czwartek, 10 stycznia 2019

Z cyklu bunkierki ... cz. 7 - DA CHRIS ex ŚLĘŻA


DA CHRIS ex ŚLĘŻA (IMO 7704071, MMSI: 261000420, Sygnał wywoławczy: SQIT, bandera: Polska) – zbiornikowiec paliwowy (bunkierka) projektu ZB-1000 (Biuro Projektowe Navicentrum we Wrocławiu) zbudowany przez Wrocławską Stocznię Rzeczną we Wrocławiu na zamówienie Centrali Produktów Naftowych – Oddział w Szczecinie. Zbiornikowiec przeznaczony do przewozu paliw ciężkich o temperaturze zapłonu powyżej 61˚C oraz zaopatrywania w paliwo dużych statków w portach jak i na redach. Z początkiem nowego stulecia właścicielem zbiornikowca został Polski Koncern Naftowy ORLEN z Płocka. W czerwcu 2002 roku sprzedany PUM Ship-Service S.A. ze Szczecina. Ponad 10 lat później w grudniu 2012 roku jednostka została sprzedana zagranicznemu armatorowi a jakiś czas później przemianowana na DA CHRIS.  Obecnie wciąż w eksploatacji.

*     *     *

DA CHRIS ex ŚLĘŻA (IMO 7704071, MMSI: 261000420, Call sign: SQIT, flag: Poland) – a project ZB-1000 (Design Office Navicentrum in Wroclaw) fuel tanker (bunkering vessel) built by the Wroclaw River Shipyard in Wroclaw on request of Centrala Produktow Naftowych (CPN) – Branch in Szczecin. Tanker designed for transport of heavy fuels with an ignition above 61˚C and supplying in fuel large ships in ports as well on the roadsteads. At the beginning of the new century, the ORLEN Oil Company from Plock became the owner of the tanker. In June 2002 sold to PUM Ship-Service S.A. from Szczecin. Over ten years later in December 2012, unit was sold to a foreign shipowner and after a certain period renamed to DA CHRIS. Currently still in use.

*     *     *

Zbiornikowce projektu ZB-1000 / Project ZB-1000 tankers:

  • HALICZ – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/1, data zdania / delivery date: 31.12.1975, status: w służbie / in service,
  •  LUBAŃ ob./now OSTA ex ALFA TANK ex WHITANK (?) – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/2, data zdania / delivery date: 21.04.1976, status: w służbie / in service, 
  • PORONIEC – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/3, data zdania / delivery date: 10.11.1976, status: w służbie / in service, 
  • BUKOWIEC ob./now PURITY – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/4, data zdania / delivery date: 26.08.1977, w służbie / in service, 
  • ŚLĘŻA ob./now DA CHRIS – stoczniowy numer budowy / yard number: ZB1000/5, data zdania / delivery date: 22.12.1977, w służbie / in service.

 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 695 t. / 1.000 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 60,81 x 9.30 x 3,65 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • grodzie / bulkheads: 9,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel,
    • 1 x 4 suwowy 6 cylindrowy silniki diesla / 1 x 4 stroke 6 cylinders diesel engine: H.Cegielski-Sulzer 6AL25/30 o mocy / with power 692 kW (941 KM / HP),
    • 1 x 3 płatowa śruba nastawna / 1 x 3 bladed controllable pitch propeller,
  • Prędkość / Speed: 12,0 węzłów / knots,
  • Zbiorniki Ładunkowe / Cargo tanks:
    • liczba zbiorników / tanks numer: 8,
    • pojemność zbiorników / tanks capacites: 1.187 ton,
  • Urządzenia załadunkowe / Cargo handling:
    • 2 pompy hydrauliczne o wydajności 190/324 / 2 hydraulic pumps with efficiency 190/324 each,
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 29 t.,
    • balast / ballast: 130 t.,
  • Załoga / Crew: 2 x 6  os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej zdjęcie zbiornikowca ŚLĘŻA, Gdańsk, autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker ŚLĘŻA, Gdansk, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

 
Poniżej zdjęcie zbiornikowca ŚLĘŻA, Gdańsk 01.01.2004 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker ŚLĘŻA, Gdansk 01.01.2004, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).

 
Poniżej zdjęcie zbiornikowca ŚLĘŻA, Gdańsk 22.04.2007 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker ŚLĘŻA, Gdansk 22.04.2007, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia zbiornikowca ŚLĘŻA, Gdańsk 11.05.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker ŚLĘŻA, Gdansk 11.05.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 





Poniżej zdjęcia zbiornikowca ŚLĘŻA, Gdynia 07.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker ŚLĘŻA, Gdynia 07.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcia zbiornikowca ŚLĘŻA, 16.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker ŚLĘŻA, 16.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).




