czwartek, 3 października 2019

Z cyklu flota PRCiP ... cz. 4 - MARCEL


MARCEL ex 518520 (IMO ?, MMSI: 261052020, Sygnał wywoławczy: SPG4958, bandera: Polska) – wielozadaniowa jednostka (holownik/pchacz, pływający dźwig, obsługi boi itd.) projektu Damen Multicat 2108, zbudowana w 2019 roku przez stocznię B.V. Scheepswerft Damen w Gorinchem na zamówienie rosyjskie jako łapaczka rozlewów olejowych. Nie odebrany przez zamawiającego czekał na nabywcę oznaczony numerem budowy 518520. W tym samym roku zakupiony przez Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, które nazwało go MARCEL.

*     *     *

MARCEL ex 518520 (IMO ?, MMSI: 261052020, Call sign: SPG4958, flag: Poland) – a Damen Multicat 2108 project multi-purpose unit (tug/pusher, floating crane, buoy tender etc.), built in 2019 by the Dutch shipyard B.V. Scheepsweft Damen in Gorinchem on Russian order as an oil spill trap. Not picked up by the contracting authority, waited for the buyer marked with contruction number 518529. In the same year it was purchased by Przedsiebiorstwo Robot Czerpalnych i Podwodnych (Dredging & Underwater Works Co Ltd.), which named it MARCEL.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement:
~ 150 RT / ---
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
21,16 x 8,06 x 2,15 m
Kadłub / Hull: 
materiał i typ: / material and type: stal, katamran / steel, catamaran
pokłady ciągłe / continuous decks: 1
Napęd / propulsion: spalinowy / diesel
2 silnik diesla / 2 diesel enginesVolvo D9 MH/I o mocy / with power 442 kW / 592 KM / HP
2 przekładnie redukcyjne / 2 reduction gears: Twin Disc MGX 5114-DC 4,17:1
2 śruby o stałym skoku w dyszach / 2 fixed pitch propellers i nozzles: Kaplan II
Prędkość / Speed:
8,4 węzła / knots
Uciąg / Bollard pull:
8.3 t.
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
4 podwójne pachoły / 4 doublle bollards
?
Wyposażenie pokładowe: Deck equipment:
żuraw hydrauliczny / hydraulic crane: Heila HLRM 65-3S – 5,4 t. SWL – wysięg / range: 10,58
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 26,3 m3
woda pitna / fresh water: 15,9 m3
zużyty olej / waste oil: 0,9 m3
ścieki / seawage: 0,9 m3
woda zęzowa / bilge water: 36,0 m3
balast / ballast: 20,8 m3
Załoga / Crew:
4 os. / pers.

*     *     *


Bibliografia / Bibliography:
www.portalmorski.pl

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, baza PRCiP, Gdańsk 27.09.2019 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug MARCEL, PRCiP base, Gdansk 27.09.2019, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, baza PRCiP, Gdańsk 02.10.2019 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug MARCEL, PRCiP base, Gdansk 02.10.2019, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).






Pokład/ Deck





Mostek / Bridge




Siłownia / Engine Room






Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk Nowy Port 14.11.2019 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug MARCEL, Gdansk Nowy Port 14.11.2019, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).





Aktualizacja 10.03.2020: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk Nowy Port 08.03.2020 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 10.03.2020: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk Nowy Port 08.03.2020, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).




Aktualizacja 20.06.2020: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk 13.06.2020 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.06.2020: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk 13.06.2020, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).






Aktualizacja 20.06.2020: Poniżej zdjęcie holownika MARCEL, Gdańsk 15.06.2020 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.06.2020: Below photo of the tug MARCEL, Gdansk 15.06.2020, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 24.06.2020: Poniżej zdjęcie holownika MARCEL, Gdańsk 22.06.2020 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 24.06.2020: Below photo of the tug MARCEL, Gdansk 22.06.2020, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Aktualizacja 28.02.2022: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk 25.03.2022 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 28.03.2022: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk 25.03.2022, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

 

 
 
 
 
 

Aktualizacja 20.05.2022: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk 13.05.2022 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.05.2022: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk 13.05.2022, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 21.12.2022: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk 17.12.2022 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 21.12.2022: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk 17.12.2022, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 26.01.2023: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk 23/24.01.2023 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 26.01.2023: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk 23/24.01.2023, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 





Aktualizacja 22.06.2023: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk 19.06.2023 r., autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 22.06.2023: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk 19.06.2023, author: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 



Aktualizacja 23.06.2023: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdańsk 19.06.2023 r., autor: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 23.06.2023: Below photos of the tug MARCEL, Gdansk 19.06.2023, author: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 


Aktualizacja 06.08.2023: Poniżej zdjęcia holownika MARCEL, Gdynia 04.08.2023 r., autor: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 06.08.2023: Below photos of the tug MARCEL, Gdynia 04.08.2023, author: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


 
 
