sobota, 9 lutego 2019

Z cyklu muzea morskie/jednostki muzealne ... cz. 5 - CLAUS D



CLAUS D ex MOORFLETH ex SCHULAU (IMO ---, MMSI: 211546620, Sygnał wywoławczy: DG5784, bandera: Niemcy) – holownik parowy zbudowany w 1913 roku przez niemiecką stocznię Maschinenfabrik AG (była Janssen & Schmilinsky) z Hamburga na zamówienie hamburskiego armatora Ewerführerei J.H.N. Heymann jako SCHULAU. Od marca 1933 roku nowym właścicielem holownika zostaje armator Ewerführerei J.P.W. Lütgens, który jednocześnie zmienia jego nazwę na MOORFLETH. W 1956 roku Carl Robert Eckelmann przejmuje firmę Lütgens wraz z całym jej majątkiem. W 1957 roku MOORFLETH zostaje skierowany na wymianę kotła do stoczni M. A. Flint, po zakończeniu której otrzymuje nową nazwę CLAUS D. W kolejnych latach tak jak i poprzednio holownik wykorzystywany jest do holowania barek z urobkiem na akwenie portu w Hamburgu, obszarze Dolnej Łaby oraz Kanale Kilońskim. Od początku lat 70-tych aż do 1983 roku holownik pełni rolę pływającej wytwornicy pary dla ekip czyszczących zbiorniki tankowców. Rok później, będący ostatnim holownikiem parowym w porcie w Hamburgu CLAUS D zostaje przekazany przez Carla Roberta Eckelmanna Muzeum Portu Oevelgönne. W latach 1994 – 1998 w stoczni w dzielnicy Hamburg-Harburg holownik przechodzi gruntowny remont oraz renowację. W latach 2007 – 2010 CLAUS D przechodzi kolejny remont, podczas którego m.in. otrzymał nowy kocioł wraz z towarzyszącymi mu instalacjami. W 2013 roku holownik zostaje wpisany na listę pomników historii.
Historia budowy:
  • numer budowy: 540,
  • ukończony: 1913 r.


*     *     *

CLAUS D ex MOORFLETH ex SCHULAU (IMO ---, MMSI: 211546620, call sign: DG5784, flag: Germany) – a steam tug built in 1913 by the German shipyard Maschinenfabrik AG (formerly Jannsen & Schmilinsky) from Hamburg on the order of the Hamburg shipowner Ewerführerei H.H.N. Heymann as SCHULAU. From March 1933, Ewerführerei J.P.W. Lütgens became the new owner of the tug, which also changes its name to MOORFLETH. In 1956, Carl Robert Eckelmann takes over the Lütgens company along with all its assets. In 1957, MOORFLETH was directed for replacing the boiler to the shipyard M. A. Flint, after which it receives the new name CLAUS D. In the following years, as in the previous years, the tug was used to tow a barges in the port of Hamburg, the area of the Lower Elbe and in the Kiel Canal. From the beginning of the 1970s until 1983, the tugboat was used as a floating steam producer for the tank cleaning teams of tankers. A year later, being the last steam tug in the port of Hamburg, CLAUS D was handed over by Carl Robert Eckelmann to the Museum Harbor Oevelgönne. In the years 1994 – 1998, the tug underwent a major refurbishment and the renovation in the located in Hamburg-Harburg shipyard. In the years 2007 – 2010 CLAUS D underwent another renovation, during which he received a new boiler with an accompanying installations. In 2013, the tug was listed as a historical monument.
Build history:
  • yard number: 540,
  • delivery date: 1913.

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement: 69 BRT / --- DWT, 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 17,38 x 5,32 x 2,20 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał / typ / material / type: stal / pojedynczy / steel / single hull,
  • Napęd / Propulsion: parowy / steam, 
    • 1 x 2 cylindrowa maszyna parowa / 1 x 2 cylinders steam engine – o łącznej mocy / with total 220 KM /HP (162 kW) przy / at 140 RPM,
    • kocioł parowy Saacke, ciśnienie robocze 12,5 bara, powierzchnia nagrzewu 73 m2 / steam boiler: Saacke,  work pressure: 12,5 bar, heating area: 73 m2,
    • śruba / propeller: 1,
    • ster / ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: 9,0 węzłów / knots,

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Claus_D.
  • https://www.clausd.de/
  • http://www.museumshafen-oevelgoenne.de/

*     *     *

Poniżej zdjęcia holownika CLAUS D, Hamburg 2013 – 2018 / Below a photos of tug CLAUS D, Hamburg 2013 – 2018 (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcie tablicy z informacjami oraz rysunkiem holownika CLAUS D, Hamburg / Below a photo of the table with information and drawing tug CLAUS D, Hamburg (to enlarge click on the photo).


środa, 6 lutego 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 49 - HELIOS


HELIOS (IMO ---, MMSI: ---, Sygnał wywoławczy: ---, bandera: Polska) – holownik portowo – redowy typu H900 zbudowany przez polską stocznię Gdyńska Stocznia Remontowa „Nauta” z Gdyni dla miejscowej Stoczni im. Komuny Paryskiej (od 1991 oku Stoczni Gdynia S.A.). Po postawieniu stoczni w stan likwidacji w 2009 roku, zatrudniony w firmie Euromos Sp. z o. o. z Gdyni. W kwietniu 2013 roku wystawiony na sprzedaż przez zarządcę Kompensacji Stoczni Gdynia S.A.. Ze względu na brak zainteresowanych pocięty na złom.