Poniżej zdjęcie zbiornikowca ŚLĘŻA, 18.09.2009 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker ŚLĘŻA, 18.09.2009, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcia zbiornikowca ŚLĘŻA, Gdańsk 25.06.2010 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tanker ŚLĘŻA, Gdansk 25.06.2010 (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcie zbiornikowca ŚLĘŻA, Gdańsk 28.04.2012 r., autorstwa Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker ŚLĘŻA, Gdansk 28.04.2012, made by Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie zbiornikowca ŚLĘŻA, Lagos listopad 2014 r., autorstwa Pana Zbigniew Swiacki (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of tanker ŚLĘŻA, Lagos November 2014, made by Mr. Zbigniew Swiacki (to enlarge click on the photo).




wtorek, 8 stycznia 2019

Z cyklu holowniki ... cz. 47 - SERVAL ex SUN LONDON



SERVAL ex SUN LONDON (IMO 7636365, MMSI: 377103000, Sygnał wywoławczy: J8B4154, bandera: Saint Vincent i Grenadyny) – holownik zbudowany przez brytyjską stocznię Richard Dunston Hessle Ltd. z Yorkshire dla brytyjskiego armatora ATCL jako SUN LONDON. W 2009 roku zakupiony przez armatora Leopard Shipping Ltd. (Jan Stępniewski & Co. Ltd.) i przemianowany na SERVAL. Obecnie bez zmiany nazwy w gestii armatora Westcoasting Towage Services Sp. z o. o. z Gdyni.
  • Stoczniowy numer budowy: H 912/3,
  • Zakończenie budowy: 17.11.1977.
 *     *     *

SERVAL ex SUN LONDON (IMO 7636365, MMSI: 377103000, Call sign: J8B4154, flag: Saint Vincent and the Grenadines) – tug built by the British shipyard Richard Dunston Hessle Ltd. from Yorkshire for the British shipowner ATCL as SUN LONDON. In 2009 purchased by the shipowner Leopard Shipping Ltd. (Jan Stępniewski & Co. Ltd.). Currently, without changing the name belonging to the shipowner Westcoasting Towage Services Co. Ltd. from Gdynia .
  • Yard number: H/912/3,
  • Build end: 17.11.1977,
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 275 t. / 203 t.,
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 32,92 x 9,15 x 4,00 m,
  • Kadłub / Hull:
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull,
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1,
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 1 x 4 suwowy 12 cylindrowy silnik diesla / 1 x 4 stroke 12 cylinders diesel engine: Huston Paxman Diesels 12 RK3CM – o mocy / with power: 1969 kW (2.677 HP),
    • 1 śruba nastawna w dyszy Kortha/ 1 controllable pitch propeller in Korth nozzle,
  • Prędkość / Speed: 15,0 węzłów / knots,
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • jednobębnowa hydrauliczna wciągarka holownicza, pojemność bębna: 650 m liny stalowej o średnicy 44 mm / hydraulic single drum towing winch, drum capacity: 650 m of 44 mm dia. steel wire,
  • Uciąg / Bollard Pull: 45 t.,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • 2 radary / 2 radars: Furuno FR 1505, Furuno 1832,
    • echosonda / echo sounder,
    • żyrokompass / gyro-compass: Anschutz STD 20,
    • autopilot: Simrad,
    • elektroniczna mapa / electronic chart: Furuno MFD 12,
    • AIS (Furuno FA 150), GPS (Furuno GP 32), Navtex (McMurdo Nav 7), VHF (2 x Furuno FM 8500 + DSC). Inmarsat Sat-C (Saflor H 2095 B), EPIRB (McMurdo E3 – 406 Mhz),
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 92,36 t.,
    • świeża woda / fresh water: 38,3 m3,
  • Załoga / Crew: 6 os. / pers.
 *     *     *

Bibliografia / Bibliography:


*     *     *

Poniżej zdjęcia: holownika SERVAL  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SERVAL (to enlarge click on the photo).







Poniżej zdjęcia: holownika SERVAL, Nabrzeże Pomorskie, Gdynia 06.01.2019 r., autor Pan Andrzej Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SERVAL, Pomorskie quay, Gdynia 06.01.2019, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
















Poniżej zdjęcia: holownika SERVAL, Nabrzeże Pomorskie, Gdynia 31.01.2019 r., autor Pan Andrzej Patro  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SERVAL, Pomorskie quay, Gdynia 31.01.2019, author Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).






Poniżej zdjęcia: holownika SERVAL, Gdańsk 25.07.2019 r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SERVAL, Gdańsk 25.07.2019, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 



Poniżej zdjęcia: holownika SERVAL, Gdańsk 24.03.2022 r., autor Pan Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug SERVAL, Gdańsk 24.03.2022, author Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).