czwartek, 28 listopada 2019

Z cyklu "Z życia Polskiej Marynarki Wojennej" ... cz. 35 - Podniesienie bandery na ORP ŚLĄZAK (241)


28 listopada br., w 101 rocznicę utworzenia Polskiej Marynarki Wojennej, w basenie IX-tym Portu Wojennego w Gdyni Oksywiu miała miejsce wyjątkowa, podwójna uroczystość (niestety zamknięta dla mieszkańców) a mianowicie wspomniana wyżej 101 rocznica oraz pierwsze podniesienie bandery na budowanym z wieloma problemami przez aż 18 lat okręcie patrolowym – niedoszłej korwecie rakietowej ORP ŚLĄZAK (numer burtowy 241). Dodatkowego smaczku całej uroczystości dodał fakt, że na czas jej trwania z miejsca swojego dotychczasowego, „stałego” postoju przy Skwerze Kościuszki do nabrzeża w basenie IX-tym przeholowany został okręt muzeum – niszczyciel ORP BŁYSKAWICA, z którego to pokładu w szczytowym punkcie uroczystości oddano salut 21 salw
Z ważniejszych gości jacy zaszczycili swoją obecnością dzisiejsze uroczystości warto wymienić Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka, Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, generała Jarosława Mikę oraz matkę chrzestną ORP ŚLĄZAK Panią Marię Wagę, wdowę po śp. admirale Romualdzie Wadze dowódcy Marynarki Wojennej w latach 1989 – 1996, których jako gospodarz powitał Inspektor Marynarki Wojennej, wiceadmirał Jarosław Ziemiański.
Głównym punktem dzisiejszego dnia było oczywiście odczytanie Rozkazu nr 560 o wcieleniu okrętu patrolowego ORP ŚLĄZAK w skład polskiej floty, po którym to Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak wręczył dowódcy ORP ŚLĄZAK kmdr. ppor. Sebastianowi Kale banderę wojenną, a ZDO kpt. mar. Wojciechowi Ostalskiemu proporzec MW. Chwilę potem nastał moment, na który wielu czekało od wielu lat, czyli pierwsze podniesienie bandery, po którym to ORP ŚLĄZAK oficjalnie wszedł w skład Polskiej Marynarki Wojennej. Teraz gdy emocje już opadły przed okrętem i jego załogą miesiące wytężonej pracy, która ma zaowocować potwierdzeniem gotowości wejścia jednostki do linii i tu z tego miejsca chciałbym życzyć dowódcy kmdr. ppor. Sebastianowi Kale oraz jego podkomendnym marynarskiego szczęścia oraz jak najszybszego zaliczenia postawionych przed okrętem i jego załogą zadań.

Poniżej relacja zdjęciowa z dzisiejszej uroczystości, której autorem jest Pan Witold Tylec, któremu to z tego miejsca bardzo dziękuję za możliwość skorzystania ze zdjęć w niniejszym wpisie (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):






































czwartek, 21 listopada 2019

Z cyklu jednostki con-ro ... cz. 5 - GRANDE FRANCIA

GRANDE FRANCIA (IMO 9246592, MMSI: 247078800, Sygnał wywoławczy: ICBC, bandera: Włochy) – jednostka typu con-ro, zbudowana przez włoską stocznię Fincantieri-Cantieri Navali Italiani S.p.A. z Castellammare dla armatora Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A z Neapolu (operator: Atlantic Container Lines). Jedna z dziesięciu niemal identycznych jednostek serii Grande Africa, będącej rozwinięciem poprzedników – jednostek serii Repubblica di ….
Stoczniowy numer budowy:
6092
Data złożenia zamówienia:
05.11.2001
Rozpoczęcie budowy:
20.07.2002
Data zdania:
12.12.2002

*     *     *

GRANDE FRANCIA (IMO 9246592, MMSI: 247078800, call sign: ICBC, flag: Italy) – a con-ro unit, built by the Italian shipyard Fincantieri-Cantieri Navali Italiani S.p.A. in Castellammare for the Italian shipowner Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A from Neapol. One of the ten almost identical units of the Grande Africa series, which is a development of predecessors – units of the Repubblica di … series.
Yard number:
6092
Date of order:
05.11.2001
Build start:
20.07.2002
Delivery date:
12.12.2002

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT):
56.738 t. / 25.800 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
213,88 x 32,25 x 9,70 m.
Kadłub / Hull:
typ / type: pojedynczy / single hull
grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 12
pokłady / decks: 11
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
1 x 2 suwowy 8 cylindrowy silnik diesla / 1 x 2 stroke 8 cylinders diesel engine: Sulzer-Wartsila 8TRA62U – o mocy / with power 18.280 kW
śruba / propeller: 1
Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
4 spalinowe zestawy prądotwórcze / 4 diesel generatorsets – każdy o mocy / each with power: 1.080 kW
stery strumieniowe (dziobowy / rufowy) / thrusters (bow/stern): 1.600kW / 1.600 kW
Prędkość / Speed:
21.0 węzła / knots.
Przestrzeń ładunkowa / Cargo space:
pokłady samochodowe / vehicle decks: 5
długość i wymiary linii ładunkowych / length and dimensions of the lanemeters: 3.505 m x 2.90 m x 0.0 m
Urządzenia załadunkowe: / Cargo handling:
rufowa rampa załadowcza (skierowana na sterburtę) o wymiarach i udźwigu / stern ramp (starboard) with dimensions & SWL: 34.5 m x 8,5 m & 250 t.
2 dźwigi pokładowe każdy o udźwigu / 2 deck cranes each SWL: 40 t.
Pojemność ładunkowa / Cargo capacity:
auta / cars: 3.515
ciężarówki / trucks: 194
kontenery (kontenery chłodzone) / containers (reefer containers): 1.321 TEU (40 TEU)
Załoga / Crew:
25 os. / pers.