*     *     *

HELIOS (IMO ---, MMSI: ---, Call sign: ---, flag: Polska) – Type H900 harbor - roadstead tug built by the Polish shipyard Gdynia Ship Repair Yard „Nauta” from Gdynia for the local Paris Commune Shipyard (since 1991 Shipyard Gdynia S.A.). After the shipyard was put into liquidation in 2009, he was employed by Euromos Sp. z o .o. from Gdynia. In April 2013, put up for sale by the administrator of the Compensation of Shipyard Gdynia S.A. Due to the lack of interested cut into scrap.

*     *     *

Holowniki typu H900 / Type H900 tugs:
  • HELIOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 12.1975, los / fate: złomowany w 2013 r. / scrapped in 2013,
  • OKEANOS – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/373, zakończenie budowy / build end: 04.1978, los / fate: w służbie / in service,
  • MOCARZ – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/375, zakończenie budowy / build end: 05.1978, los / fate: sprzedany i przemianowany na LEONTIY MARTINOVICH, na sznurku w Gdyni / sold and renamed to LEONTIY MARTINOVICH, laid up in Gdynia,
  • H-3 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 03.12.1979, los / fate: w służbie / in service,
  • H-4 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.02.1980, los / fate: w służbie / in service,
  • H-5 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 15.06.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • H-7 – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/II/?, podniesienie bandery / raising the flag: 10.10.1981, los / fate: w służbie / in service,
  • HEKTOR – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/1/377, zakończenie budowy / build end: 10.03.1982, los / fate:  wystawiony na sprzedaż / put on sale,
  • PANDA – stoczniowy numer budowy / yard number: H900/I/?, zakończenie budowy / build end: 27.04.1985, los / fate: w służbie / in service,

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 113 t. / ---
  •  t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 25,75 x 6,81x 2,6 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal St41, spawany, pojedynczy / St 41 steel, welded, single hull,
    • grodzie wodoszczelne / watertight bulkheads: 4,
    • przedziały / compartments: 5,
    • pokłady ciągłe / continuous decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 silnik diesla / 1 diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6 AL 25/30 o mocy / with power 688 kW (935 KM/HP),
    • 1 śruba nastawna w dyszy Korta / 1 controllable pitch propeller in Kort nozzle,
  • Prędkość / Speed: ~12,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • główny hak holowniczy / main towing hook: 15 t.,
    • zapasowy hak holowniczy / second towing hook,
    • podwójny pachoł na rufie / double bollard at the stern,
    • bęben holowniczy o pojemności: 120 m liny stalowej o średnicy 20 mm / towing drum with a capacity: 120 m of 20 mm dia. steel wire,
  • Uciąg / Bollard Pull: 12 ~ 14,5 t.,
  • Wyposażenie cumownicze / Mooring equipment:
    • 8 podwójnych pachołków / 8 double towing bridles,
    • 8 przewłok w nadburciu /8 hawses in bulwark,
    • 2 przewłoki wargowe w nadburciu / 2 lips hawses in bulwark,
    • pachoł holowniczy na dziobie / towing bollard at the bow,
    • elektryczny kabestan na rufie o uciągu 2.000 kG / an electric capstan at the stern with a pull 2.000 kG,
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • 2 pompy pożarowo ratownicze o wydajności 63 m3/h / 2 fire-salvage pumps with efficiency 63 m3/h,
    • działko wodne umieszczone na sterówce / water monitor placed on the bridge,
    • zawory hydrantowe / hydrant valves,
    • pompa pożarowa do obrony własnej o wydajności 25 m3 / h / fire pump for self-defense with a efficiency 25 m3 /h,
    • reflektor poszukiwawczy / searchlight,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • echosonda / echo sounder,
    • kompas magnetyczny / magnetic compass,
    • VHF
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: ? m3,
    • pianol / foam: 500 l,
  • Załoga / Crew: 5 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:
  • Polskie Holowniki Morskie 1920 – 2015, Waldemar Danielewicz, Porta Mare Pomorska Oficyna Wydawniczo – Reklamowa, Gdynia 2015,
  • Katastrofy i wypadki morskie floty pomocniczej PMH (1926 – 2016), Ryszard Leszczyński, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2017

*     *     *

Poniżej: holownik HELIOS, Gdynia 22.12.2005 r. autor Pan Wojtek Jel, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HELIOS, Gdynia 22.12.2005, author Mr. Wojtek Jel, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).


Poniżej: holownik HELIOS, Gdynia 23.12.2005 r. autor Pan Wojtek Jel, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HELIOS, Gdynia 23.12.2005, author Mr. Wojtek Jel, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej: holownik HELIOS, Gdynia 25.01.2006 r. autor Pan Wojtek Jel, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HELIOS, Gdynia 25.01.2006, author Mr. Wojtek Jel, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).















Poniżej: holownik HELIOS, Gdynia 21.09.2006 r. autor Pan Wojtek Jel, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HELIOS, Gdynia 21.09.2006, author Mr. Wojtek Jel, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).








Poniżej: holownik HELIOS, Gdynia 23.11.2006 r. autor Pan Wojtek Jel, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HELIOS, Gdynia 23.11.2006, author Mr. Wojtek Jel, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo). 



Poniżej: holownik HELIOS, Gdynia 27.11.2006 r. autor Pan Wojtek Jel, kolekcja Pana Andrzeja Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below: tug HELIOS, Gdynia 27.11.2006, author Mr. Wojtek Jel, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).