czwartek, 23 sierpnia 2018

Z cyklu imprezy shipspottera/shiplovera ... cz. 6 - Zwiedzanie holownika FAIRPLAY 26



Jednym z najważniejszych punktów tegorocznego dnia otwartego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, była możliwość zwiedzenia należących do armatora Fairplay Polska Sp. z o .o. & Co. Sp. k. holowników, który pod nabrzeże Helskie podstawił trzy swoje jednostki: FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 oraz FAIRPLAY VII. W trakcie zwiedzania odwiedzający miał możliwość porozmawiania z obsadą holowników i poznania specyfiki tej ważnej dla każdego portu i żeglugi pracy. Piszący tą relację jako drugi w kolejności zwiedził zbudowany w 2000 roku w hiszpańskiej stoczni Astilleros Zamakona SA z Bilbao holownik FAIRPLAY 26 (IMO: 9211004, MMSI 261535000). Trasa zwiedzania na tej jednostce oprócz głównego pokładu obejmowała także mostek oraz kabiny załogi.

Historia holownika oraz jego dane techniczne i wyposażenie, będą tematem jednego z nadchodzących odcinków mojego cyklu „holowniki”.

*      *      *

One of the most important points of this year`s open day in the Baltic Container Terminal in Gdynia was the opportunity to visit Fairplay Polska Sp. z o. o. & Co. Sp. k tugboats, who substituted for the Helskie quay three of their units: FAIRPLAY IV, FAIRPLAY 26 and FAIRPLAY VII. During the visit, the visitor had the opportunity to talk with the crew of tugboats and learn about the specificity of this important for harbor and shipping work. The writing this account as the second visited the built in 2000 by the Spanish shipyard Astilleros Zamakona SA from Bilbao tug FAIRPLAY 26 IMO: 9211004, MMSI 261535000. The sightseeing route on this unit in addition to the main deck also included the bridge and crew cabins.

The tug history, as well as its technical specifications and equipment, will be the subject of one of the upcoming episodes of my series „Tugs”.

*      *      *

Poniżej zdjęcie m/f FAIRPLAY 26 przy nabrzeżu Helskim, Gdynia 14.07.2018 r., (aby powiększyć kliknij na zdjęcie ) / Below photos of the tug FAIRPLAY 26 at Helskie quay, Gdynia 14.07.2018 (to enlarge, click on the photo):








Poniżej zdjęcia z wizyty na pokładzie holownika (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos from the visit on board the tug (to enlarge click on the photo)

I Pokład / Deck:













II Mostek / Bridge:












III Kabiny załogi / Crew cabins:








wtorek, 21 sierpnia 2018

Z cyklu flota Unibaltic ... cz. 8 - AMETHYST (II)

AMETHYST (II) ex HANNE THERESA ex LAILA THERESA (IMO 9246918, MMSI: 209223000, Sygnał wywoławczy:5BXW4, bandera: Cypr) – mały chemikaliowiec zbudowany przez turecką stocznię RMK Marine Gemi Yapin, jako LAILA THERESA. Od 26 kwietnia 2018 roku własność polskiego armatora Unibaltic Sp. z o. o. ze Szczecina.

*     *     *

AMETHYST (II) ex HANNE THERESA ex LAILA THERESA (IMO 9246918, MMSI: 209223000, call sign: 5BXW4, flag: Cyprus) – small chemical tanker built by Turkish shipyard RMK Marine Gemi Yapin as LAILA THERESA. From April 28, 2018 the property of the Polish shipowner Unibaltic Sp. z o. o. from Szczecin.

*     *     *

Historia budowy / Build history:

Numer stoczniowy / Yard number:

51

Data ukończenia / Date of completion:

02.08.2002

*     *     *

Dane techniczne / Technical data:

Wyporność / Displacement (GT / DWT):

2.682 / 4.282 t.

Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.):

92,27 x 13,72 x 6,09 m

Kadłub / Hull:

podwójny podwójne dno i burty / double hull double bottom, double sides

przedziały wodoszczelne / watertight compartments: 9

pokłady ciągłe / continious decks: 1

Napęd / Propulsion:

1 silnik diesla / 1 diesel engine: MaK 8M25 o mocy / with power 2.400 kW (3.263 KM / HP)

śruba nastawna / controllable pitch propeller: 1

Prędkość / Speed:

13,0 węzłów / knots

Urządzenia pomocnicze / Auxiliares:

stery strumieniowe (dziobowy, rufowy)/ thrusters (bow/stern): 1 x 240 kW (326 KM / HP)/1 x 148 kW (201 KM / HP)

Zbiorniki ładunkowe / Cargo Tanks:

liczba zbiorników / No of cargo tanks: 14

materiał / material: stal nierdzewna / steinless steel

pojemność zbiorników / cargo tanks capacity: 4.771,8 m3

Pojemność pozostałych zbiorników / Other tanks capacity:

paliwo ciężko / heavy fuel: 161 m3

paliwo lekkie / light fuel: 55 m3

Urządzenia przeładunkowe / Cargo handling:

7 przyłączy przeładunkowych na każdej burcie / 7 reloading connections on each side,

pompy ładunkowe (ilość i wydajność)/ cargo pumps (number and performance): 12 x 1200 m3/h

dźwig do podnoszenia węża / hose handling crane - SWL 2 t.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

https://www.veristar.com

http://www.portalmorski.pl

http://www.unibaltic.pl

*     *     *

Poniżej zdjęcia wchodzącego do portu w Gdyni chemikaliowca AMETHYST, 17.07.2018 r.  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of inbound to the port of Gdynia chemical tanker AMETHYST, 17.07.2018 (to enlarge click on the photo).


