 

wtorek, 1 października 2019

Z cyklu "Ze świata żagli, jachtów i jednostek rekreacyjnych" - INCENTIVE


INCENTIVE – jednostka rekreacyjna, zbudowana w 1965 roku w szkockiej stoczni w Fraserburgh jako kuter rybacki o drewnianym kadłubie, długości 12,42 m i wyporności 19,85 ton, do którego napędu służył silnik spalinowy o mocy 94 KM. Przez cały okres eksploatacji jako jednostka rybacka kuter nosił oznaczenie SH68. W styczniu 1996 roku mocno sterana jednostka została wycofana z eksploatacji i przeznaczona na sprzedaż. Od potencjalnej rozbiórki kuter uratował mieszkający w Szkocji Nick Linnell, który przystosował go do funkcji jednostki rekreacyjnej a następnie zarejestrował w szkockim Methil. W 2007 roku jednostka po raz pierwszy zawitała do Gdańska, pojawiając się tam ponownie rok później by wziąć udział  w III Zlocie Oldtimerów. Gościnne przyjęcie oraz atmosfera Gdańska spodobały się właścicielowi kutra, który postanowił zagościć tu na dłużej, cumując swoją jednostkę przy kei położonej przy ul. Szafarnia gdańskiej mariny. Przez kilka lat ta urokliwa jednostka krążyła po wodach zatoki, po czym zamarła w bezruchu powoli niszczejąc (w między czasie pojawiły się też spory na linii właściciel - zarządzający mariną na temat opłat za cumowanie). Ostatecznie kres jednostki przyszedł w nocy ze środy na czwartek 16 czerwca 2016 roku kiedy to zatonęła ona w miejscu swojego dotychczasowego cumowania.  Od tego momentu aż do wyroku sądu który zapadł w czerwcu 2019 roku trwały ciągłe przepychanki pomiędzy Nickiem Linnellem a zarządzającym mariną Gdańskim Ośrodkiem Sportu o usunięcie szpecącego marinę i rejon starówki wraku. Dopiero wyrok sądu który zapadł w czerwcu pozwolił GOŚ-owi na rozpoczęcie przetargu na wydobycie kutra na koszt właściciela. W przeprowadzonym wkrótce potem postępowaniu najkorzystniejszą ofertę złożyła pochodząca z Gdańska firma PC Divers (brała ona już udział w zakończonym powodzeniem wydobyciu spoczywającego na dnie basenu dawnej Stoczni Gdańskiej wraku latarniowca), która otrzymała kontrakt na podniesienie z dna INCENTIVE. Po odpowiednim przygotowaniu wraku w sobotnie przedpołudnie 28 września przy pomocy należącego do Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. dźwigu pływającego REM 220 (udźwig 200 t), pomiędzy godziną 07:00 a 12:00 udało się wydobyć wrak, który to następnie przetransportowano na położony na wyspie Ostrów teren po dawnej Hydrobudowie, gdzie odbędzie się wycena wydobytej jednostki.


Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 16.01.2008 r., zdjęcie: Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 16.01.2008, photo: Jerzy Makieła (to enlarge clikc on the photo).


Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 30/31.08.2008 r., zdjęcia: Grzegorz Pawelec, kolekcja Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 30/31.08.2008, photos: Grzegorz Pawelec, a collection of Andrzej Patro (to enlarge clikc on the photo).




Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 16.07.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 16.07.2011 (to enlarge clikc on the photo).


Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 03.05.2013 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 03.05.2013 (to enlarge clikc on the photo).



Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 24.06.2013 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 24.06.2013, photos: Andrzej Patro (to enlarge clikc on the photo).




Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 05.11.2015 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 05.11.2015, photos: Andrzej Patro (to enlarge clikc on the photo).











Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 16.11.2016 r., zdjęcie: Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 16.11.2016, photo: Jerzy Makieła (to enlarge clikc on the photo).


Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 19.04.2017 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 19.04.2017, photos: Andrzej Patro (to enlarge clikc on the photo).




Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 17.03.2018 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 17.03.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge clikc on the photo).



Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 16.09.2018 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 16.09.2018, photos: Andrzej Patro (to enlarge clikc on the photo).



Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 17.10.2018  r., zdjęcie: Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 17.10.2019, photo: Jerzy Makieła (to enlarge clikc on the photo).


Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 24.03.2019 r., zdjęcie: Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 24.03.2019, photo: Jerzy Makieła (to enlarge clikc on the photo).


Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 02.06.2019 r., zdjęcie: Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 02.06.2019, photo: Jerzy Makieła (to enlarge clikc on the photo).


Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 28.07.2019 r., zdjęcia: Jerzy Makieła (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 28.07.2019, photos: Jerzy Makieła (to enlarge clikc on the photo).



Poniżej: INCENTIVE, Gdańsk 28.09.2019 r., zdjęcia: Andrzej Patro, Waldemar Danielewicz, Waldemar Kossmann (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: INCENTIVE, Gdańsk 28.09.2019, photos: Andrzej Patro, Waldemar Danielewicz, Waldemar Kossmann (to enlarge clikc on the photo).