2019 the tug left Gdynia, where he worked in recent years and then with stops in Szczecin, Kiel, Brunsbuttel and Cuxhafen headed to the port of Las Palmas in the Canary Islands, where he finally arrived on December 8. Since then he has been working on the islands under the Spanish daughter company Fairplay Towage - Odiel Towage SL. Currently, the tug has finished its service in the Canaries and is heading to the port of Szczecin.

*     *     *

Historia budowy / Build history
Numer stoczniowy / yard number:
brak danych / n/a.
Rok budowy / year of built:
??.11.1992.
Los /fate:
w służbie / in service.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (pełna / full):
237 ton / tons, 
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
27,57 x 9,10 x 3,15 m, 
Kadłub / Hull :
typ i  materiał: pojedynczy, stal / single, steel
ilość pokładów / deck number: 1
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Deutz AG SBV 6M628 o łącznej mocy / with total power 2250 kW / 3059 HP,
2 pędniki azymutalne Schottel SRP 1010 w dyszy Korta / 2 Schottel SRP 1010 azzipod thrusters in Kort nozzles,
Prędkość / Speed:
11,5 węzła / knots,
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
hak holowniczy / towing hook: Seebeck HH50-SH-TP,
wciągarka holownicza Ulstein Brattvaag SLMG 6312 – stalowa lina o długości 550 m / towing winch: Ulstein Brattvaag SLMG 6312 – steel wire with a length of 550 m,
Uciąg / Bollard pull:
41 t.
Wyposażenie kotwiczne / Towing equipment:
2 kotwice obsługiwane przez elektryczną windę kotwiczną: / 2 anchors operated by an electric windlass,
Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment
2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts,
kamizelki ratunkowe / life jackets,
2 radary oraz pławy EPIRB i SART / 2 radars and buoys EPIRB & SART,
odbiorniki Navtex, GPS / Navtex, GPS receivers,
AIS,
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 97,00 m3,
Załoga / Crew:
5 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdańsk 08.04.2016 r / Below photos tug FAIRPLAY VII, Gdańsk 08.04.2016 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 08.07.2017 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 08.07.2017 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 02.02.2018 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza  / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 02.02.2018, made by Mr. Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 06.04.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 06.04.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 07.04.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 07.04.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 23.06.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 23.06.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 14.07.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 14.07.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 14.07.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 14.07.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 08.08.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 08.08.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).










Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 15.09.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 15.09.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 





Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 15.09.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 15.09.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 22.09.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 22.09.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 05.10.2018 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 05.10.2018  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).














Poniżej zdjęcia holownika ODYS i FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 12.10.2018 r. / Below photos of the tug ODYS & FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 12.10.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 14.11.2018 r.  / Below photos of the tug FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 14.11.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcie holowników FAIRPLAY VII, FAIRPLAY 26 i FAIRPLAY XVI autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 14.11.2018 r. / Below photo of the tugs FAIRPLAY VII, FAIRPLAY 26 and FAIRPLAY XVI made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 14.11.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 14.11.2018 r.  / Below photos of the tug FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 24.11.2018 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia holowników FAIRPLAY VII i ODYS autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 12.02.2019 r. / Below photos of the tugs FAIRPLAY VII and ODYS made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 12.02.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 12.02.2019 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 12.02.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).










Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII autorstwa Pana Waldemara Danielewicza , Gdynia 12.02.2019 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII made by Mr. Waldemar Danielewicz, Gdynia 12.02.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
  




Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 28.02.2019 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 28.02.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).










Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 01.03.2019 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 01.03.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).








Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII autorstwa Pana Andrzeja Patro, Gdynia 19.03.2019 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII made by Mr. Andrzej Patro, Gdynia 19.03.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 23.04.2019 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 23.04.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).















Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 08.07.2019 r. / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 08.07.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcie holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 10.07.2019 r. / Below photo of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 10.07.2019 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 09.09.2019 r., autor Andrzej Patro / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 09.09.2019, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 21.09.2019 r., autor Andrzej Patro / Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 21.09.2019, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).






Aktualizacja 24.06.2020: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 11.06.2020 r., autor wz. Katarzyna Błaszczak/ Update 24.06.2020: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 11.06.2020 author Katarzyna Błaszczak (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).

 
Aktualizacja 24.06.2020: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 21.06.2020 r., autor Waldemar Danielewicz / Update 24.06.2020: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 21.06.2020, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 24.07.2020: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 21.06.2020 r., autor Waldemar Danielewicz / Update 24.07.2020: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 21.06.2020, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 20.09.2020: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 31.08.2020 r., autor Andrzej Patro / Update 20.09.2020: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 31.08.2020, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 



 


Aktualizacja 27.07.2021: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 06/08.03.2021 r. / Update 27.07.2021: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 06/08.03.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 27.07.2021: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 02/03.06.2021 r. / Update 27.07.2021: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 02/03.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 

 
Aktualizacja 27.07.2021: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 04.06.2021 r., autor: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro / Update 27.07.2021: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 04.06.2021, author: Łukasz Błaszczak, Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 

 


Aktualizacja 27.07.2021: Poniżej zdjęcie holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 05.06.2021 r. / Update 27.07.2021: Below photo of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 05.06.2021 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 27.07.2021: Poniżej zdjęcie holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 18.06.2021 r., autor Andrzej Patro / Update 27.07.2021: Below photo of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 18.06.2021, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 
 
Aktualizacja 27.07.2021: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 24.06.2021 r., autor Andrzej Patro / Update 27.07.2021: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 24.06.2021, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 
 





Aktualizacja 27.07.2021: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 19.07.2021 r., autor Andrzej Patro / Update 18.07.2021: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 19.07.2021, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 

 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 10.09.2021 r., autor Waldemar Danielewicz / Update 01.10.2021: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 10.09.2021, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 

 

Aktualizacja 08.11.2021: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 20.10.2021 r., autor Waldemar Danielewicz / Update 08.11.2021: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 20.10.2021, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 

 
Aktualizacja 13.04.2022: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 24.03.2022 r., autor Waldemar Danielewicz / Update 13.04.2022: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 24.03.2022, author Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 






Aktualizacja 13.04.2022: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 11.04.2022 r., autor Andrzej Patro / Update 13.04.2022: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 11.04.2022, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo). 
 






Aktualizacja 26.06.2022: Poniżej zdjęcia holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 11.04.2022 r., autor Waldemar Danielewicz / Update 26.06.2022: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 11.04.2022, author Waldemar Danielewic (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 30.03.2023: Poniżej zdjęcie holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 26.03.2023 r., autor Andrzej Patro / Update 30.03.2023: Below photo of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 26.03.2023, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).  
 

Aktualizacja 18.05.2023: Poniżej zdjęcie holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 02.05.2023 r., autor Andrzej Patro / Update 18.05.2023: Below photo of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 02.05.2023, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).  
 

Aktualizacja 06.08.2023: Poniżej zdjęciq holownika FAIRPLAY VII, Gdynia 04.08.2023 r., autor Andrzej Patro / Update 06.08.2023: Below photos of the tug FAIRPLAY VII, Gdynia 04.08.2023, author Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge click on the photo).  
 


 
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography: