wtorek, 7 maja 2019

Z cyklu okręty wojenne ... cz. 69 - SPS ALVARO DE BAZAN (F 101)

SPS ALVARO DE BAZAN (F 101) hiszpańska fregata typu Alvaro de Bazan (znanego też pod oznaczeniem F-100) wyposażona w amerykański system kierowania ogniem AEGIS. Budowniczym wszystkich okrętów jest położona w Ferrol stocznia Navantia-Izar. Wszystkie jednostki tej klasy pełnią służbę w ramach 31 Dywizjonu Eskortowego.

*     *     *

SPS ALVARO DE BAZAN (F101) Spanish frigate class Alvaro de Bazan (also known under the designation Type F-100), equiped with american AEGIS fie control system. The builder of all units ist located in Ferrol shipyard Navantia-Izar. All units of this class serve in 31 Escort Squadron.

*     *     * 

Jednostki typu Alvaro de Bazan/ Alvaro de Bazan class units:

  • SPS ALVARO DE BAZAN (F 101) – położenie stępki / keel laid: 06.1999, wodowanie / launched: 10.2000, wcielenie do służby / commissioned: 19.09.2002,
  • SPS ALMIRANTE JUAN DE BORBON (F 102) – położenie stępki / keel laid: 10.2000, wodowanie / launched: 28.02.2002, wcielenie do służby / commissioned: 03.12.2003,
  • SPS BLAS DE LEZO (F 103) – położenie stępki / keel laid: 02.2002, wodowanie / launched: 16.05.2003, wcielenie do służby / commissioned: 16.12.2004,
  • SPS MENDEZ NUNEZ (F 104) – położenie stępki / keel laid: 16.05.2003, wodowanie / launched: 11.2004, wcielenie do służby / commissioned: 21.03.2006, 
  • SPS CRISTOBAL COLON (F 105) – położenie stępki / keel laid: 06.2007, wodowanie / launched: 11.2010, wcielenie do służby / commissioned: 23.10.2012, 
  • SPS JUAN DE AUSTRIA (F 106 ) – anulowany / cancelled,

*     *     * 

Dane techniczne / Technical data:

  • Wyporność / Displacement (pełna / full): 5802 tons,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 146.7 x 18.6 x 4.7  m, 
  • Kadłub (materiał) / hull (material): stal / steel, 
  • Napęd / propulsion: kombinowany spalinowo – gazowy / CODOG – COmbined Diesel Or Gas turbine, 
    • 2 turbiny gazowe / gas turbines: General Electric model LM 2500 o łącznej mocy / with total power: 46.648 KM / HP, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: CAT/Bazan Motores model Bravo V12 o łącznej mocy / with total power ~ 12.000 KM /HP,
    • 2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers. 
  • Prędkość / Speed: 27 węzły / knots, 
  • Zasięg / Range: 4.500 – 5.000 Mm /Sm przy / at 18 w. / kn., 
  • Wyposażenie elektroniczne / Electronic equipment:
    • trójwspółrzędny radar /3D radar: Lockheed Martin model AN/SPY-1D, 
    • 1 radar dozoru nawodnego i nawigacyjny / 1 surface search & navigation radar Norden Systems AN/SPS-67(V)4, 
    • 1 radar nawigacyjny / navigation radar: Thales Netherland model: Scout, 
    • 2 radary kierowania ogniem / 2 fire control radars: AN/SPG-62,
    • 1 radar kontroli ogniem głównego działa / 1 main gun fire control radar FABA model DORNA, 
    • 1 hydrolokator kadłubowy / 1 hull sonar: Raytheon/ENSA model DE 1160LF, 
    • system dowodzenia i kierowania ogniem / command & fire control system: DANCS (Distributed Advanced Naval Combat System), 
    • system kierowania ogniem rakiet przeciwokrętowych/ anti-ship missile fire control system: AN/SWG-1A,
    • system kierowania ogniem rakiet przeciwlotniczych / SAM fire control radar: Mk 99 STAMO (STAble Master Oscillator),
    • system kierowania bronią z.o.p. / anti-submarine fire control system: DLT 309 Mod. 2,
  • Systemy walki elektronicznej / Electronic warfare systems:
    • system ECM /ESM Aldebaran (EN/SLQ-380),
    • system rozpoznania radioelektronicznego / communications intelligence system: ELSA model Mk 9000 Elnath,
    • pasywny system przeciwtorpedowy / pasiv anti-torpedo system SLQ-25A „Nixie”,
    • 2 wyrzutnie flar Mk 137 kal. 130 mm systemu Mk36 SRBOC / 2 x MK 137 cal. 130 mm decoy launchers system Mk 36 SRBOC, 
  • Uzbrojenie / Armament: 
    • 1 x 48 komorowa pionowa wyrzutnia Mk 41 dla rakiet Raytheon model: RIM-66-2 Standard MR (SM-2MR Block IIIA) i RIM-162A ESSEM / 1 x 48 cells Mk41 VLS for Raytheon RIM-66-2 Standard MR (SM-2MR Block IIIA) & RIM-162A ESSM missiles, 
    • 2 x IV wyrzutnie Mk 141 dla rakiet RGM-84F Harpoon / 2 x IV Mk 141 launchers form RGM -84F Harpoon, 
    • 1 x I uniwersalna armata BAE Systems Inc/ FABA Mk 45 Mod. 2 kal. 127 mm / 1 x I dual purpose BAE Systems Inc./FABa Mk 45 Mod. 2 gun cal. 127 mm., 
    • 2 x I działka automatyczne Oerlikon kal. 20 mm , 2 x I Oerlikon automatic cannons cal. 20 mm.,
    • 4 x I karabiny maszynowe Browning M2 kal. 12.7 mm / 4 x I Browning M2 machine guns cal. 12.7 mm, 
    • 2 x II wyrzutnie torped ATK MK32 Mod 9. kal. 324 mm dla torped Honeywell Mk46 / 2 x II ATK Mk32 Mod. 9 torpedo launchers for Honeywell Mk46 torpedos,
  • Wyposażenie lotnicze / Aviation equipment: 
    • Hangar i lądowisko dla1 śmigłowca S-70B-1 Seahawk / hangar & flight deck for one S-70B-1 Seahawk helicopter,
  • Załoga / Crew: 250 os / pers.

*     *     * 

Bibliografia / Bibliography:

*     *     * 

Poniżej zdjęcia SPS ALVARO DE BAZAN z 18 czerwca 2019 r., wykonane w Heikendorf i Kilonii podczas Tygodnia Kilońskiego (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of the SPS ALVARO DE BAZAN from 18 June 2019, took in Heikendorf and Kiel during Kiel Week (to enlarge click on the photo):










































Poniżej broszura z  SPS ALVARO DE BAZAN, copyright Armada Espanola (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below brochure from SPS ALVARO DE BAZAN, copyright Armada Espanola (to enlarge click on the photo):




sobota, 4 maja 2019

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 10 - ASUKA II ex CRYSTAL HARMONY



ASUKA II ex CRYSTAL HARMONY (IMO 8806204, MMSI: 309445000, Sygnał wywoławczy: 7JBI, bandera: Japonia) – wycieczkowiec zbudowany przez japońską stocznię Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki Shipyard & Machinery Works w Nagasaki na zamówienie japońskiej spółki Crystal Cruises (spółka córka armatora Nippon Yusen Kaisha – NYK) jako CRYSTAL HARMONY. W lutym 2006 roku po przebudowie dotychczasowa nazwa jednostki uległa zmianie na ASUKA II, zaś jej operatorem został NYK Cruises.
  • stoczniowy numer budowy: 2100,
  • położenie stępki: 14.04.1989,
  • wodowanie: 30.09.1989,
  • data zdania: 21.06.1989.

*     *     *

ASUKA II ex CRYSTAL HARMONY (IMO 8806204, MMSI: 309445000, call sign: 7JBI, flag: Japan) – cruise ship built by the Japan shipyard Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki Shipyard & Machinery Works in Nagasaki for the Japan company Crystal Cruises (the daughter company of the shipowner Nippon Yusen Kaisha – NYK) as CRYSTAL HARMONY. In February 2006, after refit the previous name of the unit was changed to ASUKA II, and its operator was NYK Cruises.
Build history:
  • yard number: 2100,
  • keel laid: 14.04.1989,
  • launched: 30.09.1989,
  • delivery date: 21.06.1989.
 
*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 50.142 GT / 20.880 DWT, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 211.68 x 29,60 x 13,02 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy / steel / single hull,
  • Napęd / Propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 4 x 8 cylindrowe silniki diesla / 4 x 8 cylinders diesel engines: MAN/Mitsubishi – o łącznej mocy / total power: 32.800 kW,
    • 2 silniki elektryczne / 2 electric engines: ABB OY – moc każdego / each power: 12.000 kW,
    • 2 śruby nastawne / 2 controllable pitch propellers,
    • ster / ruder: 1,
    • dziobowy ster strumieniowy / bow thrusters: 2,
  • Prędkość / Speed: 22,0 węzłów / knots,
  • Pokłady pasażerskie / Passenger decks: 8
  • Liczba pasażerów / Number of passengers: 960,
  • Załoga / Crew: 872 ~ 960,
  • Przestrzeń pasażerska / Passenger area:
    • kabiny / cabbins: 480
      • zewnętrzne z balkonami / outside with balconies: 260
      • zewnętrzne bez balkonów / :outside without balconies: 201,
      • wewnętrzne / inside: 19
    • gastronomia / gastronomy:
      • restauracje / restaurant: 3,
      • kawiarnia / caffe: 1,
      • bary / bars: 8,
      • pokój herbaciany / tea room: 1
    • rozrywka . entertainment:
      • teatr / theatre,
      • kasyno / casino,
      • centrum fitnesowe / fitness centre,
      • baseny / swimming pools: 2,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej ASUKA II przybywa do Hamburga (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below ASUKA II inbound Hamburg (to enlarge click on the photo).















czwartek, 2 maja 2019

Z cyklu jednostki pasażerskie ... cz. 9 - MAGELLAN

MAGELLAN ex GRAND HOLIDAY ex CARNIVAL HOLIDAY ex HOLIDAY (IMO: 8217881, MMSI: 311000343, sygnał wywoławczy: C6BR5, bandera: Bahamy) – prototypowy wycieczkowiec typu Holiday, zbudowany przez duńską stocznię Aalborg Skibsvaerft z Aalborga dla armatora Carnival Corporation & plc., jako Holiday. W 2000 roku jednostka przeszła swój pierwszy większy remont. W okresie wrzesień 2005 roku – marzec 2006 roku w czarterze amerykańskiej Federalnej Agencji Zarządzania Kryzysowego (Federal Emergency Management Agency – FEMA), która wykorzystywała go jako pływający hotel dla ofiar huraganu Katharina. Po zakończeniu tej funkcji ponownie skierowany na remont, po którym powrócił do eksploatacji. W grudniu 2007 roku przemianowany na CARNIVAL HOLIDAY. Od listopada 2009 roku do lutego 2015 roku w czarterze hiszpańskiego armatora Ibero Cruceros SA, dla którego pływał pod nazwą GRAND HOLIDAY. W lutym 2015 roku sprzedany brytyjskiemu armatorowi Cruise & Maritime Voyages (CMV) z Dartford, który przemianował go na MAGELLAN.
Historia budowy:
  • numer stoczniowy: 246,
  • położenie stępki: 25.03.1983,
  • wodowanie: 10.12.1983,
  • zakończenie budowy: 03.06.1985.

*     *     *

MAGELLAN ex GRAND HOLIDAY ex CARNIVAL HOLIDAY ex HOLIDAY (IMO: 8217881, MMSI: 311000343, call sign: C6BR5, flag: The Bahamas) – a Holiday class cruise ship built by the Danish shipyard Aalborg Skibsvaerft from Aalborg for the shipowner Carnival Corporation & Plc. as HOLIDAY. In 2000, unit underwent its first major renovation. In the period between September 2005 – March 2006 chartered by the American Federal Emergency Management Agency (FEMA), which used it as a floating hotel for victims of hurricane Katharina. After finishing this function, again underwent renovation, afer which he returned to operation. In December 2007 renamed to CARNIVAL HOLIDAY. From November 2009 to February 2015 chartered by the Spanish shipowner Ibero Cruceros SA, for which he sailed under the name GRAND HOLIDAY. In February 2015, sold to British shipowner Cruise & Maritime Voyages (CMV) from Dartford, who renamed it to MAGELLAN.
Build history:
  • yard number: 246,
  • keel laid: 25.03.1983,
  • launch date: 10.12.1983,
  • date of completion: 03.06.1985.

*     *     *

Jednostki typu Holiday / Holiday type units:
  • HOLIDAY (info powyżej / info above),
  • JUBILEE PACIFIC SUN HENNY HEN (IMO: 8314122) – numer budowy / yard number: 596, data zdania / delivery date: 01.07.1986, los / fate: złomowany w 2017 r. / scrapped in 2017, 
  • CELEBRATION → GRAND CELEBRATION → COSTA CELEBRATION → GRAND CELEBRATION (IMO 8314134) numer budowy / yard number: 597, data zdania / delivery date: 02.02.1987, los / fate: w służbie / in service.


*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT / DWT) / Displacement (GT / DWT): 46.052 t. / 7.186 t.,
  • Wymiary (długość x szerokość x zanurzenie) / Dimmension (length x beam x draught): 221,60 x 28,17 x 7,76 m, 
  • Kadłub / Hull:
    • type: type: pojedynczy, podwójne dno / single hull, double bottom,
    • pokłady / decks: 12,
    • grodzie / bulkheads: 13,
  • Napęd / Propulsion: 
    • 2 x 2 suwowe 7  cylindrowe silniki diesla / 2 x 2 stroke 7 cylinders diesel engines: Sulzer 7RLB66 – moc całkowita / total power: 23.520 kW,
    • 2 x 4 płatowe śruby nastawne KaMeWa / 2 x 4 bladed KaMeWa controllable pitch propellers,
  • Urządzenia pomocnicze / Auxiliaries:
    • 3 spalinowe zestawy prądotwórcze / 3 diesel generator sets: Wartsila Vasa 12V32 – każdy / each: 3.750 kW,
    • dziobowe stery strumieniowe / bow thrusters: 2,
    • stabilizatory fin / fin stabilizer: 2
  • Prędkość / Speed: 19,50 węzła / knots, 
  • Załoga: 557 os. / pers.,
  • Pasażerowie / Pax: 1.250 os. / pers.,
  • Ilość pokładów pasażerskich / Number of passenger decks: 9,
  • Wyposażenie części pasażerskiej / Passenger section equipment: 
    • kabiny / cabins: 726,
      • z balkonami / with balcony: 14, 
    • gastronomia / gastronomy:
      • restauracje / restaurants: 2,
      • bary / bars: 3,
    • rekreacja i rozrywka / recreation & entertainment:
      • galleria / art gallery,
      • kasyno /cassino,
      • centrum handlowe / shopping centre,
      • biblioteka / library,
      • strefa SPA / SPA zone,
      • strefa sportu (baseny, siłownia) / sports zone (swimming pools, gym).

 *     *     *

 Bibliografia / Bibliography:
  • https://www.cruiseandmaritime.com
  • https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Magellan
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Holiday-class_cruise_ship

*     *     *

Poniżej zdjęcia m/v MAGELLAN w trakcie opuszczania Gdańska,  28.04.2019 r., autor Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of m/v MAGELLAN during leaving Gdansk, 28.04.2019, autor Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).