sobota, 7 września 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 59 - STRALSUND

STRALSUND (IMO: ---, MMSI: ---, sygnał wywoławczy: SPS2868) – holownik portowy, zbudowany w 1992 roku przez holenderską stocznię Delta Shipyard z Sliedrecht dla niemieckiego armatora Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH z Hamburga. Pomiędzy 1992 a 2011 rokiem zatrudniony w Rostoku. W 2011 roku przebazowany do portu w Świnoujściu, gdzie jego armatorem został Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. K. ze Szczecina. W lutym 2012 roku nowym portem bazowym holownika zostaje Gdynia. W tym okresie armatorem jednostki był WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Morskich i Portowych Sp. z o. o. z Gdyni, zaś właścicielem Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. K. ze Szczecina. Od marca 2015 roku nowa nazwa właściciela to Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K., zaś portem bazowym pozostaje wciąż Gdynia.

*     *     *

STRALSUND (IMO: ---, MMSI: ---, call sign: SPS2868) – harbor tug, built by the Dutch shipyard Delta Shipyard from Sliedrecht for the German shipowner Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH from Hamburg. Between 1992 and 2011, employed at the port of Rostock. In 2011, it was moved to the port in Swinoujscie, where its owner was Fairplay Polska Sp. z o o. & Co. Sp. K from Szczecin. In February 2012 Gdynia becomes the new home port of the tugboat. During this period, its operator was WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Morskich i Portowych Sp. z o. o. from Gdynia, while its owner was still Fairplay Polska Sp. z o o. & Co. Sp. K from Szczecin. Since March 2015, the new owner name is Fairplay Towage Polska Sp. z o. o. Sp. K, while the base port of the unit is still Gdynia.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność / Displacement (pełna / full):
26 ton / tons, 
Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):
13,67 x 4,36 x 2,30 m, 
Kadłub (typ, materiał) / Hull (type, material):
pojedynczy spawany, stal / single welded, steel,
Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel,
1 silnik diesla / 1 diesel engine: Cummins Diesel Corp. KTA 19 M 2 o mocy / with power: 432 kW (587 KM / HP),
1 śruba w dyszy korta / 1 propeller in kort nozzle,
Prędkość / Speed:
10,0 węzłów / knots,
Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
1 hak holowniczy: Knief / 1 towing hook: Knief – 6 ton,
Wyposażenie ratunkowo – nawigacyjne / Rescue – navigation equipment:
1 tratwa pneumatyczna / 1 pneumatic raft,
kamizelki ratunkowe / life jackets,
radar oraz pławy EPIRB i SART / radar and buoys EPIRB & SART,
Uciąg / Bollard pull:
7,5 t.,
Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
paliwo / fuel: 8,20 m3,
Załoga / Crew:
4 - 5 os. / pers.

*     *     *

Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND w Rostocku, autor nieznany, żródło Rostock official, archiwum Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND in Rostock, author unknown, soirce Rostock official, archive of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND w Świnoujściu, 06/07.02.2011 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND in Swinoujscie, 06/07.02.2011 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND w Gdyni, 12.02.2012 r., autor Pan Krzysztof Andrzejewski, archiwum Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND in Gdynia, 12.02.2012, author Mr. Krzysztof Andrzejewski, archive of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND w Gdyni, 27.02.2012 r., autor Pan Krzysztof Andrzejewski, archiwum Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND in Gdynia, 27.02.2012, author Mr. Krzysztof Andrzejewski, archive of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 08.08.2013 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 08.08.2013, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 17.07.2014 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 17.07.2014, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 





Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND, Gdynia, 07.04.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND, Gdynia 07.04.2018 (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 28.04.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 28.04.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 15.06.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 15.06.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).








Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 16.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 16.07.2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 05.10.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 05.10.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 14.11.2018 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 14.11.2018, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).









Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 12.02.2019 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 12.02.2019 , made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).





Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 12.02.2019 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 12.02.2019 , made by Mr. Waldemar Danielewicz  (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 27.02.2019 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 27.02.2019 , made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia, 19.03.2019 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 19.03.2019 , made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 08.07.2019 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 08.07.2019 (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 10.07.2019 r.,  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 10.07.2019  (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND, Gdynia 12.08.2020 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND, Gdynia 12.08.2020 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 17.08.2020 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 17.08.2020 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND, Gdynia 31.08.2020 r. autorstwa Pana Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND, Gdynia 31.08.2020 made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 

Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 27.06.2021 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 27.06.2021 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 
Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 16.07.2021 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 16.07.2021 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).  





Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 19.07.2021 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza i Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia 19.07.2021 made by Mr. Waldemar Danielewicz & Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 24.03.2022 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza i Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia  24.03.2022, made by Mr. Waldemar Danielewicz & Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



 
Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND, Gdynia 08.09.2022 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND, Gdynia 08.09.2022 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 
 
Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND, Gdynia 25.07.2023 r. autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND, Gdynia 25.07.2023 made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).  

Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 04.08.2023 r. autorstwa  Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia  04.08.2023, made by  Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND, Gdynia 09.08.2023 r. autorstwa  Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND, Gdynia  09.08.2023, made by  Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika STRALSUND, Gdynia 09.08.2023 r. autorstwa  Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug STRALSUND, Gdynia  09.08.2023, made by  Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo). 
 

Poniżej zdjęcia holownika STRALSUND, Gdynia 13.09.2023 r. autorstwa  Pana Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the tug STRALSUND, Gdynia  13.09.2023, made by  Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo). 





*     *     *

Bibliografia / Bibliography: 
Waldemar Danielewicz – Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Wydawnictwo Porta Mare, 

czwartek, 5 września 2019

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 11 - Dwa "wikingi" w Gdańsku



VIKING JUPITER (IMO: 9796262, MMSI, 257058920, call sign: LAYP7) –wycieczkowiec zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A w Anconie dla szwajcarskiego armatora Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • położenie stępki: 18.10.2017
  • wodowanie: 10.05.2018
  • zdanie 07.02.2019

*     *     *

VIKING JUPITER (IMO: 9796262, MMSI, 257058920, sygnał wywoławczy: LAYP7) – a cruise ship built by the Italian shipyard Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A in Ancona for the Swiss owner Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • keel laid: 18.10.2017
  • launched: 10.05.2018
  • delivery date: 07.02.2019

Zdjęcia Andrzej Patro, Gdańsk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Andrzej Patro, Gdańsk (to enlarge clikc on the photo).














Zdjęcia Waldemar Danielewicz, Gdańsk 17.08.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Waldemar Danielewicz , Gdańsk 17.08.2022 (to enlarge click on the photo).
 

 

Zdjęcia Waldemar Danielewicz, Gdańsk 14.09.2022 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Waldemar Danielewicz , Gdańsk 14.09.2022 (to enlarge click on the photo).
 




 

*     *     *

VIKING SKY (IMO: 9650420, MMSI, 259186000, sygnał wywoławczy: LAYU7) – wycieczkowiec zbudowany przez włoską stocznię Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A w Anconie dla szwajcarskiego armatora Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • położenie stępki: 20.12.2013
  • wodowanie: 23.03.2016
  • zdanie: 26.01.2017.

*     *     *

VIKING SKY (IMO: 9650420, MMSI, 259186000, call sign: LAYU7) – a cruise ship built by the Italian shipyard Fincantieri – Cantieri Navali Italiani S.p.A in Ancona for the Swiss  Viking Ocean Cruises.
Historia budowy:
  • keel laid: 20.12.2013
  • launched: 23.03.2016
  • delivery date: 26.01.2017.

Zdjęcia Andrzej Patro, Gdańsk (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Photos by Andrzej Patro, Gdańsk (to enlarge clikc on the photo).













*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
Wyporność (GT/DWT) / Displacement (GT/DWT):
47.842 GT / 4.826 DWT
Wymiary (d x sz x z)/ Dimensions (l x b x d):
228,2 x 28,8 x 6,45 m
Kadłub / Hull:
stalowy / steel
Pokłady / Decks
14 w tym 9 pasażerskich / 14 including 9 passenger
Napęd (spalinowo – elektryczny) / Propulsion (diesel ellectric):
2 silniki diesla / 2 diesel engines: MAN 9L32/44CR, 2 x 5.040 kW
2 silniki diesla / 2 diesel engines: MAN 12V32/44CR, 2 x 6.720 kW
2 wały z dwiema 6 skrzydłowymi śrubami o stałym skoku/ 2 shafts with two 6 bladed fixed pitch propellers
Urządzenia pomocnicze / Aux. machinery:
1 generator awaryjny / 1 emergency generator: Isotta Fraschini V1712T3, 1 x 1.390 kW
2 dziobowe stery strumieniowe / 2 bow thrusters, 2 x 2.800 kW
1 rufowy ster strumieniowy / 1 stern thruster, 1 x 1.400 kW
Prędkość / Speed:
21 węzłów / knots
Część pasażerska / Passenger area
kabiny / cabbins: 465 zewnętrznych z balkonami / 465 outside with balconies
resturacje / restaurants: 2
kina / cinemas: 2
teatr / theatre: 1
sklepy / shops: 3
spa / fitness: 1 / 1
baseny / pools: 2
Pasażerowie / Pax:
990 os. / pers.
Załoga / Crew:
550 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Viking_Sky
  • https://www.vikingcruises.co.uk/oceans/ships/viking-jupiter.html
  • https://www.faergelejet.dk