*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej: GRANDE FRANCIA, Hamburg  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: GRANDE FRANCIA, Hamburg (to enlarge click on the photo).














poniedziałek, 18 listopada 2019

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 25 - Krótka podróż DARU POMORZA do Gdańska

W dniu dzisiejszym (18.11.), około godziny 11:00 na holu dwóch, należących do gdańskiej firmy „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd. Sp. z o. o., bliźniaczych holowników BÓBR i SŁOŃ, port w Gdyni opuścił wpisany na stałe w jego krajobraz okręt muzeum – żaglowiec DAR POMORZA, który w ten sposób udał się na remont do nieodległego Gdańska, gdzie ostatecznie dotarł po godzinie 15:00 (na ostatnim etapie drogi zespół wspierał trzeci holownik VEGA). Rejs ten jest efektem ogłoszonego w sierpniu br, przez Narodowe Muzeum Morskie przetargu na remont żaglowca, który wygrała należąca do grupy Remontowa Holding – Gdańska Stocznia Remontowa S.A., która notabene od wielu lat współpracuje z w/w muzeum m.in. już dwukrotnie przeprowadzając remont bohatera niniejszego artykułu (miało to miejsce w 2003 i 2008 roku).

*     *     *

Coś o bohaterach dzisiejszego wydarzenia:
DAR POMORZA ex ex COLBERT PRINZESS EITEL FRIEDRICH – 1909 Blohm & Voss Hamburg
Wyporność / Displacement:
2.500 t.
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
81,5 x 12,6x 5,7 m
Kadłub / Hull:
stal / steel
Ożaglowanie / Rig
typ / type: frigate / frigate
powierzchnia ożaglowania / sails area: 2.100 m3
wysokość masztów / height of masts: 41,4 m
liczba masztów / number of masts: 3
Napęd pomocniczy / Aux. propulsion
1 silnik diesla / 1 diesel engine: MAN – o mocy / with power: 430 Km / HP
śruba / propeller: 1
Prędkość / Speed:
10 ~ 14,7 /7 węzłów / knots
Załoga + Kadeci / Crew + Cadets:
40 + 150

*     *     *

BÓBR (IMO: 7645756, MMSI: ---, sygnał wywoławczy / call sign: SPG2475), SŁOŃ (IMO: 7629025, MMSI: ---, sygnał wywoławczy / call Sign: SPG2371)
Wyporność / Displacement (pełna / full):
111 tony / tons
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
24.20 x 6.95 x 3.53 m
Kadłub (materiał) / Hull (material):
stal / steel
ilość pokładów / deck number: 1
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel
2 silniki diesla: / 2 diesel engines: Piervomajsk 6CzN 25/34 o mocy / with power 662 kW / 900 HP
2 pędniki cykloidalne / 2 cycloidal thrusters: Voith Schneider
Prędkość / Speed:
12.0 węzłów / knots
Wyposażenie pokładowe / Deck equipment:
holownicze / towing: 
- hak holowniczy / towing hook
- uciąg / bollard pull: 10 t.
kotwiczne / anchor: 
- 2 kotwice / 2 anchors
Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:
2 tratwy pneumatyczne / 2 pneumatic rafts
kamizelki ratunkowe / life jackets
1 radar / 1 radar
odbiornik GPS / GPS receiver
anemometr / anemometer
kompas magnetyczny / magnetic compass
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 15.5 t.
woda / water: 3,6 t.
Załoga / Crew:
3/5os. / pers.

*    *     *

Poniżej relacja zdjęciowa autorstwa Andrzeja Patro i Waldemara Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie):

I. DAR POMORZA przed rejsem.



II. Przybywają BÓBR i SŁOŃ









III. Przygotowanie do holowania.












IV. Trap ląduje na pokładzie.




V. Cumy rzucone pora ruszać.





VI. Zestaw holowniczy przemieszcza się w stronę wyjścia południowego mijając po drodze DAR MŁODZIEŻY.


















VII. Zestaw już na zatoce.




IX. Po kilku godzinnym rejsie DAR POMORZA przybywa do Gdańska.
 

























X. DAR POMORZA przybywa do Gdańska. Zdjęcia Jarosław Mikielewicz.



 
XI. DAR POMORZA przybywa do Gdańska. Zdjęcia Tomasz Dunajski.