Poniżej zdjęcia: chemikaliowiec AMETHYST, przy nabrzeżu Wendy, Gdynia 17.07.2018 r. (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos: chemical tanker AMETHYST at Wendy quay, Gdynia 17.07.2018 (to enlarge click on the photo).






 
Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej: chemikaliowiec AMETHYST, Gdańsk 15/16.08.2018 r., zdjęcia: Waldemar Danielewicz (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Belows: chemical tanker AMETHYST Gdansk 15/16.08.2018, photos: Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).
 


Aktualizacja 01.10.2021: Poniżej: chemikaliowiec AMETHYST, Gdańsk 26.08.2018 r., zdjęcie: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 01.10.2021: Belows: chemical tanker AMETHYST Gdansk 26.08.2018, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 

Aktualizacja 20.09.2023: Poniżej: chemikaliowiec AMETHYST, Gdynia 13.09.2023 r., zdjęcia: Andrzej Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Update 20.09.2023: Belows: chemical tanker AMETHYST Gdynia 13.09.2023, photo: Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).
 


 
 
 
 

sobota, 18 sierpnia 2018

Z cyklu holowniki ... cz. 34 - MARS



MARS (IMO 7734533, MMSI: 636017603, Sygnał wywoławczy: D5LU7, bandera: Liberia) – holownik portowy zbudowany przez radziecką stocznię Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod z Gorochowca na zamówienie Zarządu Portu Gdynia. Od 1984 roku holownik pracował w Wydziale Usług Żeglugowych Morskiego Portu w Gdyni. Pomiędzy 1991 na 2011 r. użytkownikiem holownika był WUŻ Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych Gdynia Sp. z o. o.. We wrześniu 2011 firma ta wraz z całym swym majątkiem została przejęta przez Fairplay BV z Rotterdamu, pozostając jednak pod starą nazwą jako armator holowników. W połowie 2016 roku sprzedany armatorowi Intreseco Ltd.. Obecnie bez zmiany nazwy holownik pracuje w ukraińskim porcie Jużne.
  • Stoczniowy numer budowy: 353,
  • Data zdania: 30.12.1977 r.
 *     *     *

MARS (IMO 7734533, MMSI: 636017603, Call sign: D5LU7, flag: Liberia) – harbor tug built by the Soviet shipyard Gorochowieckij Sudostroitielnyj Zavod from Gorochowieck on order Gdynia Port Authority. Since 1984 worked for the Department of Shipping Services Port of Gdynia. Between 1991 – 2011 the owner of tug was WUŻ – Shipping and Port Services Gdynia Co. Ltd. In September 2011 the company with all its assets were taken over by the Fairplay BV from Rotterdam, but remained under the old name as a tug operator. In mid-2016 sold to the shipowner Intreseco Ltd. Currently without changing the name tug works in the Ukrainian port of Yuzhne.
  • Yard number: 353,
  • Delivery date: 30.12.1977.
 *     *     *

Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność / Displacement (GT / DWT): 178,51 t. / --- t. 
  • Wymiary (d. x s. x z.) / Dimensions (l. x b. x d.): 29,07 x 8,37 x 2,98 m.
  • Kadłub / Hull: 
    • materiał i typ: / material and type: stal, pojedynczy / steel, single hull, 
    • pokłady ciągłe / continious decks: 1, 
  • Napęd / propulsion: spalinowy / diesel, 
    • 2 silniki diesla / 2 diesel engines: Russkij Diesel 6D-30/50-4-3 – o łącznej mocy / with total power: 883 kW (1.201 HP),
    • 2 śruby nastawne w dyszach Korth / 2 controllable pitch propellers in Kort nozzles,
  • Prędkość / Speed: 11,0 węzła / knots.
  • Wyposażenie holownicze / Towing equipment:
    • hak holowniczy / towing hook: D98,
  • Uciąg / Bollard Pull: 18,7 t.
  • Wyposażenie dodatkowe / Additional equipment:
    • pompa pożarowa o wydajności 120/220 m3/h / fifi pump with capacity: 120/220 m3/h,
  • Wyposażenie mostka / Bridge equipment:
    • radar: Sperry Marine,
    • echosonda / echo sounder: Samsung ENC NF 700,
    • kompas magnetyczny / magnetic compass: RY 127 mm,
    • AIS, Navtex, GPS, VHF (Sailor 6215),
  • Pojemność zbiorników / Tanks capacities:
    • paliwo / fuel: 45 m3,
    • świeża woda / fresh water: 4 m3,
  • Załoga / Crew: 6 os. / pers.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:


 *     *     *

Poniżej zdjęcie holownika MARS stojącego za rufą holownika Odyseusz, kolekcja Pana Waldemara Danielewicza (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug MARS standing behind the stern of tug ODYSEUSZ, a collection of Mr. Waldemar Danielewicz (to enlarge click on the photo).


Poniżej zdjęcie holownika MARS, Gdynia 05.09.2009 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug MARS Gdynia 05.09.2009, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcie holownika MARS, Nabrzeże Gościnne, Gdynia 18.08.2013 r., autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photo of the tug MARS, Gościnne quay, Gdynia 18.08.2013, made by Mr. Andrzej Patro (to enlarge click on the photo).



Poniżej zdjęcia: holownika MARS  (aby powiększyć kliknij na zdjęcie) / Below photos of tug MARS (to enlarge click on the photo).